Novinky Scott 2013 – nový Genius a Gambler
Rodina horských kol Scott nedávno uvítala nové členy, očekávaným přírůstkem je inovovaný trail-bike Genius a od základu přepracované poctivé sjezdové náčiní jménem Gambler. Není tajemstvím, že tahle vyvedená famílie je samé překvapení.
Je všeobecně známým faktem, že zástupci Scottu vidí budoucnost horské cyklistiky v kompromisním rozměru 27,5“. Úspěchy v podobě četných vítězství Nino Schurtera v závodech světového poháru na sebe nenechaly dlouho čekat a řada příznivců značky nedočkavě vyhlížela příchod hardtailu Scale nebo lehkého celoodpruženého modelu Spark právě s tímto průměrem zapletených kol. Po soupeření lačnící jezdci musí ještě chvíli vydržet, jelikož nově představený Scott Genius míří zdvihově přeci jen o trochu výše, ale na kola o velikosti 27,5“ i zde dojde! Dosud málo zavedeným rozměrem se pochlubí model Genius 700 o zdvihu 150 mm, bratrský Genius 900 bude spoléhat na obligátní devětadvacítky a 130 mm nad zadním kolem.
Sbohem, pane Denku
Letmý pohled napoví, že nový Genius má s tím stávajícím jen velmi málo společných znaků, filozofie lehkého, tuhého kola s vyšším zdvihem zůstává, forma se ale radikálně mění. Ne, skutečně nám neujela ruka. Fotka pod tímto odstavcem vážně znázorňuje nový Scott Genius 700! Sám jsem chvíli hledal ten správný obrázek, než mi došlo, že na něj celou dobu zírám „Kde jsou fotky nového Génia, proč všude cpou toho Sparka?! Nebo že by to nebyl Spark?“ A skutečně, inverzní tlumič pracující na principu tahu byl nahrazen za konvenční kus, tradičně od DT Swiss, a jelikož bylo změněno i jeho umístění, najdeme ho nyní klasicky a hlavně těsně pod horní rámovou trubkou. Podle všeho Scott upouští od technických řešení proslulého konstruktéra Petera Denka, jehož vize s „roztahovacím“ tlumičem zůstává pro rok 2013 v nabídce už jen v podobě šestadvacítkového Geniusu LT se zdvihem 185 mm.
*Doplnění – tento krok je více než logický, jelikož Peter Denk před nějakým časem odešel do vývojového centra značky Cannondale a svou vizi si vzal hezky sebou, jak ostatně dokazuje vzhled modelů Cannondale Jekyll a novinky Cannondale Trigger.
Když Genius hubne
Zcela nový rám Geniusu je spleten z karbonových vláken High Modulus Extreme, díky kterým klesla hmotnost rámu s tlumičem, v porovnání s předchůdcem, o celých 200 gramů! Výsledná hodnota hmotnosti rámu je 2300 gramů, tuhost naopak povyskočila o 20% v partii hlavové a o 30% v oblasti středového pouzdra. Novému kolu nechybí snad žádný z moderních prvků v čele s tapered hlavovou trubkou, masivním středem typu PressFit BB92, oversize dutými čepy, vnitřním vedením bowdenů nebo zadními patkami rozměru 142×12.
Sjezdověji naladění rideři uvítají ISCG oka vhodná pro montáž napínáku, hračičkové zase rádi prozkoumají „Sparkovsky“ tvarované horní rameno, které elegantně, které elegantně obtéká sedlovou trubku a navíc v sobě ukrývá excentrické uchycení oka tlumiče. Pouhým otočením vložky tak lze upravit geometrii, respektive posunout výšku středu (nahory nebo dolů) o 6 mm. Užitečnou drobností v blízkosti středu je hliníkový chránič bránící náhodnému střetu řetězu s karbonovým rámem.
Nenudný Nude
Co se systému zadního odpružení týká, spoléhá Genius na klasický přepákovaný jednočep se zajímavě řešeným zakončením zadní vidlice a do ní usazeného čepu. Zadní stavba působní přes vahadélko na dvoukomorový vzduchový tlumič Nude 2 z dílen DT Swiss. Obou komor využívá tlumič v režimu plného zdvihu Descend (tedy 150 mm u modelu Genius 700 a 130 mm u modelu Genius 900), výhradně menší vzduchová komora pracuje v režimu přiškrceného zdvihu Trail (90/80 mm) a samozřejmostí je také možnost úplně uzamčení v režimu Lock. Jezdec volí jízdní režim pomocí páčky TwinLoc umístěné na řídítkách. Jedním pohybem tak lze přiškrtit či zamknout tlumič a současně i vidlici. U Scottu tedy nic nového…
I humpolecký hliník
Modely na obrázcích patří k nejvyšším v nabídce a tomu odpovídá i osazení. Genius 700 nabídne vidlici Fox 34 Talas a hmotnost kolem 11,7 kilogramu, devítistovka dostane útlejšího Talase 32 a hmotnost srazí k 11,2 kilogramu. Ostatní díly z produkce Syncrosu, Sramu (sada X0) či Avidu také rozhodně neurazí. Nižší modely, vedle skromnější komponentové specifikace, dostanou i odlišný materiál rámu (High Modulus Fiber, který přidá zhruba 100 gramů na hmotnosti). Nejlevnější model bude k mání s hliníkovým rámem.
Inspirován ježkem v kleci
(text: Štěpán Hájíček)
Dalším kouskem v nabídce Scottu, který se dočkal kompletního přepracování, je DH speciál Gambler. Omlazený „hazardní hráč“ ve své podobě pro rok 2013 zahodil uniformní čtyřčepové zavěšení a vrátil se zpět k osvědčenému jednočepu, který ale, aby to celé nebylo až tak jednoduché, doplnil extravagantně komplikovaným systémem přepákování připomínající klasický hlavolam – ježka v kleci. Celý systém nese označení „Floating Link“ a jeho účelem je umožnit použití delšího tlumiče a jiného typu ložisek, což by vše dohromady mělo zaručit vyšší citlivost a výraznější efekt při ladění tlumiče a jeho kompresních okruhů. Vyšší poloha hlavního čepu, který najdeme kousek nad úrovní převodníku, je naopak prvek, který si vymínili týmoví DH jezdci. Vyšší čep sice přinese trochu „tahání za pedály“, to je ale nezbytná oběť, pokud je vaším cílem lepší zpracování velkých nárazů.
Delší nebo kratší | vzpřímený nebo položený
Abyste zjistili, jak celé to pákové monstrum funguje v praxi, budete si jej možná muset nakreslit doma na papíru a za pomocí kružítka vytyčit pohyb jednotlivých čepů. Ono vám vlastně jedno kružítko stačit nebude! Ale nevadí. Povězme si radši něco o technických parametrech nového DH stroje Scott Gambler. Jeho zadní zdvih bude dosahovat hodnoty 210 mm, vepředu se počítá s klasikou 200 mm. Hlava má průměr 1,5“, to proto, aby se do ní vešlo složení umožňující měnit sklon vidlice (60-64°).
Možností individuálního ladění je ale na Gambleru mnohem víc. Přepíchnutí spodního oka tlumiče ovlivní výšku středu a trochu i projev zadní stavby a pak je tu ještě jedna lahůdka – patky s možností posunu pevné zadní osy IDS-X 12mm o 15 mm vpřed nebo vzad. A když už budete hýbat s osou, nezapomeňte pohnout také s třmenem zadní brzdy, jinak vám z něj vyběhne kotouč nebo se do něj naopak nevejde. Na závěr ještě jeden (ne)podstatný údaj – hmotnost rámového setu (bez tlumiče) 3,6 kg.
Podobnost čistě náhodná?
Nevím jak přesně si to vysvětlit, ale už jsme tu jednou nakousli cosi společných rysů s koly Cannondale… Při pohledu na Gambler se mi zase v hlavě vybavuje podoba all-moutain stroje Cannondale Moto. No, možná je to jen tím přepákováním, které se teď nejspíš vrací zpět do módy. Na Pinkbiku na mě nedávno mrkl třeba Diamondback Mission Pro, v kterém zase vidím letitého Gianta VT! A tak bych mohl pokračovat…