Mondraker Forward Geometry – TECH NEWS
Podle léty prověřené poučky je dobrá geometrie základním stavebním kamenem dobrého kola. Řada výrobců proto nabyla dojmu, že se zásadnější experimenty s pozicí jezdce za řídítky vůbec nemusí vyplatit. Španělský Mondraker ale neváhá a inovuje, staré povídačky má tak trochu na háku.
Zrození Forward Geometry
Mondraker představil nové pojetí geometrie s krycím jménem Forward Geometry, ze které prý nejvíce vytěží příznivci agresivního ježdění. Vývojáři, v čele s ambasadorem značky Fabienem Barelem, se inspirovali v depu motokrosových závodů, na sjezdových tratích, ale i na bikrosových drahách. Výsledek navazuje na stále aktuální trend prodlužování rámů, zkracování představců a rozšiřování řídítek, a dovádí ho do krajnosti.
Kde je zakopán španělský ptáček?
Vlajkovou lodí nové geometrie je enduro bike Foxy XR (předchůdce Mondraker Foxy jsme měli v testu), jehož přední rámový trojúhelník prošel řádnou steroidovou kůrou a horní rámová trubka byla prodloužena o celých 60 mm. Představec byl naopak zkrácen na absolutní minimum, konkrétně na 10 mm! V porovnání s klasickou geometrií, zastoupenou modelem Foxy osazeným 70mm představcem, se na první pohled nic nezměnilo – pozice jezdce zůstala stejná, hlavový úhel 68°, sedlový úhel 75°, 430 mm dlouhé řetězové vzpěry, vše je zdánlivě při starém. Přední kolo se však posunulo kupředu, vzdálenost mezi středy zapletených kolo, tedy rozvor, se razantně prodloužil.
Stabilita především
Prodloužený rozvor a kraťoučký představec, hlavní trumfy Forward Geometry, zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti. Předností číslo jedna je neochvějná stabilita, kterou Foxy nabízí jak při výjezdech, kdy přední kolo zůstává doslova přilepeno k terénu, tak při palbě z kopce dolů. Navzdory kilometrovému rozvoru zůstává řízení živé a hravé, vše díky minimalistickému pojetí představce. Důkazem budiž fakt, že v porovnání s klasickou koncepcí stačí k dosažení většího úhlu vytočení kola menší pohyb řídítek.
Praxe napoví
Vedle endura Foxy dostane stejnou geometrii i sjezďák Summum (proslýchá se, že karbonový Summum je na spadnutí) a právě u něj by se mohla naplno projevit výhoda neotřesitelné stability ve sjezdech. Na druhou stranu delší rozvor vzbuzuje pochybnosti ohledně hravosti kola v točivých trailech. Doufejme, že se nám nové kousky od Mondrakeru dostanou brzy do ruky!
Historické okénko
Sluší se dodat, že myšlenka zkrácení představce a prodloužení horní rámové trubky je poměrně staršího data. Jak ostatně říkají pamětníci, „Vše už tady jednou bylo…“ Podobné experimenty byly v minulosti k vidění například na kolech značky Rotec, ze známějších zmiňme legendární geometrii Genesis 2 (jinak také G2 Geometry) otce moutainbikingu Gary Fishera, která si navíc pomáhala, a stále pomáhá, zkrácením zadní stavby a osazením vidlice s upraveným offsetem. Tato Geryho myšlenka přitom rozhodně není mrtvá, ale stále se prosazuje na kolech Trek v rámci 29“ Gary Fischer collection.
Pro lepší představu ještě video, představující celý koncept