reklama

reklama

SRAM XX1 – alias 1X11 je venku!

SRAM_XX1_2-start Už nějaký ten pátek se v cyklistických kuloárech spekuluje o tom, kdy se na strojích předních závodníků v cross-country objeví kazety s jedenácti pastorky. Dohady rázně utnul SRAM a když představil své pojetí „jedenáctkové“ sady s názvem XX1. Vše je ale trochu jinak, než by se dalo čekat…

Stačí se jen letmo podívat na stroj, na kterém byla nová sada ve svém předprodukčním stádiu prezentována veřejnosti a červíček pochybností začne hlodat. Cannondale Jekyll o zdvihu 150 milimetrů, za jehož řídítky běžně řádí enduro závodník Jerome Clementz, zrovna chrtím nářadíčkem není. A co více, jedenáctistupňová kazeta není chladným kalkulem vývojářů, ale prostou nutností.
SRAM_XX1

Představte se, pane XX1!

Mohlo by se zdát, že číslovka v názvu nové sady odkazuje právě k jedenáctistupňové kazetě. Opak je pravdou, pozornost je třeba upnout směrem ke klikám. XX1 totiž pracuje výhradně s jedním převodníkem a kazeta s širokým rozsahem převodů je tu vlastně skoro náhodou. Cílem bylo vyhovět majitelům enduro a trail biků, kteří podle názoru SRAMu použití jednopřevodníku nejvíce ocení. Je však pravděpodobné, že systém zaujme i XC jezdce, neboť díky absenci přesmykače a jedné řadící páčky slibuje hmotnostní úsporu až 200 gramů oproti nejlehčímu současnému řešení s převody 2×10.
SRAM_XX1

Jeden převodník masám

Ačkoli je jasné, že jediný převodník nikdy nebude ideálním řešením pro některé typy terénů nebo pro fyzicky méně zdatné jezdce, lidé ze SRAMu věří, že kombinace s 11sp kazetou o velkém rozsahu převodů umožní jeho použití širší škále zájemců. Nezanedbatelným plusem je nízká hmotnost a jednoduchost. Samotný převodník se v mnohém liší od těch, které jsou určeny pro systémy 2×10. Zuby převodníků XX1 jsou nápadně vysoké, mají rozdílnou šířku a některé dokonce lehce hranatý profil. V kombinaci s řetězem tvoří kompaktní celek, který je méně náchylný na rázy přicházející ze zvlněného terénu, a proto není nutné žádné další vodítko či napínák. Skvělá zpráva jak pro enduro jezdce, kteří se primárně pohybují těžkým terénem, tak pro XC závodníky řešící každý gram hmotnosti navíc.

Deset plus jeden pastorek zdarma

Srdcem celého systému je, již několikrát zmíněná, kazeta s jedenácti pastorky, která poskytne maximální rozsah od 10 do 42 zubů. Původním plánem bylo prosté použití desetirychlostní kazety s tím, že dojde ke zvětšení pastorku největšího a tomu nejmenšímu se naopak pár zoubků ubere. Problém s odstupňováním kazety, kdy ideální rozdíl mezi jejími jednotlivými články činí podle dlouhodobých interních testů SRAMu asi 13%, donutil konstruktéry k přidáním jedenáctého pastorku navíc. Dokonalá znouze ctnost, nemyslíte? Řešení 1×11 poskytuje takový rozsah převodů, kterému žádné současné řešení s jednopřevodníkem nemůže ani zdaleka konkurovat. Pokud vás zajímá porovnání se stávající desítkou, pak napoví tabulka převodových poměrů, která udává počet otočení zadního kola na jedno otočení klik.

Nejtěžší převod Nejlehčí převod
2×10 (převodníky 39/26z, kazeta 11-36) 3,54 : 1 0,72 : 1
1×11 (převodník 32z, kazeta 10-42z) 3,20 : 1 0, 76 : 1

SRAM_XX1

Přehazovačka budoucnosti?

Řetěz bude po kazetě převalovat zbrusu nová přehazovačka, která bude kompatibilní jen a pouze s jednopřevodníkem. Odlišnosti v jejím designu jsou patrné na první pohled (aby ne, jde o neotesaný prototyp), ale ani po stránce funkce nezůstal kámen na kameni. Tělo a raménko standardní přehazovačky se pohybuje v rovině horizontální i vertikální, XX1 si díky přítomnosti jednopřevodníku vystačí s chodem horizontálním. Napnutí řetězu pak řídí vertikální pozici kladek, z nichž ta horní je umístěna mimo osu raménka. Ostatní funkce jsou podobné již dříve představeným přehazovačkám Type 2, lze tedy očekávat zámek raménka Cage Lock nebo technologii Roller Bearing Clutch, která umravňuje pohyb raménka v terénu.

Za zmínku stojí také nové vedení a uchycení lanka, jež prochází přes pomocnou kladku (ne nepodobnou poněkud letitému řešení Avid Rollamajig). Přehazovačka XX1 bude spolupracovat jak s páčkovým řazením Trigger Shifter, tak s řazením typu Grip Shift.

Jak se Vám líbí?

Po nedávném testování pohonu 1×10 jsme se v redakci shodli, že jednoduchost je tím, co nás jednoznačně oslovuje. Pokud širší rozsah převodů „jedenáctky“ pomůže tomu, aby se podobná řešení více rozšířila, pak jsme rozhodně pro, ať už se jedná o enduro biky nebo podvyživené XC stroje.