Jak na to? – Defekt v lese
Někoho potká defekt jednou za 3 roky, jiný má to „štěstí“ skoro každou vyjížďku. Když už jsme píchli, jsou dvě možnosti, duši vyměnit nebo zalepit. V prvním díle našeho nového servisního seriálu si ukážeme, jak postupovat, pokud máme duši rezervní.
Foto: Ondra Kinkor
„Stop! Mám defekt! Co teď?“
„Máš duši, pumpičku, montpáky, případně lepení a dvě ruce?
„Hmm, jo, to bych měl mít všechno.“
„Tak to zvládneš sám!“
„No jo, ale jak na to?“
Připadá vám takovýto rozhovor triviální? Pokud ano, jste nejspíš zkušení bikeři, které defekt nemůže zaskočit. Jestliže je vám ale osoba cyklisty, kterého postihl defekt (píchlá duše), blízká, rozhodně čtěte dál. Názorně, krok za krokem, vám dnes vysvětlíme, jak snadno, rychle a bezpečně vyměnit duši v terénu.
V úvodním mini rozhovoru již zazněl hrubý výčet potřebného vybavení, pro jistotu si ale ještě jednou zrekapitulujeme, co je vhodném vozit sebou na každou vyjížďku.
1. pumpičku
Na velikosti, značce a provedení v zásadě nezáleží – je to jen otázka snadnosti manipulace, stejně tak by si měla většina moderních pumpiček rozumět s oběma druhy používaných ventilků (autoventilek – ten větší, silnější/galuskový ventilek – štíhlý). Pozor, některé pumpičky jsou universální, jiné je potřeba přizpůsobit danému ventilku otočením těsnění v hlavici.
2. Rezervní duši (duše)
Odpovídající rozměr (26“ nebo 29“) a šíře (většina z nás si vystačí se standardním rozměrem, který pokrývá šíři plášťů od 1,9“ po zhruba 2,25“). 26“ duši můžete alternativně „natáhnout“ do 29“ kola. Obráceně (malá 29“ duše do 26“ kola se skládá hodně špatně – ověřeno praxí!)
Odpovídající typ ventilku – hubený galuskový ventilek v případě nouze můžete použít do ráfku s širším otvorem pro autoventilek, obráceně to logicky nejde!
*BnR Tip 1 – rezervní duši zabalte do sáčku nebo ponechte v originální krabičce, potom se vám nestane, že by se nová duše prodřela o klíče, nářadí apod.
3. Nářadí – montpáky
Toto není zcela nezbytný prvek, řadu plášťů sundáte z ráfku rukou. Někdy to ale nejde a pak už se bez montpák neobejdete. Prodávají se a používají se obvykle v páru. S jedou toho často moc nezmůžete, ale je lepší než nic.
4. Sada na opravu duše (lepení)
Postup lepení duše budeme probírat v dalším díle. Lepení je ale vždy dobré mít sebou, jelikož jedna náhradní duše nemusí stačit. Funkční jsou jak klasické sady, tak i samolepící záplaty.
Vše je připraveno, jde se do akce!
Vyndat kolo (přední)
Ze všeho nejdřív je potřeba vyndat kolo z rámu/vidlice, až poté se budeme prát s pláštěm. V případě předního kola je tento úkon prostý – povolíte rychloupínák (rychloupínací pevnou osu, klasickou pevnou osu) a kolo vyndáte. Kdo používá V-brzdy, nesmí zapomenout rozpojit čelisti brzd, aby dostal kolo ven.
Vyndat kolo (zadní)
V případě zadního kola je ideální nejprve zařadit vzadu nejtěžší převod (dostat řetěz na nejmenší kolečko). Kolo se bude snáze vyndávat a později také snáze vkládat zpět do rámu. Celé kolo pak položte opatrně na bok, přehazovačkou nahoru!
Odlepit plášť od ráfku
Kolo je venku z kola, teď můžeme vypustit zbylý vzduch, pokud v duši nějaký zůstal a pustit se do sundávání pláště. Nejdříve je zapotřebí zamáčknout patku pláště do ráfku – aby se od něj odlepila a plášť se snadněji sundával. Stačí na jedné straně pláště, postupně po celém obvodu.
Vložit páku, zapáčit
Je-li patka pláště dostatečně uvolněná, přijdou ke slovu montpáky. Vezmeme první a vsuneme ji pod patku pláště – ideálně naproti ventilku. Páčením se smažíme patku pláště dostat přes hranu ráfku.
Čas na druhou páku
Pokud se to zdaří, přijde ke slovu druhá páka. První lehce povolíme, abychom mohli tu druhou snadno vsunout rovněž pod patku, zhruba ve vzdálenosti 10 cm od první páky a znovu zapáčíme.
Zaháknout páku
Většina montpák má na svém druhém konci malý zahnutý háček. Ten slouží k tomu, abychom mohly jednu páku zajistit zaháknutím za drát výpletu a následně se soustředit druhou páku.
A teď zabrat!
Zaháknuto? Teď už stačí jen trochu zabrat a snažit se tak odtlačit druhou páku od první, abychom plášť hezky po obvodu svlékly z ráfku.
*BnR Tip 2 – Jak sundat plášť rukama
Plášť lze často sundat pouhýma rukama. Je to šetrnější a rychlejší způsob, vyžaduje ale patřičný cvik. Ideální je otočit kolo povolenou hranou pláště od sebe a snažit se oběma rukama plášť na této straně nadzvednout a přetáhnout patku přes hranu ráfku. Jakmile se to podaří, stačí zatlačit celý plášť dolů a patka pak postupně vyklouzne z ráfku.
Duše je venku
A je skoro hotovo! No, ne tak docela. Nyní lze vyjmout z kola duši. Nejprve je samozřejmě nutné sundat z ventilku čepičku a také odšroubovat pojistnou matici, které jistí jeho polohu (není na ventilku vždy).
Lepit nebo měnit?
Záleží hlavně na velikosti otvoru v poškozené duši. Malé „rány“ jdou zalepit snáz, velké hůř, ale dá se opravit ledacos. I dvojice děr vzniklá proražením o ráfek, tzv. snake bike (hadí uštknutí). Nyní ale řešíme výměnu, takže poškozenou duši schovat, zalepit si jí můžete doma.
Kontrola pláště. DŮLEŽITÉ!
Dříve, než začneme vkládat novou duši, zkontrolujeme vnitřní plochu pláště, zda v ní nezůstal trn, či jiný ostrý předmět. Snadno by se mohlo stát, že by takový pozůstatek propíchl i novou duši. Opatrně proto po celém obvodu zkontrolujeme vnitřní plochu pláště prsty (bez rukavic samozřejmě!).
Než budeš vkládat novou , lehce ji nafoukni!
Zkontrolováno? Pokud jsme trn našli, je třeba ho odstranit, ale to je snad jasné. Nyní, dříve než vložíme do ráfku novou duši, ji lehce nafoukneme, aby držela tvar. Bude se tak s ní lépe pracovat…
Nejdřív ventilek…
Nejprve vkládáme ventilek. Můžeme si ho také zajistit zmiňovaným pojistným kroužek se závitem. Poté postupně po obvodu vložíme celou duši.
Teď to sázej obouruč
A nyní usadit plášť. Začínáme u ventilku a pokračujeme po obvodu oběma rukama, každou na jednu stranu, až se nám sejdou zase u sebe. Kontrolujeme přitom průběžně duši, aby nezůstala skřípnutá mezi patkou a hranou ráfku. Nakonec usadíme poslední část pláště. Měl by stačit tlak palci.
Použij fintu nebo montpáky
V případě, že to jde až příliš ztuha, zkusíme zamáčknout již usazenou část z obvodu patky více do středu ráfku. V extrémním případě použijeme opět montpáku(y). Ale šetrně, ať nezlomíme patku nebo samotnou páku.
Skoro poslední krok – nafouknout
Pro maximální jistotu správného usazení duše nafoukneme kolo tak, aby se duší vyplnil objem pláště. Poté plášť hezky po obvodu pomačkáme, ať si duše dobře sedne. Nakonec už jen nafoukneme kolo na požadovaný tlak – každý podle vkusu… Nebo alespoň podle doporučení na boku pláště.
A teď kolo zpátky do rámu
Teď už jen usadit kolo do rámu/vidlice a jede se. V případě předního kola je to snadné. U zadního právě nyní oceníme zařazený nejmenší pastorek. Řetěz nasadíme na nejmenší kolečko a pak opatrně, aby správně zapadl kotouč mezi destičky (koučové brzdy), kolo usadíme na své místo.
Utáhnout, uklidit, a do sedla!
Utáhnout rychloupínák, uklidit všechny propriety, píchlou duši v lese doufám nenecháte, ale vyhodíte až doma nebo někde u popelnic, a jede se!
*V příštím díle si probereme jak a čím lze zalepit píchlou nebo i proraženou duši.