reklama

reklama

Banshee Paradox – TEST

Banshee Paradox - TestKategorie trail-bike se již poměrně pevně usídlila mezi fully většiny výrobců horských kol. Vyloženou výjimkou nejsou ani pevné trail-biky, co ale 29“ HT trail-bike? To je docela paradox – Banshee Paradox 29!

Banshee asi nebude prvním výrobcem, který osadil 29“ pevný rám vidlicí s vyšším zdvihem než 100 mm (konkrétně 120 mm), i tak ale patří v tomto směru mezi průkopníky. Velká kola jsou mladým odvětvím MTB, které postupně hledá své kategorie, možnosti a limity. Banshee Paradox přitom může být jedním ze zlomových modelů celého oboru. Jestli tomu tak skutečně bude, ukáže až čas.

K čemu je tohle kolo?

Paradox je rozhodně výjimečným kolem. Už jen jeho rám je v mnohém nestandardní. Štíhlé oblé trubky předního trojúhelníku jsou postaveny do kontrastu k masivní zadní stavbě využívající nemalé hranaté profily. Ty lze považovat za dědictví po předobrazu, kterým byl model Banshee Scirocco. Paradox přitom podědil i vnitřní žebrování v trubkách zadní stavby! Když k tomu přidáte konfiguraci převodů 1×9, navíc doplněnou o vodítko řetězu, tedy sestavu v jaké jsme měli toto kolo půjčené, nemůžete se nad tímto výtvorem nezastavit a nepoložit si otázku – K čemu je vlastně tohle kolo?
Banshee Paradox - Test

Když zapojím fantazii

Jasnou odpověď vám asi bohužel nepředložím. Sám si nejsem tak úplně jistý… Nebo je to celé jinak? Když pominu značně nestandardní skladbu převodů, představím si alespoň dva převodníky, tak mám před sebou kolo, které vás pohodlně doveze všude, kam jen budete chtít. Kolo, se kterým se můžete škrábat vysoko do hor a pak to hezky pálit dolů. Tedy v případě, že máte pádný důvod nahradit odpružený rám za pevný – pekelně pevný!

Vidlici položit!

To jsem ale celé hodnocení trochu předběhl. Nevadí. Vrátím se k jednomu zásadnímu a opět dosti unikátnímu prvku. Tím je geometrie! Teoreticky by ji bylo možné považovat za experimentální. Když se podíváte do tabulky na stránkách charvatbros.com tak si zde můžete všimnout, že hlavový úhel je zde zapsaný pro dva možné zdvihy vidlice (100 mm = 70°; 120 mm = 69°), V případě 120mm kroku vidle jde o docela radikální číslo na poměry 29“ kol!
Banshee Paradox - geometrie

Pánové Jekyll a Hyde

Papír je jen papírem a tabulka tabulkou. Praxe je to, oč tu běží! Můj dojem z ovládání tohoto kola? Tak trochu Jekyll a Hyde. Krátká stavba kola má za následek značně živý projev řízení v menších rychlostech. S rostoucím tempem ale začne exponenciálně narůstat vliv volnějšího hlavového úhlu, stejně tak i gyroskopický efekt velkých kol.

Česky prosím!

Jinak řečeno, jak se Banshee Paradox trošku víc rozjede, stane se z místy až nervózního uličníka neústupným tvrďákem. Projev řízení se změní o 150%. Když potřebujete Paradox zlomit do ostřejší točky, bude to chtít razantní pohyb těžištěm. Proč ne, má to něco do sebe! Jak se rozjedete, tak vás skoro nic nezastaví. Navíc ony hrátky s těžištěm v zatáčkách mohou být tím, co vás na tomhle kole bude asi nejvíc bavit. Tedy jakmile tomu celému přijdete na kloub. Je to zkrátka, jako byste vysedávali do zatáček na motorce…
Banshee Paradox - Test

Praštil ses do hlavy, bo co?

Když zas obrátím list, tak musím říct, že přínos vyššího zdvihu vidlice jsem v terénu nijak radikálně nezaznamenal. Velká kola se převalí přes většinu překážek poměrně snadno i s kratším krokem přední osy. 100 mm mi připadá pro pevný 29“ rám povětšinou dostačující hodnota. Sakra, co to píšu? Stavím se proti vyššímu zdvihu? Auu, kde se vzala na hlavě ta boule …

Jak si kdo ustele…

Pozitivní je, že o zdvihu vidlice se můžete u tohoto kola rozhodnout sami. Někdo upřednostní o něco živější projev a vystačí si se 100mm, jiný si to radši celé trochu víc opepří stodvacítkou. Obě cesty jsou možné. Záleží jen na vás.

Na tvrďáka s polštářem nechoď!

A ještě, než to celé uzavřu, vrátím se k samotnému rámu, který je tvrdý, tvrdý a tvrdý. Velká kola a rozumný tlak v pláštích ledacos zahladí, žádný extra komfort ale od zadní partie nečekejte. Zato vám dá ale jistotu, že by měla vydržet i hoodně nešetrné zacházení a tvrdé dopady skoků. Jo a taky to celé dobře jede! Tvrdý zadek se pozitivně projeví, když začnete „bušit do pedálů“. Pak vám asi sepne, proč jsou v zadní stavbě ta vnitřní žebra.
Banshee Paradox - Test

Funění na zakázku

Tak tohle je slušná raketáááá. Jo, jen ještě mít dostatečnou kondici, abych celý tenhle zázrak dokázal tahat do kopců s pouhým jedním osamoceným převodníkem! Prvních pár kopců vyletíte plní nadšení, pak to ale začne bolet! To je ale případ pouze našeho testovacího vzorku. Pokud si budete konfigurovat kolo sami, můžete jej osadit převody dle libosti, křeče ve stehnech se pak nejspíš dostaví až o něco později…

Banshee = duše mrtvé víly

Banshee_by_michellemoniqueDříve, než završím tento test závěrečným hodnocením, si neodpustím doplnit informaci o pozadí názvu značky. Banshee je bájná postava z Irské a Skotské mytologie (víla smrti), která se projevuje táhlým zoufalým kvílením a pláčem, jímž zvěstuje blížící se smrt některého z členů rodiny. Pověsti praví, že svou vlastní banshee má každá významná šlechtická rodina v Irsku, tato víla se ale zjevuje i běžným lidem. Každopádně, pokud má zemřít mimořádně významná osobnost, může se sejít i více banshee na jednom místě. To pak musí být řev!

Banshee Paradox 29 – závěr

Zhodnocení vlastností Banshee Paradox jsem nakousl už v úvodu. Ale pro jistotu to ještě jednou shrnu. Je to hodně zajímavé kolo, které si razí vlastní cestu – jak vzhledem, tak i projevem a rovněž i svými možnostmi. 29“ trail-bike je něco, co se jen tak nevidí. Věřím, že někomu přijde takové kolo vhod. Někomu, kdo nechce nebo si nemůže dovolit fulla, přitom ale požaduje kolo, které ho provede i drsnými horskými traily a nebude se o něj muset bát. Velká kola přitom zajistí často až ultimátní prostupnost terénem. Ano, k takovému použití se Banshee Paradox hodí asi nejlépe. Nemusí sedět každému, nemusí se líbit každému. Má ale svůj jasně vyhraněný styl a to se počítá.

*Banshee Paradox jsme měli zapůjčené od českého dovozce, kterými jsou pánové z charvatbros.com – na jejich stránkách najdete kola Banshee, rovněž ale můžete zavítat na web Bansheebikes.cz

Tabulka osazení je pro zakázkově stavěné kolo prakticky zbytečná – jediný podstatný údaj je:
Cena rámu: 10 990 Kč

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Originální ztvárnění rámu
Bytelnost kola
Prostupnost terénem
Osobitý charakter řízení
Možná volba zdvihu vidlice/geometrie
Osobitý charakter řízení – nemusí sedět každému
Extra tvrdá zadní stavba – tohle není kolo pro fiflenky…

Banshee Paradox - Test

2010 Banshee Paradox from Aaron Larocque on Vimeo.

Zpět na začátek