reklama

reklama

Cannondale Scalpel 2011 – Představení

Cannondale-Scalpel-představení

V historii MTB nenajdeme mnoho modelů, jejichž označení se stalo stejně známé a stejně zvučné jako název samotné značky. Jedním z takových je rozhodně Cannondale Scalpel. Pojmenování tohoto stroje podle operačního nástroje pravděpodobně vyvolá u různých lidí různé emoce. Jisté ale je, že mezi zapálenými bikery se snad nenajde jediný, kterému by označení Scalpel neřeklo vůbec nic!

Pro všechny případy, pokud by snad někdo přeci jen na chvíli zaváhal, připomeňme, že se jedná o špičkový závodní XC full, který se do podvědomí mnohých zapsal, vedle řady úspěchů nejen na světovém poháru v XC, také díky jedné technické finese. Je jí víceprvková zadní stavba, která práci hlavního čepu nahrazuje pružností samotné karbonové zadní vidlice. Při troše fantazie by se dalo říct, že toto řešení navazuje a dále rozvíjí myšlenku již prakticky vymizelých softailů (odpružené rámy bez čepů s minimalistickým zdvihem). Scalpel přitom disponuje zdvihem 80 mm, který je pro jeho závodní zaměření dostatečný.
Cannondale-Scalpel-2011-01

Za dobu existence tohoto modelu, která se počítá na roky (představen v roce 2001), se jeho konstruktéři výše popsané myšlenky nejenže pevně drželi, ale dále jí rozvíjeli. Proto dnes na zadní stavbě, která teoreticky využívá základní čtyřčepové konstrukce, reálně zůstaly pouze dva čepy. Oba jsou na raménku, v kterém je uchycen tlumič. Hlavní čep na vidlici a druhý nad zadní patkou jsou nahrazeny pružností samotného materiálu. Tuto konstrukci Cannondale výstižně označuje pojmem Zero Pivot.
Cannondale-Scalpel-2011-02

Tento teoretický základ zůstal Scalpelu i nadále, mnohé ostatní se ale u letošní verze zásadně změnilo. Proto lze směle prohlásit, že před námi stojí další a jistě úspěšná generace Cannondalu Scalpel, na kterou se nyní podíváme podrobněji.

Samotný Cannondale o Scalpelovi hovoří pouze v superlativech jako o nejlehčím, nejtužším a nejcitlivějším cross-country závodním celoodpruženém kole této planety. Když odhlédneme od těchto marketingových frází a budeme se držet faktů, zjistíme, že i tak máme co do činění s naprostou špičkou technologického vývoje kol. Když nic jiného, tak již jen údaj 1365 gramů hmotnosti celého rámu včetně tlumiče mluví za své! Lehkost ale nejde na úkor tuhosti a odolnosti, což jsou kritéria, ve kterých Scalpel stejně tak vyniká.

Základem celého kola je kompozitový rám vytvořený kombinací dvou typů karbonového materiálu. Cannondale přitom aktuálně přináší do světa kol nový pojem – BalisTec carbon. Jedná se o vysoce pevný a nárazu vzdorný uhlíkový kompozit, vytvořený japonskou armádou s původním určením pro stavbu balistických střel! Tato jedinečná kombinace speciálních vláken a nárazuvzdorné pryskyřice je využita jako primární strukturální materiál celého rámu. Karbonová vlákna High Modulus pak dotváří celou materiálovou skladbu a dodávají rámu potřebnou tuhost.

Cannondale pro svoje kola ze zásady nevyužívá konstrukci typu monocoque (výroba rámu z jednoho kusu). Místo toho každou trubku individuálně tvaruje a skládá její pleteninu přesně podle požadavků a zatížení každé jednotlivé části rámu. Pro spojení trubek pak využívá technologii Overwrapping (omotávání), kdy je každý spoj omotán podle přesně daného rozvrhu. Je to sice ta nejdražší a nejnáročnější možnost, dle názoru inženýrů z Cannondale, ale pouze takto je možné dosáhnout potřebné tuhosti a nízké hmotnosti zároveň.

Základem středové části je složení standardu BB30, což je konstrukce, kterou Cannondale vymyslel a používá ji již deset let. Přímou součástí středu je i zadní vidlice, která z něho vychází. Tedy žádné přídavné spoje, nýty, či cokoliv podobného. Toto nové řešení má za následek pevnější spojení těchto dvou klíčových partií a zároveň i lepší pružnost zadní stavby ve vertikálním směru. Její profil je přitom navržen tak, aby se zabránilo nechtěné flexi do stran.

Cannondale-Scalpel-2011-03

Spodní rámová trubka a hlavová trubka jsou v oversize provedení. Pro zajímavost průměr spodní trubky je úctyhodných 6 cm. Sedlová trubka není nikde přerušena a míří přímo do středu, což je podle Cannondale jediné správné řešení pro dosažení správné strukturální pevnosti rámu.

Přední odpružení je tradičně svěřeno do rukou, přesněji řečeno do jedné ruky, ještě přesněji nohy vidlice Cannondale Lefty. V nejvyšším provedení Scalpel Ultimate pracuje v této lehoučké a zároveň takřka bezkonkurenčně pevné vidlici nová jednotka nesoucí označení XLR s jednou vzduchovou komorou a lockoutem na řídítkách. Ostatní modelové varianty využívají loni představené pružení s označením DLR, taktéž s jednou vzduchovou komorou.

Cannondale-Scalpel-2011-04

Zmínit bychom dále mohli unikátní představec, který tvoří spolu se sloupkem řízení jeden kus, vlastní kliky nekompromisních parametrů a další díly nesoucí známé označení Si (System integration). Zkrátka komponenty, jež byly navrženy tak, aby co nejlépe doplnili celek a přispěli k dosažení oněch pohádkových vlastností.

Popsaná teorie slibuje skoro nemožné. Jak jsme se ale mohli v nedávné minulosti přesvědčit, například na hardtailech Flash, nebo silničkách Super Six, super lehká a super rychlá kola Cannondale prostě umí a jeho sliby nejsou nereálné. Skutečnost ale nejlépe vykreslí až praktická prověrka, která snad bude následovat co nejdříve po tomto představení.

BONUSY NA ZÁVĚR

Nejdříve tu máme malý pohled do historie, pro porovnání, jak vypadala první generace kola Cannondale Scalpel v roce 2002.
scalpel-team-replica-2002

Další na řadě je podrobný popis jednotlivých částí rámu, jak vyšel v časopise Mountain Bike Action (v anglickém originálu pochopitelně).
MBA-Scalpel-2011

Perličkou na závěr je video popisující a demonstrující schopnosti a přednosti nového Cannondalu Scalpel.