reklama

reklama

Milan Čižinský – Santa Cruz Megatower CC | Bike Check

V minulém týdnu jsem se, těsně před odjezdem na první závody roku 2020 v italském Sestri Levante, vypravil na návštěvu k Milanovi Čižinskému do Mladé Boleslavi, abychom si společně projeli jeho „domácí traily“ a udělali pár fotek jeho nového biku, na kterém bude závodit v letošním v roce!

Kdo Milana „trochu“ znáte a sledujete, dobře víte, že poslední roky jezdil v barvách americké značky Pivot, což se ale pro rok 2020 mění, jelikož… Prostě změna je život! Sám jsem vlastně s Milanem, při různých příležitostech, osobně probíral možnosti „kam jít“ a na čem jezdit?

Výsledek byl přitom nikoliv dopředu daný, ale jak jsem Milana poslouchal, dost jsme třeba pokecali na posezónní afterparty Milana Myšíka v půlce listopadu 2019, tušil jsem, že nakonec skončí u Santa Cruz. Prostě o této značce mluvil asi nejvíc a stále se k ní ve svých úvahách vracel. Zjevně holt srdcovka nejen pro mnohé „hobíky“, ale i pro řadu ostřílených závoďáků! Santa je prostě Santa!

 
 

První testy v teple!

Od zmíněné párty v listopadu ale ještě utekl nějaký čas, než se vše definitivně vyřídilo a potvrdilo a než Milan oficiálně ukázal světu svůj nový bike pro sezónu 2020. Chvíli na to jsme začali řešit kdy a kde se potkáme, abychom mohli jeho nové kolo nafotit a ukázat jej více zblízka.

Milan přitom první testovací kilometry na svém novém stroji najížděl hezky v teple a v suchu na Kanárských ostrovech (Gran Canaria), což jsem mu, upřímně řečeno, dost záviděl! Každopádně dohoda byla potkat se, až se vrátí do „pozdní zimy-nezimy“ uprostřed starého kontinentu, nejlépe ještě před tím, než s Milanem Myšíkem vyrazí na první „testovací závody“ do Itálie.

Plán vyšel takřka přesně. Já jeden den nalodil své kolo a jedno testovací do svého auta, kopnul do vrtule a po hodince už parkoval na kraji Mladé Boleslavi na místě, odkud jsme po vlastní ose vyráželi na blízký kopec. Tady jsme si projeli tři lokální traily, podívali se společně na místo, kde si Milan loni přivodil zranění krční páteře (rozhovor s Milanem Čižinským – léto 2019), udělali pár fotek, aby se pak Milan jel domů chystat na cestu na jih Evropy.

Milan Čižinský – Santa Cruz Megatower CC

Pokud jde o volbu stroje ze stáje Santa Cruz, bylo to u Milana vlastně dost jednoduché. Už delší čas jezdí takřka výlučně na velkých kolech, proto sáhl po tom „nejdrsnějším“ nejvíce „enduro specific“ stroji značky Santa Cruz, tedy po modelu Megatower, logicky v jeho top variantě CC (Santa Cruz Megatower představení).

Pro připomenutí tento bike je jedním, dnes již z mnoha, které v rámci Santa Cruz převzaly koncept zadního zavěšení ze sjezďáku V10, jež se v terminologii Santa Cruz nejčastěji označuje jako „Lower link-driven VPP“. Svévolně přeloženo něco jako „VPP se spodním řídícím ramenem“…

Tento stroj, krom zjevného faktu přítomnosti 29“ kol, nabízí 160 mm zdvihu zadní stavby, přičemž vepředu má Milan 170 mm (Fox 36 Factory), tedy maličko víc, než je továrně používaných 160 mm. Navíc jsou zde dvě cesty, jak upravit geometrii a jízdní projev – dva páry oválných kamenů Flip-chip.

Jeden je na trojúhelníkovém vahadle nad středem (úprava úhlu hlavy dle tabulky 65° / 64,7° – High/Low), druhý je na patkách. Ten pro změnu slouží k prodloužení či zkrácení zadní stavby, potažmo celého rozvoru v rozsahu +/- 10 mm.

Vedle řady jiných komponentů jsou pro jízdní vlastnosti kola zcela zásadní pláště, kdy Milan již řadu let spoléhá na obutí od WTB. V den, kdy jsme se potkali na jeho trailech, bylo v lese dost mokro, a hlavně dost kluzko, proto měl Milan na svém kole svůj „mokrý set“, což znamená WTB Verdict vepředu (29×2,5“, High Grip/Light) a WTB Judge vzadu (29×2,4“, High Grip/Tough).

„Verdict je skvělá guma, která výborně vede a hravě si poradí v blátě, na mokru, ale třeba i na prachu,“ říká Milan. „Přes zimu přitom jezdím bez vložek, jen na mléku Joe’s No Flats Racer’s. Na závody obvykle doplním vložku do zadního kola a nově zkouším tmel Joe’s No Flats Podium, který by měl zacelit díry až do velikosti 1 cm! Doufám ale, že to nebudu muset zkoušet!“

„Mimo zimu, kdy není tak mokro a kluzko, dávám na předním kole přednost plášti WTB Vigilante (High Grip/Light) – za mě opravdu skvělá guma, která parádně drží snad za všech podmínek. Dost jsem si oblíbil velký rozměr 2,6“, ale pro koho je to moc, ten ať si vezme 2,5“. Tedy o něco lehčí gumu, která o trochu lépe jede. Na zadní kolo pak přes sezónu dávám WTB Trailboss a to buď v šíři 2,4“, nebo také 2,6“, když se jedou hodně rozbité tratě,“ uzavírá svůj popis obutí Milan.

K otázce hmotnosti kola pak Milan dodává následující: „Celková váha závisí na použitých pneumatikách a vložkách do ráfku, pohybuje se tedy mezi 14,5-15,7 Kg. U této kombinace, jak vidíte na fotkách, je to 15,2 Kg.“

To by snad pro obecný úvod mohlo stačit, nyní se pojďme formou fotek a popisků podívat blíže na Milanovo kolo:

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor + archiv Milana Čižinského

V textu výše zmíněný plášť WTB Verdict pro ilustraci (*foto z jiného kola).
Nejen proto, aby bylo zřejmé, že Milan jedí na závody EWS a Evropského seriálu konaného pod stejnou hlavičkou…
…,ale též aby zavzpomínal na své úspěchy, je jeho kolo ozdobeno samolepkami z EWS a Evropské série s vyznačením jeho nejlepšího umístění!

 

Co by to bylo za závodní kolo bez jmenovky a české vlaječky?
Jedním z „pozůstatků“ minulé sezóny jsou kola Industry Nine Enduro 305 s originálním a extra pevným hliníkovým výpletem, zde v kombinaci modrých, oranžových a stříbrných drátů.
K Industry Nine kolům patří také speciální pevná osa MatchStix obsahující sadu bitů, nýtovač, spojku řetězu apod.
Obecně nepříliš běžné, ale pro Milana typické jsou „motokrosové“ chrániče rukou od AVS Racing.
Co se týká kontroly rychlosti vsází Milan letos na značku Formula, konkrétně na nejsilnější trailové brzdy Cura 4, logicky čtyřpístkové s dosti netradiční konstrukcí páky.
Přehled hlavních sponzorů vyskládaný hezky na horní trubce.
Pro co nejefektivnější trénink a vyhodnocení jízdního stylu slouží kliky Rotor s integrovaným wattmetrem (měřič výkonu).
Milan si zvykl, krom jiného, na oválný převodník a zůstává mu věrný.
Kliky Rotor se otáčejí na keramických ložiscích CEMA.
Jednoduchost a funkčnost, až na tu cenu!!! Bezdrátové řazení SRAM X0 Eagle AXS.
Aby nebylo Milanovo kolo smutně šedé, je doplněno o stylové polepy od NLDesigns.eu
Oranžové lebky přitom najdeme na různých místech, vše je ale zpracované natolik čistě a přirozeně, až by si člověk myslel, že to zde bylo již z výroby.
Chvíli před naším setkáním udělal Milan zásadní změnu, zahodil (dočasně?) původní tlumič RockShox Super Deluxe Coil a vsadil na vzduch v podobě Foxu X2 Air s extra širokými možnostmi individuálního nastavení.
Vzpomínáte na popis možných úprav geometrie? Tak Milan volí kratší možnou délku zadní stavby…
Zároveň preferuje pozici „LOW“, tedy úhel hlavy 64,7°. Se 170mm vidlicí to bude o něco méně.
Ještě malé nahlédnutí do kokpitu, kde se „kormidlem“ stávají řídítka Burgtec RW – carbon enduro. Do šedo oranžové barevné kombinace celého stroje krásně pasují také gripy Ergon GE1 v provedení Slim. Milan zmiňoval, že zkoušel i větší rozměr, ale Slim mu prostě sedí nejlépe.
3. v Masters na EWS a 1. v rámci European Continental Enduro Series
Milan! 
NLDesigns.eu
NLDesigns.eu
Burgtec RW – carbon enduro
Spodní oko tlumiče chrání drobný blatníček