reklama

reklama

Lago di Garda – přírodní a dlouhé (Andrea Drengubáková)

V okolí Lago di Garda sice nenajdete žádný bikepark, tento nedostatek ale plně kompenzují dlouhé a ryze přírodní traily všech myslitelných druhů povrchu, které se z okolních vrcholků spouští až k veleznámému jezeru Garda.

Text: Andrea Drengubáková / Foto: Tom Rucký

Díky tomu se po vydatné bikovačce můžete rovnou vykoupat v průzračné a po většinu roku chladně osvěžující hladině Lago di Garda.

Dostat se „za vlastní“ na začátek zdejších trailů může ale představovat lítý boj trvající klidně i víc jak půl dne! Proto řada jezdců volí asistenci v podobě zdejší lanovky vedoucí k vrcholu Monte Baldo, případně služeb jednoho z mnoha zdejších poskytovatelů MTB vývozů – tzv. shuttle servis.

 Gardu jsem navštívila poprvé asi před devíti lety, kdy jsem ještě sedlala pevňáka s osmdesátkovou vidlí a všechny kopce vyjížděla po svých (nojo, kde ty časy jsou :D). Tři čtvrtě dne jsem se sápala do kopce, abych jela pomalu za setmění hodinu z kopce.

S rostoucím věkem a leností jsme tedy letos volili přepravu shuttlem, kterých je v okolí Gardy poměrně mnoho. Vybrali jsme Torbole Bike Shuttle Station, kde je možné si vybrat mezi 5 traily, respektive pěti výchozími body. Před jízdou vás přitom majitel, pěkně po italsku, pohostí poctivým piccolem.

Torbole Bike Shuttle Station má svůj pevně daný denní rozvrh, který je zveřejněný před jejich kanceláří (Torbole, Via Matteotti 77). Časy výjezdů jsou tedy dopředu dané, traily se mohou měnit. Jezdí se vždy od kanceláře v 11:30, 12:00, 14:30 a 16:30. Vybírat můžete mezi populárním trailem Tremalzo Classic, Coast to Coast trailem, Navene trailem, Coast trailem a trailem Skul Val Del Diaol. K trailům dostanete mapku přímo v kanceláři.

My jsme si vybrali ve 14:30 trail Navene, na který jsme jeli minibusem zhruba 40 minut, následně nás čekala 1,5 hodina z kopce (10 km). Trail je oficiálně typu allmountain/enduro, „allmountain“ je ale jenom úvodní šotolinový nájezd, který není nijak dlouhý, pak už ryzí enduro, které splňuje požadavky náročnějších bikerů.

Už začátek je poměrně technický hlavně díky „ledabyle“ umístěným a poházeným kamenům, takže kličkujete, nadhazujete přední kolo a vůbec se různě kroutíte, do čehož je sem tam potřeba i trochu šlápnout do pedálů.

Před některými místy (není jich mnoho), je snad i lepší si zastavit a jít si je nejdřív prohlédnout. Pro mě tu byl oříškem prudší sešup vedený po skalce s ostrou pravotočivou. No nevybrala jsem ji J

Na trailu není žádný zřejmý zásah rukou nebo lopatou, takže si můžete užít ryzí přírodu a její nástrahy, které bývají nezřídka zrádnější než bikům uzpůsobené bikeparky. Trochu obtížnějších míst je tu ale jen pomálu, jinak má trail docela flow a dá se na něm jet i hodně svižně.

Technické zatáčky v sypajícím se kamení si vyžadovaly o trochu víc pozornosti, leč s výhledem na jezero to nebyla koncentrace úplně jednoduchá J

Nezpevněný terén si tu navíc říká o driftíček skoro v každé zatáčce, takže po hodině jízdy z kopce se docela vyblbnete…

Nejobtížnější kamenité úseky se nachází ale spíše na začátku trailu, po první třetině se pěšina znatelně zjednoduší a ke konci už se proháníte po plynulém lesním singltrailu bez technických překážek.

Tato stezka vás pak „vyplivne“ přímo u Gardy v městečku Navene, takže zpátky do Torbole se musíte dostat po silnici po vlastní ose. Jede se zhruba 9 km po rovině a rozhodně se vyplatí vzít si s sebou blikačku a třeba i přední světýlko, jelikož pojedete několika delšími a místy docela temnými tunely. Řidiči zde bývají vesměs ohleduplní, i tak je tato cesta nechvalně známá vážnými kolizemi aut s cyklisty.

reklama

Další den jsme se rozhodli pro vývoz lanovkou na Monte Baldo (2218 m), jejíž spodní stanici najdete v romantickém městečku Malcesine. V hezkých dnech se ale obrňte trpělivostí, protože nezřídka se zde stojí jedno i vícehodinová fronta. Lanovka jezdí každou půlhodinu, takže doporučujeme vydat se co nejdřív, ideálně na 8 hodin ráno.

Lanovka vyváží kola v pevně stanovené časy: 8:15, 8:45, 9:15, 15:15, 16:15, 17:15. Mezi tím jezdí vždy jedna kabinka jen pro pěší. Pokud nestíháte ranní jízdy, kupte si lístek už dopředu (funguje jako místenka, takže je jisté, že se na lanovku v daný čas opravdu dostanete). Přímo z vrcholu Monte Baldo se nabízí několik oficiálních sjezdů, mezi kterými je například MTB red tour freeride.

My jsme se „z hecu“ vydali po neoficiálním trailu, respektive po turistické trase, kde kola sice zakázaná nejsou, ohleduplné pro obě strany je ale vydat se sem buď brzy z rána, nebo k večeru, abyste se s pěšími turisty nijak vzájemně neomezovali.

Nejprve jsme se vydali po červené MTB red tour a záhy jsme se napojili na turistickou trasu č. 634. Technická obtížnost i charakter trailu je srovnatelný s trailem Navene. Začátek obtížný, prostředek po lesním flowtrailu a zbytek po trailu s uvolněným kamením. Aneb kvalitní trénink na dlouhé erzety na EWS 😀

Mapa na bikové trasy z Monte Baldo: funiviedelbaldo.it

Tip na ubytování:

Na Gardě jsme byli ubytovaní v hotelu Campagnola v Riva del Gardě, který nabízí privátní wellness a venkovní bazén, který jsme kvůli vedrům využívali skutečně často J Ke snídani se dá vybrat z různých druhů sýrů, salámů, dortů, ovoce nebo palačinek.

Lago di Garda v kostce:

Vzdálenost z Prahy                                                               9 h  
Shuttle na traily                                                                     www.bikeshuttletorbole.com
Lanovka Malcesine                                                               www.funiviedelbaldo.it
Provozní doba lanovky Malcesine                                        Denně v půlhodinových intervalech 8:00 –18:00
1 jízda na lanovku dospělý                                                   15 eur
1 jízda na lanovku děti do 14ti let                                         10 eur             
Webové stránky ubytování                                                   www.hotelcampagnola.com
Webové stránky                                                                    www.visitgarda.it

Na Lago di Garda jsme sedlali kola Ghost FR AMR 8.7 a Lapierre Overvolt Carbon AM 900 Team, byli jsme oblečeni v Maloje, s rukavicemi, chráničemi a helmami Poc. Videomateriál jsme pořídili technikou Lamax a Samsung a v batůžku nechyběla svačina v podobě tyčinek Bombus.

Text: Andrea Drengubáková / Foto: Tom Rucký