CANYON Strive CF – (ne)čekané odhalení

CANYON Strive CF - Tech NewsZačátkem tohoto týdne se ve Francii, v Alsasku, tedy blízko německo-švýcarsko-francouzského trojmezí odehrál Press camp pod taktovkou značky Canyon, jehož hlavní hvězdou nebyl ani tak Fabien Barel v krunýři po pádu při prvním závodě EWS v Chile, jako spíše stroj, kterému Fab pomáhal na svět – zbrusu nový Strive CF.

Modří, žlutí i zelení jistě tuší, či lépe řečeno vědí, že zkratka CF za jménem modelu značí karbon, coby stavební materiál pro výrobu rámu. Ano, nový Strive je téměř plně uhlíkovým strojem, snad až na horní rameno a pár detailů, což je sice parádní, přitom to ale není to hlavní, oč tady běží! I když… Podíváte-li se do aktuální nabídky značky Canyon, pak si jistě všimnete, že karbonových fullů je zde jako pověstného šafránu. Pouze 120mm trail-bike Nerve CF a maratonský švihák Lux CF 29. Strive CF tak bude teprve třetím plně odpruženým kolem v pořadí, ale…

CANYON Strive CF - Tech News

reklama

To podstatné se skrývá uvnitř!

Nejdůležitější část nového modelu se totiž skrývá „kdesi uprostřed rámu.“ Vtipné je, že pokud o ní nevíte, tak byste si jí skoro nevšimli. I díky tomu na těchto kolech jezdí a závodí jezdci Canyon Factory Enduro Teamu již nějaký čas, aniž by bylo jejich tajemství veřejně odhaleno. Nechte se ale ještě chvíli napínat…

Firemní stejnokroj

Nový Strive CF, především pak jeho rám, staví na stejných designových linkách, jako letošní novinky Spectral a modernizovaný Nerve AL či CF. Jednoduše řečeno decentní, přesto ostře řezané hrany, klasická koncepce nezávislého zavěšení zadní stavby (čtyřčep s Horst-Linkem) a horní rameno, které opticky navazuje na vzpěry zadní stavby. Doposud nic revolučního.

CANYON Strive CF - Tech News

Proč takový humbuk?

Začněme malým příběhem… Fabien Barel a jeho parťáci z továrního Enduro teamu Canyon doposud jezdili na 26“ Strivu AL, což rozhodně není špatné kolo. Doba a světové závody si ale žádají víc. Fabien to popsal jednoduše: „Chtěl jsem kolo, se kterým nebude problém jezdit do kopců, které bude efektivní jako XC rakety, hravé a obratné na běžných trailech, zároveň však stabilní a výkonné ve sjezdových pasážích. Chtěli jsme něco, co by spojilo schopnosti XC a DH stroje. A povedlo se, díky řešení nazvanému Shape Shifter!“

CANYON Strive CF - Tech News
Dálkové ovládání a řídící píst systému Shape Shifter

Šup sem, šup tam!

Už vás nebudu napínat! Jde o to, že se v horním rameni zadní stavby skrývá malý vzduchový píst, který je přes extra rameno napojen na horní oko tlumiče. Tento píst má přitom jen dvě polohy, není to žádný přídavný tlumič jako třeba Magic Link u Kony. Jeho úkolem je pouze to, aby na pokyn jezdce posunul horní oko tlumiče dopředu a nahoru, nebo dozadu a dolů. Proč? Takto se totiž zásadním způsobem změní jak charakter odpružení, stejně tak i geometrie. Jednoduše stačí přepnout z polohy „A“ do polohy „B“ a rázem máte z efektivního trail-biku neohroženou „DH bestii“ a naopak!

Není první!

Možná si říkáte, že Canyon není první, kdo s podobným řešením přišel. A máte pravdu. Není třeba chodit daleko, takový Cannondale a jeho tlumič DYAD na modelech Jekyll a Trigger dělají v zásadě to samé. Pravda, jenže… Jenže změna není u Cannondalu tak velká – Canyon Strive CF díky řešení Shape Shifter mění úhel hlavy a sedlovky o 1,5° a výšku středu o 20 mm). Dalším rozdílem je to, že si Canyon vystačí s konvenčními tlumiči. Onen kouzelný píst je navíc krásně schovaný pod horním ramenem nejen před pohledy náhodných zvědavců, ale především před blátem, vodou a jinými nechutnostmi lesa. Proto vás nejspíš nepřekvapí, že má Canyon toto řešení patentováno.

CANYON Strive CF - Tech News

Shake(Shape) your body!

Ostatně rozdílů vůči Cannondalu a jeho tlumiči DYAD, jakožto principiálně nejpodobnějšímu řešení, je vlastně mnohem víc. Canyon Shape Shifter nefunguje tak, že byste přepínali páčku sem a tam a „ono se to vzadu hýbalo samo od sebe.“ Naopak Strive CF vyžaduje od jezdce víc akce, než jen pohyb palcem. Celý systém se sice ovládá pomocí páčky na řidítkách, která ze všeho nejvíc připomíná páčku teleskopických sedlovek Kind Shock, tedy technicky a ergonomicky jedno z nejlepších řešení, přitom ale vyžaduje i pohyb těžiště, či jinak řečeno těla.

CANYON Strive CF - Tech News

Celé je to o základní filosofii této myšlenky. Opět si pomůžu slovy Fabiena Barela, který měl při prezentaci nového kola hlavní slovo společně s předním inženýrem (Vincenz Thoma) zodpovědným za tento systém. Na něm byla technická stránka věci, Fabien zase popisoval celé řešení více z pohledu jezdce:

quotation-BnR„Jde o to, že u jiných kol musíš pracovat s těžištěm a zatěžovat jednou víc přední kolo, když se hrneš do zatáčky, jindy zase zadní, když stoupáš. Respektive ve strmých výjezdech se na mnoha kolech musí jezdec posunout až na špičku sedla, aby mu přední kolo neposkakovalo sem a tam. Naše řešení naproti tomu využívá těžiště jako pomocnou sílu při proměně kola z jedné pozice do druhé. Výsledná poloha těžiště se pak mění společně s geometrií, proto není třeba nad řidítky přehnaně cvičit, kolo si tě samo srovná.“

CANYON Strive CF - Tech News

CANYON Strive CF - Tech News

Hop dozadu

Onen píst v horním vahadle funguje trochu jako teleskopická sedlovka. Vezměme za základ XC mód, z něhož chcete kolo přepnout do DH módu. V tom případě je třeba si stoupnout do pedálů, zmáčknout páčku Shape Shifter a trochu se zhoupnout dozadu. Uslyšíte znatelné ufouknutí, tlumič se posune dozadu a celé kolo se celkově více položí. Tento pohyb je třeba, jelikož se stlačuje zmíněný vzduchový píst.

Hop dopředu

Zpětný pohyb (z DH do XC) lze provést po zastavení pouhým stiskem páčky (pokud jste mimo kolo, píst se sám roztáhne a posune tlumič dopředu) nebo za jízdy tím, že posunete těžiště více nad přední kolo a na chviličku se v pedálech nadlehčíte. Zase to udělá pšššt a pak jste v XC módu.

CANYON Strive CF - Tech News

Zní to složitě?

Možná, na prvotní vysvětlení to není úplně prosté, ale stačí jedna názorná ukázka a nejlépe osobní zkušenost a pochybnosti se rozplynou jako pára nad hrncem. V principu je toto ovládání (přepínání) nanejvýš prosté (jednoduchost byla cílem při navrhování systému Shape Shifter) a v praxi proto po chvilce zcela přirozené. Rozdíl mezi jednotlivými polohami je přitom natolik výrazný, že skoro není třeba žádného indikátoru, přesto se ale jeden maličký nachází na přední straně horního vahadla. Fabien to opět vtipně okomentoval:

quotation-BnR„Zkušený jezdec žádný indikátor nepotřebuje, jelikož rozdíl mezi jednotlivými režimy je skutečně zásadní. Přesto jsme se ale při vývoji shodli na tom, že nějaký ukazatel by pro všechny případy na kole být měl. Když ale přišli inženýři s tím, že by to mohlo být něco jako velké barevné okýnko u ovládací páčky, poslal jsem je někam! Nakonec jsme se dohodli na kompromisu a oni vymysleli drobný indikátor na horním rameni. Ničemu nepřekáží, kdo jej nepotřebuje, tak o něm neví, kdo jej potřebuje, ten ho snadno najde. Je to jako s vlkem a kozou.“

CANYON Strive CF - Tech News

Šejpování na vlastní kůži

Z mé strany to není jen teorie, na tomto kole jsem se také svezl, přesněji řečeno jsem na něm řádil v Alsasku celý den. Proto bych se s vámi rád podělil rovněž o jízdní dojmy. To si ale nechme na příště. Toto téma je totiž natolik komplexní, že by se vám možná ze všech informací najednou zatočila hlava. Mě už se trochu točí a to o tom jenom píšu. Raději bych poukázal na pár praktických poznatků a jízdní dojmy z Canyonu Strive CF popíšu v samostatném článku.

Když hovoří čísla

Ať to vypadá, jak chce, celý systém Canyon Shape Shifter není nijak složitý, ani extra těžký. Kolu jako takovému přidává pouhých 200 g navíc (píst, ramena, bovden, lanko, páčky).

Rám Canyonu Strive CF přitom váží 2400 g (vel. M, bez tlumiče, zato s kompletním systémem Shape Shifter)

Rozdíly mezi jednotlivými polohami
Geometrie
DH mód = hlava 66°, sedlovka 73,5°
XC mód = hlava 67,5°, sedlovka 75° (střed + 20 mm)

Zdvih – XC = 130 mm, DH = 160 mm

Vidlice – RockShox Pike (160 mm) nebo Fox 36 (170 mm) dle modelu

CANYON Strive CF - Tech News

A dále…

Jelikož tento systém nefunguje jako druhý píst, není tedy až tak často v pohybu a tedy zbytečně namáhán, nepotřebuje žádnou extra údržbu. Pouze jednou za čas zkontrolovat tlak (12-15 bar) – ventilek je z horní strany horního ramene.

Pošli starý, dostaneš nový

Canyon myslí i na údržbu, která v zásadě není potřeba. Každopádně pokud byste měnili lanko (vedení vnitřkem rámu) nebo něco jiného, lze poměrně snadno sundat levou polovinu horního ramene a rázem máte otevřený přístup k řídícímu pístu. A myšleno je i na případné problémy. Pokud by s pístem bylo něco špatně, stačí jej vyndat z rámu (mělo by to jít velice snadno), zabalit a poslat do továrny. Obratem vám pošlou nový a ten původní opraví a pošlou zase do oběhu. Taková cirkulace zboží.

CANYON Strive CF - Tech News

Krátký, nebo dlouhý? Je to na tobě!

Dříve, než dnešní povídání o Canyonu Strive CF uzavřu, bych rád zmínil ještě jednu specialitu tohoto kola. Jelikož je to stroj určený pro všechny milovníky náročného terénu i pro enduro závodníky, rozhodli se konstruktéři, že připraví dvě rozličné geometrie! Klasické provedení (velikosti S/M/L/XL) a potom verzi Race (S-Race/M-race/L-Race). Rozdíl? U velikosti M je to 29 mm v délce horní trubky (600/629 mm). Všechny ostatní veličiny geometrie zůstávají zachovány, mění se jen délka představce. I k tomuto se vyjádřil Fabien: „U klasické verze je ideální délka představce tak 50-60 mm, u verze Race bych doporučil 30 až 40 mm max. Takto to vychází i u produkčních kol.“

Strive-CF-Tech-4

Stačí si jen vybrat…

Canyon Strive CF proto bude skutečně všestranným kolem, jaké téměř nemá obdoby. Jedním stiskem páčky a posunem těžiště jej změníte z tuhého efektivního trail-biku s hravou geometrií v „DH bestii“, která má krásně položenou hlavu, lehký tuhý rám a nenasytnou zadní stavbu pracující v rozsahu 160 mm. To vše při hmotnosti od cca 12,5 do 13,5 Kg (velikost M, dle modelu a vybavení). Navíc si budete moct vybrat, zda vám vyhovuje klasická geometrie, která bude o něco živější a poslušnější, nebo naopak preferujete maximum stability s ohledem na vysoké tempo v závodním režimu.

Kam to všechno povede?

Jízdní dojmy vám přineseme brzy, každopádně již v tuto chvíli můžu říct, že je Strive CF skutečně podařeným a vysoce všestranným kolem, které možná není revolucí ve světě MTB a endura, ale minimálně zásadní evolucí horského kola jako takového. Určitým ukazatelem, jakým směrem se náš obor bude v nejbližší době nejspíš ubírat.

Již nyní jsou takřka všechny údaje o tomto kole dostupné na webu Canyon.com a to i v českém jazyce. Ceny se přitom pohybují od 102 000 Kč do 138 000 Kč. Za pokrok se zkrátka platí.

CANYON Strive CF – final product presentation from BikeAndRide.cz on Vimeo.

CANYON Strive CF - Tech News

CANYON Strive CF - Tech News
CANYON Strive CF 9.0 Team – 135 619 Kč (aktuální cena se mění dle kurzu CZK/Eur)

CANYON Strive CF - Tech News
CANYON Strive 8.0 – 105 169 Kč (aktuální cena se mění dle kurzu CZK/Eur)

CANYON Strive CF - Tech News

CANYON Strive CF - Tech News

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zdeněk

    Zajímavý nápad, pěkná kola, skvělá hmotnost… Jen bych měl vzhledem k prodejní strategii, obavy ze spolehlivostí a komplikací při následné reklamaci. Ale moc pěkná kola.:-)

    • Boris

      O následnou reklamaci bych se nebál. Ty jen sedíš doma a oni si pro kolo pošlou přepravní společnost, takže ty opravdu nemusíš dělat nic 🙂 Navíc, záruka na rám je 6 let 😉

  • F12

    Já bych v tom problém neviděl. Je to sice zdroj porblémů ale efektivní věc. Moc se mi líbí. Ale cenově mimo mě. Třeba časem udělaj i AL verzi.

    • Ano, na otázku zda bude to samé i v hliníku říkal Vincenz Thoma (hlavní inženýr): „Noooo, vám novinářům bych o tom neměl nic říkat, ale…“

      Takže je to jen otázka času, stejně jako u Ghostu Riot.

      Jinak jsem si tipoval že se dostanou pod 100K, ale bohužel, je za tím vážně dlouhý vývoj, testování atd. Ale jezdí to krásně!

      • maximus

        A ten shape shift system je u kazde cenove verze? Asi budu vypadat jako zpatecnik, ale ja bych to tam nechtel. Na rodlech zacina byt moc ficurek a bowdenu.

  • Dantess

    — > F12:

    Strive v AL je:
    http://www.canyon.com/_cz/mountainbikes/series/st
    akorat jsou proti carbonu trochu rozdílný a cena startuje kolem 60k.

    …nějaký Canyony jsem trošku projel (spectral al 6,0 a Nerve al 8,0 a Nerve al 9,9) dolů z kopce se mi nejvíc líbil Nerve 8,0 , všechno krásně přejel nebo přeskočil a dával hodně jistoty s řízením, ale směrem nahoru ve strmějším stoupání jsem dost skřípal zubama, neustále jsem ležel na řidítkách a v kamenitým či kořenitým terénu jsem si občas škrtl pedálem o zem a to u všech modelů. Buď mi technik od Canyonu málo nafoukal nebo nevím. A jak se na těhlech kolech jezdí Vám??

    • F12

      Vim že je AL verze. Ale myslím tuhle podobnou CF verzi a Spectralu. S shape shifter.

    • Současný Strive AL je úplně jin písnička – 26″, jinak řešení odpružení a hlavně je to „výběhový model,“ který se doprodá a potom…

    • Škrtání pedálem o zem je daní za nízké těžiště a stává se to u mnoha jiných kol. Nerve AL máme aktuálně v garáži na test, Spectral dorazí v pondělí. Tak stačí ještě chvíli počkat… A budou kompletní testy 😉

  • Zdeněk

    Cena je trošku vyšší, ale proti Ghostu Riot, GT Force atd. je to opravdu super výbava už v základu. Asi hodně vývojářů si rve vlasy, jak relativně jednoduchý a funkční systém v Canyonu vymysleli… Jen moc nechápu RACE a ne RACE geometrii, pokud je RACE nezávodní, pak nerozumím proč není v XL velikosti… Ale opravdu super kolo, už přemýšlím kde na něj schrastit zlaťásky..:-)

  • Franta

    Moc se mi libi geometrie, trochu min se mi libi ten prepinac (nejlepsi by to bylo bez nej s nizsi cenou). Moc se mi nelibi cena :-/ Ona je takto docela ok jenže kola se nekupují za MOC cenu a většinou se u podobně drahých kol dá udělat velká sleva a pak už to tak zajímavé pro canyon není. Jsou zajímavější stroje …

    • peter

      To mas pravdu a co sa tyka tej ceny tak napr. taky cube stereo hpc race,ktory stoji 3600e sa da u predajcu bez problemu kupit za 2900e vlastna skusenost a ponuka predajcu:D

    • maximus

      No clovece, to si nemyslim. V tyhle výbavě bys za prve kolo vubec spatne hledal a za druhe i po sleve by ti cena vykon lip vysla jen velmi tezko.

      • peter

        No neviem tak uz ked porovnavas cenu vykon,tak to uz by bola rozumnejsia volba za 3400e asi yt capra vo vrcholnej verzii je za 3900e a lepsie osdeny bajk za tie peniaze nekupis…Len podla mna ak chce niekto nieco odolne aj park aj jazdenie po lese tak aspon ja by som isiel do niecoho ako novy devinci spartan v strednej vybave a ak mas znameho v Amerike alebo Kanade kupis do 3500 co je lepsia volba podla mna a znacka niekde inde oproti canyonu…

        • maximus

          To souhlasim,jen devinci je strasne tezka masina. Capra rozhodne ano, to je krasnej a taky skvele vynavenej bajk. Jen je to ale porad direct sale,jako canyon a tudiz ne kolo z shopu.

          • peter

            no je trozku tazsia:D je to asi take v strednej vybave ako specialized comp 2013 ktory som mal,ale zase je to uz z reverbom a enduro bolo bez:D…inak poznam manikov co maju baj za 5000e ktory ma 13 kil a buchnu si donho 3/4litrovy bidon:D…ktovie aka je spolahlivost tych karbovych bajkov ako canyonu tak aj yt industri pri chlapoch okolo 95kg ako som ja…jasne taky Fabien ma max 60kg ale co my ostatny a preto sa toho dost bojim…ono ci mas bajk priamo od predajcu alebo z kamenaku to je jedno,prim zohrava ram a ci posles ty alebo majitel shopu to je asi jedno,ale chcapem ze kopec ludi je dost pohodlnych…ja sam sa rozhodujem aky bajk kupit tak do 3600e..keby bolo viac pivot mach6 je isty ale to sci fi pre mna:D…cize sa rozhodujem medzi yt capra,devinci spartan mam moznost cez kamosovu sestru va Amerike s tym ze mi ho kupi a preposle albo tymto canyonom..ide mi hlavne o spolahlivot ramu nechcem sa niekde zabit:D

        • wilda

          Čekcí doby u YT jsou šílené. Když objednáš teď, tak už si na Capře pravděpodobně letos nezajezdíš.
          Kolik kol Canyon jsi dlouhodobě jezdil, že je tu haníš proti ostatním? Jezdím jejich druhé kolo a nemůžu si vynachválit. Rozhodně lepší než předražené „nondirect-sale“ orientované značky.

          • peter

            Si ma zle pochopil ja canyon nehanim,naopak novy strive a spectral sa mi paci,len sa bojim toho ci tie ramy vydrzia…Ak sa smiem spytat,ktory model konkretne jazdis?

          • wilda

            Strive + Torque DHX

  • maximus

    Peter: asi bych se bal vic hliny, nez karbonu. Karbon jde opravit, hlina jen velmi tezko. Ani pri tve vaze bych se nebal. Mam 88, a v hlíně mam bajk za cca tech 5k ojro a preci jen bych za to mohl mit tenhle canyon. Nicmene jsem ten typ, co si to posklada sam a drtim ho co jde. Je to krasnej stroj. Wilda: fakt jsi ho spatne pochopil.

    • peter

      A co mas za bajk ak sa smiem spytat?Ako je pravda ze nemecke karbonove bajky by asi mali nieco vydrzat,kedze aj intense si dal robit formy na tracer carbon nemcom a vlaste vsetky kultove znacky ako aj pivot a podobne su co sa tyka karbonu od sudruhov u nemecka:D

      • maximus

        Dneska asi neni proc se bat. Je to pokrok a verim, ze to vydrzi vic nez hlina.
        Jinak mam tuhle stihlou holku:http://www.vitalmtb.com/community/milanulrichcz,29223/setup,25935?ptab

        • peter

          A teraz som sa namotal na nove wardena a je to hotove:D

          • maximus

            Warden je krasnej stroj. Kdybych nemel novy 26tky kola, tak jsem do neho sel. Ale musel bych dlouho cekat. Tak treba priste, i kdyz jsem uz pred Endorphinem tvrdil, ze dalsi bude karbon. Chtel jsem neco lehkyho na traily. Minuly tyden jsem objel singltrek vyjma polske strany a neskutecne jsem si to uzil. Noeluv four by four system je uzasnej. I kdyz to ma 140mm zdvihu vzadu, tak mi to prijde jako 160mm. Je to krásné citlivy a cim rychleji a brutalneji jedes, tim lip pracuje. Pritom je tam jen pitomy ctd. Rad bych pro Pike poridil novy cerny debonair, aby mel brasku. No a kdyz se zase rozhodnu pro hlinu, tak bude za dva roky Warden. 🙂

          • peter

            jj,ja uz som rozhodnuty pre wardena a ccdb tlmic,len este neviem aku farbu ale asi bud zltu alebo surovy hlinik…pojdem asi cez poliakov kedze to nemam zase tak daleko,su to sikovny obchodnici a maju dobre ceny:D jeden typek z Presova berie od nich ramy mojo hdr a predava ich za 2000e co je tiez super cena,len ibis to posral zadnou stavbou a nemoznostou vyberu plastov…ale aj ked je knolly hlina mne to nevdije rozhodnute a ten dizajn plus 4×4 nie je o com a aj xt kit maju pekny a rozumne komponenty bez vymeny z mojej strany,plus pike vpredu…a co sa tyka cakania tak vydrzim v pohode:D

        • peter

          nevies aku velkost na 183?

          • Osobně mám 180 cm a jezdil jsem M-Race a byl plně spokojený. Osobně mám ale radši menší rámy. Nerve AL v Mku mi ale přišel moc krátký, Spectral AL taky v Mku akorát. Asi tedy budeš také na hranici, ale u Strive CF bych volil spíš M. Je to docela velké kolo a při těch zdvizích je lepší, aby bylo maximálně obratné. Na jaře jsem měl také Spectral AL v Lku, nebylo to špatné, vešel se na něj i kolega co má cca 175 cm, ale Mko nám oběma sedlo na první dotek.

  • martin

    Co je to za ten držák /napínák řetězu na prvním obrázku???

    • Kamil

      Bionicon C:Guide nebo něco podobného…