Dozvuky Sea Otter Classic – novinky 2014

Sea Otter Classic - news 2014V záplavě hromady jiných informací, práce na testech, a vůbec, jsme skoro přehlédli pár zajímavých novinek představených na festivalu Sea Otter Classic 2013. Zde tedy menší nášup novinek FSA, RockShox a Intense.

Intense 951 – Intense se prostě nevzdá

Vzpomínáte na pokusy značky Intense „zapasovat“ devětadvacítky do sjezdového rámu? Zkoušeli to všelijak, ale pak se téhle myšlenky raději vzdali. Každopádně se nevzdali myšlenky postavit sjezďák na větších kolech zcela, proto na Sea Otter P
představili model 951 Evo, což je světově první produkční DH mašina na kolech průměru 27,5“.

Intense 951 Evo 275

Proč vlastně ne? On ten rozdíl ve velikosti 26“ a 27,5“ kol není nijak veliký, takže zapasovat střední kola do sjezdového rámu nejspíš nebyl až tak velký problém. Každopádně tento počin cosi naznačuje… Zatím jsme si mysleli, a všem tvrdili, že 650B bude nejspíš obecným standardem v třídě trail-biků a all-mountain strojů (zdvihově 120-160 mm) a vyšší zdvihové kategorie (180-200 mm) zůstanou věrny 26“ klasice. Možná ano, možná ne! Tsunami se jménem 650B je tak silná, že třeba za krátko smete šestadvacítky i z tohoto postu???

Intense 951 Evo 275

Snad ne! Spíš bych očekával, že u gravity strojů budou v blízké budoucnosti vedle sebe oba rozměry existovat zároveň a jednotliví jezdci se budou předhánět v argumentování, proč je jejich parametr lepší než ten druhý. Nebo se půjde cestou rozumu a „velký kluci“ jako je třeba Cedric Gracia budou jezdit střední kola, „malý kluci“ (např. Andreu Lacondeguy) a taky holky zůstanou u malých kol.

Více o tomto kole na www.intensecycles.com

Foto: Intense

Kotoučové brzdy FSA – FSA jde na disco!

Už je to tady a už je to potvrzeno. Zatím se možná nekoná vlastní řazení FSA, zato si značka, jejíž název lze přeložit „Plnou parou vřed“ (Full Speed Ahead), do své sestavy brzo přidá dvě verze vlastních hydraulických diskových brzd.

FSA K-Force & Afterburner brakes

Přestože by první pohled, zejména na tělo páky, mohl nasvědčovat cosi o příbuznosti s Avidem, jde o pouhé klamání tělem. Lidé z FSA se nechali slyšet, že sice jednali s několika výrobci z cyklistické branže, ale nakonec se rozhodli pro technologickou podporu ze světa motorizmu, kde se brzdové systémy údajně vyrábí ve vyšší kvalitativní úrovni.

FSA K-Force & Afterburner brakes

Tak a k věci. Na různých výstavách a jiných akcích již byly vidět určité náznaky, v dnešních dnech je ale skoro vše odtajněno. V nabídce FSA budou od příštího roku dva modely diskových brzd, lehoučký model K-Force (jedna brzda včetně disku by se měla dostat pod 300 g) a trailová/enduro varianta Afterburner.

FSA K-Force & Afterburner brakes

Obě brzdy vychází ze stejné konstrukce a nabízí podobné vychytávky. V obou například koluje minerální olej, obě mají možnost snadného nastavení vzdálenosti páky od řídítek (červené kolečko) a obě využívají podobně tvarovaný jednodílný třmen s velkým větracím otvorem, který rovněž slouží k vkládání/vyjmutí destiček – vyndávání vrchem.

FSA K-Force & Afterburner brakes

Lehoučká varianta K-Force využívá lehké materiály, včele s karbonem na pozici páky, Afterburner naopak spoléhá na hliník. Navíc má tato enduro brzda kolečko pro úpravu délky kroku, které je umístěné v ose pístu, trochu jako u Avidu, ale jen trochu. K oběma brzdám zatím náleží jednodílné ocelové disky (K-Force 140 a 160 mm, Afterburner 160 a 180 mm), do budoucna se ale počítá i s dvoudílnými s hliníkovým unašečem.

FSA K-Force & Afterburner brakes

A nakonec, FSA se rovněž nechalo slyšet, že brzdy na trh nepustí dříve, než bude jejich funkčnost 100% ověřena a rovněž ne dříve, než bude k prodeji připraveno veškeré potřebné příslušenství a servisní pomůcky a díly (odvzdušňovací sady, podložky, těsnění atd.). Zdá se tedy, že půjde o poměrně silného bojovníka. Jsem upřímně zvědavý na kolika kolech se již na Eurobiku tyto brzdy objeví?!

RockShox SID, Revelation – Černá je dobrá!

RockShox SID a Revelation 2014Tolik se napovídalo novém Piku, až se skoro zapomnělo na inovovaného SIDa a Revelation! V tomto případě ale budu relativně stručný, neb hodně informací o novinkách RockShox je v článku o vidlici Pike. Zásadní a podstatné je přepracování tlumící patrony, která sice nebude disponovat plně uzavřeným systémem Charger s měchem, jak je tomu u vidlice Pike, ale i tak nabídne systém Rapid Recovery a nově i Dig Valve.

Rapid Recovery a Dig Valve

Systém Rapid Recovery ovlivňuje funkci tlumení odskoku a umožňuje vidlici se po tvrdém nárazu a výrazném stlačí co nejrychleji roztáhnout – tlumení odskoku se na chvíli plně otevře. Naopak řešení Dig Valve bdí nad ideální funkcí kompresního tlumení, vysoko i nízko rychlostního. Díky tomu by nové vidlice měli být stabilnější při šlapání, přitom ale stále příkladně vnímavé. Je-li to pravda, na to nám odpoví až praxe.

Vyznejte se v terminologii

RockShox v příštím rocena nabídne v obou řadách několik modelů s odlišnou úrovní vybavení. Pojďme si v rychlosti probrat, co která verze bude umět a nabízet, abychom se v těch písmenkách neztratili:

Motion Control DNA

Motion Control DNA je obecné označení pro poslední generaci tzv. inteligentního tlumení RockShox, která se v určitých obměnách vyskytuje u všech modelů

XX – Lehká závodní varianta, která ze všeho nejvíc zohledňuje efektivitu. Proto jsou tyto vidlice vybaveny hydraulickým dálkovým ovládáním lockoutu X-loc.

RCT3 – Varianta pro vyložené hračičky. Kompresní tlumení lze nastavit ve třech krocích (otevřeno, přiškrceno, zavřeno) a navíc je možné ve střední poloze ladit míru účinku nízkorychlostní komprese. Obdoba nejvyšší varianty Fox CTD.

RLT – Pro jezdce hledající stabilní oporu. Kolečko Motion Control zde nabízí možnost ovládat kompresní tlumení od plně otevřeného po zavřené odpružení. Navíc lze samostatně ladit „odtrhovou hranu“ (Threshold).

RL – Základní varianta se snadným ovládáním, ale stále stejně sofistikovanými vnitřnostmi. Netrapte se hledáním optimálního nastavení, to je již nastaveno interně, rozhodněte se jen, chcete-li vidlici otevřít nebo zavřít.

RockShox SID a Revelation 2014

Přehnal to se solárkem!

Nakonec si neodpustím malé nebo spíš velké rýpnutí. Nové vidlice SID a Revelation budou, stejně jako Pike, osazeny černými vnitřními nohami!!! Spekulace o nové povrchové úpravě s nižším třením byly vyvráceny – jde jen o design!!! Ale jaký? Mě se ty černé nohy fakt nelíbí! Jak by řekl klasik: „Je to hnus velebnosti!“

Na úplný závěr se snad sluší ještě doplnit, že tyto vidlice budou nabízeny ve všech třech rozměrech (26, 27,5 a 29“), SID bude disponovat zdvihem v rozsahu 80 až 120 mm, Revelation pak 120 až 150 mm.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky