SingleBe Bikes – představení / rozhovor

SingleBeOriginalita a moře příjemných zážitků v sedle kola. Tak zní jednoduché heslo, které charakterizuje jednu mladou českou značku produkující zajímavě designované ocelové rámy a kompletní kola.

Otázka zní – znáte partičku operující pod názvem SingleBe Bikes? Pokud ne, tak to raději hned napravme.

Vyzbrojeni základní pravdou, že boss toho ví vždy nejvíc, jsme požádali o rozhovor choceňského bikera Tomáše Kutina. Právě on je totiž hlavním mužem a současně základní hybnou silou značky SingleBe. Povídání o všem možném i nemožném má poukázat na potěšující fakt, že na české garážové scéně je poměrně hodně živo.

SingleBe BTW 1.0

Takže Tome, kdy vznikl nápad založit značku SingleBe a jak se to celé vlastně seběhlo?

„Značka vznikala v průběhu loňského roku, kdy jsem začal přemýšlet o 29er biku s vlastním řemenovým pohonem. Rámů s rozpojitelnou zadní stavbou není mnoho a jelikož mám známého zkušeného rámaře, který už udělal lehce pod 100 rámů, rozhodl jsem se pro vlastní značku. Název je odvozen částečně od singlespeed převodu a částečně také z historických důvodu mého partnerského statusu.“

Skromnost ponechme na chvíli stranou – kdo za SingleBe stojí?

„Hlavním vizionářem a tvůrcem myšlenek jsem já – Tomáš Kutin. Dále tu mám další dva hodně šikovný kluky, kteří jsou z bikové branže a hlavně jsou vytříbenými techniky co se ježdění týče. Samozřejmě musím zmínit onoho rámaře, jednu externi firmu zabývajici se CNC výrobou, další firmu pro laserové výřezky, lakovnu a tatoo studio.“

SingleBe BTW 1.0

Jaká je základní filozofie tvé značky, na čem si zakládáš?

„Důležitá je originalita, kvalita a fakt, že kola jsou postavena za účelem ježdění a ne za účelem velkého businessu. Dalším aspektem filozofie je ocel. Začínali jsme na kvalitních nezeslabovaných CrMo trubkách a přes zeslabované trubky „made in Taiwan“  jsme nyní schopni postavit špičkový ocelový rám přímo z trubek „made in UK“. Konkrétně z Reynolds trubek řady 853, 725 nebo 525. Ve zkratce je filozofie o originalitě, osobním přístupu a zážitcích při bikováni.“

SingleBe BTW 1.0

Ve věku karbonu, odpružení a několika desítek převodů sázíš na jednoduchost – pevné devětadvaceti palcové rámy z ocelových trubek kulatých průřezů, jeden převod, v extrémním případě i pevná vidlice…

„První model SingleBe BTW 1.0 byl původně postaven jako zimní bike. V podzimních plískanicích a zimním bordelu platí, že čím méně čepů, přepákování a všemožných pohyblivých častí, tím lépe. V jednoduchosti je síla. Můžeš se soustředit prostě jen na trail a díky tomu, že kolo není odpružené, ti poskytuje neuvěřitelný feedback. Kompletně pevný rám s jedním převodem je také ideální příprava jak pro zlepšení technických dovedností, tak pro trénink správného šlapání i silového rozvoje. A to říkám jako velký vyznavač AM/EN biků. Pokud zrovna nepoletíš padesátkou přes nějakou rock garden, tak pevňák není, v rukou zkušeného ridera, zase tak velkou nevýhodou. Devětadvaceti palcová kola přidávají na pohodlí a snad bude z připravovaného promo videa patrné, že velká kola vůbec neohrabaná nejsou.“

SingleBe

Bavíme se o jednom převodu, ale zaslechl jsem také něco o kole vybaveném převodovkou v zadním náboji. Je i tohle cesta, kterou bys chtěl následovat?

„Ano, SingleBe není pouze o singlespeedech. Druhý model Variator SS byl původně vybavený převodovkou Alfine 11, která se ale bohužel při pure MTB nasazení příliš neosvědčila. Plánujeme proto náhradu za vícerychlostní Rohloff SpeedHub, ten jsme již měli možnost testovat. Brzy spatří světlo světa další model – 29er s převodem 1×10 a klasickým řetězem. Prostě svižné sportovní kolo. V příští sezoně se také ukážeme na cross country závodech a tím opravdu nemyslím pouze závody okresního přeboru. Kdo ví, třeba se uvidíme v Novém Městě na Moravě…“

Zajímavých prvkem je rozhodně pohon řemenem, proč jsi se rozhodl právě pro něj?

„Původně opět kvůli minimalizaci servisu, navíc jízda s řemenem je neuvěřitelně tichá a klidná. Řemenový pohon je ale stále ve vývoji a zatím není určen ke koncovému prodeji.“

SingleBe BTW 1.0

Originální je i surový vzhled rámu, často doplněný originální grafikou a signature komponenty. Nakolik důležitý je pro tebe výsledný design a kdo si s ním hraje?

„Ano, jedno z nejdůležitějších hledisek je design. Rád bych se držel dvoustranného designu nebo surového raw provedení a má představa je taková, že každé SingleBe bude vždy alespoň částečně v raw designu. Pomalovaný model byl v režii tetovacího salonu Tattoo Packo a pro grafiku byly použity speciální lakové fixy, které vydrží vysoké teploty nad 200 °C. Rámy jsou ve finále lakovány práškovým lakem.“

V nabídce máš prozatím dva modely s názvy BTW 1.0 a Variator SS, pověz něco o nich. Můžeš nastínit proces jejich vzniku?

„O prvním řemenem poháněném modelu SingleBe BTW 1.0  jsem víceméně skoro vše řekl – jednoduchá 29er raketa, na kterou naskočíš ve volným a v keckách. Variator SS pak vznikal jako univerzální bajk na hobby maratony, XC ježdění, ale i na singletracky a technické hraní si s kolem. Proto je vybaven odpruženou vidlicí. Původně byl vyzbrojen 11 stupňovou převodovkou Alfine a naším vlastním řemenovým pohonem s jiným převodovým poměrem a jinou šířkou řemenu než je tomu u modelu BTW 1.0. Alfine jsme po krátké době v terénu odpálili, a proto je teď Variator v singlespeed podobě. Brzy proběhne upgrade na vícerychlostní náboj Rohloff.“

SingleBe Variator SS

Kde je možné získat více informací o SingleBe Bikes, kde jsou rámy, popřípadě kompletní kola, k sehnání?

„Na www.singlebe.com si lze prohlednout základní galerii a nalézt kontakty. Každé stavbě nebo koupi existujícího modelu předchází detailní konzultace se zákazníkem, a tak i z tohoto hlediska zatím web neposkytuje přehnané množství informací. Kdo má opravdový zájem, ten se zeptá a já samozřejmě s potěšením poradím. Pokud by si někdo rád koupil kolo nebo rám ve stylu kliknutím přidat do košíku, může se obrátit na e-shop bikestock.cz. V budoucnu bude tato možnost i na stránkách SingleBe.“

Co se děje v mezidobí od objednání do doby, než si kolo převezme nový majitel? Jaké jsou možnosti „customizace“?

„Přizpůsobit lze takřka vše, od designu přes geometrii až po celou komponentovou specifikaci. Zákazník nastíní své požadavky, zejména styl ježdění, účel použití kola a tak dále. Dle zjištěných informací vybereme ten správný set trubek, specifikujeme geometrii kola a, pokud se jedná o kompletní stavbu, navrhneme komponentové složení. Celý proces trvá 4-8 týdnů.“

SingleBe Variator SS

Jaké jsou plány do budoucna?

„Co nejvíce spokojených zákazníků a vzrůstající povědomí o značce.  Připravujeme několik 650b rámů s vyšším zdvihem na all-mountain ježděni, neboť je jasně vidět, že tato kategorie zažívá v současnosti obrovský boom. Byla by velká škoda zaspat a nenabídnout kvalitní a originální ocelové řešení.“

SingleBe Variator

Závěrem děkujeme za rozhovor, přejeme SingleBe hodně zdaru do budoucna a našim čtenářům můžeme slíbit, že se na jeden z oceláčků brzy podíváme trochu blíže.

Foto: SingleBe Bikes

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pišil

    Konečně nádherné specifikum a to z české výroby.

  • Saddám

    Jo, tak tomu dost fandím, pokud bych měl teď shánět rám, tak bych hledal právě asi ocel v surové úpravě, pěkně očouzený a vybarvený sváry, prostě industrial metal se vším všudy. Jen doufám že bude k dispozici i nedělená zadní stavba, z hlediska odolnosi bych ji v případě použití řetězu nechtěl. A při použití odpružené vidlice bych ji určitě rozhodil, vnější nohy a korunku obrousil až na hliník a dal pod čirý lak, to by byl teprv mazec. Jen škoda, že web nejede 🙁

  • Toša

    Web uz jede 🙂