reklama

reklama

GIRO Ventana & Crankbrothers Mallet Trail | TEST

Některé součásti cyklistické výbavy je asi možné občas „vošulit“, něco ušetřit, smířit se s kompromisy. Jsou ale místa, prvky, u kterých se to příliš nevyplácí. V první řadě bezpečnost, v té druhé body, v nichž se spojuje naše tělo s kolem! I proto bychom si dnes chtěli trochu „posvítit“ na dva takové produkty – trailové tretry GIRO Ventana a pedály Crankbrothers Mallet Trail.

Začít můžeme klidně i tím, že zrovna toto spojení se sice zdá jako velice dobře zvolená kombinace, jelikož jak boty Giro, tak i pedály Crankbrothers cílí na dosti podobnou skupinu zájemců (jezdců), zároveň je ale jejich (naše) kombinace především ukázkou, jak tyto konkrétní produkty spolu fungovat mohou, ale také nemusí.

Neberte to proto, prosím, jako striktní určení, že zrovna k pedálům Crankbrothers Mallet Trail se hodí primárně tretry Giro Ventana, spíš jen jako typologickou ukázku, ale také jako praktické představení a zhodnocení obou samostatných produktů.

reklama

Nášlapy podle nálady nebo podle disciplíny

Ostatně jak praví sice docela ohrané, ale stále vděčné heslo „Sto lidí = sto chutí“, tak i na výběr právě těchto prvků, těchto kontaktních bodů a jejich kombinaci může mít mnoho lidí mnoho odlišných názorů. Já sám třeba o něco častěji sahám ke kombinaci volných pedálů a podle toho vypadajících bot, zároveň se ale rád čas od času „nacvaknu“ a pevněji spojím s kolem. To jsou přitom přesně situace, kdy poslední dobou sahám právě po kombinaci Giro Ventana a Crankbrothers Mallet Trail.

Když už jsem toto téma nakousl, tak vlastně sám používám tuto, či jinou podobnou nášlapnou minu sestavu v první řadě na gravel-bike, případně na XC kola, nebo lehčí a rychlejší trail-biky. Kdykoliv, kdy je předpoklad pohybu ve více rozbitém terénu, dávám přednost spíše platformám, ale…

To je jen můj osobní postoj, můj vlastní přístup. Ostatně podstatná část špičkových jezdců a závodníků preferuje i na enduro a další technické disciplíny dost často nášlapy. Tomu, už jen s ohledem na efektivitu, naprosto rozumím, moje vnitřní nastavení s tím ale úplně neladí. Ale to sem vlastně úplně nepatří…

Soužití, souhra, sladění… Giro Ventana a Crankbrothers Mallet Trail

Než se vrhnu do dalšího praktického popisu a sumáře, tak se mi vybavilo období, kdy jsem pedály Crankbrothers Mallet Trail a tretry Giro Ventana dostat poprvé k dispozici, nachystal si je, nasadil na kolo a vyrazil. Sešlo se to tak, že jak pedály, tak i tretry byly zcela nové, nedotčené, což mělo za následek prvotní maličko složitější vzájemné sladění.

Jak totiž bylo vše syrové, neochozené, neošlapané, třeba i včetně kufrů Crankbrothers, tak bylo spojení treter Giro a pedálů Crankbrothers místy až nepříjemně tuhé, tvrdé, neústupné.

Nejspíš to bude tím, že mají tretry Giro Ventana slušně přilnavou podrážku a naopak pedály Crankbrothers Mallet Trail zase středně velkou styčnou platformu, doplněnou o dva drobné piny na každé straně. Navrch jsou zde ještě plastové styčné plošky, které v největší míře přichází do stylu tretra-pedál.

Ono to vlastně není nic zásadního, špatného, chybového. Spíš jde jen o drobné praktické upozornění postavené třeba už jen do té roviny, že je vždy lepší si nové prvky výbavy vyzkoušet, vyladit, osahat někde v klidu v tréninku, než se podobnými (ne)čekanými zjištěními nechat zaskočit třeba někde na závodech! Ale to je také dosti tradiční a neustále opakovaná poučka, že?!

Byl to jen začátek, nebo?

Úvodní tuhý a těsný kontakt tretry s pedálem byl poněkud „zarážející“ zejména v situaci, kdy jsem již roky zvyklý na pedály Crankbrothers, u nichž se mi líbí především mimořádná volnost pohybu, tedy možnost natáčet patu (skoro) libovolně do stran.

To tady najednou ale nešlo, přesněji bylo nutné nohu na pedálu hodně odlehčit, aby se s ní dalo pohnout. Právě toto specifikum se ale začalo po pár jízdách měnit, zlepšovat a dnes už můžu zase s klidem tančit patami sem a tam a nic mě v tom výrazně neomezuje.

Nyní, po mnoha najetých kilometrech a společných hodinách v terénu, je toto vše vlastně jen jedna z šednoucích vzpomínek, která teď náhodou vyplula na povrch. I tato skutečnost ale o čemsi svědčí. Dříve jsem třeba používal pedály Crankbrother Egg Beater, ještě dnes je výjimečně vytáhnu, po nichž jsem přesedlal na model Candy s kovovým rámečkem. Naopak snad nikdy jsem nejezdil větší nášlapné Mallety.

Pointou, ke které se snažím dobrat, je skutečnost, že právě u pedálů Crankbrothers Mallet Trail je rozšířená styčná plocha skutečně znát – v dobrém slova smyslu. Jinak řečeno, jak třeba u pedálů Crankbrothers Candy vnímám jejich rámeček spíš jako stylový a bezpečnostní prvek, tak u modelu Mallet Trail je zjevné, že do nich se tretry zapřou více, spojí se větší plochou, lépe se zafixují…

Spojení pevné, nebo plavné?

Výsledkem je tak logicky pevnější a jistější spojení nohy s pedálem, stejně jako snazší rozložení tlaku do větší plochy. Primárně lze přitom právě takový projev vnímat jako výhodu, sekundárně ale může to samé někomu vadit a překážet.

Jenže tady se opět dostáváme k oné pravdě, že na mnoho věcí má mnoho lidí mnoho názorů… Proto si asi řekněte primárně sami za sebe, zda je pro vás podobné pevnější propojení výhodou, nebo překážkou? Já sám si na to docela rychle zvykl a dnes se skoro až divím, když náhodně hodím na kolo třeba starší Crankbrothers Candy, nakolik volně může moje noha, přestože je zacvaknutá, na pedálu kmitat do stran.

Jedním dechem bych přitom dodal, že je na celé této záležitosti skvělé už jen to, že si dnes máme z čeho vybírat. Jinak řečeno, pokud máte rádi systém nášlapů Crankbrothers, můžete si (modelově) vybrat buď velké platformy Mallet, příjemně kompromisní Mallet Trail, nebo naopak kompaktní Candy, či, v případě XC nebo gravelu minimalistický Egg Beater.

Každé ze jmenovaných řešení má něco do sebe, třeba už jen svůj specifický rozsah volnosti či opory, přičemž já si teď dost zvykl právě na Mallet Trail a nemám nutně potřebu na tom cokoliv měnit.

reklama

Giro Ventana, aneb poctivá pracovní obuv

Nyní tedy máme za sebou obecné postřehy k pedálům Crankbrothers Mallet Trail a k jejich propojení právě s tretrami Giro Ventana, na které se teď můžeme podívat také trochu blíže. Ventana je přitom botou, která má poměrně neutrální vzhled.

Nejde totiž rozhodně o sportovní XC botky, to už se o trochu víc podobají kompromisním turistickým modelům, mezi něž se ale také neřadí. Na druhé straně nejde ani o úplně typický enduro model, který má obvykle i svého bratra určeného pro volné pedály a svůj specifický „look“.

Ne, Giro Ventana je tretrou, která míří někam doprostřed, přičemž se snaží nasát, vstřebat a do jedné boty integrovat výhody a charakteristiky treter z různých kategorií. Na jedné straně si totiž bere třeba poměrně tuhou základní konstrukci od svých čistě sportovních bratří, díky čemuž je tato bota na první setkání skoro až dost tvrdá, není ale rozhodně prkenná.

Spíš se snaží nabídnout potřebnou tuhost podrážky, aby vám poskytla dostatečnou oporu a zajistila náležitě vysokou efektivitu jak při silovém šlapání, tak i při manipulaci s kolem v těžším terénu. Stejně tak je ale v tomto případě myšleno i na dostatek komfortu, kupříkladu díky tlumícímu materiálu EVA, ale podobně jde tomuto „trendu“ naproti i tvar, podoba a materiál podrážky a další prvky.

Jistota na kole i mimo něj

Tretry Giro Ventana proto působí na první dojem relativně těžkým a tuhým dojmem, žádná z těchto vlastností ale není samoúčelná. Jak už bylo řečeno, na tyto boty je možné se skutečně spolehnout, věřit tomu, že se nebudou za žádných jízdních situací nežádoucím způsobem kroutit, přitom jsou bez problému využitelné i mimo kolo.

Ostatně to byla další rovina, která se při jejich vývoji zjevně řešila, jelikož trailové ježdění a enduro má pochopitelně jiné nároky než třeba závodní XC. V „našich“ disciplínách se zkrátka počítá s tím, že člověk častěji sleze z kola, bude jej tlačit nebo bude běhat někde po lese, šplhat po šutrech apod. Třeba při hledání nového trailu nebo obhlídce vhodné stopy apod.

V takových situacích oceníte jak příjemně plochou stavbu celé boty, tak i její dostatečně komfortní a přilnavou podrážku. Samozřejmě, na túru do hor bych si tyto boty nebral, ale při potřebě popoběhnout někde po lese, vyšplhat na skalku, abych našel vhodný úhel záběru, nebo si obhlédl zajímavou technickou sekci, to lze s tretrami Giro Ventana zvládnout naprosto v pohodě.

BOA – snazší už to být ani nemůže

Ještě jeden praktický bod, co mě tak v souvislosti s botami Giro Ventana napadá. V jednom starším prezentačním videu je ukázán i model s „rychlo-tkaničkami“ (speedlace), ale u nás je běžně k dostání jen vyšší model s kolečky BOA. Ano, toto řešení není zrovna nejlevnější, ale zkrátka funguje!

Už jen takové drobnosti jako rychlost „odjištění“, roztažení boty a následné snadné vyzouvání a poté i zpětné obouvání. Na to se rychle zvyká! Snadné, rychlé a přesné je také utahování nenápadného černého vlasce pomocí dobře přístupného a částečně pogumovaného kolečka, které snadno nahmátnete i za jízdy.

Ono to asi není nutné vysvětlovat nikomu, kdo už někdy měl tretry s BOA systémem, či podobným konkurenčním řešením. Sice rád tvrdím, že to není absolutní životní nutnost, klasické tkaničky jsou taky OK, ale pokud už má člověk tu možnost, tak se na BOA systém sakra snadno zvyká!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Crankbrothers Mallet Trail

  • Optimalizovaná velikost platformy a povrch pedálu pro jízdu na trailu či šotolině
  • Dlouhé osy, 57 mm q-faktor pro více prostoru okolo rámu a stabilitu při rychlosti
  • Integrovaná technologie trakční podložky pro přizpůsobení a optimalizaci rozhraní bota/pedál
  • 2 nastavitelné piny na každé straně
  • 4stranný vstup / vynikající odvod bahna

PARAMETRY

  • Hmotnost: 344 g / 356 g / pár (katalog / zváženo)
  • Materiál těla: Alu 6061-T6
  • Materiál zámku (křídla): nerezová ocel 17-4PH
  • Pružina zámku: nerezová ocel série 300
  • Osa: kovaná Cr-Mo ocel 435
  • Vnitřní ložisko: Igus LL kluzné pouzdro
  • Vnější ložisko: Enduro MAX průmyslové ložisko
  • Barvy: Purple/Black, Black, Champagne/Black
  • Cena: 4 399 Kč

GIRO Ventana

  • Svrchní část: jednodílná, Synchwire™ mikrovlákno, ochrana proti prodření na špičce a patě
  • Zapínání: BOA L6 (nastavení +1 mm) a suchý zip
  • Podrážka: odolný a protiskluzný materiál Sensor™
  • Vložka: EVA
  • Hmotnost: 417 g / 505 g (katalog / zváženo, vel. 45, včetně kufrů Crankbrothers)
  • Nabízené velikosti: 42–48
  • Cena: 4 599 Kč