reklama

reklama

DVO Topaz Prime & Jade X Prime | TECH NEWS

Značka DVO je sice stále jedním z mladších výrobců odpružení, přesto si stačila vybudovat dobré renomé, a pevné místo na slunci. Od dob, kdy DVO nabízelo jen pár produktů uběhlo už mnoho času, dnes je její nabídka více než náležitě pestrá, i tak se ale najde prostor pro její další rozšíření. Třeba jako nyní s příchodem prémiových tlumičů DVO Topaz Prime a Jade X Prime!

Cílovou skupinou pro nové tlumiče DVO Topaz Prime a Jade X Prime jsou především jezdci, kterým nestačí pravidlo „nastavit a zapomenout“, ale rádi si se svým odpružením průběžně hrají, zkoumají jeho různé projevy, nebo jej ladí dle specifických jízdních podmínek, specifických tratí.

Za tímto účelem přidávají tlumiče „Prime“ možnost externího ladění kompresního tlumení pro malou a vysokou rychlost stlačení (LSC / HSC), vše snadno bez nutnosti používat nářadí.

Celý systém by měl být vyladěn tak, aby byl rozsah nabízeného tlumícího účinku co nejširší, tedy aby bylo možné uspokojit všechny jezdce a jejich specifické požadavky.

reklama

Všestrannost = Prime

Nové tlumiče DVO Topaz Prime / Jade X Prime nejsou určeny jen pro jednu vybranou skupinu jezdců, pro jednu konkrétní disciplínu, naopak by měly být schopné pokrýt poměrně široké pole působnosti. Jejich schopnosti a možnosti by měly uspokojit jak náročné enduro závodníky (Topaz/Jade X), tak i běžné trailové nadšence (Topaz Prime) a opomenout bychom neměli ani e-Biky (Topaz/Jade X), které dnes tvoří nemalou část prodejů nových kol. I v jejich případě řada jezdců jistě ocení všestrannost nových možností nastavení tlumení.

Prime – LSC / HSC

Předností nového tlumení Prime je, jak jsme si již řekli, jeho snadné nastavení. Na hraní přitom dostanete nízko-rychlostní kompresní útlum (LSC), jehož ovládací kolečko nabídne 6 poloh. To by mělo být dostačující k nalezení té správné rovnováhy klidného projevu a požadované citlivosti.

*Efektivní účinek tlumení LSC lze pozorovat při rychlostech 1-500 mm/s.

Rychlá komprese (HSC) pak nabídne dokonce 10 poloh. Zajímavostí může být, že zde ruku v ruce, přesněji v tandemu, pracuje kompresní píst a tlumící podložky (planžety), které mají za úkol poprat se vhodným způsobem se silnými nárazy. Vše je odladěno tak, aby bylo odpružení při rychlém stlačení dostatečně klidné a stabilní, ale aby se zároveň rychle zotavilo a nabídlo následně jezdci potřebnou dávku akce a volného pohybu odpružení po zpracování původního nárazu.

*Tlumení HSC ovlivňuje chod tlumiče při rychlostech stlačení vyšších než 500 mm/s.

Vzduch, nebo pružina, všichni jsme Prime rodina

Každý, kdo se trochu vyzná v nabídce produktů značky DVO, si již stačil domyslet, že zde hovoříme o dvou typech tlumičů, o vzduchovém modelu DVO Topaz Prime a pružinovém kousku DVO Jade X Prime. V obou případech by nově řešené tlumení mělo být uzpůsobeno jednomu či druhému druhu „pružného média“ (stlačený vzduch/vinutá pružina).

DVO Topaz Prime by proto měl nabídnout lehkou konstrukci, snadnou nastavitelnost a také široké možnosti uzpůsobení projevu jeho vzduchové pružiny s možností ladit separátně pozitivní i negativní komoru (jejich objem). Na druhé straně robustnější tlumiče DVO Jade X Prime nabídnou všechny výhody vinuté pružiny s možností vybrat si kousek s lineárním či progresivním vinutím (LS / Pro Rate).

Vliv nižšího tlaku vzduchu v novém měchu (zeleně)

Drobné technické úpravy a vylepšení

S příchodem nové generace tlumičů DVO Prime se mění i řada dalších interních řešení. Kupříkladu unikátní vzduchový měch (bladder) dostal novou podobu i nový materiál, jiné – lepší je nové těsnění atd. Oba nové „Prime“ tlumiče by měly být obohaceny také o nové těsnící a stírací kroužky a další drobná vylepšení starající se o lehčí a plynulejší chod.

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: DVO

Upozornění: Vzhledem k nově definovaným cestám průtoku oleje nejsou tlumící systémy tlumičů Prime zpětně kompatibilní se staršími (non-Prime) modely DVO.