Marzocchi Bomber Z2 | Italské trailové espresso (TEST)

Klasická italská značka věnující se odpružení, nejen cyklistickému, měla před pár lety hodně namále, naštěstí se jí ale po čase chopil jiný velký tvůrce odpružení, americká klasika Fox, která tomuto Italovi vlila novou energii do žil, nebo spíš nový olej do patron a pístů.

Díky tomuto spojení se postupně vrací na scénu legendární Bombery, a to hned v několika řadách, opět s dosti tradičním označením písmenem „Z“ a číslicí určující kategorii, či zařazení dané vidlice. Svět tak opět může obdivovat enduro kousky Marzocchi Bomber Z1 (nedávné představení pružinové varianty | *máme rovněž slíbeno na test) nebo trailové štiky Bomber Z2, kdy je jedna z nich předmětem dnešního praktického představení – recenze.

Vzhledem k tomu, že si Marzocchi nově plachtí pod křídly Foxu, mají tyto značky obvykle také stejnou distribuční síť, což u nás znamená zastoupení společností Cyklošvec z Písku. Tento kontext uvádím hlavně proto, že je Cyklošvec rovněž dovozcem německé značky Stevens, proto jsem test vidlice Marzocchi Bomber Z2 spojil i s testem pevného trailbiku Monarch Trail právě od Stevense.

Celá tato kombinace přitom vznikla tak, že jsme se zástupci Marzocchi/Fox začali řešit test Bomberu Z2, přičemž já začal horečně přemýšlet nad tím, na jakém kole ji budu zkoušet? Nic trailového na velkých kolech jsem zrovna neměl po ruce, proto padla nabídka, že mi na hraní může dorazit nejen vidlice, ale celý bike od Stevense, který má tuto vidlu ve standardní výbavě. Proč bych odmítal?

*Test celého kola – Stevens Monarch Trail 29 – samostatně již příští týden

Není to sice jako za dob skutečně italské produkce vidlic Marzocchi, ale i dnes je písmeno „M“ v modelaci spojovacího můstku jasně patrné!

Klasická foxácká je rychloupínací páčka pevné osy (15×110 mm).

Vpravo najdeme decentní matici s tisícihranem zapuštěnou do těla vidlice. 

Hadry po starším bráchovi?

Vidlic nesoucích slavné jméno Marzocchi, vyráběných pod hlavičkou Foxu, již pár vzniklo, dalo by se říct celá „nultá“ generace. Tehdy šlo hlavně o lehce poupravené základní kousky Foxu, označované názvem Rhythm, s nimiž se lze nadále potkat u nových kol jako se zástupci nejlevnější montážní (OEM) varianty Fox.

Toto byla zřejmě určitá přechodová fáze, po níž přišly nové (současné) modely Marzocchi Bomber Z1 a Z2 (také dvoukorunka Bomber 58 a tlumič Bomber CR), které sice v řadě detailů nezapřou rodovou blízkost s mateřským Foxem, už jsou ale zase o krok blíže k určité osobitosti.

Z technické stránky to znamená třeba fakt, že jsou vnější nohy poněkud jinak tvarované, s výraznějším tvarem písmene „M“ v podobě spojovacího můstku, který má celkově ostřejší tvary než výrazně uhlazenější Fox.

Změny se dotkly ale i vnitřních systémů, kdy u dnes představované vidlice Marzocchi Bomber Z2 najdeme v levé noze osvědčenou vzduchovou patronu Float NA2, převzatou z modelu Fox 34 Rhythm, tedy se samonastavovací negativní komorou bez rozšíření EVOL.

Na pravé straně bych osobně čekal tlumení Fox FIT GRIP, avšak zde se na vidlici i v oficiálních materiálech hovoří o „od základu novém“ tlumení RAIL, které již nemá s Foxáckými „koncernovými“ díly vlastně nic moc společné. Zde totiž nenajdete samostatně vkládanou tlumící patronu, ale konstrukci blízkou tradiční olejové lázni, jakou jsme znali a obdivovali na starých Marzoškách.

Otáčením kolečka RAIL směrem doprava vidlici postupně přitvrzujete, až ji zcela zavřete. Jeho pohyb je zcela plynulý. 

Vlevo na korunce je prosté víčko vzduchového ventilku, avšak v osobitém provedení, tedy žádný „koncernový standard“.

Také kolečko odskoku na spodní straně pravé nohy je výrazně jiné oproti tomu, co známe od Foxu. Rozhodně chválím jeho velikost a skvělou přístupnost. 

Nahodit a vyrazit!

Ať už je to s těmi vnitřními inovacemi jak chce, faktem zůstává, že se tvůrci nového Bomberu Z2 snažili navázat na tradici vidlic Marzocchi minimálně v tom smyslu, že by mělo jít o kousek, který hodíte na kolo, provedete základní seřízení a pak už jen jezdíte a nic dalšího neřešíte! Snad krom pravidelného servisu, očisty, údržby atd. Prostě žádné nekonečné ladění, tisíc koleček tlumení atd.

Základním heslem Marzocchi Bomber Z2 je: „Set it, forget it!“ (Nastav a zapomeň).

Pravda je, že tak to zde skutečně funguje. Předpokládám sice, že by se charakter vzduchové komory dal ladit klasickými foxáckými tokeny určenými pro vidlice řady 34, ale tím se dnes zabývat nebudeme. Já si skutečně pouze nastavil tlak vzduchu, vpravo dole nahmátl hezky přístupné a příjemně velké kolečko odskoku, systém Rail, vpravo nahoře zkontroloval, zda je vidlice otevřená a hurá do akce!

Udělej si značku…

V technických materiálech se hovoří o tom, že tlumení Rail disponuje kolečkem (s páčkou), které ovládá kompresní okruh, a to plynule od plně otevřené do – de facto – plně zavřené pozice, což můžu potvrdit. Žádné polohy, jen možnost plynule otáčet v rozsahu o něco větším než 90°.

Pro mě osobně to znamenalo možnost využít buď plně otevřené pozice, nebo zkušebně na pár místech vidlici zavřít a zadupat zkusmo vestoje při jízdě do kopce.

V polohách mezi tím je znát, jak kompresní okruh postupně přidává na svém účinku, což někdo možná i ocení. Já bych jen případně doporučil lípnout si třeba na korunku malou šipku, nebo jinou značku, abyste se mohli vracet ke své oblíbené pozici, jelikož pohyb páčky je skutečně plynulý, zcela bez indexace, tak ať se trefíte!

Mkový spojovací můstek nepostrádá tradiční vnitřní profilaci. 

Hadice brzdy je klasicky upevněna v plastovém očku přišroubovaném k vidlici. 

Méně je mnohdy více!

Tlumení Rail tedy funguje, jak má, o ladění odskoku se snad není třeba bavit, zde na nic zásadně překvapivého nenarazíte. Zajímavější je chod vidlice jako takové hodně ovlivněný vzduchovou pružinou FLOAT s pístem NA2. Jak už bylo řečeno výše, ač je vzduchová komora převzata z Foxu, chybí zde rozšířená negativní komora EVOL, což jsem v podstatě poznal i z praktického projevu. Berte to ale, prosím, čistě jako konstatování, nikoliv jako kritiku.

Můj poznatek vychází částečně z toho, že mi Marzocchi Bomber Z2 svým projevem připomněl předchozí generaci Foxek (bez EVOL), které byly trochu stabilnější na začátku a krásně akční v další části zdvihu. I když zde je tento příběh vlastně trochu jiný.

Postupem času, na základě různých hrátek s tlakem, jsem došel k poznání, že takto se Bomber Z2 chová primárně s tlakem nastaveným dle tabulky nalepené na levé vnější noze. Zde mi třeba, podobně jako u Foxu, vycházelo na mých cca 80 kg přibližně 80 psi tlaku. Když jsem se držel tohoto údaje, byla Marzoška skutečně zprvu trochu tvrdší, luxusně ale běhala jak se do toho člověk víc opřel nebo vletěl do těžšího terénu.

Já jsem už ale, myslím, docela známý tím, že u vidlic hledám především co nejlepší vnímavost na začátku kroku, a jsem pak jedině potěšen, pokud je tento začátek podpořen stabilním a jistým krokem i v dalším průběhu.

Při mých cca 80 kg bych měl foukat okolo 80 psi, což je rozumná výchozí hodnota. 

Pocitově lepší byl pro mě ale spíše nižší tlak, řekněme 70 psi, ale klidně i o  trochu méně. 

Kdo hledá…

Naštěstí moje různé experimenty s tlakem mě přivedly k takovémuto optimu. Celé to ale neprobíhalo tak, jak by se dalo předpokládat, tedy, že bych začal na výchozí hodnotě (80 psi), nebyl spokojen s vnímavostí a pak postupně upouštěl. Ne, ne! Já vlastně nejdřív nafoukal vidlici čistě dle citu a byl dost spokojený. Až později jsem si říkal, že zkusím trochu dofouknout, až nakonec jsem vytáhl pumpu s manometrem a podíval se na onu tabulku tlaků.

Výsledkem je přitom poznání, že se mi s vidlicí Marzocchi Bomber Z2 nejlépe jezdilo, když jsem měl ve vzduchové komoře tlak kolem 70 psi, ale zbytečně měkká mi nepřipadala ani s 60 psi. Trochu mi to vlastně připomíná Foxky s EVOL komorou, které si dnes obvykle foukám na 70 psi, zatímco před příchodem EVOLu jsem jezdil většinou na 80 psi, ale tohle prostě není Fox.

Každopádně s mým asi nejrozumnějším tlakem (70 psi) jsem dosáhl velice slušné vnímavosti, DVO Beryl to není, ale chodí to vážně hezky. Podstatné mi ale připadá, jak se Bomber Z2, aktuálně na 140 mm, choval v náročnějších podmínkách. Zde byl totiž, i s lehce nižším tlakem, krásně jistý a stabilní, i když dostával pořádně napít!

Netvrdím, že bych s tímto pevným trail bikem jezdil vyslovené extrémy, ale občas jsme si zkusili i těžší partie a Bomber mě vždy podržel. Krásně a jistě rovněž tlumil dopady skoků, a tak podobně. Za mě tedy velká pochvala.

Kolečko odskoku trochu „trčí“, tak pozor na manipulaci po vyndání předního kola.

Boost je dnes takřka jediný používaný standard přední osy, díky bohu!

Marzocchi Bomber Z2 – závěr

Co tak lovím v paměti, byla toto nejspíš moje první praktická zkušenost s vidlicí Marzocchi od doby, co tuto tradiční značku přijal pod svá křídla slovutný Fox, a nutno říct, že to byla velice příjemná.. Ano, někdo by mohl namítnout, že je Bomber jen takové okleštěné „nabarvené ptáče“, převlečená Foxka, což asi bude do jisté míry pravda, ale vadí to něčemu/někomu?

Mně rozhodně ne. Mně se líbí, že se toto klasické jméno neztratilo ze světa MTB, že se Marzocchi i pod Foxem snaží vypadat, pokud možno, osobitě. Stejně tak jsem rád za skutečnost, že díky tomu všemu se na trh dostávají vidlice kvalitně zpracované, poctivě vyrobené a rozumně vybavené, které se nabízí za velice příjemné ceny.

Bez mála patnáct tisíc korun za vzhledově zajímavou a především bez výhrad funkční vidlici se vším co potřebujete, ale s ničím navíc, mi připadá rozumné. A hlavně se mi líbí, jak Bomber Z2 funguje! Zkuste si, třeba jako já, pohrát trochu s tlakem a věřím, že brzy najdete ideální polohu, v níž vám tato Marzocchi nabídne velice slušnou citlivost na začátku, a hlavně jistotu a oporu ve středním rozsahu a na konci kroku!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Marzocchi Bomber Z2 – technické údaje

Cena: 14 990 Kč (všechny rozměry a varianty)
Průměr kol: 27,5“ / 29“
Zdvih: 100, 120, 140, 150 (27,5“) / 100, 120, 130, 140 (29“)
Průměr vnitřních nohou: 34 mm
Pevná osa: 15QRx110 (Boost)
Offset: 44 mm, 51 mm (pouze 29“)
Sloupek řízení: Tapered (Alu)
Tlumení: Rail
Pružina: FLOAT (vzduch)

Více o této vidlici najdete na webu www.marzocchi.com, české ceny a dostupnost jednotlivých variant lze kontrolovat na stránkách www.cyklosvec.cz