MrWolf Banger – vyplňte své (bez)duše
V jedné chvíli jsme udělali velký pokrok v tom směru, že jsme své pláště zbavili duší a dali jim tak výrazně větší volnost ve smyslu lepší přilnavosti. Chvíli na to jsme ale začali řešit, že prázdná pneumatika znamená nejen výhody, ale i nevýhody, proto se stále častěji začíná řešit, čím ten volný prostor vyplnit. Jedním z řešení je vložka Banger od italského výrobce MrWolf.
Pan Vlk, který má se svým řešením Banger snad větší naděje na úspěch, něž jeho ruský bratr v seriálu „Nu pagadi!“ (Jen počkej zajíci!), není první vložkou svého druhu, co jsem měl možnost zkusit. Již dříve jsem zkoušel karimatku Huck Norris, aktuálně, paralelně s řešením MrWolf Banger zkouším i „nudli“ PTN (Pepi’s Tire Noodle – více vám řeknu již brzy). Pár dalších řešení mám slíbeno na vyzkoušení.
Navíc Banger není jediným produktem značky MrWolf v tomto segmentu. Druhou možností je verze zvaná SmartMousse, určená primárně pro elektrokola. Tato vložka posouvá základní myšlenku tohoto výrobce ještě o stupeň dál, když celý objem pláště vyplňuje chytrou pěnou, do ráfku pak přidává tenkou duši, která slouží k uživatelské úpravě tuhosti celého řešení. O tom ale třeba někdy jindy…
Pěna je více než vzduch
Každopádně tímto jsme částečně nadnesli základní specifikum vložky MrWolf Banger, jíž se odlišuje od většiny konkurence. MrWolf Banger totiž využívá tzv. „pomalou pěnu“, která vyplní objem pneumatiky z nějakých 95 %, proto neslouží jen jako ochrana ráfku, ale rovněž se výraznou měrou podílí na jízdních vlastnostech vašeho obutí.
Pokud bych použil přirovnání z oblasti odpružení, je pneumatika naplněná pouze vzduchem vidlice bez tlumení, plášť s vložkou MrWolf Banger vidlice s tlumením.
Rozšířené kouzlo tohoto řešení spočívá zejména v použitém materiálu – výrobce používá výraz technopolymer s nízkou hustotou. Ten by neměl absorbovat mléko, naopak by měl, díky svým mechanickým vlastnostem, pomoci tlumit ostré nárazy a tím zajistit více komfortu a zlepšit přilnavost. Respektive přispět k jistotě ovládání.
Zbytečné obavy…
Vzhledem k výše řečenému by se dalo očekávat, že Banger bude dost těžký, což není tak úplně pravda, jelikož EN verze určená pro kola 27,5” váží vcelku rozumných 220 g. Nejlehčí XC varianta v tomto průměru 187 g. Druhou pochybnost byste mohli mít ohledně valivého odporu, který ale, dle měření přední evropské zkušebny, vzroste maximálně o 1 % (0,7 Watt) v porovnání s čistou bezduší. Tak alespoň hovoří suchá data prezentovaná výrobcem.
Pokud bychom se podívali na nabídku a varianty, pak jsou k dispozici vložky MrWolf Banger v průměru 26”, 27,5” i 29”, a to vždy ve čtyřech variantách, přesněji šířkách – Small (XC), Medium (EN), Mid-Plus a Plus, což pokryje pláště od šířky 1,9” po 3,0”. Více napoví následující tabulka.
Cena a obsah balení
Doporučená maloobchodní cena 1890 CZK (1 ks, všechny varianty)
Sada obsahuje:
- 1 Banger (vybraná varianta)
- 1 tuba MrWolf s těsnícím tmelem
- 1 redukce ve tvaru písmene „T“ pro odstranění vnitřku ventilku
- 1 samolepka na ráfek „Banger by MrWolf“
- 1 samolepka MrWolf vhodná na karbonové rámy
- 1 látkový batoh 55x55cm na helmu / oblečení
MrWolf Banger – boj ho tam dostat!
Různé vložky do bezduší se, vedle jiného, liší i mírou náročnosti jejich instalace. Pověstným „lamačem montpák” a „mozolo-„ či „puchýřotvůrcem“ je, alespoň co jsem se zatím doslechl, Cush Core (zatím jsem neměl osobní zkušenost). MrWolf Banger na tom není, alespoň dle mé dosavadní zkušenosti, o moc lépe.
Hodně záleží na správném postupu, ale zcela upřímně, když vám tato housenka vyplní 95 % objemu pláště, kam před tím ještě aplikujte mléko* nemáte příliš prostor k tomu hrát si s polohou patky. *Existuje pár tmelů, které jsou otestovány, u jiných existuje teoretické riziko nežádoucí chemické reakce. Oficiální materiály i zkušenosti jezdců hovoří rovněž o tom, že s vložkou MrWolf Banger mléko využívat nemusíte.
Návod pro instalaci tvrdí, že je důležité vtlačit patku pláště dovnitř ráfku, do jeho vnitřního žlábku, což by měl být úkon zcela samozřejmý při instalaci bezduší. Jenže realita není rozhodně tak růžová, jak to maluje obrázkový návod. Respektive, hodně záleží na kombinaci konkrétního pláště a ráfku. Zatím mám za sebou jen jednu instalaci této vložky (set spíše pevnějšího pláště a vyššího ráfku), příště to jistě půjde lépe, pro tuto chvíli říkám: „Je to boj!“
Přeskočme tuto prvotní fázi, doufejme, že vy jste si na tom ruce a montpáky nezlámali, a pojďme si povědět o tom, jak se plášť s vložkou MrWolf Banger chová v terénu. V návodu se píše, že můžete tlak snížit o cca 0.2 bar (3 psi) oproti tomu na co jste zvyklí z klasických bezduší. V propagačních materiálech přitom také zaznívá, že odlišnost chování poznáte po pár metrech.
Realita krutá či snová?
Bohužel, prvních pár metrů mi nic zásadního neprozradilo, krom toho, že se kolo chovalo víceméně normálně. Zapomněl jsem zmínit, že jsem vložku MrWolf Banger instaloval pro zajímavost do předního kola, jehož projev člověk vnímá přeci jen o něco víc, než jak je tomu vzadu. Již dopředu bych vás rád upozornil, že vysloveně skokové proměny jízdních vlastností jsem se nedočkal ani v terénu, což ale neznamená, že se změna nedostavila vůbec. Jen to chtělo trochu času a specifické podmínky, abych si posun uvědomil.
Z pozitivního úhlu pohledu lze díky tomu prohlásit, že Banger se nijak negativně nepromítl na jízdním odporu či celkovém projevu, když ale přijde řeč na poctivý terén plný ostrých hran, začněte si uvědomovat, že k posunu přeci jen došlo. On se ten pocit vlastně dost těžko popisuje, a hlavně to již jednou zaznělo…
Přední plášť s vložkou MrWolf Banger na mě působil dojmem, jako když ke vzduchovému měchu pneumatiky přidáte tlumič. Úplně nejlépe onen rozdíl demonstruje situace, kdy jsem jezdil kamenné řeky a jiné podobné lahůdky, načež jsem si uvědomil, že se již nevyhýbám ostrým hranám kamenů, ale jezdím naopak hodně často přímo po nich!
Po špičkách!
Tam, kde byste čekali, že vaše pneumatika z menší plochy obroušené hrany hrubých krušnohorských šutrů snadno sklouzne, s vyšším tlakem odskočí nebo naopak s nižším tlakem zariskujete proražení, se s Bangerem nic neděje. Přední guma nikam neskáče, zároveň ani při poměrně silné ráně nepustí sílu nárazu až k ráfku. Naopak se k šutru přilepí, plášť jeho hranu obalí a vy si jedete, jako by vaše kola byla štíhlými nohami baletky, nebo snad lesní víly, která ve svůdném tanci přeskakuje z jednoho kamene na druhý.
Tato konkrétní vyjížďka, kde jsem tento efekt pozoroval poprvé a zároveň i nejintenzivněji, byla pro mě vážně dost sugestivním zážitkem. Člověk jede traily, které dobře zná, postupně si ale začíná vybírat stopy, jaké snad nikdy nejel. Rovné, rychlé, plynulé! Po špičkách!
Zpomalený film
Trochu jiný zážitek jsem si odnesl z Rychlebských stezek, kde se mi výše popisovaná zkušenost potvrdila na kamenitých sekcích, třeba na trailu Obelix nebo na klasické Velrybě. Trochu jiné to ale bylo na SuperFlow. Horní část, která je letos docela rozbitá a místy až nečekaně záludná, přinesla stále ty samé poznatky. Když jsme se ale dostali o kus níž na vyhlazený trail, uvědomil jsem si, že i s touto vložkou to chce na velké klopky a výrazné komprese větší tlak v pneu než pro jízdu ve volném kamení.
S mým původním adhezním nafoukáním s vložkou MrWolf Banger se lze dostat vážně dost nízko, se totiž přední guma v zatáčkách občas slušně deformovala, i když to bylo jiné než bez této výplně. Normálně se stane, že to drží, drží a pak to v největší kompresi ustříkne! V nejhorší variantě se může stát, že vám ufoukne i kus tlaku.
S Bangerem na předku ale člověk zaznamená, že se už při nasazení oblouku guma lehce proboří, načež v tomto stavu víceméně zůstane po celou délku oblouku. Její reakce se tak zajímavě otupí, není to jako jízda s plným tlakem, ale zároveň to nelze srovnat s ustřelováním bez vycpávky. To chce prostě zkusit…
Když pak ale pod další sekcí zastavíte, přidáte trochu tlaku, užijte si zbytek lajny s hezky přesným a jistým řízením i při ostrém klopení. Přitom ale předek stále dokáže tlumit, neodskakuje tolik jako když to nafoukáte na beton!
Co dodat?
Vložku do bezdušového pláště MrWolf Banger budu zkoušet ještě dál, abych o ní zjistil, co jen bude možné a mohl ji objektivně porovnat i s jinými výrobky v této nově se rozrůstající oblasti. Výše uvedený popis berte, prosím, jako moje prvotní praktické postřehy, moje první dojmy z instalace a provozu. Více si povíme s vícero zkušenostmi. Bude-li co dalšího objevovat…
Foto: Štěpán Hájíček