reklama

reklama

FOX Factory Tuning – naladěno jako na EWS!

V rámci včerejší fotoreportáže z veletrhu ForBikes 2018 jsme nakousli jedno speciální téma, které se týká značky Fox. Přímo na veletrhu v Letňanech jsem se setkal s obchodním manažerem značky Fox – Davide Pasqualessi –, který zde byl proto, aby nám novinářům, ale i koncovým zákazníkům poodhalil tajemství programu „Fox Factory Tuning“ (FFT).

Základní princip tohoto programu je jednoduchý – Fox chce prostřednictvím národních zástupců (dovozců) nabídnout svým zákazníkům možnost nechat si naladit odpružení přesně dle vlastních potřeb a požadavků, tak, jak je tomu v případě, kdy se ladí vidlice a tlumiče pro závodníky s tovární podporou značky Fox. Když něco takového funguje na nejvyšší úrovni, proč by ze stejného systému a znalostí nemohli těžit i koncoví zákazníci?

Dříve, než jsem se dostal k programu FFT, začal jsem náš rozhovor dotazem na současnost a budoucnost značky Marzocchi, přesněji její cyklistické divize, kterou Fox již před nějakým rokem koupil…

Dovolte mi první otázku z trochu jiného ranku, když vidím logo Marzocchi na obalu vašeho telefonu, jaká je situace okolo této značky? Objeví se ještě významnějším způsobem na trhu, nebo se nad ní zavře voda?

„Abych pravdu řekl, já sám jsem dříve pracoval přímo pro Marzocchi a později, když tuto italskou značku koupil Fox, mi byla nabídnuta práce v centrále Foxu. Tedy v jeho evropském zastoupení. Ostatně nebyl jsem sám, kdo přešel pod křídla nového majitele. Bylo nás víc, jelikož lidé z Foxu chtěli využít naše znalosti a schopnosti a osvěžit tak do jisté míry atmosféru ve firmě.

K vaší otázce. Hodně lidí si myslí, že Fox koupil Marzocchi proto, aby tuto značku pohřbil, což ale není pravda. V současné době se totiž intenzivně pracuje na nových produktech, přičemž řadu z nich bychom měli ukázat ještě tento rok. Jedná se především o vidlice v různých kategoriích od XC po sjezd. Celá strategie je přitom postavena na tom, aby si produkty Fox a Marzocchi nepřetahovaly zákazníky, aby na sobě nekanibalizovaly. Naopak, výrobní programy by se měly v maximální možné míře doplňovat. Každá z těchto značek má svůj styl a své specifické určení, tedy i své zákazníky.“

Malá část z aktuální kolekce Marzocchi prezentovaná na veletrhu Eurobike 2017

To zní slibně, budu se tedy těšit, co zajímavého se objeví třeba na veletrhu Eurobike 2018. Nyní k programu FOX Factory Tuning. Co je jeho hlavním cílem a posláním?

„Základní myšlenka je poměrně prostá. Již řadu let pořádáme různé kempy a testovací akce pro námi podporované jezdce a celé teamy, přičemž se zde soustředíme na co nejlepší odladění funkce vidlic a tlumičů nejen pro konkrétní tratě, ale především pro konkrétní jezdce. Díky tomu jsme se naučili mnoho o tom, co je vhodné pro určité typy závodníků, pro určitá kola a systémy, stejně tak i pro různé jízdní styly a osobní preference.

Když se pak všechny tyto znalosti dají dohromady, je z toho slušná encyklopedie. Řekli jsme si tedy, že by bylo škoda nechat si všechny tyto znalosti jen pro sebe, či pro úzký okruh špičkových závodníků s tovární podporou Fox, proto jsme začali hledat cestu, jak tyto znalosti přenést i na běžného zákazníka. Chtěli jsme, aby si běžný majitel produktů Fox užil stejných výsad a servisu jako má přední teamový jezdec. Důležité jsou totiž pro nás obě skupiny.“

Jak bude probíhat takové ladění pro běžné zákazníky? Budete pořádat velké tuningové kempy pro veřejnost, nebo zvolíte jinou cestu?

„Nad tím jsme chvíli přemýšleli a rozhodli se zvolit cestu konzultace na dálku s následnou realizací tuningu primárně u národního zástupce. Přemýšleli jsme i nad možností svěřit tyto znalosti a služby lidem z autorizovaných servisů, ale efektivnější nám přišlo držet vše centralizovaně u jednoho servisního centra pro danou oblast, či stát.

V praxi bude celá záležitost probíhat tak, že zákazník osloví svého dovozce, který mu předá dotazník, jež jsme podrobně vypracovali na základě našich zkušeností z mnohaleté spolupráce s předními teamy a jezdci. Po vyplnění tohoto dotazníku se bude postupovat dál. V dotazníku budou přitom nejenom otázky směřující na hmotnost, výšku postavy, model kola, typ vidlice/tlumiče atd., ale i mnohé další upřesňující a zejména zohledňující jízdní styl, osobní preference, aktuální nastavení apod.“

Tuningový kemp Fox ve Finale Ligure (foto: Pinkbike)

reklama

Tomu rozumím, jak ale na dálku zjistíte, co přesně daný člověk potřebuje?

„Chápu, na co nejspíš narážíte. Ano, profesionální závodníci jsou zkušení a většinou snadno definují, co jim na jejich odpružení vadí, nevyhovuje, co by chtěli změnit atd. Jsme si zároveň vědomi toho, že ne každý řadový uživatel dokáže popsat či pojmenovat, co mu na jeho kole nesedí, co by chtěl zlepšit. Vše jsme ale postavili právě na dobře a jednoznačně formulovaných otázkách, které by měly zákazníka navést k tomu, aby sám pochopil, co od něj potřebujeme slyšet.

Nejednou jsme řešili, že si někdo stěžoval na nevyhovující chod vidlice, a když jsme pak šli více do hloubky, zjistilo se například, že měl příliš měkký tlumič, což kazilo dojem z celého kola. I na takové věci se myslelo a mělo by se na ně v rámci komunikace se zákazníkem přijít.“

Již jsme tedy ze zákazníka dostali konkrétní informace, jaký bude další postup a co vše lze na odpružení vůbec měnit, ladit a upravovat? Na Eurobiku 2017 jsem si třeba fotil velký box s hromadou přípravků pro tuning, i to je součástí programu?

„Ano, toto je přesně výbava, kterou bude mít k dispozici servisní středisko, jež bude úpravu provádět. Postup bude takový, že zákazník vyplní výše popisovaný dotazník, my předáme informace národnímu servisnímu středisku, jehož zástupce již se zákazníkem domluví vše potřebné, včetně předání či odeslání vidlice nebo tlumiče do servisního střediska na tuning.

Možností pro úpravu chodu odpružení je přitom skutečně mnoho. Vše začíná u základních sad vložek do vzduchových komor, planžet (Shim Stacks) a tak podobně. Ladit tedy můžeme jak projev vzduchové komory, či měnit tvrdost pružiny, tak i účinek a průběh tlumení. Nemusí to být ale jen o výměně dílů kus za kus, doplnění vložky, výměna, přidání nebo odebrání planžet. Jít se dá mnohem dál. Naši mechanici budou proškoleni, aby v rámci tohoto programu byli schopni upravit třeba i planžety samotné, což už je takový tuning tuningu! Ale i takové věci lze realizovat, a i s tím máme zkušenosti.

Náš plán pro poskytování programu Fox Factory Tuning je skutečně komplexní a bude záležet vlastně jen na zákazníkovi, co bude požadovat a jak daleko bude chtít, aby se s jeho kolem zašlo.“

FOX Factory Tuning a potřebné doplňky (Eurobike 2017 – reportáž).

Napadá mě snad již poslední otázka, která je více než zřejmá: Kolik to bude stát?

„Cenu za tuto službu necháme v kompetenci našich servisních středisek a obchodníků. Někdo může FFT nabídnout jako bonus k novému kolu, nebo k nové vidlici/tlumiči, či v rámci zvýhodněného balíčku, jiný jej může nabízet samostatně atd. Zkrátka zde necháme volnou ruku trhu, jak se s tímto tématem vyrovná.“

Ještě jeden postřeh, kterým můžeme naše povídání uzavřít. Bude se program FFT vztahovat jen na nové produkty, řekněme rok 2018 a 2019, nebo i na starší kousky?

„Primárně cílíme s FFT na poslední generace našich vidlic a tlumičů, ale tím si nechceme zavřít dveře k úpravám starších modelů. Otázkou ale bude především dostupnost, či kompatibilita potřebných dílů, což již bude záležet na konkrétních případech. Ale ano, v principu by neměl být problém stejným stylem odladit i pár let starou vidlici nebo tlumič.“

To jsou, myslím, dostatečně vyčerpávající odpovědi, děkuji za váš čas, zájemce o službu Fox Factory Tuning (FFT) budeme tedy směřovat na www.cyklosvec.czFoto: Štěpán Hájíček

FOX Factory Tuning program na ForBikes 2018.

reklama