reklama

reklama

Santa Cruz Hightower 29″ nebo 27,5+ – Tech News

Santa Cruz Hightower - Tech NewsPříznivci legendární a dávno již ne garážové kalifornské značky Santa Cruz si nejspíš všimli, že v létě minulého roku se z její nabídky nenápadně a potichounku vytratil model Tallboy LT 29er. Nyní přichází jeho náhrada – Santa Cruz Hightower s možností střídat kola standardu 29“ nebo 27,5+!

Je to tak, šílenství zvané 27,5+ se šíří bikovým světem jako mor, který přináší nové standardy, nové modely, ale někdy i nové myšlenky a projekty. Proč tedy před tímto zavírat oči, když jsme si třeba i na českém zástupci (Author Patriot AM) nedávno ukázali, že lze plusko používat na několik způsobů a mít tak z něj skutečně celoroční kolo! Santa Cruz přitom tuto myšlenku rozvinul ještě o kousek dál. Alespoň to tak zprvu vypadá!

Neříká: „Kupte si mě jako plusko a pak mě zkuste používat i jako děvětadvacítku“ (to rozhodně není žádná osobní narážka na Author), ale naopak tvrdí: „Líbí se vám velká nebo na půl tlustá kola a máte rádi vyšší a aktivnější zdvih? Vyberte si jednu z konfigurací 29“ nebo 27,5+ a když vám nebude vyhovovat nebo jen budete toužit po změně, přestavte a upravte své kolo tak, aby jeho geometrie i jízdní charakteristika zůstala stejná.“ Tak se to alespoň kluci kalifornští opálení snaží prezentovat.

Oni se totiž snaží myslet ještě dále dopředu a stvořit skutečně dvě kola v jednom. Základní předností nového modelu Santa Cruz Hightower je totiž začlenění prvku zvaného Flip Chip. Tedy jednoduchá eliptická vložka v horním rameni (úchyt spodního oka tlumiče), jejímž otočením měníte pozice „High“ a „Low“. Jinak řečeno „stylizujete“ své kolo pro ideální použití standardu 29“ či 27,5+ bez dopadu na jeho jízdní projev.

Santa Cruz Hightower - Tech News

Není všechno zlato…

Až sem to zní trochu jako pohádka, i když vlastně vcelku očekávaná. Drobný háček může být jen v tom, že Santa Cruz počítá, že s výměnou kol vyměníte také vidlici, či si prostě objednáte jeden či druhý set (velká nebo tlustá kola). Cílem je dosáhnout neměnného úhlu vidlice 67°. K tomu se lze dobrat tak, že buď máte prvek Flip Chip nastavený na spodní pozici („Low“ – doporučeno pro 29“), v rámu nasazená velká kola a vepředu vidlici s délkou kroku 140 mm. Případně otočíte Flip Chip obráceně (nahoru – „High“), dopředu vrazíte pluskovou vidlici se zdvihem 150 mm a do rámu kola standardu 27,5+.

V jednom reportu jsem se ale dočetl, že se změnou tohoto nastavení posune úhel hlavy na hodnotu 66,8°, což je vcelku zanedbatelné. Sníží se také logicky poloha středu o cca 2 mm (337/335 mm), o fousek se hne délka zadní stavby (435/434 mm) nebo rozvor (1165/1168 mm u vel. M). Tedy spíše jen drobné změny a žádný zásadní skok. K čemu to všechno? Jednoduše k tomu, aby se jeden rám dal použít na dva způsoby, přitom se ale nepočítá až tak úplně s tím, že budete velká či tlustá kola na svém stroji střídat podle toho, jak se zrovna ráno probudíte. Celé je to spíše o možnosti volby hned zkraje – jestli chci jezdit to nebo ono.

Santa Cruz Hightower - Tech NewsNenápadný oválný kámen „Flip Chip“ sloužící k přeměně z 29″ na 27,5+

V duchu dnešní doby

Pomineme-li malicherné nimrání se v tom, nakolik univerzální tento stroj a tato myšlenka jsou a nakolik snadno lze Santa Cruz Hightower přestavět z jednoho parametru na druhý, stojí za to podívat se blíže na jeho rám a specifikaci. Jedná se totiž o stroj, který má za sebou poctivý jeden rok vývoje, na nějž se „spotřebovalo“ mnoho hliníku při tvorbě řady dílčích prototypů.

Na jedné straně Santa Cruz Hightower nepřináší nic zásadně nového, jelikož se zdvihem 135 mm nad zadním kolem a systémem VPP pracoval již jeho předchůdce Tallboy LT 29er. Srovnávat tyto dva modely by ale byla vcelku chyba, jelikož se jedná o stroje z výrazně jiného těsta. Onen zdvih zadní stavby 135 mm u Hightoweru totiž nebyl určen hned, nýbrž se jedná o výsledek mnoha měření a praktických zkoušek. Při vývoji se údajně zkoušely i varianty s hodnotou 150 mm, avšak to bylo zřejmě moc. Cílem bylo postavit kolo dostatečně aktivní, efektivní a zábavné, k čemuž se 135 mm ukázalo být jako ideální hodnota.

Santa Cruz Hightower - Tech News Aysen, Patagonia, Hightower, 29er, SCB,Zadní stavba působí skutečně bytelným dojmem (spodní foto: Gary Perkin)

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Kousek z toho, kousek z tamtoho

Stavba nového modelu tedy neprobíhala tak, že by se přepracovával jeho předchůdce, ale naopak se šlo opět ke kořenům a začínalo se hezky s čistým listem papíru. Výsledkem je, že si Santa Cruz Hightower bere po stránce geometrie za vzor své starší bratry Bronson a 5010, konstrukčně se ale v mnohém podobá drsnému enduru Santa Cruz Nomad.

Na jedné straně zde proto nacházíme geometrii, která je celkově delší, nižší a více položená, na straně druhé by nás měla zaujmout konstrukce zadní stavby, která je již od pohledu maximálně bytelná. Zde je krásně vidět ona inspirace modelem Nomad poznatelná podle zdvojené vertikální vzpěry zadního trojúhelníku. Řečeno více lidsky, Santa Cruz Hightower nemá pouze jednostranné propojení zadní vidlice a sedlových vzpěr (jako u Santa Cruz Bronson a 5010), vše je naopak propojeno hezky symetricky, zrcadlově jako u modelu Nomad.

Cílem totiž bylo postavit stroj, který je na jedné straně lehký, živý a obratný, zároveň ale i pevný a jistý, a který bez problému ustojí i velké nárazy a hravě zvládne výrazně agresivní styl jízdy. A jak zaznělo v jednom článku z prezentace novinky v Patagonii, je zadní stavba Santa Cruzu Hightower příjemně stabilní, citlivá, ale i překvapivě progresivní, aby dobře zvládala i velké údery. Dostat ji prý na doraz není vůbec snadné!

Santa Cruz Hightower - Tech News

Santa Cruz Hightower – shrnutí

Santa Cruz Hightower – můžete v něm vidět co chcete. Dalšího „mutanta“ s prapodivným středně tlustým kompromisním rozměrem, nebo také vyspělou devětadvacítku určenou do těžšího terénu, která navíc respektuje moderní trendy a nabízí možnost přestavby na 27,5+ (650b+) pro případy, kdy se často pohybujete na nezpevněném povrchu (typicky písek nebo sníh). Sám za sebe říkám, že se mi Santa Cruz Hightower líbí více v podobě výkonné 29“ trailové zbraně, jelikož mě pluska v terénu, kde se nejčastěji pohybuju, zatím nepřesvědčila. Vždy ale záleží na podmínkách, prostředí a stylu jízdy, proto dané řešení neodsuzujme.

Základní vlastnosti a přednosti

Zdvih 135 mm (5.3″) – systém VPP™
Prostor pro zadní náboj Boost 148 mm
15mm pevná osa (počítá se primárně se standardem Boost 15×110 mm)
Kompatibilní s 27,5 Plus (650b+)
V základu na kolech průměru 29“
Varianty Carbon C a Carbon CC (rám lehčí o 230 g díky použití kvalitnějších materiálů a preciznějšímu skládání vrstev)
Dvojitě utěsněné čepy pro delší životnost
Integrované hlavové složení (IS41; IS52)
Vnitřní vedení kabeláže s integrovanými vodítky pro snadné protažení rámem
Montážní body ISCG-05
Možnost doplnit o hák přesmykače (standardně pro konfiguraci 1x bez přesmyku)
Velikosti: M, L, XL
Závitový střed

Více o tomto kola na mezinárodním webu
www.santacruzbicycles.com

Foto: Santa Cruz / www.bikemag.com (Gary Perkin)