Author EXE 1.0 – TEST
Po tom, co jsme se v redakci důkladně vyřádili na fungl novém Authoru Patriot EVO, přišel na řadu produkt stejné značky, ovšem z naprosto odlišného segmentu nabídky – ocelový, nejen městský freestyle bike AUTHOR EXE 1.0
Doba, kdy ještě AGang či Author nabízel několik různě osazených „freestyle MTBčék“ a navíc i samostatné rámy, je ta tam. Realita je prostě taková, že zákazník si žádá, až na výjimky, v této oblasti přeci jenom více specializované výrobce, kteří nesou pro jeho ucho o něco zvučnější jméno.
Rozhodně je ale dobře, že se Author tohoto segmentu zcela nevzdal a v rámci své „prémiové“ řady AG Lab do letošního katalogu a do obchodů poslal alespoň jeden dostupný model skákačky, kterou podle mě ocení spousta pravověrných bikerů. I my se na ní s radostí povozili a užili si hromadu houpání na pumptracku hliněném i dřevěném.
Rovné trubky a pár drobností navrch
Jak už to u MTB skákaček bývá, na kole mnoho výbavy nenajdete a popis je tak vcelku jednoduchý. Základ tvoří ocelový rám svařený z dvojitě zeslabovaných trubek (CrMo) v naprosto minimalistickém matně černém designu, s integrovaným hlavovým složením a klasickým Euro středem. Samozřejmostí jsou horizontální patky a absence čepů na V-brake. Výška rámu je 11“ a dodává se pouze v této jediné a nutno říct vcelku příjemně univerzální velikosti. Tady je o kvalitu postaráno a k materiálu, geometrii, ani zpracování není třeba namítat vůbec nic.
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)
Vidlice je v případě tohoto typu kol celkem podceňovaný komponent. Při skládání Authoru EXE ale někdo přemýšlel a nechal naplést přední nábu na 10 mm pevnou osu s matkami. Proto nevadí, že kolo postrádá průchozí 20 milimetrovou osu, protože matky v klasických patkách na většinu užití základního dirťáku svou tuhostí bohatě postačí. Trochu mě jen ruší naprostá absence útlumu. RST Dirt T (100 mm) sice zpátky vysloveně netluče, je si ale třeba zvyknout na její rychlý zpětný chod, což pro větší dirtování nebo trailsové skoky není z nejpříjemnějších vlastností.
Tady je ale nutno, stejně jako ještě mnohokrát, upozornit na cenovku biku a dodat, že jezdit se na tom rozhodně dá a minimálně pro začátečníka, nebo někoho, kdo bude mít kolo jako alternativu třeba k velkému fullu na pumptrack, nebo pro blbnutí po městě, to může být dostačující volba na hodně, hodně dlouho.
Jeden převod postačí
EXE 1.0 je samozřejmě singlespeed a tady je určitě na místě chvála za univerzální a na začátek dobrou volbu převodu (32 / 14 zubů). Komponenty jsou možná základní a to jak pastorek, převodník, tak kliky s osou standardu ISIS (tisícihran), avšak nic z toho nepůsobilo nijak chatrně, nebo poddimenzovaně.
Nutno rovněž poznamenat, že zadní nába je vzata z klasického biku pouze s velkými vymezovacími kroužky, které drží jediný pastorek heky uprostřed ořechu. Případné budoucí ladění ideálního převodu bude tedy velice snadné a nijak extra nákladné.
RST Dirt T 100 mm – sice postrádá útlum, svůj účel ale plní obstojně
Tak bych to klidně nechal
Hodně mi také sedlo řízení Authoru EXE – extra krátký představec a poměrně vysoká, ne však přehnaně široká řídítka padla okamžitě do ruky a neměl jsem potřebu tady nic zásadně ladit. Takto bych vše nechal i na svém kole, pokud bych tedy nechtěl z EXE udělat extra natuněnou voňavku, což by asi trochu postrádalo smysl vzhledem k jeho určení.
Z ostatních komponentů bych určitě rád zmínil celoplastové pedály HT-PA12 s poměrně zdařile odstříknutými (plastovými) piny. Sice se nedá předpokládat jejich extrémně dlouhá životnost, ale podle způsobu užití určitě spoustu dobré práce odvedou a bota na nich rozhodně neklouže.
Ani velké, ani malé – sedlo AG Lab BMX pivotal
Pivotal systém (s dírou skrz sedlo) je asi nejbytelnější možností uchycení sedla na sedlovku a na dirtových kolech je hodně často využívaný. Sedlo není nijak zbytečně velké, ale ani se nejedná o žádnou mikro „štičku“, která by vás vytrestala za každou chybu drcením choulostivých partií a kolu rozhodně sluší. Nejvíc ale EXE vzhledově oživují pláště Maxxis DTH se světlými boky. Mimo to, že kolo na první pohled posunují opticky cenově úplně do jiných dimenzí, mají i hodně příjemný, streetovo-dirtový vzorek a šířku taky tak akorát.
Utahuju, utahuju…
Slabším článkem kola je určitě brzda. Mechanická Tektro Aries by jistě sama o sobě celkem zvládala, ale osazení 5“ kotoučem (140 mm) ji celkem degraduje. I když se nedá říct, že by vysloveně nefungovala, je dobré na její účinnost nijak zvlášť nespoléhat a raději vše odjíždět čistě (což je možná i účel). Navíc pokud jste rozmlsaní bezúdržbovostí hydrauliky, budete nejspíš kroutit horní pysk pokaždé, když bude třeba dotahovat předpětí lanka. A že jsme ho za dobu testu vykroutili až na max. Ale opět je třeba připomenout cenovku, která visí na rámu!
Luxusní pláště Maxxis DTH kevlar 26×2,15″
Vlnění na překližce
Pokusím se tu tak nějak shrnout dojem z ježdění na EXE, ale protože se zimní režim omezil na vlnění pumptracků a jenom minimum hlíny a o nějakém tom svezení na trailsech se vůbec mluvit nedá, jedná se spíše o pohled na určení tohoto podle mě povedeného kousku. Pravověrní dirtaři a vyznavači slopestyle a trailsového dovádění až na výjimky nejspíš šáhnou jinam a kolo za 15 tisíc korun jim moc vonět nebude, nebo je bude čekat minimálně řádná investice do vidlice a případně bytelnějších klik.
Pak je tu ale podle mého názoru nezanedbatelná skupina riderů, kteří si nejvíce cení hodin strávených v lese na svých enduro nebo DH strojích, ale pomalu taky zachytili pumptrack mánii, která se řítí i do ČR a zjišťují, že hodinka pumpování po práci jim dá o dost víc než každodenní hoblování lokálního trailu za barákem.
A právě pro tuhle skupinu se jedná o ideální bike, na kterém není třeba měnit podle mého názoru absolutně nic a částka na pořízení nedosahuje ani výše ceny vidlice na jejich „závoďákovi“. Author EXE 1.0 má naprosto klasickou dirtovou geometrii, takže je kolo živé a dobře točivé, hodně příjemně se na něm odráží a do manuálu jde v podstatě samo. Pokud stojíte o dirtové HTéčko a nepatříte k těm nejnáročnějším, v případě EXE dostanete opravdu hodně – navíc velmi slušivé muziky za málo peněz.
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… |
Super geometrie rámu Slušivý, ale přitom decentní design Chytrá volba komponentů vzhledem k ceně |
Postrádal jsem olejový útlum vidlice Slaboučká zadní brzda |
AUTHOR EXE 1,0 (2015) | ||
Rám | Author double butted chromoly 26″ | |
Vidlice | RST Dirt T (100 mm) | |
Kliky | FSA Step Up 32 zubů, 170 mm kliky, řetěz KMC K710 | |
Pláště | MAXXIS DTH kevlar 26×2.15″ | |
Ráfky/Náboje | Dural 36 děr/QUANDO 10 mm | |
Řídítka | AG Lab chromoly 76 mm (720 mm) | |
Představec | AG Lab dural | |
Brzda | TEKTRO Aries, mechanická zadní (5″/127 mm kotouč) | |
Hmotnost | 13,6 Kg (vel. 11″, bez pedálů) | |
Cena | 15 390 Kč – www.author.eu |
Pawel Stachak 2014 from baz on Vimeo.
Foto: Štěpán Hájíček