SRAM elektrizuje! Bezdrátově!!!
Elektronika, baterie a mikroprocesory jsou čím dál častější součástí našich životů a od elektromagnetického vlnění si nejspíš brzy neodpočineme ani na kole. Další z významných producentů cyklistického pohonu – SRAM – totiž postupně odhaluje své vlastní elektronické řazení – navíc bezdrátové!
Jak se dalo čekat, SRAM, stejně jako Shimano a čistě silničkářské Campagnolo, směřuje svou elektriku primárně na silniční kola. Kdo se o tuto problematiku více zajímá, jistě již postřehl řadu špionážních fotek vícero prototypů elektrického řazení SRAM, které by se mělo teoreticky jmenovat eTap (na základě jména současného silničkářského řazení DoubleTap), nebo také jednoduše eRed („éčko“ by pak mohlo v budoucnu zdobit jména dalších sad, třeba eXX1).
Poslední fotky týmových kol ze stáje AG2R La Mondiale z prvního letošního etapáku Tour Down Under (Austrálie) přitom nasvědčují tomu, že je nová elektronická sada již takřka hotová. Už žádné surové neopracované plochy a nevzhledné bambule, ale naopak takřka finální design doplněný o stylovou grafiku… Zprávy ze SRAMu mi chodí celkem pravidelně do poštovní schránky – elektronické samozřejmě – proto se můžeme těšit na brzké oficiální odhalení. Pravděpodobně…
„Zkuste to bez drátů“
Jak to říkal Jára Cimrman panu Marconimu… Shimano i Campagnolo zatím spoléhají na dráty a jednu centrální baterii. A jak je dobře známo, Shimano svou elektriku Di2 nabízí jak v silničním, tak i bikovém provedení (Shimano XTR Di2). Použití kabelového propojení systému se zdá vcelku logické, stejně jako argumenty Shimana. Díky drátu (jedna sběrnice) stačí celému systému jediná baterie (dnes s možností elegantní integrace do rámu), spojení je stálé a nerušené. Japonci rovněž tvrdí, že objem dat, který se přenáší sem a tam by se ve vzduchu „mohl ztratit“.
SRAM to vidí jinak
Zatímco původní prototypy elektriky SRAM byly vybaveny kabeláží, nejnovější kousky jsou zjevně bezdrátové. Přehazovačka i přesmykač tak mají vlastní Li-Ion akumulátor, který by dle všeho měl být snadno vyjmutelný, tedy výměnný a zároveň unifikovaný pro oba prvky řazení. Nabízí se tak úvaha určité pojistky, kdyby vám došla šťáva v přehazovačce. Situaci byste mohli zachránit tím, že byste baterie prohodili a vepředu jeli třeba jen na jeden převodník, vzadu ale mohli řadit v plném rozsahu.
Těžko říct, kolik budou náhradní baterie stát, ale pokud budou malé a kompaktní, proč si nevzít jeden či dva páry s sebou, pokud byste se chystali na delší výlet mimo civilizaci. Zajímavým tvrzením je rovněž fakt, že ovládací páky si namísto akumulátoru („Já sám jsem akumulátor! Plus, mínus…“) vystačí s klasickou plochou baterií CR2032. Možná to vypadá jako krok zpět, ale dle prvních informací je tento postup vcelku logický. Vzhledem k minimální energetické náročnosti (žádný servomotor, jen bezdrátový vysílač) by taková baterie měla v páce vydržet klidně i celý rok!
Co vše z toho je a není pravda uvidíme časem. Doplňme tedy ještě jednu spekulaci hovořící o tom, že by řazení mělo probíhat pomocí jediné páčky, podobně jako na současném mechanickém řazení DoubleTap za asistence přídavného tlačítka. Páčkou řadíte nahoru, tlačítkem dolů. Kombinací jejich stisku by pak mělo být údajně možné ovládat jednou rukou přehazovačku i přesmykač.
Respektive jak jsem to myslím zmínil u prezentace bikového řazení Shimano XTR Di2 – dokonalou situaci si dovedu představit se systémem 2×10 (2×11) a synchronním ovládáním jednou sadou páček v předem naprogramovaném módu přehazky i smyku. V případě SRAMU a jeho budoucího posunu elektroniky na horská kola je situace o to jednodušší, že se SRAM se svým řešením 1×11 takovými „malichernostmi“ zabývat nemusí!
SRAM není sám!
Ano, další producent, který pracuje na vlastním elektronickém řazení, dokonce bezdrátovém, je FSA. Jejich systém by měl dle současných zpráv spatřit světlo světa také v průběhu roku 2015. V jaké to bude fázi teprve uvidíme. Každopádně se máme na co těšit! Nebo naopak, již vzhledem k tomu, jaké šílené peníze stojí sada Shimano XTR Di2 či kola jí vybavená (300 000 Kč jen to mrskne) se nemusíme bát, že by nás elektronika na biku hned tak pohltila. Pro rok 2016 možná Shimano uvede sadu XT Di2, když má dvě verze i na silnici, ale možná taky ne. Pokud by se tak stalo, nelze ani zde čekat, že půjde o nějakou lidovku, což je svým způsobem dobře.
Proto říkám, užijme si svou mechaniku, výměny bovdenů a mazání lanek dokud to jde, za 10 let už může být vše úplně jinak!!!
Foto a základní data: www.bikeradar.com