RB IQ 575 – servisní fotostory
Ve včerejším článku jsme se podívali na redakční stroj RB IQ 575 a prošli si díl po dílu, abychom zjistili, co na něm po roce utrpělo nejvíce a co naopak drželo od začátku do konce. Slíbil jsem vám také servisní fotostory, což bych teď rád splnil! Pojďme se tedy společně podívat do útrob vidlice SR Suntour Auron RC2 a sedlovky KS LEV Integra.
Servis vidlice SR Suntour Auron RC2
Vidlice po takřka roce provozu znatelně zatuhla a proto bylo na čase ji rozebrat, vyčistit a namazat. Při té příležitosti jsme také vyndali insert ze vzduchové komory, abychom vylepšili chod, jak to radí řada odborníků na webu.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)
Začínáme, brzda musí dolů, ať je možné s vidlicí dále pracovat…
Jako v mnoha jiných případech je třeba nejprve sundat ovládací prvky na spodní straně, zde kolečko odskoku, které je pouze nacvaknuté.
Povolit šrouby na obou nohách, aby…
…abychom do nich pak klepli a odrazili vnitřní nohy od vnějších.
Ty vnější pak jdou krásně stáhnout dolů.
Uvnitř vidlice bylo docela čisto a dokonce zde zbylo i něco původní vazelíny.
Vnitřní nohy jsou v pořádku, jen v místě horních kluzných pouzder je vyšoupaný nebo spíš vyleštěný malý proužek (na obou nohách). Na funkci by to ale vliv mít nemělo – nohy nedrhnou ani netahají olej.
Před důkladnou očistou sundáme pružné o-kroužky na stírátkách.
A teď vycídit vnitřek vnějších nohou. André na to používá závitovou tyč, já bych volil něco šetrnějšího, ale když se to dělá s citem a řádně omotaným hadrem…
A jde se na „vzduchovku“ (vzduchovou komoru). Nejdříve vypustit vzduch…
Pak povolit horní víčko (zátku) s ventilkem.
Na ventilku byl nasazen tento kus elastomeru, který zmenšuje objem vzduchové komory a snad slouží i jako možný doraz. Mnohá internetová fóra doporučují vyndat jej ven, což jsme také udělali. A musím potvrdit, že vidlice chodí o poznání lépe. K mému překvapení je méně lineární, nenoří se tolik do zdvihu.
Ještě koukneme do útrob vzduchové komory. Pro změnu spodem!
Uvnitř se nachází poměrně velká negativní pružina, kombinující dvě tvrdosti ocelové vinuté pružiny.
Ten nám tu ještě chyběl – vzduchový píst.
A jde se zase skládat. Očištěné vnitřnosti vložíme zpět a poté „pokropíme“ píst trochou tlumičového oleje – v našem případě RockShox RedRum.
Pak už jen zpět usadit horní víčko a později vzduchovou patronu znovu nafouknout.
Nedalo nám to nepodívat se také do druhé nohy s olejovou patronou. Začneme tím, že „odskočíme“ ovládací prvky na vrchu korunky. Stačí zapáčit, ale radši něčím jiným než šroubovákem!
Opět pomohl velký ořech na ráčně a patrona už leze ven…
Rozebrat a vyčistit lze pouze ovládací mechanizmus – celkem jednoduchý. Z naší patrony v průběhu roku uteklo něco málo oleje, rozebrat se ale nedá. Nebo šla by, ale to bychom přišli o záruku. Auron si proto udělá výlet do servisního střediska BP Lumen. Tedy od podzimu stále jezdí, včera šel ale dolů, neb na jeho místo nastoupil Krumpáč – Manitou Mattoc Pro!
Na vazelínu jsme rezignovali. Trocha tlumičového oleje do vnitřku vnějších nohou nemůže uškodit. Do vzduchové nohy (z pohledu jezdce levá) nalijeme kapku spodem…
…zašroubujeme a utáhneme.
Do tlumičové nohy (pravá) nelijeme stejné množství, ale pro změnu vrchem. Dole už je mezitím zašpuntováno.
Dotáhneme patronu a vrátíme zpět ovládací prvky.
Nezapomenout na o-kroužek, který drží kolečko odskoku na jeho místě.
Běžný servis sedlovky KS LEV Integra
Zajíždění sedlovky jsme naším servisem nevyřešili, jelikož jsme se nedostali k její vnitřní patroně. Ještě proto poputuje na odborný servis do Katmaru. Když jsme ale byli v ráži, podívali jsme se alespoň dovnitř a vyčistili co se dalo.
Lanko dálkového ovládání bude třeba vyměnit, o tom není pochyb!
Matice na těle sedlovky nešla povolit zrovna snadno, avšak za použití vhodných přípravků a hrubé síly se to nakonec podařilo.
Pod maticí bylo trochu nečistot, ale na to, co vše si s námi sedlovka za celý rok užila…!
Také její tělo něco pamatuje. „Co udělá náš dobře známý samopal vzor 24, když ho ponecháme na větru a dešti?“ „Zrezaví, vole!“ „Ano, ale co hlavně… No koroduje vy tupci!“ (Černí baroni, tuším…)
Tato pohyblivá opěrka je jednou z mála technických nedokonalostí nebo spíš záludností sedlovky KS LEV Integra. Kvůli ní se bovden musí pohybovat, čehož se při ovládání uvnitř rámu těžko dosahuje! Ale jde to, jen jsem musel vstup bovdenu do rámu namazat vazelínou a rovněž je třeba udržovat jeho optimální vůli…
Spodní část se dala vyšroubovat, ale ničeho jsme tím vlastně nedosáhli…
Zámek sedlovky jsme ale rozebrali důkladně, abychom jej poctivě vyčistili a trochu mázli vazelínou. Čas od času to v něm nehezky křupe, vždy ale stačí rozborka a očista.
Teď už jen to lego složit zase zpátky a je hotovo!
Foto: Štěpán Hájíček | mechanik: André Vébr | servis: Bike Gallery