LIV / GIANT Lust 27,5 2 (2014) – TEST
Značka Giant se letos rozhodla k velkému kroku – vytvořila první čistě dámskou značku nabízející kola pro ženy a dívky víceméně všech tříd a kategorií. V létě jsme přitom testovali model Lust, který v té době ještě nesl jméno Liv / Giant, dnes je to pouze Liv. Avšak krom hlavních log na rámu se na tomto kole víceméně nic nezměnilo.
Ano, už slyším, jak mnozí namítají, že Liv není první čistě holčičí značkou, vždyť je tu Juliana, sestra od slovutného Santa Cruz. Souhlas, ale nabídka značky Liv je skutečně komplexní. Dětská kola, dostupná kola, sportovní i vyloženě špičkové závodní stroje a to jak v MTB tak i silniční kategorii. A to nemluvím o široké nabídce doplňků s logy Liv.
Bratr Anthem, sestra Lust
Abychom snáze pochopili správné zařazení modelu Liv Lust, bude nejsnazší popsat jej jako dámskou obdobu klasického pánského modelu Giant Anthem 27,5, což je příjemný sportovní full se 100 mm zdvihu. Ostatně test Giantu Anthem 27,5 1 jsme vám přinesli letos v dubnu. A pokud jste to náhodou ještě nezaznamenali, pak vězte, že se Giant ve velkém obul do středních kol, která jsou nosným prvkem jak pánské značky Giant tak i dámské Liv.
Barvičky a velikosti
Aby to nebylo jen o barvičkách a upravené velikosti rámu odpovídající jemné ženské figuře, vrhli se konstruktéři, návrháři a také návrhářky na kola Liv pěkně od základu. Výsledkem je komplexní filosofie označená zkratkou 3F. Za ní se skrývají tři pojmy – Fit/Form/Function (Komfort/Tvar/Funkce). Stručně řečeno jde o to, že jsou dámská kola Liv navržena pro potřeby a požadavky žen a dívek milujících či právě objevujících krásy cyklistiky tak, aby splnila všechna jejich očekávání.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Pohodlné, uhlazené, funkční
Za „Komfortem“ a přizpůsobením se skrývá specificky navržená geometrie a s ohledem na anatomii ženského těla vybírané komponenty – kratší řídítka, dámské sedlo, měkké gripy, kratší brzdové páky atd. „Tvar“ a vzhled jsou záležitostí vkusu, každopádně návrhářky se soustředili na to, aby nová dámská kola vypadala po všech směrech dobře. A nakonec, heslo „Funkce“ v sobě skrývá mnohaleté zkušenosti konstruktérů Giant zahrnující špičkové slitiny hliníku, karbonové konstrukce, systém zadního odpružení Maestro a tak dále.
Už se zase opakuju!
Vraťme se ale k našemu praktickému příkladu, stroji Liv Lust 27,5 2, který za dobu, co byl zaparkován v redakční garáži, dělal společnost hned dvěma bikerkám. Obě se přitom víceméně shodli na svém hodnocení. Začneme-li spíše od konce, je třeba zmínit, že Lust sice konstrukčně vychází z pánské řady Anthem 27,5, přitom ale rozhodně nejde o jeho přebarvenou a zmenšenou kopii. Což už opakuji asi potřetí! Mám ale proč!
Umírněný hřebeček
Obě dámy se totiž shodly, že jim Liv Lust připadá v rukou dosti robustní až takový těžkopádný, což potvrdila i moje kontrolní projížďka, kdy jsem si kolo také na chvílí zkusil, abych mohl porovnat a moderovat názory a postřehy obou testerek. Je tedy třeba podtrhnout, že Liv Lust je kolem spíše klidným, stabilním a jistým, zejména v porovnávání s pánským Anthem. Zatímco ten lze označit za sportovního šviháka, který umí být živý a pohotový, stejně jako jistý a sebevědomý a především je ve správných rukou vysoce zábavný. Lust je proti tomu, ač stojí na obdobném základu, výrazně stabilnější a méně rozverný.
Je to škoda? Nikoliv!
Samozřejmě, pro zkušené ridetky to může přestavovat určité omezení, pokud si ale v jeho sedle představíme slečnu či ženu, která nemá s jízdou v terénu až takové zkušenosti, rýsuje se před námi obraz ideálních jízdních vlastností. K jízdní stabilitě se totiž přidává i skutečně veliká porce komfortu, na poměry 100mm kol skoro až nevídaná.
Zkrocená hora
V případě, když dojde na otázku komfortu, bychom mohli opět žehrat nad tím, že je Lust i v tomto hledisku až zbytečně vláčný, ale bylo by to vůbec na místě? Vždyť právě vysoký komfort může být hlavním prodejním tahákem tohoto modelu! Pokud by vám to nevyhovovalo, vždy máte vždy možnost jednoduše otočit páčkami CTD na tlumiči a vidlici Fox, přepnout je z plně otevřeného režimu Descend (sjezd) do sportovní polohy Trail. Poté si můžete vychutnat znatelně ostřejší projev celku bez zbytečných prodlev.
Triky šéfky kuchyně
Nakonec to vypadá, že to značka Liv nevymyslela vůbec zle. Důležité je si na projev kola zvyknout, nehledat na něm zbytečné mouchy a naopak přijít na to, kterak využít jeho přednosti. Mezi ně bych opakovaně zařadil právě vysoký komfort, který je vlastní většině kol se systémem Maestro. Tím ale nejsou triky šéfky kuchyně značky Liv zdaleka vyčerpány.
V roce 2015 nahradí veškerá loga Giant kratší název Liv
Olej nebo divoká řeka?
Dalším „Maestrovským“ kouskem je schopnost využít zdvihový potenciál i atletických 100 mm kroku skutečně naplno. Tím ale není myšleno, že by tlumič proletěl každou chvíli zdvihem jako nůž máslem od jednoho konce ke druhému. Naopak, super aktivní začátek je zde kombinován s přirozeně progresivním průběhem druhé poloviny zdvihu. Řečeno více lidsky, v sedle Giant Lust se nebudete houpat jako námořník na rozbouřeném moři, nýbrž se budete jen špičkami chodidel dotýkat okrajů vln a přijde-li terénní bouře, nebudete se muset bát, že by se Lust rozklepal strachy a vy s ním.
Vedlejší efekt
Oslavná óda na schopnosti zavěšení Maestro tímto ale ještě nekončí. Neméně podstatným efektem tohoto systému je i velice slušná odezva na šlapání. Onen několikrát omílaný komfort je totiž kombinován s pocitem, že „když do toho šlápnete, tak to jede!“ V konečném důsledku funguje celý systém tak, že čím silněji se opíráte do pedálů, tím efektivnější je jeho projev. Pokud si tedy zvyknete na volnější a komfortnější projev vidlice a tlumiče, zjistíte, že je vlastně ani nemusíte zamykat proto, abyste se svezly v trochu ostřejším tempu.
Sedlo Liv Contact možná není nejkrásnější, ale je pohodlnější, než byste nejspíš čekali
KOMPONNENTY
Oddíl věnovaný komponentům dnes bude poněkud dámsky specifický, jelikož se bude dotýkat primárně „dámských“ komponentů. V první řadě jsem od testerek slyšel jistou kritiku na řídítka, která by mohla být dle názoru obou dam o něco širší. Za sebe přidám drobné rýpnutí na adresu tlustých pěnových gripů, které jsou sice pohodlné, ale pro přesné vedení kola možná až moc houbovité. Navíc jsou paradoxně silnější než pánské, což jde poněkud proti obecným trendům dámských kol a jejich drobných ruček. Gripy jsou ale jen skutečnou drobností, kterou není problém vyměnit. A vlastně lze pochopit, že i v tomto směru mířili stavitelé hlavně na komfort.
Oproti tomu jediný problém nebyl s levnější řadou brzd Shimano, které se daly pro dámské prsty dobře nastavit, byly jisté a čitelné zároveň. Spokojenost panovala i se sedlem s logy Giant, které možná vypadá všelijak, avšak vaše něžné pozadí o něm téměř nebude vědět!
Základní model hydraulických brzd Shimano nedostatkem síly rozhodně netrpí. Pěnové gripy nejsou špatný nápad, mohli by bát ale klidně užší.
Ostatní části kola jsou bez větších připomínek funkční. Převody 2×10 byly pro naše dámy v podstatě premiérou, avšak po pochopení a přijetí krapet jiného stylu řazení panovala i v tomto směru plná spokojenost. Převodníky 36/22 zubů navíc zajistí i patřičně lehké převody pro boj se záludnými kopci a vrcholy. Pláště Schwalbe Racing Ralph v rozměru 27,5 x 2,25″ jsou osvědčenou klasickou, která se stará o další příděl komfortu, příjemně lehké odvalování a dostatečnou přilnavost. Na podzim a do ostřejšího terénu to bude chtít něco víc zubatého, ale jako letní základ jsou tyto pláště více než dobré.
Liv / Giant Lust 27,5 2 – závěr
Lust od nové čistě dámské značky Liv nám jako první zástupce svého rodu názorně dokázal, že když se to vezme hezky od podlahy, nemusí být dámská kola jen menší kopií pánských strojů, ale vskutku samostatnými entitami, které si rozhodně zaslouží své osobité pojmenování a zařazení. Vždyť je to přání všech nás mužů, aby na kole jezdilo víc žen a dívek…
Po praktické stránce se Liv Lust 27,5 předvedl jako kolo sportovně-cestovně-dobrodružného charakteru. Na úroveň 100 mm zdvihu nabízí vskutku vysokou míru komfortu a jízdní stability, díky čemuž může figurovat buď jako křižník sloužící pro delší trasy nebo také stroj, který se nelekne ani těžšího terénu. A vedle nešlápnete, ani když jej vytáhnete na maraton. Tyto vlastnosti navíc nejdou na vrub sportovních schopností, jelikož díky vyspělému systému zadního odpružení Maestro se Lust dere kupředu stejně ochotně a jistě jako se vrhá dolů z kopců za patřičnou porcí jízdní zábavy a bikového vzrušení.
Hodnocení (0-5*) | |
Faktor zábavy | * * * * |
Ovládání | * * * * |
Zadní stavba (celek) | * * * * * |
Efektivita odpruž. | * * * * * |
Citlivost | * * * * * |
Aktivita | * * * * * |
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Stabilita řízení – kolo se vede skoro samo Na 100 mm zdvihu nečekaně vysoký komfort I levné brzdy Shimano spolehlivě fungují Komfortní sedlo Liv / Giant Efektivita zadní stavby Moderní a efektivní převody 2×10 s převodníkem 36/22 zubů Vnitřní vedení bovdenů |
Kratší řídítka Možná až moc silné pěnové gripy Pro určitý druh bikerek možná až zbytečně stabilní, či skoro tupý projev řízení |
Soudě dle bratrského modelu Anthem bychom měli Liv Lust doporučit sportovně naladěným ženám cyklistkám, které své tělo rády potrápí i na nějakém to závodě, ideálně maratonského typu. Ano, i takovou roli zvládne Lust celkem v pohodlně, zároveň však nabízí určitý přesah za kategorii XC a maratonských fullů a proto bude dobrým a vítaným společníkem i těm jezdkyním, které se rády jen tak pohupují krajinou a nechtějí se příliš omezovat ve výběru trasy. Stejně dobře může sloužit i začínajícím bikerkám, jelikož díky svému klidnému projevu s ženou pilotkou projede mnoha nástrahami terénu bez mrknutí oka. |
Liv / Giant Lust 27.5 2 (2014) | |
Rám | ALUXX SL Aluminum, 4″ Maestro Suspension |
Zdvihy – přední/zadní | 100/1O0 mm |
Vidlice | Fox Float CTD Evolution, QR15, OverDrive 2 |
Tlumič | Fox Float CTD Evolution |
Řazení | Shimano Deore (2×10) |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano Deore Shadow+/SRAM X5 HDM |
Kliky | SRAM S1000 (36/22 zubů) |
Pláště | Schwalbe Racing Ralph 27.5×2.25″ Performance |
Náboje/Ráfky | Giant Tracker / Giant S-XC2 27.5 |
Řídítka | Giant Connect (640 mm) |
Brzdy | Shimano M447 (disky 160 mm) |
Hmotnost | 12,85 kg (vel. S/16″, bez pedálů) |
Délka posedu | 50 cm (špička sedla – osa řídítek) |
Cena | 54 999 Kč |
Foto: Štěpán Hájíček / Jakub Douda (fotoJD.cz)