reklama

reklama

Leatt DBX 5.5 – test chrániče krční páteře

Leatt DBX 5.5 - test chrániče krční páteřePřed zhruba dvěma až třemi lety zasáhla ČR vlna zvaná Leatt Brace! Každý, kdo trochu víc jezdil na kole, musel mít tohle, jak jednou řekl Gaspi, prkýnko od záchodu nasazené na krku. Chvíli to vypadlo, že kdo nemá v bike-parku Leatt Brace, jako by snad neměl ani hlavu! Když se pak letos naskytla příležitost vyzkoušet si nejnovější generaci tohoto chrániče Leatt DBX 5.5, dlouho jsem neváhal a hned stočil volant k řece směrem do Razza.

Text a foto: Los Tomanos
Ale hezky zpět na začátek příběhu do doby před pár lety. Jelikož jsem tehdy viděl Leatt Brace na krku každého druhého borce s drsnějším kolem, neodolal jsem, a aniž bych pořádně věděl „k čemu je to vlastně dobré“, jsem si jel jeden vyzkoušet do Razza. Moje první zkušenost nebyla dvakrát pozitivní. Chránič krční páteře Leatt mi tehdy moc neseděl, vadila mi malá pohyblivost hlavy, omezení záklonu pro pohled před sebe v předklonu (v klasickém postoji při jízdě z kopce) a tak vůbec.

Leatt DBX 5.5 - test chrániče krční páteře

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Pokud to už nevíte…

Od té doby ale Vltavou proteklo hodně vody a do Razza přišel nový kousek a já se tak po letech vrátil na místo činu. V čem je nový Leatt lepší? To vám povím až po tom, co si v rychlosti přečtete, k čemu je tahle zdánlivá „frajeřinka,“ prapůvodně převzatá z motorek, vlastně dobrá. Pokud to již náhodou nevíte…

Jinak to fungovat nebude!

Leatt Brace je, jak již bylo řečeno, chránič krční páteře. Jde o to, aby si biker či motorkář nepoškodil při pádu krční páteř tím, že se mu hlava vyvrátí do nepřirozené pozice. Princip funkce je zcela prostý. Při pádu se totiž helma (samozřejmě že integrální, s kokoskou nemá smysl si Leatta oblékat) opře o lem chrániče a nepustí hlavu do nepřirozených pozic. Nutností je samozřejmě to, aby Leatt i helma byly správně usazeny a upevněny, jinak to fungovat nebude! Názorně vše demonstrují následující obrázky.

Leatt DBX 5.5 - test chránièe krèní páteøe

Když už jsme u té teorie, jeden kamarád onehdy o Leattu prohlásil následující (snad je to i pravda): „Leatt Brace je dobrá věc! Zabrání ti, aby sis zlomil krční páteř. Možná, že ti pak křupne nějaký obratel níž, ale ty umí doktoři opravit líp, než ty na krku.“

Nový Leatt DBX 5.5 – V čem je lepší?

Nový chránič krční páteře Leatt DBX 5.5 – jedná se již o pátou generaci – se vyznačuje především vylepšeným systémem nastavování. V přední i zadní části si nastavíš, kde přesně má jedna či druhá opěrka být, přičemž u každé je na výběr pět poloh. Nastavíš, zacvakneš a máš hotovo! Stejně snadno lze nastavit i sklon zadní opěrky, opět v pěti pozicích.

Leatt DBX 5.5 - test chrániče krční páteře

Leatt DBX 5.5 - test chrániče krční páteře

Snadno se čistí

Dále se změnil také základní materiál chrániče na tzv. nezasyflovací.* Vršek Leattu je jednoduše plastový, takže i když ho máš od bahna, stačí jej opláchnout a je zas jako nový. Vylepšený je též tvar přední části usnadňující pohyb, širší a nižší je i dvoudílná zadní opěrka. Nad to vše jsou obě části optimalizovány pro ještě efektivnější tlumení energie při pádu. Málem bych zapomněl, nové je i polstrování! Takže nejde jen o pouhé vylepšení, ale vlastně o úplně nový Leatt.
*komu by připadal tento výraz nesrozumitelný, nechť si laskavě pustí skeč Tomáše Matnohy – Otevřený dopis KSČM

Postavím se na hlavu!

Jak ostatně prohlásil Kuba, který Leatt Brace vozí již slušných pár let, když si na Eurobiku prohlížel novinky: „Ty bláho, to vypadá úplně jinak než můj starý Leatt. Tohle má úplně jinou architekturu! To si musím od Tomanose půjčit a vyzkoušet. A mohli bychom pak udělat takovou tu fotku, jak stojíš na hlavě a drží tě jen helma a Leatt!“

Teorie zní pohádkově, ale důležité je, jak se v tom člověk cítí za řidítky kola. Jeden kamarád mi před první jízdou řekl: „Jsem zvědavý, co na to řekneš cestou z kopce, tam se láme chleba!“

Leatt DBX 5.5 - test chrániče krční páteře

Ťuk, ťuk a pak dobrý…

Při první cestě z kopce jsem si v několika zatáčkách párkrát ťuknul hlavou, tedy spíše helmou, do bočních lemů Leattu. Tenhle problém se ale brzy rozplynul jak pára nad hrncem. Co mi dělalo větší problémy bylo až moc vrstev pod chráničem – tričko, vesta Leatt 3DF Air Fit a dres. Díky tomu Leatt neseděl úplně tak, jak by nejspíš měl a při jízdě z kopce dolů mi spíš visel na krku jako řetízek. Po odstranění jedné vrstvy oblečení ale bylo po problému a na adresu jistoty usazení jsem pak nemohl říct ani popel.

Používej bez omezení!

Díky kompletně přepracované architektuře a upravenému tvaru nižší zadní části se žádné znatelné omezení pohybu nekoná. Leatt se mi vozil velice příjemně a nijak mi nepřekážel jak na DH, tak ani na EN kole s batohem. Nemyslím si, že na místní tratě bude endurista vyrážet s Leattem, ale dokážu si představit, že se časem s rostoucí obtížností závodů pomalu začne objevovat tahle bezpečnostní vymoženost i u enduro jezdců nejen top kategorie. Ti kluci jezdí fakt pekla!

Leatt DBX 5.5 prodává a dováží RAZZO
shop.razzo.cz
Aktuální cena – 8790 Kč
logo-razzo
Již jsme testovali:

Vesta Leatt 3DF Air Fit
Chrániče kolen a loktů Leatt 3DF

A ještě krátké instruktážní video, jak se natavuje Leatt DBX 5.5

Foto: Los Tomanos / Razzo / Leatt