reklama

reklama

RB IQ 575 | Magura TS8 R 150 27,5 – první dojmy

RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmyNaše redakční eRBéčko skvěle plní svůj účel, jelikož se na něm průběžně střídají různé komponenty. Aktuální konfigurace přitom čítá především vidlici Magura TS8 R se 150 mm zdvihu. Nyní bychom se s vámi chtěli podělit o naše první dojmy z její funkce v praxi.

RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmyZmíněná Magura na čas vystřídala vidlici SR Suntour Auron RC2, která se ale opět na naše kolo vrátí, jelikož jsme s její funkcí stále spokojeni, líbí se nám její svalnatá stavba (nohy průměru 34 mm), příjemný je její zdvih 160 mm, a tak vůbec. Než ale začnu popisem samotné vidlice, teď myslím Maguru, nedá mi to, abych nezmínil fakt, že díky pár úpravám (prohození vidlice a plášťů) lze z RB IQ 575 udělat dvě různá kola.

Sporťák, nebo kulturista?

S nižší, hubenější a lehčí Magurou TS8 R (150 mm) a se sportovními plášti (teď jsme na chvíli obuli Rubeny Scylla 27,5×2,25“) jsme se dostali na hmotnost 12,5 Kg (bez pedálů). Díky tomu a také díky zapleteným kolům Spank Oozy je náš bike až neskutečně hbitý, efektní a pohotový. Stačí se trochu opřít do pedálů a už to letí.

Přitom ale stále nabízí nemalou zdvihovou kapacitu (150 mm nad oběma koly), takže se není třeba bát ani náročných pasáží. Rovněž i řízení je při 150 mm vepředu o něco živější, a pokud bychom nasadili užší řidítka, než je aktuálních 780 mm Chromagů OSX, pak bychom měli skutečného sporťáka na dlouhých nohách. Přitom ale stačí vyměnit vidlici a pláště a najednou je z RB neohrožený drtič i těch nejtěžších trailů, který ale stále krásně uhání do kopců.

*S vidlicí SR Suntour Auron RC2 a plášti Maxxis High Roller II jsme se dostali na celkovou hmotnost 13,3 Kg

Magura TS8 R

Vidlice Magura vždy šly svou vlastní cestou. Kdo něco pamatuje, pak si jistě vzpomene, že společnost Magura – specialista na brzdy – před řadou let koupila značku Rond a na jejích základech začala stavět vlastní vidlice. Již poměrně brzy po této fúzi se magurácké vidlice začaly vzhledově odlišovat, jelikož přišly s konstrukcí DAD (Double Arch Design), tedy s použitím dvou spojovacích můstků.

RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy
Zdvojený spojovací můstek – Double Arch Design

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Vepředu, nebo vzadu? Oba!

Kdysi dávno vedené spory o to, zda je lepší můstek vepředu (Fox, RockShox a řada dalších), nebo vzadu (Manitou), pojali konstruktéři z Magury po svém – dali jeden můstek dopředu a druhý dozadu. To ale paradoxně neznamenalo, že by byly vidlice Magura rázem nejtužší ve své třídě, naopak s boční tuhostí se zde nějaký čas bojovalo. Nové generace už snad mají toto vyřešeno, a přestože jsou ony spojovací můstky poměrně štíhlé – tvoří je do oblouku prohnuté pláty magnesia – boční tuhost už není problémem, který by vás měl trápit.

Minimalistická pevná osa

Poměrně svérázný byl přístup Magury také co se pevných os týká. Z počátku tato německá značka využívala jednoduché šroubovací osy, případně přebírala osy Maxle od RockShoxu. Nová řada ale již pracuje s vlastním typem osy, který je nanejvýš minimalistický. Zkrátka jen osa, která se utahuje z pravé strany pomocí torxu (hvězdička – t25), přičemž nástroj k jejímu povolení se zasouvá do osy z druhé strany. Přestože jsem z počátku pochyboval o tom, jak dlouho klíč v ose vydrží, tak musím přiznat, že nám zatím nikde nevypadl.
RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy
Z levé strany je do osy zastrčen klíč pro její povolení – torx 25

Povolit a utáhnout

Povolení osy je dílem okamžiku, stačí vyndat klíč, vyšroubovat, vyměnit kolo a pak zase osu našroubovat a klíč zacvaknout zpět. Žádné složité nastavování sklonu či natočení páky. Je to prosté jak facka a také plně funkční. Tedy až na to, že zprvu, i když jsem osu namazal, se občas ve vidlici „kousla“ a já ji pak nemohl originálním plastovým klíčem skoro povolit. Když jsem ji pak nechal trochu méně dotaženou, stalo se, že se za jízdy lehce povolila a Zdeněk ji musel utahovat. Po pár výměnách si ale evidentně vše sedlo, osu dotahujeme přiměřenou silou, díky čemuž drží a zároveň nejsou potíže s jejím povolováním.
RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy

RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy

Funkce je klíč!

Praktické postřehy jsou jistě důležité, ale zásadní je samozřejmě funkce. I zde je Magura TS8 R v lecčem specifická. Zcela novou vidlici měl tu čest jezdit Zdeněk a zprvu si stěžoval, že: „není moc citlivá a nebere drobné nerovnosti.“ Dostal se tak daleko, že začal laborovat s tlaky (doporučené hodnoty jsou v tabulce na spodu pravé nohy), ale dosáhl jen toho, že byla vidlice až příliš měkká. Každopádně po určitém čase zajetí a po řádném promazání silikonem a Fork Juicem se začátek kroku trochu rozvolnil.
RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy

Když jsem ji tedy dostal do ruky…

Už nebyla tak tupá, jak mi Zdeněk zprvu popisoval, zároveň bych ale neřekl, že by byla super vnímavá. Její citlivost je tak nějak střední. Neodskakuje, bere i menší nerovnosti, bez řečí spolyká kořínky ve výjezdech a podobně, ale není to zkrátka vyložená žehlička. Na druhou stranu to má i svou kladnou stránku.

Proč bychom to přepínali?

Díky určitému odporu z kraje zdvihu je totiž Magura příkladně stabilní při šlapání. Podobně jako Fox nebo některé RockShoxy nabízí systém s třemi režimy kompresního útlumu, konkrétně systém DLO³ (režimy Open, Firm, Lockout). Střední polohu ale vzhledem k její přirozené stabilitě obvykle přeskakujeme a používáme pouze Lockout pro vyšší oporu při jízdě ve stoje do kopců apod.
RB IQ 575 | Magura T8R 150 27,5 - prvni dojmy
Ovládací kolečko systému DLO³ – tři polohy komprese – Open, Firm, Lockout

Nedostaneš ji na dno!

Jakmile se ale prvotní odpor překoná, je Magura ve svém středním rozsahu slušně aktivní a zobe jak se sluší a patří. Trošku mi vadilo, že je při agresivnějším stylu jízdy možná aktivní až moc, respektive se boří při stisku brzdy o něco víc, než bych si přál. Nepropadá se ale až úplně na dno. Naopak, když jsem několikrát kontroloval kroužek na pístnici, tak ani na konci náročnějších sjezdů nebyl až úplně nahoře u korunky. Není to tedy ten případ jako u RockShoxu Revelation, který se někdy propadne až na samotné dno. Magura si drží fazonu a spodní doraz navštíví až ve skutečně vážných situacích.
RB IQ 575 | Magura TS8R 150 27,5 - prvni dojmy
Magura TS8 R 150 je připravena pro kotouče průměru 180 mm, adaptér netřeba…

Hezky to cvaká

To by pro dnešní praktické představení mohlo stačit. Dodejme snad jen to, že ovládací prvky fungují čistě a hladce. Kolečko odskoku, ač působí trochu lacině plastově, se otáčí hezky zvolna s jasně patrnými polohami, hliníkové kolečko kompresního systému DLO³ je o poznání stylovější, zase se ale u něj za jízdy trošku hůř hledá střední poloha. Jak jsem už ale zmiňoval, tu prakticky nepoužíváme, takže nás to netrápí.
RB IQ 575 | Magura TS8 R 150 27,5 - prvni dojmy
Kolečko odskoku je sice plastové, ale jeho chod je lehký a polohy přesné

Na úplný konec doplním hmotnost (vidlice s krkem zaříznutým na cca 18 cm, s ježkem v jeho nitru a se spodním kroužkem hlavového složení) činí 1,7 Kg včetně osy a 1,65 Kg bez osy. Pro srovnání SR Suntour Auron RC2 za stejných podmínek ukázal na váze 1,93 Kg s osou a 1,86 Kg bez osy Q-loc.

Vidlici Magura mámě zapůjčenu přímo z Německa prostřednictvím českého dovozce – Pells’s

Foto: Štěpán Hájíček