Waki-Leaks, 1. sešit – Sada SaintEN 2015
Po několika letech strávených šťouráním se v hlubinách internetu, stejně jako virtuálními bojůvkami o všemožné teze, mě kontaktovala řada lidí z našeho oboru, kteří sdílejí mé obavy týkající se toho, kam až nás může zavést nezadržitelný pokrok bikové techniky.
Text a grafika: Wacek Kipszak (Pinkbike.com)
Tito lidé mi pak – pod rouškou virtuální anonymity – dali nahlédnout za oponu vývoje a tvorby konceptů, které by snad měly určovat směřování našeho oboru v nejbližších letech. Ukázali mi návrhy, které neměl spatřit nikdo z běžných bikových smrtelníků dříve, než nadejde ten správný čas na veřejnou prezentaci v rámci jedné z mnoha cyklistických výstav či veletrhů.
*tento text není přeložen slovo od slova, trochu jsme si jej autorsky upravili či doplnili s ohledem na domácí scénu a v našich končinách používané termíny a termity…
V prvním publikovaném článku těžícím z mých tajných zápisků bych vám chtěl ukázat, co moji tajní špioni našli mezi dokumenty vývojového oddělení jednoho z největších výrobců komponentů – Sheman-Oh. Do ruky se mi dostalo několik náčrtků a výkresů nové, na enduro zaměřené sady SaintEN. Zjistil jsem, že se nejedná o lehčí verzi již existující sady SaintAM, ale o zcela nové komponenty obsahující skutečně revoluční technologie, které by měly plně vyhovovat potřebám nového a neskutečně rychle se rozvíjejícího formátu MTB závodů, kterým enduro bezpochyby je.
Tato nová sada má přitom na horská kola vnést nový a svěží technologický vítr, či dokonce hurikán. Výrazné zapojení elektroniky! Bude to další zásadní krok ve vývoji horského kola, tak jako jej změnily kotoučové brzdy, karbon, velká a pak zase o něco menší kola… Není tedy příliš pochyb o tom, že SaintEN bude sadou čistě elektronickou, což znamená také od základu nové komponenty, jaké jsme si doposud snad ani nedokázali představit.
Prozatím jsem od svých zvědů dostal jen několik málo nákresů, ale i to stačí pro prvotní představu. Centrálním mozkem nové sady SaintEN bude totiž počítač integrovaný do představce (nebo-li chytrý představec), který bude řídit chod všech ostatních komponentů.
Corsair Control Stem
Představec Corsair je srdce celé sady SaintEN – obsahuje zařízení, jež v sobě pojí řadu kabelů a hadic od řazení, páček, ovladačů, přepínačů a kdo ví, co dalšího si pro nás vývojáři ještě nachystají. Samo o sobě to vypadá, jakoby se snažili ještě více zkomplikovat vše, co zůstalo prozatím jednoduché – a že kolo je v jádru skutečně jednoduchý stroj. Avšak lidé z Sheman-Oh tvrdí, že tyto nové technologie mají naopak za úkol ovládání celého kola co nejvíce zjednodušit, aby se jezdec mohl soustředit na jednou věc – dokonalou jízdu a nejlepší možný čas.
Corsair (korzár) – dle výkladu Wikoupédyje je vládou najatý kapitán, jehož úkolem bylo napadání obchodních lodí nepřátelské mocnosti za účelem jejího oslabení a vlastního zisku.
Mimochodem údajně existoval také návrh představce nazvaný Ctulhu, jehož přibližnou podobu vidíte na nákresu níže. Práce na něm ale byly pozastaveny, jelikož vedení usoudilo, že jeho vzhled i název až příliš zavání satanismem.
Co je uvnitř?
Důmyslná řídící jednotka, jejímž základem je osmijádrový procesor octocore, který sbírá data z řady senzorů rozmístěných různě po kole – na vidlici, na tlumiči, v klikách, v kolech, atd. Tato jednotka monitoruje také průtok a teplotu brzdové kapaliny, teplotu a tlak vzduchu, rosný bod a mnoho dalších veličin. Chytrý představec bude rovněž vybaven systémem sledování polohy GPS, nabídne 4“ AnoLED displej, výkonný Li-hnon akumulátor a asi 250 metrů různých kabelů. Druhá generace, model roku 2017, by již ale mohla být plně bezdrátová!
Těžko říct, k čemu přesně budou sloužit všechna sbíraná data, můžeme se jen dohadovat, že se podle nich bude řídit chování odpružení. Nebo to bude i samo řadit, měnit výšku sedla a třeba i upravovat tlak v pláštích!?
Zde je seznam prvků, který by měl tento chytrý představec obsahovat:
– řízení přesmykače a přehazovačky (čistě elektronicky)
– dva brzdové okruhy s minerálním olejem (hydraulické porty)
– řízení teleskopické sedlovky, opět elektronické
– tlumení vidlice – dva okruhy komprese + odskok
– řízení tlumiče – dva okruhy komprese + odskok
– nastavení velikosti zdvihu vidlice
– měřič výkonu na klikách
– port pro SIM kartu
– integrovaná kamera NoPRO 4 Blue ray 4D
Vstupy a výstupy
– 2x USB-micro 3.0
– HDMI
– WiDi
– WiFi
– Bluetooth
– IR
– ANT+
Co na tom bude běhat?
Dostalo se mi rovněž něco málo informací o tom, jaké aplikace budou v chytrém představci Corsair nainstalovány. Pokud by pracoval například na otevřené platformě Humdroid, což není tak úplně vyloučené, pak by se jistě dočkal i mnoha dalších rozšíření od programátorů z celého světa. Každopádně v první řadě bude možné nastavit váš osobní profil zahrnující styl jízdy, hmotnost, výšku a možné bude i nahrát profil trati, na kterou se zrovna chystáte.
Poté budete mít možnost odladit odpružení – jednoduše přes dotykovou obrazovku chytrého představce. Budete tak moci nastavit míru progrese, tlumení odskoku i komprese obou jednotek, případně si vybrat jeden z přednastavených módů, který vše nastaví za vás s ohledem na váš osobní profil. Chytré řešení, kterak se zbavit puchýřů z věčného kroucení ovládacích koleček.
Jednou z největších výhod bude, alespoň dle zástupců Sheman-Oh, že si budete moci bezplatně stáhnout data závodních tratí celého světa pocházející od sponzorovaných jezdců. Díky zabudované navigaci GPS a obrázkům z integrované kamery NoPro 4 bude systém přesně vědět, kde se nacházíte a předem vám ukáže ideální stopu, kterou byste měli držet. Tato data pak můžete přímo za jízdy (to asi zvládne málokdo), nebo potom večer u večeře přes svůj JajPlod konfrontovat s výkony nejlepších jezdců světa, a tak se neustále zdokonalovat.
Do budoucna se počítá i s rozšířením a propojením na chytré brýle OukejGlass, které by obsahovaly projektor a za jízdy vám do zorného pole promítaly polohu a stopu vybraného závodníka, případně byste se takto mohli v reálném čase poměřovat sami se sebou a učit se z vlastních chyb. Je to zkrátka jen začátek, který nejspíš otevře dveře do zcela jiné dimenze vnímání jízdy na kole, něřku-li závodění. Dokážete si představit ty neomezené možnosti tréninku, předstartovní přípravy a vyhodnocování vlastní jízdy. Nechte proto svou mysl otevřenou a nebraňte se pokroku!
V příštím článku se podíváme na další pro endruo jezdce určený produkt od značky Sheman-Oh, jejich odpověď na sadu S.P.A.M. XX6. Tou bude řazení označené jako xTRoll.
Wacek Kipszak – Waki
waki-leaks.blogspot.com