GT Sensor 2014 (27,5“) – první dojem
Na novinky od GT (Sensor a Force) jsem se hodně těšil a konečně se dočkal osobního setkání „třetího průměru“ s prvním z nich – Sensorem 2014 na kolech 650B. Zatím jsem si za jeho řidítky střihl jen dvě krátké odpolední vyjížďky, ale už i to něco prozradilo…
Ani vlastně nevím, kdy jsem na starém Sensoru jel naposled. V hlavě mám spíš vzpomínky na Force, což bylo kolo, které mě hodně bavilo a hodně mi sedlo díky své všestrannosti. Nový Sensor ale vypadá také lákavě. Nyní mám přitom možnost vozit se na verzi GT Sensor Pro ve velikosti M na hliníkovém rámu, s vidlicí a tlumičem Fox CTD, brzdami Formula T1 a řazením Shimano XT s přehazovačkou Shadow Plus. To jen tak na úvod. Cena zatím není známa, ale nebude nízká, to už vím.
Jak to celé funguje
GT prezentovalo – vedle nového systému a rámu jako takového – i zásadnější posun v geometrii, tj. delší horní trubku a kratší představec. U Force to možná bude výraznější, na M-kovém Sensoru jsem ale neměl pocit, že by byl kokpit nějak zásadně jiný. Spíš bych řekl, že je oproti starším GTčkům lehce kratší. Je tedy velice příjemný a nahrává snadnému ovládání.
Jakou cestou kráčí PathLink?
Nejvíc ale jistě většinu čtenářů zajímá, stejně jako mě, jak funguje PathLink – nové řešení zadní stavby. Co k tomu říct? Je prakticky stejně dobré jako starý iDrive. Z mých dosavadních zkušeností s tímto kolem vyplývá, že je zadek hezky citlivý (pokud necháte tlumič otevřený – tlumení CTD v režimu Descend), přitom ale cítíte okamžitou reakci s každým šlápnutím do terénu.
Opět si myslím, že v tomto případě není nutné tlumič přepínat do režimu Trail ani Climb. Ale to je můj osobní názor, já se prostě rád houpu. Nabušení sporťáci by ale mohli mít pocit, že je zadek zbytečně houbovitý, proto jim nejspíš režim Trail bude sedět lépe. Mně by ale přišlo líto okrádat se o tu parádní citlivost.
Plavmo vpřed
Díky plovoucímu uchycení středu a vysokému čepu horní kyvné vidlice zobe zadní stavba překážky velice hravě i v technických výjezdech. Díky trojplacce (3×10) se pak s tímto kolem dá vyjet opravdu hodně. Ani na rychlých stezkách a velkých kořenech se zadní stavba rozhodně nenechá zahanbit a svých 130 mm dokáže využívat aktivně a naplno. Prostě hrdý pokračovatel tradice celoodpružených strojů GT.
Rafinované řízení
Popis ovládání si nechám na plnohodnotný test. Zatím stále hledám jeho možnosti a hranice a také slova a definice, jak jej popsat. Zajímavým stylem se v něm pojí stabilita a hravost, ale pro přesný popis potřebuju vážně o něco víc času. Geometrie GT Sensor 2014 je totiž taková rafinovaná!
Tolik tedy první dojmy. Sensor mi teď chvíli bude dělat společníka, takže do příštího plnohodnotného testu budu moct nasát ještě další množství informací, dojmů a postřehů z terénu. Na konec jen doplním jeden rychlý postřeh – ve Foxu se nejspíš někdo zamyslel a nová vidlice Float 32 CTD v režimu Climb (výjezd) už není jak houba nasáklá vyjetým olejem, ale je skoro zavřená, stabilní a dá se tedy o ni při jízdě ze sedla opřít. Halelujááá!!!
*Poznámka: Omluvte kvalitu fotek, vyjel jsem nalehko a fotil v rychlosti v lese na mobil…
PathLink je docela mohutný, ale tak nějak do toho kola sedí. Střed je hodně blízko čepu v rámu, proto se pohybuje (vpřed/vzad) v relativně malém rozsahu. Rozhodně tak nemáte pocit, že by vám nohy při pružení někam ujížděly.
S geometrií jsem se musel trochu sžít, těžiště je o něco více vzadu, je tedy potřeba cíleně zatěžovat předek. A taky podložky pod představcem putovaly skoro okamžitě nahoru…