reklama

reklama

SPECIALIZED 2013 – prezentace Kouty n. D.

SPECIALIZED 2013 - Kouty nad DesnouVčera v noci jsme se vrátili z prezentace značky Specialized, kde jsme si mohli na živo prohlédnout, ošahat a hlavně projet nejzajímavější stroje z kolekce 2013. Zaměřili jsme se tradičně na stroje s vyšším zdvihem – Stumpjumper FSR, Stumpjumper FSR Evo, Enduro a Demo Carbon!

Bikování na Demu byl spíše takový bonbónek v závěru dne, naším hlavním cílem bylo prověřit a porovnat tři platformy, které se budou v příštím roce prát o přízeň riderů milujících náročný terén. Jak jsme již psaly při nedávném představení novinek Specilized 2013, nadcházející kolekce této značky se ubírá jednoznačně směrem k 29“. Velká kola se sportovními geny fungují výborně u většiny značek, jak jsme si již mnohokrát ověřili v praxi (například v rámci testu Giantu XTC Composite 29er), jak je to ale u vyšších zdvihů? Mají i zde velká kola svůj smyl?

Odpověď jsme se snažili najít právě v porovnání trojice kol Specialized Stumpjumper FSR, Stumpjumper FSR Evo (obě kola na 29“) a Specialized Enduro (26“), které se rovněž dočkalo jistých změn – odlehčení rámu, úprava horního ramene, krapet jiné naladění zadní stavby atd.

Stumpjumper Evo – 2x prosím!

Pro první dvě jízdy, a v mém případě i první osobní seznámení s traily v Koutech nad Desnou, jsme si vzali Stumpjumpery FSR Evo 29 (zdvihy 140 mm), mezistupeň mezi klasickým Stumpíkem a o další dva stupně ostřejším Endurem. Jako první mě překvapil až extrémně krátký posed a minimalistický představec. OK, míříme do pořádného terénu, takže se takový set-up jistě bude hodit. V praxi, při první jízdě po trailu „Stará medvědice“ (červená lajna) jsme oba s Kubou žehrali na přílišnou těžkopádnost tohoto stroje v utažených zatáčkách a klopenkách. Při druhé jízdě už to ale bylo lepší, protože jsme si na kola více zvykli a dokázali jim lépe vyjít vstříc, lépe jim vyhovět.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Má to cenu, má to cenu!?

Paradoxně k výše popsanému jsem byl překvapený, jak se Stumpjumper Evo 29 chová v lehčím terénu a na rovinách, kde je naopak přední kolo hodně živé až zbrklé. Při manévrování v menších rychlostech pak můžete nastat situace, kdy se vám řízení při prudším zatočení bude skoro zamykat. Je to něco za něco, ale… Nemůžu říct, a Kuba se mnou plně souhlasil, že bych byl přesvědčen o smysluplnosti velkých kol při takto vysokých zdvizích! Na druhou stranu v těžkém terénu a v technických sekcích, o které není v Koutech nouze, byl Stumpík Evo hezky stabilní, jistý a sebevědomý. Rovněž odpružení bylo úžasně aktivní a citlivé. Docela jsem se divil, jak „to vzadu“ funguje, když jsem si tlak nastavil pomocí systému AUTOSAG a na prosté stlačení sedla měl pocit, že je zadek až příliš tvrdý. Nebyl!
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Chlape, jak to děláš?

Další dvě kola lanovkou nahoru, bike and ride dolů jsme si s Kubou prostřídali Enduro (26“ – 160 mm zdvih) a S-Works Stumpjumper FSR 29 (130 mm zdvih). Vtipné bylo, když jsem prosadil cestu dolů po sjezdové trati (černá – Koutníkův sen) a na Enduru si jí náležitě užíval, místy ale valil oči hrůzou. Nechápal jsem, jak to Kuba jedoucí v závěsu za mnou může zvládat na Stumpu, když já měl co dělat s Endurem. Později jsem to pochopil…

Enduro – moje srdcovka

Teď ale něco k Enduru. Ono, stejně jako Stumpjumper Evo 29, bylo osazeno novou řadou vidlic Fox 34. Proč ne, Endurto je díky tomu krapet lehčí (loni zde byly Foxky 36), zdvih 160 mm zůstal zachován, tuhost nijak zásadně neutrpěla, vše to krásně funguje. Enduro je moje srdeční záležitost. Už jen proto, že my jedno z roku 2004 parkuje doma v garáži. Zároveň jsem ale na tomto kole, v přímém porovnání se Stumpjumperem Evo 29 cítil, nakolik jsou mi malá 26“ kola u při takovém zdvihu milejší. Geometrie Endura nevykazuje žádné nečekané rozmary jako Evo, je jistá a stabilní, přitom celek dostatečně hravý a zábavný. Ano, Enduro je kolo určené do těžšího terénu, Kuba se s ním například v první části Staré Medvědice trochu pral. Dolní 2/3 ale už říkal něco jiného, protože zde je svah mnohem prudší a cesty náročnější.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Enduro devětadvacet? To bych nechtěl…

Tak i tak se mě osobně líbilo, že na 26“ kolech a na stroji se 160 mm zdvihu, dokážu přesně dopředu předvídat, jak ta celá karbonová legrace pode mnou bude reagovat. I přes dosti stabilní geometrii se mi Enduro skládalo do utažených zatáček lépe než Stumpík Evo na velkých obručích. Zdvihy, nádherně fungující odpružení na obou koncích a macaté pláště přitom z mého pohledu dostatečně vyvážily potenciální nevýhody menších kol. Představa, že by i Enduro mohlo stát na 29“ kolech, jak se o tom obecně spekuluje, se mi vůbec nelíbí.

Asi prodám hardtaila

Do třetice dnešního vyprávění tohoto zajímavého srovnání různých konceptů a různých velikostí kol jsem si nechal S-Works Stumpjumper FSR 29. Krásné a lehké kolo. Karbonový rám, špičkové osazení, karbonové ráfky – nádhera. Po rovině a do kopce tohle kolo letí jako vítr, „To kolo jede jako můj prvňák, možná i líp!“ Utrousil v jednu chvíli Kuba… Lehkost a rychlost jsem paradoxně hodnotil až jako poslední vlastnost, jelikož jsem Stumpa 29 vyfasoval nahoře na kopci. Trochu mě poplašil ten hubený delší představec, moc jsem nebyl šťastný z velikosti „L“ a ´poněkud mě děsily lehoučké a křehce vypadající karbonové ráfky, ale…
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Jízda jako ze snu

…něco takového jsem už dlouho nezažil. Byla to souhra řady okolností. Byl jsem dobře rozježděný, ještě jsem nebyl moc unavený a kolo bylo – skvělé! Lehoučké devětadvacítky se ovládali jako nic, do zatáček jsem kolo lámal až překvapivě snadno, odpružení fungovalo na jedničku s pěti hvězdičkami a ještě třikrát podtrženou – prostě nádhera. V té chvíli jsem pochopil, že prvně, když mě Kuba stíhal s tímhle kolem na černé lajně, asi zase tak moc netrpěl. S-Works Stumpjumper 29 je vskutku výjimečné kolo. Paradoxně jsem ani neměl pocit, že by hubenější vidlice (Fox 32) něco ztrácela oproti bytelnější verzi Fox 34 na Evu.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Jsi na mě moc lehký, přesto smekám

Připomenutí reality a opětovné utvrzení staré pravdy přišlo, až když jsme se od spodní stanice lanovky vraceli po široké štěrkové cestě dolů ke stanu s testovacími koly. Stump S-Works je tak lehký, že máte pocit, jako byste v rukách svírali kus papíru a ne kolo, které vás před chvíli protáhlo po fragmentech sjezdové trati! Mám rád, když pod sebou cítím kus materiálu, tady ten pocit nemám. Znovu, jako před lety na jiném Stumpjumperu S-Works. Je to asi otázka zvyku a otázka priorit. Na druhou stranu, když si vezmu, jak rychle bych mohl s tímto kolem drtit své domácí traily, jaký komfort by my tenhle stroj nabídl (s deaktivovaným mozkem samozřejmě) a přitom bych se nemusel bát vytáhnout jej znovu do Koutů, na Ještěd, na Špičák, na Gardu a na další místa, tak musím smeknout.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Co z toho všeho plyne?

Enduro je krásné a krásně fungující kolo, které by se mi líbilo, vím ale, že bych pro jeho potenciál nacházel využití jen párkrát do roka. Proto by mě teoreticky z prověřené trojice více lákal Stumpjumper Evo, který má svým projevem a potenciálem de facto nejblíže k mému historickému Enduru. Dost bych ale musel přemýšlet nad tím, jestli sáhnout po 29“ verzi. Spíš ne! Takže 26“? No, možná mě zas pár lidí bude za toto kamenovat, ale čistě teoreticky si myslím, že takovémuto kolu by nejlépe slušela 27,5“ kola! Nikdo mě za tyhle „marketingové žvásty“ neplatí, mě se ta myšlenka prostě začíná čím dál tím víc líbit. Mám totiž rád 29“ kola, mám zároveň rád vyšší zdvihy a jak jsem si znovu potvrdil, nemyslím si, že by tyto dvě věci šli spojit v jeden harmonický celek. 27,5“ alias 650B mi proto připadá jako ideální řešení.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

Tím bych toto povídání asi uzavřel, jelikož o Stumpjumperu FSR 29 jsem toho napovídal už také dost. Skvělé kolo pro lidi, kteří ocení jeho sportovní naturel a zároveň si budou moct užívat výhod vyššího zdvihu a velkých kol. V jeho případě považuji 29“ za ideální volbu.

Karbonová DEMOnstrace

Na úplný závěr množná ještě pár slov ke sjezďákům Specialized Demo a Demo Carbon. Jakožto člověk kategorií DH nepostižený vám o těchto strojích moc neřeknu. Každopádně srovnání hliníkové a karbonové verze bylo zajímavé. Do hodnocení také dost promlouvá, že karbonová verze byla nastavena víc na měkko, což mi sedělo výrazně lépe. Zároveň byl za jízdy trochu znát i onen půl kilogram ušetřené hmotnosti – Demo carbon bylo hravější, lépe zvladatelné, ne jen rozjetý vlak řítící se kolmo dolů. Každopádně jak bude možnost, posadíme na nové Demo Lukáše nebo Kubu (toho druhého Kubu) a pak se o této novice dozvíme všichni něco víc.
SPECIALIZED 2013 - Kouty nad Desnou

BIKE-PARK Kouty nad Desnou – oficiální stránky

Prezentace Specialized 2013 – Bikepark Kouty from Jakub Svoboda on Vimeo.