reklama

Zapletená kola SRAM Rise

SRAM RiseSRAM vstoupil do války se zavedenými výrobci zapletených kol, když na sklonku loňského roku, tak trochu stranou veškerého zájmu, představil svou řadu zapletených mtb kol s názvem Rise. Jde o zbraně hromadného ničení nebo jen neškodná plivátka? Přijměte pozvání do zbrojnice SRAMu.

SRAM RiseVývoj zapletených kol probíhal od podzimu roku 2010 a to podle klíčových požadavků, které SRAM honosně nazývá jako zákony rovnováhy. Ve zkratce se jedná o nalezení pravého poměru mezi hmotností, pevností, boční a čelní tuhostí, setrvačností a výslednou efektivitou. Vše je podřízeno jedinému cíli, vytvořit lehká, tuhá a snadno ovladatelná kola, která jednoduše letí vpřed a navíc oplývají i jistou mírou pohodlí. Právě taková by měla být zapletená kola Rise, která sází na kombinaci hliníkových či karbonových ráfků s náboji, které díky provedení přírub umožňují použití přímých ocelových špic. Jako bonus se nabízí nejedno vtipné konstrukční řešení… O tom až později.

Asymetrie na scénu

Jako první zaujmou ráfky, na kterých jakoby nebylo vše v pořádku. Po podrobnějším prozkoumání je patrný jejich asymetrický profil, offset činí celých 2,5 milimetru. Dráty tak mohou být v přirozenějším úhlu vůči ráfku, což blahodárně působí na míru napětí celého výpletu. Vnitřní šířka 19 milimetrů umožňuje obout až 2,4“ plášť, ať už s duší, nebo za použití bezdušového setu i bez ní.

Zmrtvýchvstání rychloupínáku?

V rámci všeobecné honby za tuhostí se zdá, že rychloupínáky jsou již definitivně minulostí a nastupuje éra rychloupínacích pevných os. Přední náboj zapletených kol Rise to potvrzuje a vyvrací zároveň. Pomocí vyměnitelných koncovek lze náboj uzpůsobit jak 15mm pevné ose, tak subtilnějšímu rychloupínáku. Koncovky pro rychloupínák se pyšní přídomkem oversize, styčná plocha mezi koncovkou náboje a patkami vidlice je markantně zvětšená a celý spoj je údajně o 15% tužší proti zažití klasice.
SRAM Rise

Hliníkový standart…

SRAM Rise 60…představují zapletená kola Rise 40, tedy dostupnější varianta z nabídky SRAMu. Základem jsou asymetrické hliníkové ráfky s vnitřní šířkou 19 milimetrů, které jsou pomocí čtyřiadvaceti přímých ocelových drátů zapleteny na hliníkové náboje s ocelovým ořechem a osou. Ty vycházejí z dříve uvedených nábojů X9. Všestranná, relativně lehká a bezúdržbová kola jsou vhodná pro XC a trailové nasazení. Přední kolo používá výše zmíněný systém výměnných koncovek, zadní si musí vystačit s rychloupínákem bez možnosti změn. Pár šestadvacetipalcových zapletených kol váží 1710 gramů, devětadvacetipalcová varianta je o přijatelných 130 gramů těžší. Novinkou pro modelový rok 2013 má být i verze s průměrem 27,5“ (650B).

Karbonový top-end

Patentovaná technologie karbonových vláken dala vzniknout top modelu zapletených kol Rise 60, který jednoznačně míří mezi cross-country a maratonské závodníky. Asymetrické ráfky, opět s vnitřní šířkou 19 milimetrů, kombinují jednosměrná i vícesměrná karbonová vlákna s cílem poskytnout nejlepší možný poměr tuhosti a hmotnosti. Vše doplňuje 24 zeslabovaných ocelových drátů Sapim, které jsou vetknuty do nábojů s hliníkovým tělem, ořechem i osou. Přední náboj nabízí snadnou konverzi z rychloupínáku na 15mm pevnou osu, zadní počítá s možnou přestavbou na standart 142×12 milimetrů. Pokročilé technologie se pozitivně podepsaly na hmotnosti, která činí 1330, respektive 1420 gramů u průměru 29“. Kompromisní průměr 27,5“ prozatím v plánech SRAMu chybí. Alespoň oficiálně…

Více informací o kolech SRAM Rise naleznete na webových stránkách výrobce www.sram.com nebo na stránkách českého dovozce www.cyklozitny.cz