Banshee Rampant – TEST
Banshee je biková legenda, která před časem jakoby povstala z mrtvých. Možná si vybavujete veliký boom kol Banshee před několika lety, jezdil na nich také Gaspi. Jenže pak se stalo, že u nás jeden o kola Banshee sotva zakopl… Vše je ale nyní jinak, „Víla smrti“ alias Banshee, se na český trh opět vrací a to díky CharvatBros.
Pro všechny případy raději hned z kraje naservíruji pár informací o značce Banshee jako takové. Nejen pro ty, které dřívější Banshee-mánie nezasáhla. Jedná se o kanadského výrobce, jehož výtvory zaujmou vaše oči svým designem a váš mozek svou funkčností. V nabídce má tato kanadská fabrika aktuálně osm modelů od čistokrevné sjezdového stroje Legend MK2, přes FR, enduro, trail-bike, až třeba po nedávno testovaný 29“ trail-bike Paradox.
Rudo-bílý gentleman
Ústřední postava dnešního testu, rudo-bílý model Rampant, se trochu vymaňuje z běžné konfekce. Je totiž speciálně vyvinut a navržen pro fourcross (4X) či dualslalom (DS), který se opět dostává do popředí zájmu. Základní rámový trojúhelník Rampantu je vyroben z hliníkové slitiny 7005, přičemž jednotlivé trubky, jak je dnes běžně zvykem, jsou tvarované pomocí hydroformingu. Zadní stavba, zahalena bílým hábitem, tvoří druhý celistvý trojúhelník, který je spojen s tím předním pomocí dvou kratších vahadel. Takže zase jeden virtuál… Tato konstrukce nese v terminologii značky Banshee označení VF4B, jinak řečeno Virtual Floating 4 Bar.
Průsečíky a spojnice
První spojný bod, alias rameno, je těsně nad středem a je skloněné záměrně dolů, aby se docílilo stability zadní stavby při šlapání. Druhá spojnice je vyvedena v podobě páru menších souměrných vahadel usazených v horní části sedlové trubky, které zároveň stlačují tlumič. Všechny čepy využívají, namísto klasických ložisek, polymerní kluzná pouzdra IGUS, která nejenže zajišťují vyšší boční tuhost rámu, ale rovněž eliminují ztráty energie při šlapání. Rampant je díky této konstrukci vskutku nabušeným fourcrossákem. Nebál bych se ho s jeho skvělou akcelerací přirovnat k Ferrari! Wrrrrm, wooov!
Tlumeníčko tlumení
Banshee Rampant je vysoce agresivní, mrštný a rychlý společník pro jezdce milující technicky vytříbený styl jízdy. Díky jednotkám odpružení, s logem světoznámého modroocasého lišáka Fox, se nemusíte bát, že by vás snad dokázala překvapit nějaká ta díra, či ne zcela čistý dopad. Předek má na starosti starší verze vidlice Fox Talas RLC se stavitelným zdvihem 100-120-140 mm, díky níž můžete měnit vlastnosti a vlastně i charakter tohoto biku dle libosti. Já osobně jsem nejčastěji využíval maximální porci dosažitelných milimetrů. Na vaše pozadí a jeho dostatečné pohodlíčko dohlíží tlumič Float RP2, který dokáže zprostředkovat závodních 100 mm zdvihu. I on je trochu staršího data vydání, ale co? Hlavně, že funguje!
Nejezdi rovně, prosím!
Těžko hodnotit Rampanta stejnou optikou, jako běžné fully. Není to kolo na vyjížďky lesem, ale čistokrevný 4X/DS/slopestyle speciál. Když jsem na něm jezdil, oslovila mě asi nejvíc ze všeho jeho lehkost a neskutečně snadná ovladatelnost, stejně jako výjimečná obratnost v zatáčkách. V klopenkách, na wallridech nebo jen mezi stromy… Všude, kde se cesta jen trochu kroutila, se Rampant cítil jako doma. A to stále hovoříme o stavu s vidlicí vysunutou po většinu času na 140 mm, tedy s relativně „vágním“ nastavením! Navrch toho všeho k jeho dobré ovladatelnosti hodně pomohla také 750 mm široká řidítka Full On od značky FUNN. Tato, mezi bikery dobře známá značka, je na Banshee zastoupena ještě dvakrát – v podobě klik Hooka DH a kratičkého představce.
Ani o milimetr
Další poměrně zásadní veličinou na kole, i když se jedná o pouhý doplněk, jsou pedály od legendární taiwanské značky HT. Ty mě v poslední době hodně baví, jak svým jednoduchým designem, tak i příjemně nízkou gramáží. Ještě podstatnější věcí ale je, že boty na pedálech HT drží opravdu pevně a nehnou se ani o milimetr. Nevím, jak to hoši z HT dělají, ale já měl pocit, jakoby mi boty k pedálům pokaždé někdo přitloukl hřebíkem. Přitom jsem si nevšiml, že by v okolí běhal nějaký taiwanský skřítek nebo snad lesní duch s kladívkem…
Jako krájení tvarohového dortu
Kvalitní práci v napínání řetězu prokázal již mnohokrát ověřený 169gramový napínák LG1+ z dílny E13. Skvělým partnerem pro přeměnu vynaložené energie na pohyb celého biku vpřed jsou výjimečná zapletená kola Crankbrothers Iodine. Primárně jsou kola Iodine určena na all-mountain, díky jejich vysoké pevnosti se ale skvěle hodí i pro jiné účely a (ne)přiměřeně tvrdé zacházení. Jízda na nich byla skutečným zážitkem a to nejen pro mě. Brzdný systém, který musel tato kola pro excentriky krotit, byl na námi testovaném kole set kotoučovek Formula ORO K24 na 160mm discích. „Další kousek z muzea MTB?“ …ptal se někdo. Možná, ale stále brzdí skvěle a snad nikdy se nepřehřejí! Páka těchto „historických“ brzdičů mi dobře sedla do ruky a hlavně jejich dávkování bylo tak ladné, že mi připomínalo krájení tvarohového dortu.
DRUHÝ NÁZOR – Richard Józa |
---|
Banshee Rampant změnil můj pohled na tuto kanadskou značku. Lehké, obratné kolo na 4X závody bych v její sestavě dříve asi ani nezkoušel hledat. Ale po tomto testu musím změnit názor. Kolo bylo sestavené s ohledem na rozumnou hmotnost, vyzdvihnout přitom musím především tuhé a lehké výplety Crankbrothers. Akcelerace biku a celková tuhost rámu byla s ohledem na jeho hmotnost (rám cca 3 kg) velice, velice slušná. Rampanta bych si představil, jako ideální volbu na rozbitější 4X tratě, nebo downtown exhibice. Zadní odpružení mělo poněkud lineární charakter, takže s využitím na slopestyle bych byl opatrnější. Každopádně v mém případě bude na limitu dřív jezdec, než rám. |
Banshee Rampant – závěr
Banshee Rampant je parádní bike, který mě hodně bavil a byl jsem z něj opravdu nadšený. Je to ideální spolubojovník na rozmlácené fourcrossové tratě, jako je třeba v Peci pod Sněžkou. Myslím si, že pojmenování Rampant (bujný, nekontrolovatelný) v mnohém vystihuje charakter tohoto stroje. Se svými 11,5 kilogramy živé váhy je skvěle ovladatelný a „odtučněně“ bytelný. Je radost trénovat v jeho sedle starty a spurty, stejně jako krouhat jednu zatáčku za druhou. Lineární chod zadní stavby trochu limituje potenciální použití pro slopestylové divočiny s tvrdými dopady, ale na druhou stranu, nechtěli bychom toho od jednoho kola už trochu moc! Pro doplnění rám, který tvořil základ námi testovaného stroje, se nabízí za cenu 30 990 Kč, přičemž je k dostání ve třech barevných variantách. A nemyslete si, že ho jen tak zničíte. To dřív zničí on vás!
*4X speciál Banshee Rampant jsme měli zapůjčený od českého dovozce, kterými jsou pánové z charvatbros.com – na jejich stránkách najdete kola Banshee, rovněž ale můžete zavítat na web Bansheebikes.cz
Líbí se nám… | Dalo by se zlepšit… |
Skvělá akcelerace Výtečná ovladatelnost Tuhost rámu Systém odpružení a design rámu Zapletená kola Crankbrothers Iodine – tuhost, odolnost, hmotnost |
Absence pevných os (přední i zadní kolo), dnes tolik žádaného prvku. Jejich tuhost zde ale svými vlastnostmi schopně suplovala kola Crankbrothers Iodine! Historické komponenty!? Jedná se o individuální stavbu a hlavně, vše fungovalo! |
Co vše lze na Banshee Rampant vykouzlit za triky vám ochotně ukáží jezdci/letci Alan Hepburn a Dustin Greenall
2010 Banshee Rampant from Aaron Larocque on Vimeo.
BANSHEE Rampant | |
Rám | Alu 7005 |
Vidlice | Fox Talas (110-120-140 mm) |
Tlumič | Fox Flaot RP2 (zdvih 100 mm) |
Kliky | FUNN Hooka DH |
Kola | Crankbrothers Iodine |
Brzdy | Formula ORO K24 (disky 160 mm) |
Hmotnost | 11,5 Kg |
Cena rámu | 30 990 Kč |
Foto: Ondra Kinkor