Čí(m) je a kam kráčí AGang?
Když se hned z kraje přiznám, že jsem donedávna nevnímal značku AGang jako něco zásadního, výrobce, který by přinášel nápady atd., možná ještě několik z vás souhlasně pokývá hlavou. Pro mě se ale vše zásadně změnilo po návštěvě Jardy Spěšného, muže č. 1, který je hlavní hybnou silou projektu AGang od jeho samotného počátku.
Kde se vzal, tu se vzal…
Jistě si mnozí vzpomenete, že pojem AGang je tu s námi již pěkných pár let. Dlouhou dobu se ale jednalo „pouze“ o specifické modely nebo doplňky v produktové nabídce značky Author, které byly určené především pro milovníky technických disciplín (dirt, street, flatland, trial atd.). Před pár lety, kdy se všichni ostatní zabývali hlavně tím, kde všude ušetřit náklady v souvislosti s v té době „bující ekonomickou krizí“, šokoval Author cyklistický svět informací, že startuje produkci nové značky kol, která má být mladší a svěží alternativou přeci jen poměrně konzervativního Authoru. Připodobněno automobilovému průmyslu tak trochu něco jako je Lexus pro „matku Toyotu“ nebo taky Infinity pro Nissan.
Co že budu dědit?
Stalo se, že většina malých (20“ skákacích a trikových) kol přešla pod novou značku AGang, stejně jako celoodpružené biky s vyšším zdvihem. Zkrátka všechna kola, která měl více či méně „na svědomí“ Jarda Spěšný alias Spaceman. Nebo se minimálně podílel na jejich vzniku, designu, specifikacích atd. No a pochopitelně přibyla ještě řada dalších zcela nových modelů spadajících pod značku AGang, aby její kolekce byla dostatečně ucelená a tedy i konkurenceschopná.
Udělat si jméno, víš, to potrvá
Přeskočme pár let a vraťme se z historické procházky do současnosti. Letos samostatná značka AGang slaví již druhý rok existence, která se zdá být poměrně úspěšná vzhledem k tomu, že „Udělat si jméno, víš, to chvíli trvá“, jak to jasně shrnul Jarda. „Na to jsou dva roky ještě moc krátká doba, uvidíme za dalších pět nebo deset let, jestli se nám podaří jméno AGang opravdu dostat mezi lidi, aby uvízlo natrvalo jak v hlavách jezdců tak i prodejců. Zatím mám často pocit, že naše kola někteří obchodníci prostě nedokážou správně prodat. Vyzdvihnout, že tohle kolo je jiné, je kompletně navržené v Čechách, má svůj styl a nemá ho každý, přitom za tu cenu nabízí opravdu hodně, víc než mnohá konkurence.“
Mohl bych si jí nechat, prosííím?
Nemusíme chodit daleko, dva stroje, které jsme měli možnost na Ještědu okusit AGang Cult 3.0 a Ninja 3.0 se prodávají s velice rozumnou cenovkou. Přitom již na první pohled nabízí poctivě zpracovaný rám, rozumně zvolenou výbavu, jak s ohledem na cenu tak i výkon. A hlavně, jak jsme si ověřili v praxi, fungují! Kubajs se na bronzové Ninje svezl ten den jen dvakrát z kopce, přitom z ní byl natolik nadšený, že už by jí nejradši nedal z ruky…
Nevěříte, přesvědčíme vás!
Jak je to možné? Odpověď je poměrně snadná. Kola AGang nejsou navrhována tak, že by si někdo na asijském strojním veletrhu ukázal na pár rámů a řekl „Udělejte mi těchto 1000 kusů v modré, tamtěch taky 1000 kusů ale v zelené, grafiku vám dodáme…“ Ne! Tak to opravdu u AGangu nefunguje! Nevěříte? Pojeďte příště s námi na výlet za Spacemanem. Uvidíte a hlavně uslyšíte Jardu jak o „svých“ kolech neskutečně zapáleně hovoří, poznáte, že on a jeho produkční team opravu přemýšlí nad každým detailem v souvislosti s celým kolem a jeho určením.
Osvědčený základ
Vezměte si takový Cult, který jsme na Ještědu měli v rukách a jeden kousek si pak odvezli ke klasickému redakčnímu testu. V první řadě se jedná o pokračovatele již poměrně dlouhé linie kol, dříve figurujícím pod značkou Author, s modelovým označením A-RH. Po celou dobu své existence používalo A-RH skutečný (nezávislý) čtyřčepový závěs s klíčovým čepem pod patkou, který se obvykle označuje jako Horst Link. Tedy systém, který je ověřený, v Evropě není zatížený žádným patentem a proto jej používá spousta značek. A-RH přitom za roky své existence mnohokrát změnilo svou podobu, tvar a zpracování rámu, systém se ale příliš neměnil.
Pozor! Kde že je ta vychytávka?
Není až tak dlouho tomu, co ale konstruktéři AGangu vykouzlili nejprve na rýsovacím prkně, poté i v reálu zcela nové, vlastní řešení zadního zavěšení označené DLP (Drive Link Pivot). Tím dali život novým modelům kol právě již pod značkou AGang. Konkrétně enduro modelu Cult, což je de facto nástupce zmiňovaného modelu A-RH a úplně novému freeridovému biku Ninja. Tady si musím sypat popel na hlavu, jelikož jsem si této změny nevšiml, ač jsem na výstavách na rámy Cult a Ninja několikrát dlooouze zíral! On totiž rozdíl proti klasickému čtyřčepu není až tak výrazný a nápadný, ale je tam! Podívejte se na patku a čep v její blízkosti! Je sice na vidlici, není ale pod osou nýbrž nad ní!
Tohle už tu bylo… nebo, že by ne?
Techničtí šťouralové jistě utrousí poznámku, že opět nejde o nic revolučního, jelikož s obdobným řešením přišel před nějakým rokem kanadský Rocky Mountain u modelu Altittude. Dnes jej používá prakticky u všech svých fullů. Ano, je to pravda, ale opět jsou tu i další detaily, které rozhodují. Nejen umístění jednotlivých ramen, ale také poloha hlavního čepu, který je poměrně vysoko nad a za středem. Oficiální text AGangu popisuje toto řešení následujícími slovy: Hlavním rozdílem u DLP je umístění právě čepu (L) nad osu zadního kola. Toto řešení umožňuje posunout hlavní čep otáčení u středového složení na úroveň mezi velký a střední převodník. Výsledkem je optimalizovaná pozice „virtuálního čepu“, který ovlivňuje chování celého čtyř-čepového mechanismu.
Není to jen jeden čep
Zavěšení DLP (Drive Link Pivot) je ale pouze jednou modelovou ukázkou osobitého přístupu lidí v pozadní značky AGang k tvorbě jejich kol. Zajímavé rovněž bylo, když se Kuba zeptal na brzdy TRP, použité na Cultech. „Jasně, to je Tektro, ta zkratka znamená Tektro Racing Program“, vysvětlil mu Jarda. „Tektro je vůbec obrovská firma, která vyrábí nejen svoje brzdy, ale taky brzdy pro jiné značky, minimálně je dříve vyráběla. A víš co je na nich skvělé? Nato, za kolik je lze pořídit, jsou až neskutečně funkční. Tady ty TRPéčkla na Cultu sice nejsou žádné super kotvy, ale na české podmínky bohatě dostačují. Nabízí seřízení délky kroku kolečkem i vzdálenosti páky od řídítek a ještě jsou docela lehké. Vždyť se podívej jen na tu karbonovou páku. U jiné značky by si za takové vymoženosti platil úplně jiné cifry.“ A Kuba jen žasnul. Vlastně já docela taky…
S cenou někde jinde
Pravdou je, že jsme se u těchto brzd při sjíždění Ještědu dostaly hodně blízko hranice jejich možností, zejména z pohledu výdrže, respektive jejich výkonu při vysokém zatížení. Ale zase na druhou stranu Cult je a není kolo určené vyloženě do bike parků, je to spíš poctivé enduro. A Ještěd také není zrovna malý kopec s pozvolným svahem. Minimálně ten pod lanovkou tak nevypadá. Na druhou stranu nutno přiznat, že když jsem Culta trápil o týden později v Kruškách, tak jsem s brzdami neměl jediný problém. „Třeba Avidy jsou parádní brzdy, ale už jen v nákupu jsou úplně někde jinde. Podobně je na tom třeba Shimano. Ani u základního modelu bych se nedostal na takovou cenu jako u Tektra. A zvyšovat cenu kola bych kvůli tomu opravdu nechtěl“, postavil před nás Jarda v této otázce rozhodující argument.
Od teď hezky s lupou
Už jsem toho o Jardovi a AGangu napovídal docela dost. Věřím, že po této skutečnosti nebudu sám, komu se s ohledem na značku AGang značně otevřeli oči a stejně jako já si uvědomil, že na kola s Jardovým rukopisem se od teď už bude muset dívat úplně jinak. Minimálně mnohem důkladněji. A hlavně, už teď se těším na další kolekci, kterou si budeme moct prohlédnout již brzy na Eurobiku. Jarda totiž mluvil o spoustě zajímavých věcí, respektive o řadě zajímavých kol, které časem přijdou. Možná to nebude hned v sezóně 2012, ale i ta bude jistě zajímavá. Když něco málo naznačím, tak pořádná česká odpružená devětadvacítka tu docela chybí nebo co byste říkali na sjezdový speciál postavený na šasi FR mašiny Ninja?
Je rozhodně se na co těšit. Určitě si přečtěte naše zážitky z tripu na Ještěd… Další pěkné mašinky od AGangu určitě v dohledné době ještě otestujeme.
FOTO: Štěpán Hájíček
*Jo a taky jsme pořídili stylové video… Kamera a střih – Jakub Douda