reklama

reklama

3x Kenda pro drsňáky a bahňáky – TEST

Kenda 3x test plášťůSnad všichni bikem postižení známe pláště Kenda. Mnozí na nich spokojeně jezdí celá léta, jiní třeba neměli tu čest nebo se jim tyto pryže prostě moc nezamlouvají. Kdyby ale okusili jeden ze tří testovaných vzorků s určení enduro až DH, možná by změnili názor.

Kenda vyrábí pláště již pěknou řádku let a to nejen pro horská kola. Přestože se jejich stánek na každoročním veletrhu Eurobike v německu, který se již kvapem blíží, obvykle nemůže co do velikosti a blištivosti měřit s gumařskými velkopány jako jsou třeba Hutchinson, Continental, Shwalbe atd., své místo na trhu mají pevně zakořeněné. Vždyť také jejich nabídka není, s přihlédnutím na počet modelů, ale i šíři jejich záběru, o moc menší. Ostatně kdyby tomu bylo jinak, asi bychom je ani neznali, nejezdili na nich a hlavně by se s nimi nepojila žádná slavná jména.

Ano, pláště Kenda, respektive řada jejich vzorků, vznikla ve spolupráci a pod patronací osob nejpovolanějších, tedy současných, ale také řady bývalých špičkových závodníků. Zmíněné dezény pak obecně patří do takzvané Signature series. A právě členy této exkluzivní skupiny jsou i všechny tři testované kousky. Seznamte se s dílem pánů Erica Cartera, Johna Tomaca a Hanse Reye.

Kenda Excavator 2.35 – Eric Carter Signature series

Tento plášť je jako jediný z dnešní trojice testovaných výrobcem doporučován počínaje drsnějším XC, přes enduro až po FR a DH. Samozřejmě, pro každou disciplínu se hodí jiný rozměr, tvar dezénu je ale v stejný.
Kenda Excavator TEST
Osobně jsem tento plášť (k dispozici jsem měl provedení v šířce 2.35“), vzhledem k jeho poměrně hrubému vzorku, nasadil a užíval hlavně při all-mountain jízdě. Pneumatika, kterou navrhl Eric Carter, odpovídá nejen vzhledem svému názvu – Excavator = Rypadlo. Tohle rypadlo se skutečně svým ostrým vzorkem nekompromisně zakusovalo, zejména při jízdě po značně rozbláceném a rozmoklém povrchu, kde se tvářilo, jakože přesně tady je na správné adrese. Cítil jsem, jak tahle guma v pořádných sra…ch poctivě a jistě drží zvolenou stopu. Drží se a nepouští, ať se děje co se děje!

V takových divokých podmínkách jsem taky ocenil velice dobrou samočistící schopnost, tedy i přesto, že jsem po jízdě měl půlku lesa na zádech a zhruba třetinu v puse… Stejně tak mě nadchlo, že tyhle pryže sebejistě drží i na mokrých kamenech a kořenech, kterých jsem při svém brouzdání lesem nemálo potkal. Za mokra bylo opravdu k nezaplacení to, že jsem mohl tomuto rypadlu důvěřovat skoro na 100% a nemusel jsem se bát nečekaného ustřelení či uklouznutí. V mnohém je toto zásluhou technologií Stick-E a DTC (Dual Trend Compound), což značí použití dvou různých směsí (50 a 60a).

Na základě nabytých zkušeností a poznatků můžu shrnout, že se z mého pohledu tento plášť nejlépe hodí do těžkého terénu a rozhodně mu nevadí ani mokro až blátivo. To spíš naopak. Přitom ale za sucha není nijak zásadně líný. Vzhledem k tomu, jaký je to drapák, se Excavator odvaluje poměrně ochotně. Hmotnost 740 g odpovídá vzhledu i určení. Kenda Excavator 2.35 zkrátka není guma pro gram-honiče, ale pro náruživé terénní drtiče.

Cena: 1190 Kč
Hmotnost: 740g

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Perfektní záběr ve stoupání
Jistota vedení za mokra a v blátě
Čitelné chování na kamenech a kořenech
Účelně použitá dvojí směs dezénu
Slušně jede
Nic bych neměnil

Kenda Blue Groove 2.50“- John Tomac Signature series

Blue Groove je dobře známý nekompromisní sjezdový speciál, který jsem testoval především na Monínci, při jednom ze závodů českého poháru. Tedy na značně různorodé trati. Plášť Kenda Blue Groove, navržený legendou Johnem Tomacem, má běhoun složený z centrálních větších plošek, stabilitu po stranách zajišťuje jedna řada obdélníčkových hrotů.
Kenda Blue Groove TEST
Plášť je díky své nízké hustotě směsi (60TPI) příjemně přilnavý a jeho celkové zpracování jej určuje primárně do suchého prostředí. V takových podmínkách pěkně kopíruje i hodně rozbitý a kamenitý terén a také velice dobře vede směr. Nezradí vás ale ani v blátě. Pokud tedy zrovna nesjíždíte „hnědou řeku“. Jinak je tomuto plášti v zásadě skoro jedno, po jakém povrchu jej proháníte. Přesto všechno jsem určité limity našel. Blue Groove například nedisponuje až tak dobrou samočistící schopností. Zejména na lepkavém blátě se může stát, že se pod vámi budou brzy roztáčet dva obrovské bahnité balóny.

Jinak jsem ale s tímto pláštěm byl, obzvlášť na suchu, opravdu hodně spokojený, protože parádně tlumil a perfektně držel. Jo, a neměl bych zapomenout také na zesílené boky a patku, které chrání tuhle gumu před rozříznutím o kameny a jiné ostré nástrahy terénu. To ostatně vysvětluje také hmotnost 1400 g! Cena za jistotu? Tohle opatření mělo ještě jednu stinnou stránku – výměna duše nebo již jen prosté nazutí bylo samo o sobě heroickým činem.

Cena: 1190 Kč
Hmotnost: 1400g

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Dobrá přilnavost za sucha
Zesílené boky a ochrana proti proříznutí
Vedení směru a vysoký komfort
Pracné a zdlouhavé nazouvání pláště je zkrátka daní za „nezničitelnost“
Horší samočistící schopnost za mokra

Kenda Telonix 2.40“ – Hans Rey Signature series

Milujete jízdu v hlubokém bahně s ukrytými kameny pod ním? Ten stav, jak to hezky mlaská, čvachtá a hnědá kaše lítá všude kolem? Nějaké nekompromisní Endurko, sjezd a další srandy i za hodně špatného počasí? Ano? Tak potom Kenda Telonix od Hanse Reye je plášť jako ušitý na míru vám a vašim zvrhlým choutkám. Hans je maximálně zkušený rider, který přesně ví, co je dobré pro jízdu v mokrých a bahnitých podmínkách, proto stvořil Telonix s velice agresivním a otevřeným dezénem.
Kenda Telonix TEST
Na jeho středu se střídají veliké obdélníky s párem čtvercových hrotů, okraj hlídají hroty ve tvaru „H“, snad jako Hans. Všechny hroty a výstupky jsou slušně dlouhé a vystouplé, díky tomu se do terénu zahryzávají hodně, hodně hluboko. Přesně toto jsem ocenil při sjezdech rozmáčeným lesem a především pak v prudkých zatáčkách. Telonix byl na mokré louce stejně tak v hlubokém místy až tekutém bahně velice jistý a spolehlivý. I tady byla použita technologie Dual Trend Compound – dvě směsi pryže dezénu. Konkrétně na středním pásu najdete tvrdší směs 60a a na okraji, tedy na Hansových „Háčkách“, je 50a.

Tento plášť mě také hodně bavil. Telonix je perfektní, jak už bylo řečeno, pro jízdu z kopce dolů, ale rovněž i pro pořádné výšlapy směrem vzhůru. To by nebylo až tak mimořádné, kdyby nebyla řeč o stavech týden trvajících dešťů a zvýšeného povodňového stupně. Negativem špičatého dezénu byl výraznější valivý odpor na suchém povrchu. Kdo by ale tohohle „ježoura“ trápil na silnici? Chce prostě jezdit ve špíně a vlhku. Vy snad ne?

Cena:1190 Kč
Hmotnost: 1385g

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Skvělé vedení stopy za mokra a v hlubokém blátě
Jistota záběru při šlapání a brzdění i v tom nejhorším marastu
Perfektní samočistící schopnosti
Bodlo by trochu snížit hmotnost…

Foto: Ondra Kinkor

Zpět na začátek