reklama

reklama

Morewood Makulu – TEST

Morewood Makulu TEST
Co si představíte, když se řekne Jihoafrická republika? Někdo by asi řekl teplo, divoká zvěř a převažující černošské obyvatelstvo. Kdybych se na stejnou otázku zeptal zatvrzelého bikera, tak by mi nejspíš odpověděl: „Jihoafrická republika = světový pohár MTB, Greg Minnaar a Morewood“.

Ano, Morewood je jihoafrický výrobce kol s více jak desetiletou tradicí, který nabízí biky pro široké spektrum uživatelů, avšak s nevelkým počtem modelů pro každou jednu disciplínu. Je to špatně nebo dobře? To záleží na úhlu pohledu. Sice jako uživatel nemám až takový výběr jako u jiných značek, ale zase se můžu spolehnout na precizní ruční zpracování každého rámu, navíc z každého kola Morewood dýchá skoro až hmatatelný pocit exkluzivity.

Makula, the red one!

Ze dvou downhillových modelů Izimu a Makulu jsem testoval vyšší provedení, rudou Makulu (v nabídce i bílá verze). Robustní rám tohoto stroje je vyroben z hliníkové slitiny 6082 T6 a jeho dominantou je masivní spodní rámová trubka, stejně jako oblast okolo středu, kde jsou kumulovány klíčové prvky zadního odpružení. Je to hlavní a jediný čep samotné zadní stavby SPI 2 (Stable Pivot Interface) s poměrně vysoko a vepředu posazeným středem otáčení. Dále zde najdeme systém přepákování přenášející pohyb zadní osy na tlumič Low-Leverage Advantage a také pružinový tlumič BOS The Stoy. Podtrženo, sečteno 203 mm aktivního sofistikovaného zdvihu.
Morewood-Makulu-01

Má to v rukou BOS

Makulu je čistokrevný sjezdový speciál, který se oproti mnoha jiným liší, vedle řady dalších specifik, také komponenty odpružení od francouzské značky BOS. Vepředu kolu dominuje masivní dvoukorunková vidlice BOS Idylle nabízející rovných 200 mm sametově hladkého kroku. Její hmotnost 3260 g ji sice pasuje mezi těžší elitní dvoukorunky, tento drobný handicap ale u mě kompenzuje naprosto dokonalou funkcí. Dopady skoků pohltí jako byste skákali do peřiny. Všechny nástrahy sjezdových tratí mizí v jejích útrobách koupajících se v otevřené olejové lázni jako mávnutím kouzelného proutku. Zkrátka v terénu je zřejmé, že její konstruktéři odvedli naprosto perfektní práci.

Precizní a pohotová byla také funkce zadní stavby a v jejím středu pracujícího tlumiče BOS The Stoy. Systém přepákování spolu s francouzskou jednotkou odpružení dokázal nabídnout mix vysoce citlivého začátku a přirozeně rostoucí progresivitu v druhé polovině maximálního rozsahu. Díky tomu pode mnou skoro až zázračně mizely kameny a kořeny všech velikostí. Stejně tak dopady skoků byly velice komfortní a jisté zároveň. Specifické vysoké umístění hlavního čepu pak mělo za následek výtečný odpich na startovní pásce a efektní přenos síly v místech, kde jsem si potřeboval přišlápnout, abych nabral tu správnou rychlost.
Morewood-Makulu-02

S jistým stiskem

Chválu zaslouží také brzdy Formula The One. Ty po rychlém záběhu ukázaly na svých svěřencích v podobě 203 mm kotouče vpředu a 180 mm vzadu silný a spolehlivý výkon za každé situace. Na to, jak tyto brzdy působí poměrně subtilním dojmem, je jejich výkon naprosto nekompromisní a může se s přehledem měřit i s řadou vícepístových brzdičů.
Morewood-Makulu-04
Ovládací centrum Morewoodu Makulu se také skládalo z dosti zajímavých kousků. Při pohledu zepředu jistě upoutají pozornost 777 mm široká řídítka Spank 777 Spike, která si hoví v bílo-modrém představci Shaman Racing Boxxer (náhrada za původní Spank Director). Jak název napovídá, tak tento je určen pro přímou montáž na vidlice RockShox Boxxer, každopádně díky stejným roztečím pasuje i na BOS Idylle.
Morewood-Makulu-05

Vydařený prototyp

Tichý a tuhý pohybový aparát bílých zapletených kol Spank Spike 26“ EVO roztáčelo ústrojí Shimano Saint (kliky a přehazovačka). Standardně je zde montovaný napínák E13 LG1, který je o 60 g těžší než na testovaném kousku přítomný Shaman Racing Drake 2011. Prozatím jen prototyp. Každopádně mě rozhodně nadchl, jelikož svěřenou práci plnil na 100 %. Ani na chvilku nepustil řetěz ze svých spárů (vodítek) a mohl jsem se na něj a pevně usazený řetěz spolehnout v každé jízdní situaci. Potěšující zpráva je, že tento nový napínák bude již brzy v prodeji a to hned v sedmi barevných variantách. Ladiči, chystejte šampus!
Morewood-Makulu-13

Tabulky neřešte

Na testovaném biku byly, oproti tabulkové specifikaci, použity pláště Maxxis High Roller ST. Ty perfektně držely riderem vytyčený směr, příkladně se zakusovali do hlíny v zatáčkách a jisté byly také v kamenitých a kořenitých úsecích. Maxxis HighRoller jsou dobrým společníkem především na suchý povrch, kde se na ně můžete plně spolehnout. Kdo se rád i na sjezďáku posadí, toho snad potěší také použité 190g sedlo Fi‘zi:k Tundra 2 K:ium. Usazené bylo na sedlovce Perch, opět z dílny Shaman Racing. Tady nastal „menší“ problém. Stalo se totiž, aniž by byl příčinou pád nebo nevydařený dopad při skoku a tvrdý náraz na sedlo, že praskla spodní zeslabovaná část zámku. Vzhledem k tomu, že šlo opět o prototyp, lze tento poznatek chápat jako náš „praktický přínos k vývoji“ nové sedlovky.

Morewood Makulu – resumé

Po zkušenosti s Morewoodem Makulu vybaveném komponenty značky BOS teď nějak nevím, jak budu dál jezdit! Francouzké odpružení BOS mě totiž svým dokonalým chodem absolutně srazilo na kolena. Celé kolo bylo při hmotnosti 17,5 kg hravé a stabilní zároveň a dalo mi jistotu pustit se bez obav i do hodně těžkých pasáží. Tenhle stroj mi prostě hodně rychle padnul do ruky a jen přetěžko jsem se s ním loučil. Doporučená pořizovací cena Morewoodu Makulu 99 990 Kč není, vzhledem ke špičkovému osazení a kvalitám kola vůbec, nijak přemrštěná. Je to sice spousta peněz, za ně ale dostanete vskutku luxusního sjezďáka.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Ladný, sametový chod odpružení
Vzhled a konstrukce rámu
Výkonné a spolehlivé brzdy Formula
Napínák řetězu Shaman Racing Drake 2011
Příznivá celková hmotnost kola
Slabé místo zámlku sedlovky Shaman Perch – nejedná se o produkční verzi!

Morewood-Makulu-06

Rám Alu 6082 T6
Vidlice BOS Idylle (zdvih 200 mm)
Tlumič BOS The Stoy (zdvih 203 mm)
Řazení Shimano Saint
Přehazovačka/Přesmykač Shimano Saint
Kliky Shimano Saint
Pláště Maxxis High Roller ST (původně Schwalbe Wicked Will)
Ráfky/Náboje Spank Spike 26“ EVO/Atomlab Pimplite
Řídítka Spank 777 Spike
Brzdy Formula The One (disky 203/180 mm)
Sedlo Fi’zi:k Tundra 2
Velikosti S, M, L
Cena 99 990 Kč

FOTO: Ondra Kinkor

Zpět na začátek