PRO Bikegear Koryak ASP – nový teleskop Shimano v testu

V rámci testování již finální produkční varianty RB Bandit 475 jsem měl možnost poprvé na vlastní kůži okusit fungování teleskopické sedlovky Shimano Koryak, tedy přesněji sedlovky, kterou Shimano produkuje pod hlavičkou značky PRO Bikegear.

Asi není třeba rozmazávat v úvodu skutečnost, že se teleskopické sedlovky poslední roky staly zcela nedílnou součástí takřka všech nových trailových, all-mountain a enduro kol. Kdo jednou zkusí spolehlivý a dobře fungující teleskop, ten jej prostě už nedá z ruky. Nicméně před pár lety to vypadalo, že vyrobit tento komponent v potřebné kvalitě dokáže jen hrstka firem, ostatní se do toho radši ani nepouštěli, nebo někdy více, jindy méně bojovali s kvalitou.

Loga Shimano byste hledali marně, nalézt lze jen nenápadné logo PRO

Základní údaje jsou přehledně popsány na přední straně sedlovky.

Shimano, nebo PRO

Shimano, zastoupené svou vlastní značkou PRO, se v tomto směru nikam nehnalo a čekalo, až nastane vhodná doba, až se ostatní spálí a oni budou moci čerpat z jejich chyb a snad i úspěchů. To je možná taktické, ale jen do jisté míry. Dnes se totiž karty obrací, jelikož poslední dobou mám pocit, že svůj vlastní teleskop vyrábí každý druhý. Jako by se někde někdo opil, prozradil svůj tajný recept „jak na to“ a ten se roznesl po širém světě.

Každopádně PRO Koryak ASP (proč sakra vymysleli název, který se mi při každém vyslovení plete se Škodou Kodiaq) bude dost možná sedlovkou, která by mohla mít šanci zejména v rámci OEM prodejů, tedy jako montážní varianta na nová kola. Ale i zde je konkurence dost široká a stále roste. V samostatném prodeji jsem pak sedlovku PRO Koryak našel u nás za 5 590 Kč, což je poměrně lákavá cena řadící tento komponent do nižší střední třídy dané kategorie.

Specifikace a varianty

Teleskopická sedlovka z produkce Shimana, PRO Koryak, se aktuálně nabízí s jediným zdvihem 120 mm, v průměru 30,9 a 31,6 mm (udávaná hmotnost 520/536 g). Jestli to správně chápu, pak kabeláž a páčka přidají dalších cca 100 g. Faktická délka sedlovky je rovných 400 mm, kruhový zámek sedla s centrálním šroubem má nulové odsazení (offset) a ovládací páčka může být určena buď pro integraci s brzdami Shimano (I-SPEC II), nebo samostatná.

Cena již zmíněných (modelových) 5 590 Kč na českém trhu (www.bikero.cz)

Nová sedlovka v terénu na RB Bandit 475

reklama

Koryak v akci

Když zkoumáte novou teleskopickou sedlovku, první, co vás zaujme, je její ovládací páčka. Řešení použité u PRO Koryak je na první pohled vcelku sympatické, jelikož páčka zaujímá místo dříve vyhrazené ovládání přesmykače. Tedy pokud máte řazení 1x. Milým překvapením je její až nezvykle lehký chod a jemná funkce samotné sedlovky, kterou lze jednoduše zasunout, vysunout nebo zafixovat kdekoliv se vám zlíbí.

Trošku méně pozitivní je skutečnost, že je krok ovládací páčky poměrně dlouhý, což ale neznamená, že ji musíte vždy zmáčknout až úplně na konec. V praxi jsem ale narazil na jeden problém. Vzhledem k víceméně pevné poloze díky montáži do objímky brzd Shimano (I-SPEC II) se mi nedařilo najít polohu, kdy bych byl spokojen s pozicí brzdové páky a zároveň pohodlně dosáhl na ovládání sedlovky.

Zprvu jsem s tímto faktem dost bojoval, snažil se více napnout lanko, aby stačilo páčku jen lehce stisknout špičkou palce, a tak podobně. Po několika dnech s touto sedlovkou jsem si na její ovládán nakonec zvykl, nebyl jsem ale úplně šťastný z toho, že jsem při potřebě jejího stisknutí musel výrazněji povolit sevření řídítek. Jasně, u páček, které jsou z vrchu řídítek, to člověk dělá také, ale když už je páčka dole!

Možná, že někomu jinému, který vozí brzdy blíže gripům, by to ani nepřišlo, osobně bych ale radši přidal jednu objímku na řídítka a páčku si nastavil přesně podle sebe a nespoléhal se na to, jak to vymysleli pánové v Shimanu. Případně bych originální ovládání zahodil a pořídil třeba něco od Wolftooth, či jiného výrobce. Případně bych něco našel doma…

Ovládací páčka je na pohled sympatická, líbilo by se mi ale, kdybych si ji mohl více nastavit.

Kruhové zámky sedla nemám moc rád. Složitě se hledá vhodný sklon a ne vždy pevně drží sedlo – někdy se protočí !

Zvednout, počkat, posadit!

Nejen páčkou živá je teleskopická sedlovka! Páčku lze poměrně snadno a za pár korun vyměnit, nebo si na ni prostě zvyknete. Důležitější je chod a funkce samotné sedlovky. Zde musím vyseknout Shimanu (značce PRO) jednu středně hlubokou poklonu. Ano, mrzí mě, že Koryak chodí jen 120 mm, ale jak chodí! Čistě, jemně, plynule, bez nepříjemných zvukových doprovodů a bez zbytečné vůle. Chod sedlovky je i poměrně lehký, až mi celá situace připomněla můj oblíbený Fall Line od 9point8! Sakra, to je srovnání!!!

Celá věc má ale jeden háček. První den chodila sedlovka PRO Koryak ASP naprosto bez zádrhelu či jediné slabiny. Další dny jsem ale narazil na jednu nepříjemnost a už se jí nezbavil. Chvíli jsem pátral po příčině, říkal si, jestli jsem někde nemohl skřípnout lanko, abych nakonec, při vracení celého kola zpět do RB Centra Praha, byl utvrzen v tom, že „to dělá skoro každý Koryak“.

O co jde? Prostě zasunete sedlo, jedete z kopce a pohoda. Chcete jej vysunout, stisknete páčku, necháte sedlovku příjemnou rychlostí a razancí vysunout do plné délky, pustíte páčku a sednete si. Jenže sedlovka se trochu zasune a pak teprve zafixuje. Moje pátrání přitom odhalilo, že to celé způsobuje pomalu se vracející lanko v bovdenu. Dokonce je vidět, když se povolí páčka, jak váleček na konci lanka se zpožděním jede na své výchozí místo.

Samostatná objímka by nebyla na škodu, alespoň v mém případě.

Uchycení I-SPEC II dává prostor k pootočení skutečně jen minimálně.

Ještě jeden detailní pohled na uchycení ovládací páčky.

Co to znamená v praxi?

V reálném provozu se s tím lze poprat. Prostě musíte dát sedlovce a lanku zhruba vteřinu čas, než ji zasednete plnou vahou. Pak již drží jistě. Případně můžete rozebrat celé vedení a zkusit promazat vedení, aby lanko v bovdenu běhalo s menším odporem. Případně se lze podívat na technická videa na konci článku a třeba přijdete na to, zda by se někam nedala vložit posilující pružinka. Ale bojím se, že to nepůjde.

Poslední praktický postřeh, co mě napadá, směřuje k použitému kruhovému zámku sedlovky. Přiznám se, že toto řešení nemám rád, jelikož s ním nemám dobré zkušenosti, a to v případě řady značek. I zde jsem měl vlastně docela problém nastavit si přesně sklon sedla. Střední dotažení centrálního šroubu, kousek svezení, bouchání do sedla rukou a pak vše znova, to mi nepřijde jako nejlepší cesta! Ale jinak jsem se jen žádané polohy těžko domáhal.

Také se mi párkrát povedlo si sedlo nechtíc přisednout a ono se pootočilo. Pak aby člověk dělal vše znovu. Nakonec jsem si opět našel svou polohu a centrální šroub utáhl o dost víc než před tím, o dost větší silou, než by mi přišla přirozeně potřeba, ale nakonec to pomohlo. Takže ano, žít se tím dá, jen je potřeba si s polohou sedla v klidu pohrát a pak zámek pořádně utáhnout a doufat, že vydrží!

Více o sedlovkce PRO Bikegear Koryak ASP najdete na webu www.pro-bikegear.com

Foto: Štěpán Hájíček (PRO)

Pro Bikegear (Shimano) Koryak ASP

Pro Bikegear (Shimano) Koryak ASP

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vojtěch Martínek

    Mám pocit, že Shimano se jen veze a nepřichází poslední roky s něčím novým. Vždy čeká. Pohon 2×10, 1×11, 1×12. Tam dokonce zvolili špatnou velikost kazety, kde u XTR řady ani nemají ideální kazetu a honí to jakousi narychlo zbastlenou 11-46 XT kazetou. U top řady karbon sotva není vidět a třeba kliky mají jen hliník. U top řady čekám karbon, ….Teď to a samé se sedlovkou. Už dva roky to jede naplno a oni se probudili. Má to malý zdvih a dva docela významné nedostatky. Sice počkali a spali a spali a pak pak udělali produkt, ještě v polospánku, však to díky obchodní politice prosadí…..
    Cítím, že mají obchodně brutálně podchycený vše do střední cenové kategorie ve všech typech kol a jestli se nepletu tak mají snad 80% trhu v řazení (už nevím kde jsem to četl tak mě neberte za slov) a dál se jen vezou a šolíchají. Nikdy jsem moc nemusel koncern SRAM, ale tam mám pocit, že se fakt snaží, stále něco nového, posouvají to a cítím, že Shimano na to dojede. Poslední odvahu přijít s něčím novým jsem viděl u jejich dualcontrolů, pak možná elektronické řazení, ale tam se ukázalo, že jak je skvělé na silnici, tak u MTB to mohou odpískat. Systém 1xhodně to zabil. Cítím, že tomu tak šéfuje jen účetní, kouká jen na prachy a na kole seděl jen pro focení na LinkedIn. Bohužel.

    • Ondra

      To je ten příběh – nemám rád monopoly ani zbytečnosti. Pokud se Sram udrží a bude dál šlapat jen dobře. Brzdy ale pořád řeší japko dost.

    • Koukám, že ohledně přístupu Shimana k vývoji není můj názor nijak výjimečný. Chci říct, že to vidím víceméně stejně! Dual control jsem měl docela rád, bylo to jiné a fungovalo to. Škoda, že zmizel, ale dnes by obstál asi jen v XC. Pomalu to vážně vypadá jako by firmu řídil účetní a soustředil se na cenu a masovou výrobu. Uvidíme za pár let jak se situace vyvine. SRAM zase naopak skoro ignoruj střední a nižší třídy, tak si mužná prostě jen rozdělí trh podle ceny. Škoda jen předposlední generace brzd Shimano XT, ty byly prostě nezničitelné 😁

    • Roman

      Je pravda, že shimano teď moc nevymýšlí nové věci, ale zase díky tomu jede super ceny komponentů. Jejich kliky jsou top poměr cena -výkon- tuhost i SLX jsou o velký kus tužší než X01 carbon od Sramu a váhový rozdíl se stejnou osou je kolem 80g a cena je 4x nižší. O brzdách se nemá smysl bavit. Sice teď měli problém u nové řady, ale když to srovnám tak sram za 10let neudělal pořádné brzdy, takže se jim to dá odpustit. Co se týče řazení sram vede, ale za cenu obřího nádoru místo přehazovačky a zase minimálně 2x takové ceny.
      Kolikrát já nadával na US inteligenty, když jsem odvzdušňoval brzdy, nebo skákal po metrové páce abych povolil carbon kliky, vyměnil lanko,….
      Za mě Japonec.

  • michal

    fakt nechápu, že tyhle dementní sedlový zámky někdo ještě používá, na joplince jsem s ním bojoval neustále, nejhorší věc na světě

  • Petr Hošek

    Já se v tomhle musím Shimana trochu zastat.

    1. Štěpáne, utahovals zámek momenťákem? Přijde mi trochu nelogické si stěžovat, že se sedlo hýbalo, když jsi ho měl utažené jen trochu.

    2. Shimano má podle mého názoru většinu komponentů lépe konstruovanou, jejich řešení mi přijdou čistší, elegantnější, trvanlivější, servisovatelnější… Například to, jak jsou montované hollowtech II kliky, je podle mě geniální, dva svorné šrouby se utáhnout na nějaký menší moment imbusem, přičemž to má velký rozsah šířek středu, které to pojme, takže drobné odchylky v šířce mufny nejsou problém.

    3. Shimano má téměř dokonalé zázemí v podobě technických informací, například jejich každoroční tabulky specifikací a kompatibility, kde člověk zjistí v podstatě všechno. U Sramu jsem takový objem informací ani zdaleka neviděl.

    4. U levnějších řad je shimano celkově vepředu, respektive v podstatě bez konkurence. A dost lidí pořád jezdí na Deore nebo SLX, protože to nestojí čerta a prostě funguje.

    • Petře, dobře, že zaznívá i názor „druhé strany.“ Za to jsem rád. Momeťákem jsem to rozhodně neutahoval. V batohu vozím spoustu nářadí, ne však celou dílnu. Utáhl jsem to rukou přiměřenou silou a to nestačilo, pak jsem to utáhl „na fest“ rukou a už to drželo. Zpracování je v pohodě, ale tento typ zámku prostě z principu dělá neplechu. Ano, Shimano má v ledasčem navrch, ale také ne vše se jim povede. Současné páčky SLX jsou třeba dost bídné 🙁