Teleskopická sedlovka TS180 – představení

Teleskopicka sedlovka TS180 - previewNapadá vás občas začít vyrábět komponenty na kola, bejt za vodou a jen si jezdit po kopcích… Na druhém rameni vám sedí čertík a říká, že to nemůže fungovat?
Může a dokonce i v naší malé zemičce. Tomáš Mintál je toho důkazem, rozhodl se totiž, že začne vyrábět teleskopické sedlovky, a tak se i stalo!

Tomáš měl v plánu dělat sedlovky, které budou jednoduché na servis a budou mít větší zdvih než současná konkurence. S vývojem a následnou výrobou začal víceméně doma, a to doslova na koleni. Když jsem ho před více než dvěma lety poprvé potkal, měl funkční prototyp a já mu slíbil, že jakmile bude jeho produkt ověřený jeho vlastními testy a v plně funkčním stavu, velice rád jej na našich stránkách představím.

Nyní se Tomášovi povedlo dodělat skutečně funkční teleskopickou sedlovku, za níž stojí dva roky testování a vylepšování. Výsledkem je model TS180, zkrátka Teleskopická Sedlovka se zdvihem 180 mm!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Jednoduchost konstrukce a jednoduchý název. Trochu mi to připomíná počítače české výroby z prapočátků věku elektroniky, o nichž mi vyprávěl táta, které se jmenovaly TNS, tedy „Ten Náš Systém“. Štěpán Hájíček

Původně jsem chtěl hlásat do světa, že největší předností této sedlovky je její ohromný zdvih, což je pro jezdce mojí postavy, sedlající kola velikosti L a vyšší, samo o sobě požehnáním. Jenže zdvih není to jediné, čím tento produkt zaujme. Jsou zde minimálně tři faktory, proč byste o ní měli alespoň přemýšlet!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

reklama

Jedna, dva, tři!

Za prvé je to samozřejmě již zmiňovaný zdvih, kdy máme k dispozici na hraní model s délkou kroku 180 mm. Výhledově by měla být k dispozici varianta pracující v rozsahu 200 mm, což už je sakra pořádný zásun! Není nad to utopit celou sedlovku v rámu a mít tak spoustu prostoru na pohyb okolo sedla.

Druhým důvodem je samotná jednoduchost sedlovky a prostá logika její funkce. V jejích vnitřnostech najdete dlouhou vinutou pružinu, takže se teoreticky nemá co unavit, anebo nedej bože, jako u mnoha ostatních teleskopických sedlovek, zavzdušnit.

Třetím důvodem je snadná údržba a instalace, kdy stačí inbus a sedlovku v případě potřeby během chvíle rozeberete a zase složíte a to klidně na parkovišti u auta těsně před vyjížďkou.

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Hody, hody, jedeme do nepohody!

Sedlovka je zamýšlená a uzpůsobená na provoz „do nepohody“. Co to znamená? Představte si, že máte sedlovku renomovaného výrobce, při pádu poškodíte hydraulickou páčku a sedlovka zůstane v rámu. Nebo například sjedete 5 km z kopce a zpět jdete po svých, protože se sedlovka cestou zavzdušnila a nechce se jí ven z rámu. Opravit něco na místě? Nemožné!

U Tomášovy sedlovky, když utrhnete lankové vedení či ovládání, nic hrozného se nestane. Palcem si v pohodě zmáčknete zámek na sedlovce a sedlovka vyjede. Pokud by se v sedlovce nedej bože přetrhla, zlomila nebo jinak poškodila pružina, stačí použít stejný postup jako v prvním případě, jen se druhou rukou sedlovka ručně vytáhne.

Celé to funguje tak, že lanko dálkového ovládání pohybuje s páčkou osazenou menším kolíčkem, který fixuje sedlovku v jedné z připravených pozic, jež jsou jednoduše vyvrtány do těla vnitřní pístnice.

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Kolik nám to hodí, pane vrchní?

Jistě vám již přišlo na mysl, že když je sedlovka české výroby a vyráběná téměř na koleni, navíc v takto prostém a nezničitelném provedení, bude asi hodně těžká. Není! Alespoň nic mimořádného. Sedlovka TS180 váží i s ovládací páčkou 650 g a do ostrého prodeje půjde ještě odlehčená o cca 80 g.

Podle Googlu je tato hodnota o pouhých 100 g vyšší než u KS i950r, která ale nabízí zdvih jen 125 mm. RockShox Reverb Stealth v délce 355 mm a v průměru 30,9 váží rovněž o necelých 100 g méně – 560 g. Hmotnost varianty se zdvihem 150 mm nikde neudávají! Tak nebo tak mi připadá 100 g navíc za komfort zdvihu v délce 180 či 200 mm jako plně akceptovatelný, respektive pokud skutečně dojde k odlehčení o 80 g a pokud bychom vzali Reverb 150 mm, možná bude TS180 ve výsledku i lehčí!!!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

TS180 – v sedle

Jak se na této české sedlovce vlastně jezdí? Jedním slovem skvěle! Na rovinu musím přiznat, že použité řešení má drobnou provozní vůli do všech směrů, nicméně ta není při jízdě absolutně cítit. Ani vás nenapadne, že by se vám sedlo pod zadkem nepřirozeně kroutilo, jak se nám to dříve stávalo třeba u prvních kousků X-Fusion HiLo.

Navíc, když sedlovku zasunete a pustíte se dolů po trailu, na nějaké sedlo mezi nohama nepřijde ani myšlenka. Tak hluboko zmizí v rámu, což je prostě nádhera!!! Na tohle jsem čekal vážně dlouho. Už žádné kompromisy typu „sedlo v běžném rozsahu pro běžné traily, na HC lajny a enduro erzety zasunout ručně naplno do rámu a pak zase tahat nahoru!“

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

TS180 – závěr

Jeden z prototypů sedlovky nám Tomáš propůjčil na dlouhodobý test a rovnou říkám, že mu ji nevrátím! Ta sedlovka je prostě boží, z endura se díky tomu stává sjezdové kolo a já už si konečně nemlátím koleny do zasunutého sedla. Chod je možná trochu hrubší a je třeba naučit se trefovat jednotlivé polohy, kterých vlastně není mnoho, ale měly by vám stačit!. Navíc pokud nejdete ve stylu 0/100%, na jemné dolaďování polohy ve stylu KS LEV a RS Reverb rovnou zapomeňte. Zdvih, jistota a snadnost údržby či případného servisu vám ale tyto drobnosti bohatě vynahradí!

K systému předem definovaných poloh bych rád dodal následující. Na jednu stranu mám rád plynulé nastavení výšky u KS a RS, na druhé straně, když jsem teď víc jezdil na kolech Specialized s jejich sedlovkou Command Post, která je v jádru mechanická, tak zjišťuju, že mi ty předdefinované polohy vlastně nevadí. Zejména jsou-li dobře rozvržené. Člověk pak nemusí nic hledat, jen jednou zmáčkne páčku, posune sedlo kousek dolů a rázem je ve své oblíbené poloze pro lehčí technické traily, kde je třeba šlapat. Například. (Štěpán Hájíček)

Teleskopická sedlovka TS180 – Tech info:

Zdvih: 180 mm (prodejní verze až 200 mm)
Vnitřnosti: pružina
Materiál: hliník
Povrchová úprava: tvrdo elox
Ovládání: lanko/páčka
Hmotnost: 650 g (prodejní verze o 80 g méně)
Datum uvedení do prodeje: 2016
Polohy: 0, 100, 140, 160 a 180 mm
Průměr: 30,9 mm

Text, foto a video: Los Tomanos

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Jan Vomáčka

    Vypadá téměř dokonale. Kdy se dostane do prodeje a kde a za kolik bude k mání?

    • Tomáš – Los Tomanos

      Tomáš plánuje prodej na příští rok a zatím vychází cena na cca 6500,- Osobně si myslím že to není vůbec moc peněz, osobně bych za ni klidně dal o nějakou kačku víc.

  • Luky Kuky

    A v jaké bude celkové délce? Vyřeší to problém s kratšími ST?

  • kasar007

    Jezdím jí krátký čas a je to super produkt! …… dobře že jste zrecenzovali.

    • Roman

      Ty už jí taky máš? Koukám, že první kousky budou pryč:)

  • Tom

    TS 180 tímto rezervuji ! 🙂

  • Martin Palkovský

    Mam neco obdobneho uz cca dva roky http://www.bikeworldextreme.com/welcome/mechanical-n4all-seatpost-110-mm a stve mne jedna věc. Tah anka je slaby na to aby kolicek vytahl. Napred jen pri zatizeni, po par mesicich i bez zatizeni, ldy se na kolicku udela ryha. Je nutne trochu nadlehcit/prisednout sedlo pro stlačení/vysunuti. Jak je to tady vyreseno?

    • Roman

      Odlehčíš, zmáčkneš, zasuneš. Kolíček je výměnný. Nevidím v tom problém, zatím mi z teleskopů (S command ir, ks i950r,reverb- tam mě štve to tlačítko.) co mám sedí nejvíc. A hlavně ta tuhost konstrukce je úplně někde jinde, než další zmiňované, To je jako sedět na traverze.

  • Petr

    Newipadá to vůbec špatně, přibližná cena už se může prozradit? Díky Petr

  • jarda rejpal

    Tak jak můžu tohle video použít pro rozhodnutí zda produkt koupit když video naprosto o ničem je tam více záběrů na přední vidlici než na sedlovku a hlavně na celém videu je sedlovka pouze ve dvou úrovních buď úplně dole nebo zase nahoře. Naprosto žádné předvedení možnosti seštelování polohy sedačky jak to perfektně drží a jde lehce nastavit. Takový testy raději ani nedělejte k ničemu neobjektivní.

    • Roman

      Přečti si nadpis chytráku:)

    • Tomáš – Los Tomanos

      Jardo Rejpale, tohle video jsem natočil ke článku, ať máte taky něco jiného než fotky. Sedlovka je nafocená v různých polohách. Jak je již napsáno, nejedná se ještě o finální produkt a sedlovku ti nikdo nenutí. Testování a dolazování sedlovky probíhá právě teď, ve vašich lesích 🙂

  • karel rejpal

    jse ubohy jak nekdo napise neco malo proti hned to smaznou

    • Je to prezentace, neboli představení. Podrobnější test a video budou následovat. A pane Rajpal, nic jsem nesmazal, jestli tu není co jsi napsal, pak tě zastavil spam filtr. Možná příště použít skutečný mail nebo FB profil…

  • Michal Vetešník

    A co prumery? Bude se delat v klasikach 30,9 a 31,6?

    • Tomáš – Los Tomanos

      Teoreticky ano, měla by se dělat 🙂

  • xhovanec

    Opravte si v odborném článku výraz „imbus“. Ten klíč se totiž jmenuje INBUS.

    • Ahoj,

      díky za opravu, Já žil celou dobu v přesvědčení, že je to imbus! Přepsáno!

      chttps://cs.wikipedia.org/wiki/Inbus

  • Trestik Miroslav

    Tome, hodně štěstí! Sice mám teď Reverba, ale kdoví, jestli mě nepřestane bavit ta zbytečná komplikovanost a nákladná údržba a třeba sáhnu zrovna po tvém díle.

  • poter

    tak ted jen doufejme, že to neurve Budulínkovi gule..

    • Los Tomanos

      Neboj, neutrhne, jezdím ji a stále je mám 🙂

  • Jiří

    Supr počin, držím palce Tomášovi s vychytáváním „drobností“. A abych jen netlachal na diskusi a podpořil výrobce, rád bych si jednu z první série objednal. Někdo to vyzkoušet musí, že jo…Jak na to?

    • Los Tomanos

      Buď se dá napsat Tomášovi a nebo mi napiš na FB a já ti to u něj klidně dohodnu. Jinak na sedlovce teď jezdím a není ji co vytknout…

  • tomas

    Kurna navnada jak svin.. zlate ceske rucicky.. chcem chcem chcem…

    hlasim sa na testovanie.. Praha, 30.9mm, giant reign 2

    Kam mam prist zaplatit a odniest si vzorek..?

    https://uploads.disquscdn.com/images/b256c8f19ae81b8c3327769a9b3edfea7c7178f12ab6e75d716471f95d1368dc.jpg

    • Koukám, že by Tomáš Mintál se svou sedlovkou nejspíš obstál, kdyby použil nějaký start-up server, kickstareter nebo něco v tom duchu. Prostě sebrat předobjednávky na sedlovku, dokončit poslední fáze vývoje a začít prodávat ve velkém!

      A ti kdo by ho podpořili v začátku by mohli dostat nějakou limitovanou edici s gravírovaným podpisem nebo něco v tom duchu 😉

  • Honza Smetana

    Prosim te, mam par otazek 😀 jak jsi vysokej, to kolo ve videu ma jak dlouhou sedlovku (pripadne co je to za kolo a velikost) a jakou mas v tom videu vzdalenost stredovy slozeni az sedlo (jinymi slovy jaka je vzdalenost objimka a vrchol sedla pri vytazeny sedlovce plus sedlova trubka) predem diky za trpelivou odpoved :-DDD (na jare stavim hardtail enduro tak jsou to pro me cenny informace 😉 )

    • Ahoj, odpovídám za Tomanose, alespoň základ. Los je vysoký hádám kolem 190 cm a kolo má Specialized Enduro 26″ velikost L (19″). Je sám jsem spíše Mkový jezdec, proto by třeba pro mě na řadě kol bylo 180 mm aktivního kroku sedlovky možná i moc, ale záleží na kole. Redakční RB je Lko, tam by se tato sedlovka nevešla, až bude Bandit, ten bude Mko, pak bych jí rád sám zkusil!

  • Honza Smetana

    Zdravim… produkcni verze bude jen 200mm? Nebo se bude prodavat i jako 180 pripadne 160? (Pro pripadne chytraky co napisou „kup 200 a das ji dolejc“ rovnou rikam at si to nechaj pro sebe protoze na to jsem se neptal) kontakt na vyrobce ci webovy stranyk k temto produktum budou? 🙂

    • Ahoj, jestli vše chápu správě, pak by měla být k dispozici verze 180 mm a časem i 200 mm, ať je možnost výběru. Jinak s výrobcem, vynálezcem, je v kontaktu Los Tomanos a ve chvíli kdy půjde sedlovka do ostrého prodeje doplníme určitě všechny potřebné informace.Respektive možná ještě dřív, ve chvíli kdy dojde na předobjednávky. Sleduj dál BikeAndRide.cz a měl by ses včas dozvědět vše důležité.

  • Tomas Vokaty

    Ahoj chtel bych se zeptat kdy asi pujde do prodeje ?mnel bych zajem o ni a nebo si koupim tuto Sedlovka GIANT Contact Switch Seatpost 30,9/400mm
    ale u te TS 180 je vse mechanicke co se mi libi vice na udrzbu a vzdy by slo nasledne vse vymnenit a opravit dekuji za info prikladam tel.pripadne me kontaktujte diky 731074037

  • David

    Kde se dá sedlovka sehnat? Respektive bych ji chtěl prodávat na e-shopu a v prodejně v Liberci.

  • Jan Hanzi Skopový

    …marně ji hledám na netu, už je tedy v prodeji a popřípadě kde?

    • Člověče vůbec nevím, vznesu dotaz na Tomanose, ten byl s Tomášem v kontaktu…

    • Tomáš Mintál

      Ahoj

      Momentálně vyrábím novou sérii, kdy přesně bude si netroufám odhadnout, neustále se mi vše posouvá, ale vzhledem k tomu, že právě výroba se konečně rozjela doufám, že už to půjde. Momentálně můžu poslat maximálně foto jednoho zmetkového kusu co mám u sebe na nějaké další zkoušení.

      • Jan Hanzi Skopový

        …díky za zprávu, tak držím palce …(výroba se konečně rozjela znamená, že se už vyrábí?)

        • Tomáš Mintál

          Ano