reklama

reklama

Teleskopická sedlovka TS180 – představení

Teleskopicka sedlovka TS180 - previewNapadá vás občas začít vyrábět komponenty na kola, bejt za vodou a jen si jezdit po kopcích… Na druhém rameni vám sedí čertík a říká, že to nemůže fungovat?
Může a dokonce i v naší malé zemičce. Tomáš Mintál je toho důkazem, rozhodl se totiž, že začne vyrábět teleskopické sedlovky, a tak se i stalo!

Tomáš měl v plánu dělat sedlovky, které budou jednoduché na servis a budou mít větší zdvih než současná konkurence. S vývojem a následnou výrobou začal víceméně doma, a to doslova na koleni. Když jsem ho před více než dvěma lety poprvé potkal, měl funkční prototyp a já mu slíbil, že jakmile bude jeho produkt ověřený jeho vlastními testy a v plně funkčním stavu, velice rád jej na našich stránkách představím.

Nyní se Tomášovi povedlo dodělat skutečně funkční teleskopickou sedlovku, za níž stojí dva roky testování a vylepšování. Výsledkem je model TS180, zkrátka Teleskopická Sedlovka se zdvihem 180 mm!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Jednoduchost konstrukce a jednoduchý název. Trochu mi to připomíná počítače české výroby z prapočátků věku elektroniky, o nichž mi vyprávěl táta, které se jmenovaly TNS, tedy „Ten Náš Systém“. Štěpán Hájíček

Původně jsem chtěl hlásat do světa, že největší předností této sedlovky je její ohromný zdvih, což je pro jezdce mojí postavy, sedlající kola velikosti L a vyšší, samo o sobě požehnáním. Jenže zdvih není to jediné, čím tento produkt zaujme. Jsou zde minimálně tři faktory, proč byste o ní měli alespoň přemýšlet!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Jedna, dva, tři!

Za prvé je to samozřejmě již zmiňovaný zdvih, kdy máme k dispozici na hraní model s délkou kroku 180 mm. Výhledově by měla být k dispozici varianta pracující v rozsahu 200 mm, což už je sakra pořádný zásun! Není nad to utopit celou sedlovku v rámu a mít tak spoustu prostoru na pohyb okolo sedla.

Druhým důvodem je samotná jednoduchost sedlovky a prostá logika její funkce. V jejích vnitřnostech najdete dlouhou vinutou pružinu, takže se teoreticky nemá co unavit, anebo nedej bože, jako u mnoha ostatních teleskopických sedlovek, zavzdušnit.

Třetím důvodem je snadná údržba a instalace, kdy stačí inbus a sedlovku v případě potřeby během chvíle rozeberete a zase složíte a to klidně na parkovišti u auta těsně před vyjížďkou.

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Hody, hody, jedeme do nepohody!

Sedlovka je zamýšlená a uzpůsobená na provoz „do nepohody“. Co to znamená? Představte si, že máte sedlovku renomovaného výrobce, při pádu poškodíte hydraulickou páčku a sedlovka zůstane v rámu. Nebo například sjedete 5 km z kopce a zpět jdete po svých, protože se sedlovka cestou zavzdušnila a nechce se jí ven z rámu. Opravit něco na místě? Nemožné!

U Tomášovy sedlovky, když utrhnete lankové vedení či ovládání, nic hrozného se nestane. Palcem si v pohodě zmáčknete zámek na sedlovce a sedlovka vyjede. Pokud by se v sedlovce nedej bože přetrhla, zlomila nebo jinak poškodila pružina, stačí použít stejný postup jako v prvním případě, jen se druhou rukou sedlovka ručně vytáhne.

Celé to funguje tak, že lanko dálkového ovládání pohybuje s páčkou osazenou menším kolíčkem, který fixuje sedlovku v jedné z připravených pozic, jež jsou jednoduše vyvrtány do těla vnitřní pístnice.

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

Kolik nám to hodí, pane vrchní?

Jistě vám již přišlo na mysl, že když je sedlovka české výroby a vyráběná téměř na koleni, navíc v takto prostém a nezničitelném provedení, bude asi hodně těžká. Není! Alespoň nic mimořádného. Sedlovka TS180 váží i s ovládací páčkou 650 g a do ostrého prodeje půjde ještě odlehčená o cca 80 g.

Podle Googlu je tato hodnota o pouhých 100 g vyšší než u KS i950r, která ale nabízí zdvih jen 125 mm. RockShox Reverb Stealth v délce 355 mm a v průměru 30,9 váží rovněž o necelých 100 g méně – 560 g. Hmotnost varianty se zdvihem 150 mm nikde neudávají! Tak nebo tak mi připadá 100 g navíc za komfort zdvihu v délce 180 či 200 mm jako plně akceptovatelný, respektive pokud skutečně dojde k odlehčení o 80 g a pokud bychom vzali Reverb 150 mm, možná bude TS180 ve výsledku i lehčí!!!

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

TS180 – v sedle

Jak se na této české sedlovce vlastně jezdí? Jedním slovem skvěle! Na rovinu musím přiznat, že použité řešení má drobnou provozní vůli do všech směrů, nicméně ta není při jízdě absolutně cítit. Ani vás nenapadne, že by se vám sedlo pod zadkem nepřirozeně kroutilo, jak se nám to dříve stávalo třeba u prvních kousků X-Fusion HiLo.

Navíc, když sedlovku zasunete a pustíte se dolů po trailu, na nějaké sedlo mezi nohama nepřijde ani myšlenka. Tak hluboko zmizí v rámu, což je prostě nádhera!!! Na tohle jsem čekal vážně dlouho. Už žádné kompromisy typu „sedlo v běžném rozsahu pro běžné traily, na HC lajny a enduro erzety zasunout ručně naplno do rámu a pak zase tahat nahoru!“

Teleskopicka sedlovka TS180 - preview

TS180 – závěr

Jeden z prototypů sedlovky nám Tomáš propůjčil na dlouhodobý test a rovnou říkám, že mu ji nevrátím! Ta sedlovka je prostě boží, z endura se díky tomu stává sjezdové kolo a já už si konečně nemlátím koleny do zasunutého sedla. Chod je možná trochu hrubší a je třeba naučit se trefovat jednotlivé polohy, kterých vlastně není mnoho, ale měly by vám stačit!. Navíc pokud nejdete ve stylu 0/100%, na jemné dolaďování polohy ve stylu KS LEV a RS Reverb rovnou zapomeňte. Zdvih, jistota a snadnost údržby či případného servisu vám ale tyto drobnosti bohatě vynahradí!

K systému předem definovaných poloh bych rád dodal následující. Na jednu stranu mám rád plynulé nastavení výšky u KS a RS, na druhé straně, když jsem teď víc jezdil na kolech Specialized s jejich sedlovkou Command Post, která je v jádru mechanická, tak zjišťuju, že mi ty předdefinované polohy vlastně nevadí. Zejména jsou-li dobře rozvržené. Člověk pak nemusí nic hledat, jen jednou zmáčkne páčku, posune sedlo kousek dolů a rázem je ve své oblíbené poloze pro lehčí technické traily, kde je třeba šlapat. Například. (Štěpán Hájíček)

Teleskopická sedlovka TS180 – Tech info:

Zdvih: 180 mm (prodejní verze až 200 mm)
Vnitřnosti: pružina
Materiál: hliník
Povrchová úprava: tvrdo elox
Ovládání: lanko/páčka
Hmotnost: 650 g (prodejní verze o 80 g méně)
Datum uvedení do prodeje: 2016
Polohy: 0, 100, 140, 160 a 180 mm
Průměr: 30,9 mm

Text, foto a video: Los Tomanos