Turner Burner & Flux – novinky na 27,5“

Turner Burner & Flux - novinky na 27,5“Značka Turner je, jak jistě víte, jedním z legendárních Kalifornských malovýrobců rámů. Dave Turner přitom aktuálně představil dvě novinky na středním průměru 27,5“. Pokud vše vyjde jak má, měli bychom ještě letos alespoň jednoho mazlíka od Turnera důkladně proklepnout v redakčním testu.

Kola Turner byla vždy známa svým specifickým „hrubším“ vzhledem. To znamená, že na nich nenajdete začišťované sváry, decentní křivky a jemné designové kudrlinky. Namísto toho potěší tato kola všechny, kteří se dokážou kochat tvary precizně vyfrézovaných ramen zadní stavby, otevřených patek, případně ocení základní geometrické tvary uznávající zadní stavbu.

Dave Turner dlouhá léta platil za patent FSR náležící Specializedu, před řadou let ale tuto filosofii opustil a namísto toho nastartoval úzkou spolupráci s Davem Weaglem. Díky tomu se kola Turner zařadila do „ligy vyvolených“, která staví svá kola na základech zavěšení DW-Link (Ibis, Pivot a právě Turner). Turner si ale nadále drží svou tvář, vedle jiného také v tom směru, že již od počátků sází na čepy s kluznými pouzdry namísto klasických strojních ložisek (kuličkových). Každé řešení má své pro a proti. Hlavní Turnerovy argumenty pro kluzná pouzdra jsou vyšší tuhost spoje, delší životnost a nižší hmotnost. Toto téma si ostatně ještě v budoucnu nad jedním z rámů Turner blíže rozebereme. A rozebereme i nějaký ten čep!

Turner Burner 275

Historicky první plně odpružený trailbike značky Turner, představený v roce 1993, se jmenoval Burner. Po dvaceti letech je tento model zpět, přičemž původních 80 mm zdvihu nad oběma koly střídá hodnota 140 mm a zvětšila se také kola – průměr 27,5“ (650B). Sám Dave Turner oslavil toto dvacetileté výročí stylově – zavřel kancelář, vyrazil do Utahu do Park City, kde se konal každoroční novinářský kemp a společně s pisálky jezdil každý den na zdejších trailech na kole, které je přímým pokračovatelem stroje, jenž stál na počátku jeho kariéry stavitele rámů.

Turner Burner & Flux - novinky na 27,5“

Již původní stroj Burner z roku 1993 byl navržen jako maximálně všestranné kolo a tato filosofie mu zůstala vlastní i po 20 letech. Zajímavý je ale vývoj, jaký zaznamenal tento model za poslední rok, než se z prototypu stal produkční kus. Před rokem Turner představil prvotní návrh modelu Burner, který měl hlavový úhel 67° a relativně nízko položený střed.

Po roce testování a konzultace s jezdci a potenciálními kupci, se Dave nakonec rozhodl geometrii lehce předělat. Hlavový úhel se vzrostl na hodnotu 68° a střed se posunul o nějaký centimetr výš. Výsledkem, jak tvrdí sám Dave Turner, je mnohem všestrannější kolo, které ale nedoznalo ztrát a omezení, co se sjezdařských schopností týká.

Turner Burner & Flux - novinky na 27,5“

Snad budeme mít možnost sami posoudit, nakolik je toto tvrzení reálné. Každopádně na základě našich dosavadních zkušeností se systémem DW-Link lze očekávat, že bude Burner 275 slušná raketa, která se rozhodně neztratí ani v těžím terénu. 140 mm vzadu, až 150 mm vepředu, Dave Turner doporučuje vidlice Fox řady 34 případně nový RockShox Pike a hmotnost rámu s tlumičem Fox CTD 3,09 kg až 3,45 kg (v závislosti na jeho velikosti) působí velice slibně!

Obsáhlejší galerii fotek najdete na bikeradar.com

Turner Burner & Flux - novinky na 27,5“

Turner Flux 275

Druhou novinkou na středních kolech je model Flux, který rovněž zažívá znovuvzkříšení. Tento stroj byl v nabídce značky Turner již dříve, původně na 100 mm coby sportovně trailový bike. Zaměření opět zůstalo nezměněno, a opět narostl zdvih = 120 mm. Připomínat nový průměr kol už snad ani není netřeba.

Projděme si pár zajímavých čísel Turner Flex 275: úhel hlavy 68°, sedlový úhel 73°, výška středu 325 mm a hmotnost rámu s tlumičem Fox CTD 2,55 Kg. Vše nasvědčuje tomu, že nový Flux bude poměrně stabilním a přikrčeným kolem. Ač působí zejména výška středu jako poněkud podceněná (rozuměj příliš nízká), Dave Turner vysvětluje, že díky závěsu DW-Link zůstává zadní část kola obecně výše, než u jiných systémů, proto se není třeba obávat přílišných střetů pedálů s terénem. Zajímavé, že Turner aplikoval skoro stejnou geometrii u 140 mm modelu Burner jakož i u 120 mm rychlíku Flux. Porovnat tato dvě kola v praxi, to by bylo…

Turner Burner & Flux - novinky na 27,5“

Možná ještě zmiňme, že Dave Turner se nechal slyšet, že by, dle jeho názoru, mohla 26“ kola do tří až pěti let prakticky vymizet. Je to možná odvážné tvrzení, když se tak ale rozhlížíme napříč cyklistickým světem, pozorujeme tsunami 650B a zároveň pomalý, avšak nezadržitelný příliv velkých kol, i nám se zdá, že to budou mít šestadvacítky brzy hodně, hodně těžké. Dost množná, že zůstanou jen na levných kolech a v DH/FR, jinak vše nad 30 až 40 tisíc Kč a s plným odpružením bude stát na jednom z větších parametrů! Kdo ví? Odvážných a velkolepých proroctví tu již bylo…

Obsáhlejší galerii fotek najdete na bikeradar.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • …"Pokud vše vyjde jak má, měli bychom ještě letos alespoň jednoho mazlíka od Turnera důkladně proklepnout v redakčním testu"….jsou pro vás připraveny dva mazlíci , BURNER (27,5) a SULTAN (29") !! Protocycles.cz 😉

    • Štěpán Hájíček

      Nádhera, už se těším domů 😉

  • maximus

    Hezký, ale za 50tis rám u Burnera a build kity od 120tis. výš?! To bych musel být blázen, abych si za ty prachy nekoupil raději nějakého karbonového mazlíka.

    • Štěpán Hájíček

      Pár bláznů se jistě najde… Karbon není vše! Třeba Ibis je krásnej, ale už to začíná být skoro MASOVKA – viděl si fotky z iLegal endura v Kruškách? Tam jich bylo…

      • maximus

        Nojo, není vše, ale peněze to stojí jen o málo víc. Hliníním je pro mě přijatelnej v ceně do cca 35tis. Možná 40, když by byl neodolatelně krásnej. Jinak fotky jsem viděl, ale Ibis není zrovna můj nejoblíbenější rám. Víc se mi líbí Lapiere Spicy a nebo Bronson. Ale podstatný spíš je fakt, že bych měl platit za "exklusivitu" u Turnera? To bych opravdu raději dal o deset víc za Bronsona, protože co je rozdíl 10tis. u kola? Jak když plivne a desítka v tahu. 🙂 Ale úplně nejraději bych utratil třeba 40-45 za rám karbonovýho patriota se 150-160mm zdvihu. To by byla pecka.

        • Štěpán Hájíček

          Karbonový Patriot! Hmm, napíšu Jardovi, pojede zas do Asie, tak by tam mohl domluvit formu na kompozitní rám 😀
          Ona to fakt není prča. Už jen co říkal, kolik stojí taková forma na hliníkové trubky. Ale určitě je to dobrá výzva!

          • maximus

            Nojo, je naprosto jasny, ze vyvoj a formy jsou sileny. Ale cinsky sileny. Myslim, ze karbon je stejne driv a nebo pozdeji ceka. Jak jsem rikal uz drive, byt ram Patriota v karbonu se 150mm zdvihu a cenou rekneme kolem 45tis za kus, tak valcuje Bronsona v prodejich. Nekdo by uz mel prijit s levnejsim karbonem a nedelat z toho tak exklusivni vesmirnej material. Jsme uz o 20 let dal za udivnym vyrazem pri slove karbon. Mimochodem nemam nic proti hliniku a moje dalsi kolo bude nejdriv za dva roky, ale do te doby bych si pral, aby byl Agang hotovej, protoze jim moc fandim a rad bych podporil "Patriotismus". A kdyz uz v tom budes, at ho udelaji komplet matne cerny a bez napisu. 😉 dik! jo a beru si dva:)

  • amenriders

    Keď sa budú takto propagovať 29 a 27,5 palcové bajky, tak 26 palcové určite zaniknú, čo je ale veľká škoda, lebo 26 palcové bajky sú skvelé na zábavu do ťažkého terénu, práve preto že ho nevalcujú ako parný valec – na 29 alebo 27,5.
    Konečne tu je jeden test ktorý potvrdzuje, že 26 palcové bajky tu majú svoje miesto: http://www.dolekop.com/clanek/3830-test-specializ

    • Štěpán Hájíček

      1) 26" jsme zatím nezavrhly a třeba v testu Canyon Nerve AL+ zmiňuju, že s "malými koly" je víc zábavy, respektive vyžadují více jezdeckého umu http://www.bikeandride.cz/2013/04/canyon-nerve-al

      2) Ano 29" válcuje terén jak parní válec, 27,5" je ale jen o trochu větší než 26", rozdíl není až takový – zde má hlavní vliv odpružení – jeho nastavení, konstrukce zadní stavby atd.

      • amenriders

        Vážim si Vašej práce a som rád že môžem čítať Vaše články, ale povedzme si na rovinu, veď vlastne už vo svete MTB noviniek ani nemáte o čom písať, len o 27,5 a 29 palcových bajkoch. Typický príklad je GT Force, ktorý sa už na 26 palcoch ani nebude vyrábať, čo je podľa môjho názoru škoda. Myslím že výrobcovia urobili šikovný ťah, ako sa dostať z krízy a naštartovať predaj bajkov na väčších kolesách. Ale čo s bajkermi, ktorý ostávajú verný 26 palcovým kolám? Vývoj 26 palcových bajkov sa zastavuje na úkor bajkov s väčšími kolesami. Som z toho veľmi smutný a pokiaľ nebudeme dávať najavo sympatie k 26 palcovým bajkom, môže sa stať, že za pár rokov si ich už ani nebudeme môcť kúpiť!

        • Štěpán Hájíček

          Pravda, vlna 27,5" je jasný marketingový tah. Je to podobné jako lyže carving, který je teď údajne na ústupu a všichni se vrací na rovné lyže. Super, vytáhnu zas svoje superobřačky ze sklepa a budu frajer!!!

          Ano, díky 650B a 29" je hned zas o čem psát. Na druhou stranu je to určitý přirozený vývoj. 29" nám ukázalo, že nemusíme skončit na průměru, který tu s námi je jen proto, že v počátcích MTB nic jiného nebylo.

          29" je fajn pro pevná kola a fully do 100 mm a pro vyšší jezdce a ty, kteří na kole tolik neblbnou. 27,5" je fakt dobrý kompromis a marketing. Rozdíl mezi 27,5" a 26" je tak malý, že ho za řídotky skoro nepoznáte. Tak proč ne 27,5" Je to jen další evoluční krok. Kdo si dnes stýská po V-brzdách? Já určitě ne! Kotouče bych chtěl i na cyklokrosku. A co odpružení a převody? Pár šílenců vozí celopevná kola jediný převod, ale masa se houpe a řadí jak o život. Ještě že přišlo 2×10. 3×10 už je zvrhlost a 1×11 zase hračka pro horních 10 tis.

          Ale nebojte, na 26" nezapomeneme. Určitě se najde řada značek, které se tohoto průměru budou držet, Už jen aby se odlišili.

          **Š**

          • amenriders

            Ďakujem za odpoveď, trochu Ste ma upokojil 🙂 a už sa moc teším na nejaké testy bajkov hlavne z kategórie AM a EN.

        • w!Ld@

          Neboj, stačí když nebudeme herky na velkých kolech kupovat a oni prodejci rychle pochopí. 😉 Osobně netuším kde se sympatie k 29" vzaly – teda vlastně ano, nátlak inzerentů! Stačí se podívat do posledního Vela na 650b masírku. Mám 188cm, tzn. podle našich "velo-médií" jasný kandidát na 29", ale když na ni sedím, tak si připadám jako řidič autobusu. Na zadní 29er pořádně nezvedneš, bunny hop s tím uděláš jen s vypětím všech sil … prostě: "29er NEBRAT!!!"

  • Lukáš Běhal

    Kolečka jsou to krásné 🙂 Co se týče kluzných ložisek, tak palec hore (na jejich rozborku se těším). Doufám, že příští rok si půjčíte nějákého Rocky Mountaina, který je taky má. Jediná věc která mi na rámech Turner vadí jsou ty sváry 🙁 U rámu za tolik peněz by housenky měly být jedna jak druhá. Vím, že pro někoho jsou to detaily, ale pro mě to je třeba měřítko kvality.
    Každopádně zase dobře napsanej článek 🙂

    • Štěpán Hájíček

      Housenky jedna jako druhá můžou být u kol, která jsou svařována roboty – třeba Merida. Chápu tvou poznámku, ale právě to, že je každý kus originál a každý svár originál je důkazem ruční práce, za kterou se dnes platí a ne málo! Turner jsou kola pro techno fetišisty (omlouvám se za ten výraz). Sám si dovedu představit, že bych si jeden rám koupil a jej radši ani neosadil, abych si ho mohl dát na zeď a vychutnávat si všechny detaily.

      Tedy tohle chci udělat se svým stařičkým Enbdurem z roku 2004 – odstrojit a pověsit nad pracovní stůl 😉