Commencal Supreme 8 – TEST

Commencal Supreme 8 - TEST

Andorská značka Commencal se zapsala do podvědomí mnoha lidí často díky slavným jménům v jejich týmové sestavě. Kola Commencal ve své době sedlal například Miguel Martinez nebo Cedric Gracia. Ten „si“ dokonce navrhnul jeden model. V posledních letech na andorských kolech řádí rodinná trojice Athertonových, nutno přiznat, že se jim velice daří.

Před námi teď stojí nejnovější DH/FR model značky Commencal Supreme 8. Ten navazuje rámovou konstrukcí na svého slavného předchůdce, na kterém Gee Atherton vyhrál mistrovství světa v roce 2008. Modelová řada Supreme určená pro gravity disciplíny čítá mimo testovanou variantu 8, ještě čtveřici dalších biků. Od skutečného „dětského“ freeridu na kolech velikosti 24“ až po čistokrevného sjezďáka – repliku závodního speciálu sourozenců Athertonových i s jejich osobitým designem.
commencal-supreme-8 02

Rám testovaného kousku je vyroben tradičně z hliníkové slitiny. Jeho tvarování a zpracování působí značně elegantně, přitom z jednotlivých detailů čiší dojem solidnosti a robustnosti. Klíčovou partií je oblast okolo středu, kde je v rámovém boxu ukotvena zadní stavba a skrývá se zde i pákový systém upravující progresivitu jejího chodu. Konstrukčním základem je jednočepový závěs se středem otáčení umístěným zhruba na úrovni jediného převodníku. Samotná kyvka působí kompaktním dojmem, jelikož vzpěry se od vidlice směrem dopředu příliš nevzdalují. Robustnost rozhodně nelze upřít ani patkám, určeným pro pevnou osu. Na obou stranách přitom najdeme výměnné segmenty, které mohou výrazně usnadnit opravu v případě poškození této citlivé části.
commencal-supreme-8 03
commencal-supreme-8 04

Již bylo řečeno, že model Supreme 8 je určen jak pro freeride tak i pro downhill. Je to v podstatě sjezdové kolo s FR vidlicí. V terénu je proto tenhle stroj příjemně sebejistý a stabilní, přitom stále dostatečně hravý a ovladatelný. Dovolí vám proto snadno pokořit i těžké a prudké sjezdové pasáže s dostatečnou jistotou a pocitem kontroly, zároveň se nechá ochotně naskládat i do hodně utažených zatáček.

Nejen díky pružinovému tlumiči Fox Van R, který sice neoplývá zrovna širokými možnostmi nastavení, ale také zásluhou samotné konstrukce odpružení s pákovým mechanizmem, je zadní stavba v terénu opravdu příjemně aktivní. Ba co víc, v opravdu těžkých sekcích „maká jako šroub“ a nenechá vás jen tak na holičkách. Sestava pák stlačujících tlumič má lví podíl na znatelně progresivním průběhu zdvihu s jemným a citlivým začátkem a stabilním koncem. Dostat se na jeho dno vyžaduje značné úsilí, už jen proto, že zdvih zadní stavby dosahuje sjezdové hodnoty někde okolo 200 mm. Přesný údaj není bohužel nikde v materiálech o tomto kole uvedený. Pátrání po této hodnotě by mohlo být dobrou soutěžní otázkou. Zjistí někdo onen přesný údaj?

commencal-supreme-8 01

Každopádně na druhé straně je nutné vyzdvihnout také to, že díky řešení „The Conrol System“, což je geometrická a kinetická platforma odpružení, je zadní partie příkladně stabilní a efektivní při šlapání. Rozhodně se není třeba bát přílišného houpání při jízdě po rovině nebo do kopce. Na tomhle kole vás v takových situacích zdvih rozhodně „nesežere“. Důkazem tohoto tvrzení může být fakt, že při mém pobytu ve Finale Ligure, jsem bez větších potíží na tomhle biku absolvoval 40 kilometrů dlouhou poznávací vyjížďku. Limitem mi byla jenom vyšší celková hmotnost okolo 19 kg.

commencal-supreme-8 05

Vraťme se k jízdním vlastnostem. Další podstatná část, která tvoří dojem z kola je vždy vidlice. U Supreme 8 je nasazen model 66RCV od Marzocchi s poctivým zdvihem 180 mm a 20mm rychloupínací pevnou osou. Jedná se sice o základní model této řady pro rok 2011, ale v terénu se vidlice chovala úchvatně. Žádná překážka v podobě kamenů či dropů s ní nebyla nepokořitelná. Pružina v otevřené lázni zkrátka udělá své. Taky konstrukčně patří tyto vidlice tradičně mezi nejpevnější kousky, což se opět potvrdilo i v praxi.

Dobrý pocit z jízdy a jistotu ovládání podpořila taky kombinace velice příjemně tvarovaných 740 mm širokých řidítek. Poctivou práci odváděly i kotoučové brzdy Avid Elixir 3 s 203mm kotouči. Opět základní model, kterému chybí pokročilejší možnosti nastavení, to hlavní, brzdit, ale zvládají na jedničku. Tvar páky je příjemný, netlačí do prstů ani po celém dni sjezdování, dávkování je plynulé a maximální stisk hodně sebejistý.
Co se týká plášťů Kenda Nevegal 2,5“, tak jejich plusem byla jednoznačně dobrá přilnavost na bahnitém a pevném povrchu. Za mým očekáváním ale trochu zastávaly na šotolinových úsecích, kde, především v zatáčkách, už tak moc jisté nebyly. Určitě každý nezkrotný jezdec ocení dobře fungující napínák, navíc s pochromovaným antikorozním tělem, od světoznámé značky E*thirteen LS1+, který udržel řetěz za všech okolností na jeho místě.

Na kole jsem objevil jedno technické zaváhání na konstrukci. Mezi zadní stavbou v místě čepu a rámem je malá mezírka akorát v místě, kde často přistávají a zůstávají nečistoty. Když se pak do tohoto prostoru dostanou drobné kamínky, můžou se pohybem zadní stavby zmíněné skuliny zaklínit a dělat tam neplechu. Kousek ustřižené duše nebo podobný fígl, ale toto snadno napraví. Jediným dalším negativem tak už může být snad jen hmotnost lehce přes 19 kg, což je i na takovéto kolo dost. Zkrátka chce to celého chlapa, aby tenhle jinak zábavný a v terénu jistý a aktivní stroj umě zkrotil.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
– bytelnost rámu
– vyvážená geometrie
– tuhost vidlice
– kompaktnost rámu v jízdním projevu
– aktivita a celkový projev zadní stavby v terénu
– stabilita odpružení při šlapání
– hmotnost je i přes všechny ostatní vlastnosti vysoká
– mezera mezi zadní stavbou a rámem vyloženě přitahuje drobné kamínky, které by mohli dělat neplechu. Doporučujeme malý domácí tunnig.

SPECIFIKACE (vybrané sériové vybavení)
Rám: New Supreme 8 (zdvih nezjištěn)
Tlumič: Shock Fox Van R
Vidlice: Marzocchi 66RCV (180 mm)
Řídítka: New Ç lowriser (740 mm)
Brzdy: Avid Elixir 3 (203/203 mm)
Řazení/přesmykač: Shimano Deore/Shimano SLX
Kliky: FSA Gravity Gap DH 36T (170 mm)
Ráfky: Alex Rims FR32
Náboje: Ç disc
Osa (př./zad.): 20 mm/12 mm
Pláště: Kenda Nevegal 26 × 2.5“
Hmotnost: 19,1 Kg
Velikosti rámu: S/M, L/XL

geometrie comencal Supreme 8

Foto: Ondra Kinkor

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zadný zdvih je 203mm. 😉 A len tak ďalej!

  • jarda

    pěkné kolo,