Chystá GARBARUK vlastní elektronické řazení?

V polském CNC a eloxovém království GARBARUK mají poslední dobou zřejmě dost napilno. Minulý rok kupříkladu pobláznili velkou část cyklistického světa vlastními klikami (XC, silnice, gravel i enduro), letos přidali atraktivní zapletená kola a nyní se zjevně pracuje i na vlastním bezdrátovém řazení!
Značku Garbaruk jako takovou nejspíš není nutné představovat. Tahle parta původně motorkářských nadšenců a vývojářů se jednoho dne rozhodla, že své pracně nabyté zkušenosti zkusí aplikovat také ve světě cyklistiky, což se jí nanejvýš daří. Typickým produktem značky Garbaruk jsou, alespoň z mého pohledu, unikání frézované kazety se špičkovými parametry, navíc vyšperkované zářivými barvičkami.
Pestré eloxované barvy, ale také nápadné, nápadité a do detailu promyšlené CNC frézování, které probíhá přímo v sídle značky v Krakově, jsou ostatně typickými poznávacími znaky produktů Garbaruk.





Vlastní pohon od A do Z
Poslední roky je jasně patrné, že se Garbaruk snaží nabídnout co nejvíce vlastních částí pohonu, když ke kazetám postupně přidal tuningová raménka přehazovaček nebo loni také vlastní kliky či převodníky. Letos by se přitom celý kruh mohl uzavřít, jelikož na veletrhu Bespoked Show 2025 (UK) byly k vidění prototypy vlastního elektronického řazení Garbaruk!
Informací k této nové produktové větvi zatím není mnoho. Vlastně jen pár obrázků z veletrhu Bespoked a hrstka teoretických vodítek. Dle dostupných zdrojů by měl Garbaruk pracovat na kompletní škále elektronických přehazovaček, které doplní jeho současné prvky pohonu jak ve světě silnice a gravelu, tak i v MTB. Vše zřejmě v konfiguraci 1x.
V dnešní době k tomu de facto stačí jedna základní konstrukce a různě dlouhá raménka, či další menší úpravy, jelikož se, minimálně bikové a gravel řazení, začíná vlastně dost sjednocovat.
Vzhled samotné přehazovačky, ač se jedná o pouhé prototypy, dokonale ladí k dílům, jaké Garbaruk aktuálně nabízí. Výrazné frézování, ostré hrany, maximální odlehčení… Jediným masivnějším kusem je prvek obsahující řídící servo-motorek a připojenou baterii, která tvarově vzdáleně připomíná tu od SRAMu.
Komunikace dálkového ovládání a přehazovačky by měla (nejspíš) probíhat pomocí BlueTooth signálu, nebo jiného příbuzného komunikačního protokolu.




Ovládání na kružnici?
Dálkové ovládání (řazení), které je na rozdíl od téměř finálně vypadající přehazovačky ještě ve fázi „hrubého prototypování“, je (prozatím) pojato ve formě kroužku, který se navlékne na řídítka a umístí mezi grip a objímku brzdy. Tento koncept zase trochu připomíná ovládání pohonu FAZUA. Zda se ale právě tato podoba dožije finálního uvedení na trh, nebo zda bude zvolen jiný koncept elektronického dálkového ovládání není zatím jisté.
Co lze ještě v tuto chvíli doplnit, je informace, že se v případě silničních či gravel sad počítá s jednoduchým tlačítkovým řazením, ve hře je snad možnost usadit ovládací tlačítka do brzdových pák TRP, u nichž je pro podobné řešení přímo určené místečko.
Informací skutečně není mnoho, proto bychom mohli začít vesele spekulovat, jak to celé vlastně dopadne? Dle všeho se zdá, že je Garbaruk jednoznačně odhodlaný dotáhnout tento projekt do konce, že už má zřejmě za sebou velkou část vývojové cesty a nyní postupně ladí finální prvky. Pokud se vše podaří, mohlo by nové elektronické řazení Garbaruk určené pro silnici, gravel a MTB spatřit světlo světa již na konci letošního roku!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: John Watson (theradavist.com), pinkbike, Rob Trnka
Více o značce Garbaruk a jejích produktech: www.garbaruk.com
České zastoupení a e-shop: www.protocycles.cz






