Merida One-Twenty 900-D – TEST

Merida One Twenty 900-D - TestTest Meridy One-Twenty ve mně vyvolal řadu lety zaprášených vzpomínek. Staré časy mi připomněla třeba vidlice Manitou (na čas skoro vymizely z MTB), ale rovněž úroveň celého kola mě přivedla na myšlenku, jak moc se Meridy posunuly dopředu za poslední roky.

Když to ještě trochu zamotám a začnu zase na chvíli z úplně jiného konce, tak se musím pozastavit také nad aktuální pořizovací hodnotou. Doporučená maloobchodní cena Meridy One-Twenty 900-D (model 2012), která činí 35 490 Kč, je značně lákavá. Obzvlášť, když přihlédneme k velice solidnímu a hlavně funkčnímu rámu a vybavení. Dnes už zkrátka nemusíte spořit dlouhé roky nebo si brát ohromné úvěry, když se chcete příjemně pohoupat na novém kole…

Mise splněna

Mezi zmiňované vzpomínky, které se mi vybavily, když jsem si užíval funkční a citlivé odpružení, stejně jako dobře navrženou geometrii, byly zážitky z testů dávného předchůdce této Meridy – modelu Trans-Mission (mám na mysli tu verzi s dlouhým tlumičem na boku zadní stavby LRS). On to až tak přímý předek není – za přímého pokračovatele lze považovat současnou řadu One-Forty –, ale to nevadí, stále se jedná o pokrevní příbuzné. Abych se ale dostal k jádru věci… Co se mi tak živě vybavilo, byl obrovský posun v jízdních vlastnostech, geometrii a celkovém projevu. Posun vřed!
Merida Trans Mission Comp (2009)

Takový jsme byli…

Vzpomínka na Meridu Trans-Mission musí být stará zhruba pět nebo šest let. Tehdy to bylo kolo se zdvihem okolo 130 mm, přičemž vidlice i tlumič značky Manitou byly vybaveny inteligentním tlumením SPV. Taková byla doba, ale takový jsme byli i my. Mě totiž to kolo tehdy dost sedělo. Mělo poměrně strmé úhly, stabilní odpružení (díky SPV) a delší sportovní posed… A to mi přišlo jako velice zajímavá kombinace.

Z okruhů do terénu

Byla to doba, kdy jsem pozvolna opouštěl svět závodní maratonské cyklistiky a začínal objevovat kouzlo Endura. Trans-Mission byl skvělý model pro takový přechod. Jednoduše sporťák na dlouhých nohách. Nebýt SPV, tak by s použitou geometrií byl asi v těžkém terénu špatně zvladatelný. Jako celek to ale fungovalo slušně. Za ty roky se ale hodně změnilo, jak můj styl, zvyky, schopnosti a preference, tak i kola Merida. Značka, jejíž výsadou bývaly super stroje pro závodníky, se naučila stavět kola i pro milovníky terénu. Proč ne?
Merida One Twenty 900-D - Test

Zapomeň na předsudky!

Vím, je to dost obsáhlý úvod, jak ale jinak vykreslit ten zásadní a pozitivní posun. Pojďme ale již k samotnému stroji One-Twenty. V úvodu jsem naznačil, že jeho příznivá cena nemá dopad na kvalitu funkce a jízdní projev. Na tom stále trvám. Ale… Přiznávám se bez mučení, že jsem zprvu trochu zapochyboval, když jsem si osahal brzdy Shimano se strohým označením M505. Obdobně tomu bylo i v případě tlumiče X-Fusion O2RL. A vidlice Manitou Minute? Těší mě, že tu je. Bude ale fungovat tak jako dřív nebo půjde jen o chudou napodobeninu zlatých časů značky Manitou? A proč jsou na ní loga Merida?
Merida One Twenty 900-D - Test

Jak pára nad hrncem

K mému potěšení se prakticky všechny pochybnosti v průběhu testu rozplynuly jako pára nad hrncem. S každým dalším kilometrem mého testovacího dostaveníčka jsem měl z celého kola i jeho jednotlivých součástí postupně lepší a lepší pocit. Jediný prvek, který v mých očích působil jako šmouha na jinak čistém listu papíru, byly na můj vkus poměrně krátké a zbytečně tlusté gripy Merida. Ale, jsou to jen gripy…
Merida One Twenty 900-D - Test

Lesem, polem, mechem…

Dost už obecného tlachání, vezměme to hezky bod po bodu. Když se vrátím ke geometrii, pak onen zmiňovaný pokrok vidím především v tom, že Merida One-Twenty je narýsovaná tak, jak se sluší a patří na moderní trail-bik. Je hravá, zábavná a obratná, přitom ale dostatečně jistá a stabilní, takže v klidu zvládne i slušnou terénní divočinu. Přitom ale nezapírá ani svoje sportovní geny, což znamená, že s lehkostí a dostatečnou razancí uhání lesem, polem, mechem… vždy, jak se trochu víc opřete do pedálů.

Jemně od hladiny ke dnu

Velice dobrý pocit jsem měl také z funkce odpružení a to na obou frontách. Zadní stavba je poměrně stabilní pod šlapáním, ale co je asi důležitější, v terénu hadce a plynule kopíruje povrch. Citlivě reaguje již na malé nerovnosti, přitom se ale nezdráhá využít celý svůj zdvih. Vždy ale jen v míře odpovídající aktuální náročnosti terénu a razanci jízdy. Navrch lze tlumič X-Fusion také zamknout (nic mimořádného), toho ale asi využijete jen při delších přesunech po silnici.
Merida One Twenty 900-D - Test

Drobné ladítko

Zadní stavba je uhlazená a nenápadně funkční, zatímco vidlice Manitou Minute to bere za jiný konec. Nastavení odskoku ovládá čudlík na spodu pravé nohy ve tvaru šipky. Rozsah jeho otáčení je docela malý v porovnání s rozsahem nastavení jeho účinku. Přesné naladění vyžaduje precizní práci s tímto ovládacím prvkem. Ale jde to, i takový ladič, jako jsem já, se s tím porval…

Jsem tu a makám!

S tímto vším také souvisí výrazný zvukový doprovod při každém i jen malém roztažení vidlice. Nevím, jak komu, ale mě se to vždy u Manitůček líbilo – ten zvuk, jak si vidlice za každým překonaným kamenem a kořenem spokojeně odfoukne… Jako by říkala, „Kámo, jsem tu a makám jako šroub, abys byl v klidu a pohodlíčku. Hele pojďme si střihnout nějakou divočinu!“

S radostí do terénu

Jooo, poště Manitou jak před lety. Navrch mi přišlo, že je Minutka příjemně tuhá, takže přední kolo drží pevně a jistě. A to i bez pevné osy!!! To jsou mi věci… Krapet svérázný je ale i její projev – jakoby se její vzduchová patrona něco přiučila od vinuté pružiny. Je aktivnější, o něco gumovější, ale zase ne přehnaně. Nezmizí vám pod rukama při prvním kontaktu ukazováčku s pákou přední brzdy, v terénu se ale moc ráda rozparádí. Prostě kvalitní nástroj do terénu různé náročnosti. Jo, je tu také kolečko Absolute pro kontrolu komprese. Že by se nějak zásadně měnila citlivost podle toho, jak s ním točíte, to se mi nezdálo. Když se ale otočilo nadoraz, tak se vidlice skoro zamkla. Prostě trošku jinak pojatý lockout. Asi by bylo lepší, kdyby místo kolečka byla páčka, ale jestli toho už nechci náhodou moc?
Merida One Twenty 900-D - Test

A co ty japonské brzdy?

Taky slušné! Potřebovaly chvilku, aby se rozbrzdili (byli úplně nové), pak ale pracovali takřka vzorně. Výkon plně dostačující a stabilní, tvar páky příjemný, dávkování plynulé a čitelné. Co chtít za ty peníze víc? A když už jsem u těch součástí, tak ještě připomenu pláště Shwalbe Racing Ralph 2,25“. Na to, že to býval dost hladký vzoreček, dnes tyto pláště, v tomto rozměru, pěkně jedou, to je jasné, ale také velice slušně drží (bavíme se spíš o sušším, pevném podkladu). Pokud vás po koupi kola nezastihne vyložený marast a bahenní lázně, měnit je hned rozhodně muset nebudete.
Merida One Twenty 900-D - Test

Merida One-Twenty 900-D – závěr

Opakování je matka moudrosti… Merida udělala velký krok vpřed a postavila trail-bike, který po jízdní stránce neurazí snad žádného milovníka terénu. Tato kategorie (zdvihově se pohybujeme na úrovní 120-130 mm) představuje universální stroje vhodné pro sportovní vyžití i náležité terénní radovánky. Přesně tak je tomu i v případě Meridy One-Twenty 900-D. Je to kolo, s kterým jeden víkend můžete vyrazit na maraton, další s kamarády do hor za dobrodružstvím a mezitím ještě najezdit hromadu kilometrů v týdnu po práci. A co víc, za částku 35 490 Kč dostanete velice rozumně vybavený bike, který je maximálně funkční, takže na němž nebudete muset nic hned tak měnit. Já bych možná vyměnil gripy, ale je opravdu jen drobnost…

*Další informace o tomto modelu jakož i všech dalších kolech Merida najdete na stránkách dovozce www.merida-bike.cz

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Univerzální posed
Vyváženost kola
Aktivní, citlivé a výkonné odpružení
Dobře střižená geometrie
Přítomnost vidlice Manitou (i její funkce, samozřejmě!)
Výtečný poměr Cena/Výkon
Gripy… To je ale spíš jen moje osobní námitka
Pláště Shwlabe Racing Ralph nejsou špatné, ostřejší terén ale bude chtít ostřejší vzorek
Kolečko Absolute na vidlici Manitou funguje spíš jen jako lockout, nastavení odskoku chce cit a trpělivost – ve výsledku je oboje funkční

Merida One Twenty 900-D - Test

MERIDA One-Twenty 900-D (model 2012)
Rám One-Twenty comp-D BC A-Link
Vidlice Manitou Minute TS, taper (zdvih 120 mm)
Tlumič X-Fusion O2RL (zdvih 120 mm)
Řazení Shimano SL-M660 (3X10)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT/Shimano SLX
Kliky Shimano M522-10 (42/32/24 zubů)
Pláště Schwalbe Racing Ralph (26×2.25″)
Kola – ráfky/náboje Shimano M435/Merida XCD Lite
Řídítka Merida pro OS 680 15 (680 mm)
Brzdy Shimano M505 (disky 180 mm)
Hmotnst 13,3 Kg (velikost M-18″, bez pedálů)
Cena 34 490 Kč

Foto: Ondra Kinkor (jízda) | Jakub Douda | Štěpán Hájíček

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Honza

    Pěkný test.
    Chtěl bych se zeptat na tlumič O2 RL, podle specifikací výrobce má polohy open, pedal, lock a nastavení rebound. Pozice pedal funguje jako Propedal u Foxe? A jak je na tom kolo s houpavostí a žehlivostí s tlumičem v této pozici? Díky 🙂

    • Štěpán Hájíček

      Musím se přiznat, že jsem tlumič moc detailně nezkoumal. Když jsem si ale hrál s ovládací páčkou, tak moc ve střední pozici "Pedal" nedržela, proto jsem používal jen Open a Lock (toto jen výjimečně).
      Obecně ale tyto systémy pracují všechny dost podobně. Co mám zkušenosti s tlumiči X-Fusion, tak zde střední poloha znamená, že za menší ústupek v citlivosti získáš o kousek stabilnější projev zadní stavby. Ono to ale hezky jede i s plně otevřeným tlumičem. Pokud na sedle vyloženě neskáčeš, tak tě přehnaným houpáním rozhodně obtěžovat nebude 😉

  • Jarek

    Nemá někdo zkušenosti s Modelem Transmission 800-D z roku 2010??? Mám ho v 17" rámu a při svých 178cm si někdy připadm že se dost namakám při výjezdech a na silnici než dojedu někde do lesa:) Nevím jestli být zklamaný z toho že mám menší rám nebo to nějak kompenzovat delším představcem?

    • Trans-mission si vybavuju jen zhruba, každopádně trochu pozor na prodlužování představce. Ano, posed pak bude sportovnější, že by tě to ale mělo zásadně zrychlit… to asi ne. Pokud se na kolo těžko skládáš, tak pak možná, ale pro rychlejší jízdu bych zkusil spíš rychlejší pláště než měnit představec. Už jsem jezdil na kolech, která byla hodně krátká ale díky obutí a rámu jela svižně.

  • bobe

    Zdravím, asi trochu blbá otázka, ale muzu se zeptat, co je to za bunda?

    • Bunda je běžný lehký softshell Nord Blanc z výprodeje 😉

  • bibo

    a myslite kdyby se poladilo vice do am(vidle 140mm,teleskop,plaste fat albert)mohlo by to byt i zajimavy univerzal na xc a am? za odpoved diky…….

    • Asi bych to tímto stylem neladil. Merida One-Twenty je spíš takový komfortnější sporťák. Pokud toužíš po něčem krapítek ostřejším, co stále dobře pojede, určitě si vybereš mezi modely One-Forty (modely 2012 stojí na klasickém čtyřčepu, 2013 využívají nový virtuál, v podstatě něco jako Giant Maestro)

      • bibo

        a neco v podobne zdvihove kategorii cca.120-130mm bys nevedel poradit? za odpoved diky…….

        • V téhle zdvihové kategorii je dost populární kupříkladu Giant Trance X, to by nemusela být špatná volba. Možností je ale samozřejmě více, stačí se trochu rozhlédnout po obchodech.

          • bibo

            mam moznost mit trance x a trek fuel ex z podobnou vybavov a cenou. oba ste testovali, tak ktery z tech biku by ste brali vy?……

          • Obě to jsou skvělá kola a přímí konkurenti. Tady už je to spíš o osobním vkus a preferenci jedné nebo druhé značky. Tak ani tak nešlápneš vedle.

  • ionizator

    dobry den. chtel bych se zeptat co je lepsi ta merida nebo Mongoose Slayton? (aspon co se systemu pruzeni tyce:)…

    • Na těch 120 mm až tak velký rozdíl ve funkci zadní stavby nepoznáš. Mongoose Slayton jsem zatím nejezdil, ale jak znám kola této značky tak to jistě bude schopný univerzál, který se nezalekne ani těžšího terénu.

  • josef

    zdravim jak si vysoky? Sedela ti velkost? Chci si totiz poridit model 2013 ale resim dilema… Merim 183cm a tohle kolo bych si chtel poridit pro zabavu v lese

    • Ahoj. Měřím 180 cm a mám sklony spíše k menším rámům, ale 18" bylo tak akorát. 18" by mělo být v pohodě i pro tebe. Pokud to chceš na hravé dovádění, tak bude menší rám určitě lepší. Kdybys chtěl jezdit maratony, pak bych možná koketoval s Lkem, ale 20" by už bylo asi obrovské kolo… Brrr 😉

  • josef

    diky moc 😉

  • peter

    Dobry den. Neviem sa rozhodnut medzi dvoma modelmi – tato Merida ale model 2013, alebo Lapierre X-Control 310 2013. Mohli by ste mi prosim poradit ktory model je lepsi?

    • Štěpán Hájíček

      Zdravím, odpověď může být docela jednoduchá. Teď jsem jezdil na Lapierre X-Control 29 (test snad ještě tento týden) a potvrdil jsem si, co jsem si o tomto kolu pamatoval.
      Lapierre X-Control je skvělý "rychlý bike". Je to kolo s duší závodníka, i když nezapomíná ani na komfort. Merida 120 je spíš hravé trailové kolo. Chceš-li sporťák ber Lapierre, chceš-li něco na blbnutí, pak spíše Meridu.

  • Ondra

    Zdravim,

    dik za prinosnou recenzi, prave se rozhoduju mezi timto modelem OneTwenty900 2012 (verze 2013 mi prijde v podstate stejna jako lonska akorat zbytecne drazsi) a letosnim modelem Merida Ninety-Nine 900 2013, co je dle tveho nazoru lepsi pro bezne nezavodni jezdeni, kdyz si rad projedu teren mimo cesty, ale taky klasicke lesni a polni cesty a obcas zabrousim nakratko i na asfalt. Jezdim opravdu spis na pohodu, tak do 800 km za sezonu, doted sem mel hardtaila. Nekteri me od zdvihu 120 odrazuji, ze je to pro prechod z harda moc, jini za rikaji, ze ten NinetyNine je spis na zavodni jezdeni.

    Dik za tvuj nazor.

    Ondra

    • Štěpán Hájíček

      Ahoj,
      já bych ti doporučil spíš trail-bike se zdvihem 120 mm. Něco podobného jsem řešil u přítelkyně. Dlouhá léta zvyklá na pevné kolo a "full prý žere energii". Posadil jsem jí na RB IQ (120 mm) a druhý den jsem ho šel objednat.

      Na komfort vyššího zdvihu si zvykneš rychle. Ninety Nine je opravdu dost sportovní. Merida 120 bude komfortnější a bude tě víc bavit.

  • Ondra

    Dobrý den, jaký typ pružení využívá vidlice? Vzduch?