WHYTE Kado RS – Neúnavný parťák pro rychlost i techniku

Britská kola značky WHYTE mě jednoduše baví! Sedí mi jejich přístup, vyhovují mi jejich geometrie, líbí se mi, jak o svých kolech tito ostrovní jezdci a inženýři přemýšlejí, jak je koncipují. Výjimkou není ani nejnovější elektrický kousek Whyte KADO, jehož střední variantu RS jsem intenzivně testoval v první polovině letošního léta.
O letos odhalené nové elektrické platformě Whyte KADO, která zahrnuje plně karbonové, plně hliníkové i kombinované rámy, jsme si toho řekli už docela dost. První várku informací jsem vám předložil v březnu v rámci představení této nové řady. Zhruba v půlce července jsem vám zase nabídl své první dojmy ze sedla střední varianty Whyte KADO RS, která kombinuje karbonovou přední část, hliníkovou zadní stavbu a vyvážený komponentový mix*.
*Včetně třeba mechanické sady SRAM Eagle 90 Transmission popsané a hodnocené v samostatném článku.
Teoretických informací k této nové řadě, která je přímým pokračovatelem úspěšného rodu Whyte E-160 (test 11/2023), tak máte již víc než dost. Bleskově proto připomenu, že Whyte KADO nabízí zdvihy 160/150 mm, prioritně 29“ kola (lze přestavět na MX/mullet), nejnovější motory Bosch CX (100 Nm, 750 W), ale také vcelku specifický koncept s motorem otočeným „nosem“ vzhůru, s nízko spuštěnou baterií (800 Wh), aby se co nejníže drželo také těžiště.
Čerstvou perličkou v rodinném klanu Whyte KADO je vrcholný model KADO Works s vidlicí Fox Podium (zdvih posílený na 170 mm) a s řadou dalších špičkových komponentů. Toto kolo zaměřené primárně na závody E-Enduro.





Boj s vidlicí RS ZEB
Jak už jsem částečně zmínil v soupisu svých prvních dojmů v sedle Whyte KADO RS – zprvu jsem lehce bojoval s vidlicí RockShox ZEB, která měla opakovaně tendenci „zalézat“ z výchozí hodnoty 160 mm někam zhruba o centimetr níž. Problém zřejmě spočíval v automatickém přepouštění tlaku mezi negativní a pozitivní komorou, což se jejich opakovaným resetem podařilo z velké části vyřešit.
Zajímavé je, že u jiných kol byste podobný nedostatek nejspíš ani nepostřehli, naopak u Whyte KADO bylo i jen pár milimetrů rozdílu ve výšce vidlice docela znát! Geometrie, těžiště i další aspekty jsou totiž v tomto případě vyladěny do posledního detailu. I proto mi KADO RS přišlo zprvu až trochu prkenné, později se ale ukázalo, že v sobě skrývá i rozvernější část povahy, přestože jeho přirozeností je spíše soustředěnost na výkon.








Když si můžu dát ruce níž…
Celkově poměrně seriózní přístup je znát také u posedu, který je středně dlouhý, snad i trochu kratší, s obecně spíše nižší polohou řídítek… Tu jsem navíc podpořil i tím, že jsem si představec posunul blízko k hlavě, jelikož to tak mám prostě rád (do značné míry otázka mojí postavy s kratšíma nohama delším trupem) a jelikož to bylo konečně zas jednou možné – výjimečně žádné otravné a omezující vedení skrz hlavovou trubku!
Po chvíli rovnání a ladění kontaktních bodů jsem si tedy našel velice příjemnou pozici za řídítky, která mi poskytovala více než slušnou oporu při šlapání. Zároveň jsem si mohl užívat dostatečný nadhled a jistotu při manévrování v těžším terénu, stejně jako možnost svobodně pracovat s vlastním těžištěm přesně podle toho, jak to situace vyžadovala.






Žiletkově přesné řízení!
Lehce specifický posed, stejně tak i do puntíku laděné rozložení těžiště (ovlivněné zejména pozicí motoru a umístěním baterie) se společně odrážely v dokonale jistém a přesném řízení, kterému bylo potřeba trochu porozumět, ale pak… Pokud bych měl Whytu KADO RS totiž něco vytknout, pak by to bylo jeho dost striktní zaměření na výkon a dokonale přesnou navigaci v terénu, které lehce ubírá z pocitu uvolněné rozjařenosti.
Ilustrovat to lze třeba na zatížení předního kola, které je za většiny situací tlačeno s maximální jistotou k zemi, abyste se nemuseli bát ztráty kontaktu. To ale zároveň znamená, že je potřeba vyvinout více úsilí, když si chcete předek nadlehčit, „frajersky“ přizvednout, nebo jej nadhodit na (přes) překážku. Neříkám, že to nejde, jen to neprobíhá až tak samozřejmě a automatiky jako u jiných kol obdobného zařazení.
Když si ale člověk uvědomí, proč tomu tak je… Pak teprve ocení, jak moc velký důraz byl kladen právě na přesnost a jistotu řízení, díky čemuž stačí KADO položit do zatáčky, namířit řídítka a pak už jen vykrajovat zamýšlený oblouk s téměř chirurgickou přesností.
Pozor! Jak jednou zkusíte, pochopíte a oceníte ultra přesné řízení u Whyte KADO, budou vám mnohá další elektrokola stejné kategorie připadat jako rozevlátí nesoustředění hadi!










Nízké těžiště, pevný rám a plné odhodlání
Na popisovaném projevu řízení má zásluhu hned několik faktorů. Jednak je to již vícekrát zmiňované detailně laděné těžiště, které rovnoměrně zatěžuje obě kola, důležitou roli ale hraje i mimořádně pevný rám podpořený neméně pevnou a tuhou vidlicí RockShox ZEB.
Skutečně mimořádné mi připadaly výkony KADO RS zejména v místech, kde jsem opakovaně hobloval stejné traily a postupně zvyšoval své tempo, až jsem se dostával na hranice svých pilotních schopností a narážel také na zeď vlastní psychické bariéry… Aniž bych ale dosáhl hranic samotného kola!
Whyte KADO RS a zejména jeho řízení fungují tím lépe, čím vyšší míru zatížení jim poskytnete, čím rychleji jedete a čím blíže jste vašim i obecným limitům!





Poloha těžiště (CoG) a proč na něm tolik záleží?
Optimální poloha těžiště celého kola, které by mělo být ideálně co nejníž a také pokud možno ve středu kola, se u značky WHYTE důsledně zkoumá a řeší již od samotného počátku vývoje jejich elektrokol. Celý příběh začal již v roce 2015, kdy se rodily první prototypy z nichž se postupem času vyvinuly stroje řady Whyte E-150 (test 2020) a jejich sesterské modely Whyte E-180 (test 2020). Absolutním vrcholem ve snahách přiblížit těžiště e-biku co nejníže zemi je Whyte ELyte EVO Stag Works MX představený na konci roku 2024, testovaný (v běžné podobě) v létě 2024 – Whyte ELyte 150 Works.
Celé téma optimalizovaného těžiště kola (CoG) je důkladně popsané a zpracované na stránkách madefortrails.cz











Parťák pro cesty svižné i pomalejší technické
Pro všechny případy doplňme, že je Whyte KADO RS v základu kolem dost stabilním, klidným a vyrovnaným. Neměl jsem proto potřebu snižovat mu dále střed a pokládat jeho hlavu (systém Shape.It – 65° základ, možnost položit na 64,4°). Naopak jsem občas narazil na situace, kdy mi KADO RS připadalo v určitých zatáčkách trochu delší, ale i s tím se dalo pracovat díky jeho mimořádně přesným a pohotovým reakcím.
Po více jízdách a po návštěvě různých lokalit jsem rovněž došel k poznání, že se Whyte KADO RS nejlépe cítí na rychlých a přehledných trailech, klidně i dost hrubých a rozbitých. Tedy, že má obecně radši rychlost a pořádné zatížení. Zároveň jsem s ním zažil i situace, kdy jsme objevovali nové traily a nová místa a jezdili často spíše pomaleji a s rozvahou překonávali někdy i docela záludné technické překážky.
K mému potěšení jsem zjistil, že ani takovýto způsob využití nedělá tomuto kolu nejmenší problém, naopak vás rádo podpoří svým klidem, jistotou a již vícekrát vychvalovaným vyvážením. Díky tomu jsem s Whytem KADO poprvé a čistě na oči pokořil i místa a sekce, kde bych jindy možná zprvu váhal a chvíli se odhodlával.





Co jde dolů, musí jít i nahoru!
Jednu z poměrně důležitých dovedností moderních silných e-Biků představují také jejich výjezdové dovednosti, kde se sčítá síla a projev motoru, kvalita odpružení, použitá výbava (zejména kola a pláště), posed, potažmo rozložení těžiště atd. Na rovinu říkám, že jsem v tomto směru od Whytu KADO RS očekával jen to nejlepší a ve výsledku rozhodně nebyl zklamaný, přestože se i zde ukázalo, že tento bike vyžaduje pevnou ruku a zkušenou pilotáž, aby ze sebe dostal skutečné maximum.
Nebudu proto tvrdit, že je KADO RS nejlépe stoupající éčko, jaké jsem kdy jezdil, přestože toho nahoru zvládne sakra hodně. Dost ale záleží na vašich očekáváních a vašich zažitých „výjezdových standardech,“ přičemž ty moje jsou asi dost vysoko posazené!
Většina lidí proto na výjezdové limity u Whyte KADO nejspíš ani nenarazí. Pokud se ale pustíte do hledání a pokoušení extrémů, zjistíte, že na samotné hranici adheze a fyzikálních zákonů je potřeba si trochu hrát s vlastním tělem a cíleně posouvat své těžiště. Pokud právě tohle zvládnete, pak snadno pokoříte všechny své oblíbené výzvy, nebo si dokonce stanovíte zcela nové limity toho, co vše lze kolmo k nebi na e-Biku vyjet!










Dokonale vyšlechtěný čtyřčep
Na více než dostatečně rozebrané jízdní vlastnosti můžeme navázat blokem věnovaným odpružení, které je „whytovsky tradičně“ detailně odladěné. Respektive zrovna u kol Whyte platí, že jejich projev vyhovuje lidem, kteří mají radši citlivější a aktivnější projev odpružení. Toho si zde totiž užijete skutečně dosytosti.
Ač jsem se zprvu trochu podivoval nad přítomností „malého“ a „obyčejného“ tlumiče RockShox Deluxe (bez expanzky), tak jsem už po prvních jízdách musel uznale pokývat hlavou nad jeho nastavením a reálnými výkony. Skutečně mimořádná citlivost, velice slušná akce, zároveň krásně vyrovnaný krok bez nechtěných propadů či hluchých míst, navrch i vcelku solidní progresivita na konci. Čekali jste u Whytu něco jiného?
Snad jen v případě skutečně dlouhých a náročných sjezdů jsem si občas posteskl nad absencí expanzní nádoby a s ní spojeným větším množstvím oleje, který potenciálně lépe zvládá vyšší zatížení. Nebo je to jen můj pocit?








Robustní vidlice a tuhnoucí brzdy
Alespoň menší samostatnou zmínku si zaslouží vidlice RockShox ZEB, která mě opět bavila jak svou mohutnou stavbou a mimořádnou tuhostí, tak i velice slušnou akcí s dostatkem vnímavosti, ale i hezky odladěným průběhem celého zdvihu. Její projev totiž dobře korespondoval se zadním odpružením.
Pokud bych měl ve výbavě od korporátu SRAM přeci jen najít nějakou šmouhu, pak to budou brzdy SRAM DB8. Ony vlastně nejsou vysloveně špatné nebo nedostatečně silné, pouze jim chybí určitá výkonová špička, která by se ale zrovna v případě těžšího e-Biku dost hodila. Trochu by možná pomohly jiné kotouče, dobré zkušenosti mám se SRAMy HS2, nebo ostřejší destičky (alespoň pro začátek). Ideální by ale byla výměna celých brzd, třeba za SRAM Maven!








Bosch CX před a po upgradu
Do projevu kola v nemalé míře promlouvá také motor (Bosch CX), baterie (800 Wh) a celkové schopnosti a ovládání pohonu. Podrobně popisovat dobře známou jednotku Bosch CX (5. generace) snad není potřeba, zajímavá ale rozhodně byla možnost užít si Whyte KADO RS s původní konfigurací výkonu (85 Nm a 600 W), následně projít proces upgradu a ve výsledku si hrát s hodnotami až 750 W a 100 Nm.
V prvotním nastavení bylo KADO RS příjemně poslušné a zároveň více než dostatečně silné. Přechod na vyšší výkon a doplnění režimu EMTB+ ale přinesl nemalý výkonový skok. I když hodně záleží na vašem přístupu a nastavení jednotlivých režimů. Já si třeba trochu přiostřil režim EMTB, maličko posílil i EMTB+ a tyto módy za jízdy aktivně střídal ke své plné spokojenosti.
*Zajímavé je, že mi přišel projev upgradovaného pohonu Bosch CX u Whyte KADO RS celkově jemnější a kultivovanější, zejména v přímém srovnání s následně testovaným strojem Cannondale Moterra 2, u kterého jsem rovněž zvyšoval výkon na 750 W a 100 Nm (první dojmy).





85 Nm stále stačí? Aneb jen „blbec“ nemění názory!
Pokorně a zcela upřímně musím dodat, že jak jsem dříve dokola prohlašoval, že původních 85 Nm a 600 W bohatě stačí pro 90 % jízdních situací… Ano, v mnoha případech to jsou i dnes zcela dostatečné hodnoty, na druhé straně čím déle a čím častěji jezdíte s režimem EMTB+ a máte-li díky němu přístup k plnému výkonu (100 Nm a 750 W), tak si na vyšší podporu a sílu motoru jednoduše zvyknete a častěji ji také vyžadujete.
Ostatně i v tomto režimu lze slušně dávkovat účinek a míru zapojení pohonu čistě prací vlastních nohou (kadence a síla na pedálech). Stále se ale najdou místa, kde je vhodnější „ubrat plyn“ (přepnout na EMTB či nižší úroveň podpory), jemně manévrovat a pak až zase v otevřeném a přehledném terénu zařadit „plný knedlík“ (EMTB+).












WHYTE KADO RS – Závěr
Na test Whyte KADO RS jsem se těšil od prvního okamžiku, kdy jsem do mailu dostal informace o jeho uvedení na trh. Třeba už jen proto, že mě jeho předchůdce (Whyte E-160) obrovsky bavil. Zajímalo mě proto, kam až se jízdní vlastnosti těchto strojů posunou díky novému karbonovému rámu, díky novému motoru Bosch CX, ale také díky původní myšlence a touze po dosažení dokonale vycentrovaného a nízko posazeného těžiště, která byla mezigeneračně opět o kus posunuta a vyšperkována.
Pravdou je, že moje úplně první praktické zkušenosti s Whytem KADO RS vlastně nebyly až tak ohromující, jak jsem dopředu očekával. V praxi se totiž ukázalo, že je nové KADO kolem vcelku svérázným, rozhodně schopným, avšak vyžadujícím osobitý přístup.
Chtělo to zkrátka trochu času na plné vzájemné souznění, zároveň ale každé další sklouznutí se, zejména po dobře známém trailu, otvíralo dveře k novým a vzrušujícím zážitkům, až jsem si uvědomil, že to na mnoha místech pálím v takové kadenci, jako se mi to už dlouho nepodařilo.
Po této prvotní zkušenosti jsem již startoval s jiným pocitem, s pocitem důvěry a s chutí zkoušet a objevovat limity, kam až mě nechá KADO RS zajít. A že jsme zašli hodně daleko. Celkově mě totiž tohle kolo naplnilo jistotou, která zahrnovala všechny důležité aspekty jízdy. Zamiloval jsem si přesnost a jistotu jeho řízení, tuhý rám, dokonale vyvážené těžiště, stejně jako krásně citlivé, aktivní a zároveň příkladně efektivní odpružení.
Whyte KADO RS možná nebude kolem, které sedne okamžitě každému. Není to rozesmátý žoviální týpek, který od první chvíle střílí vtípky na všechny strany. Ne, KADO je spíš tichý soustředěný introvert, jenž nemá potřebu na nikoho dělat ramena, když ale přijde na věc, snadno ukáže většině svých hlasitých konkurentů záda a nechá je zmizet v prachu.
Teď už jen záleží, zda si vaše povahy sednou, nebo budete hledat spřízněnou duši spíše mezi roztančenými kašpárky, pro které je důležitější rozruch a ocenění za „best trick“ nebo možná taky „best crash“, než soustředěná efektivita a výsledný čas na cílové pásce? Vzrušení se dá najít jistě v obojím!
Text a foto: Štěpán Hájíček

WHYTE KADO RS – Základní údaje
Cena: 182 990 Kč
Hmotnost: 25,22 kg (vel. M, bez pedálů, bezduše, vložky v kolech)
Hmotnost kol(P/Z): 2,76 / 3,87 kg
Kola: 29“ (lze přestavět na MX/mullet) Zdvihy: 160/150 mm
Kokpit (řídítka/představec): 800/35 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm (lze snížit v krocích po 5 mm)
Více informací: whytebikes.com
Dovoz do ČR a e-shop: madefortrails.cz
PLUS
- Nový karbonový rám je proti svým předchůdcům vzhledově více uhlazený, elegantnější
- Specifické usazení motoru již není tak nápadné a křiklavé jako dříve
- Důsledné zaměření na optimalizaci polohy těžiště zůstalo, nebo se vlastně ještě více prohloubilo
- Asi největší devizou Whytu KADO je jeho vyvážení, jistota, klid a přesnost řízení. Dejte mu prostor, zkuste jej poznat blíže a brzy zjistíte, že s tímto kolem dokážete jezdit rychleji a s větší razancí!
- Mile jsem byl překvapen z klidu a jistoty nejen na rychlých přehledných trailech, ale také na pomalých, mnohdy až trialových sekcích. Whyte KADO je skutečný parťák do nepohody!
- Pozitivně musím hodnotit i odpružení, které je citlivé, aktivní, zároveň nabízí dostatečnou oporu, hluboký krok a jistotu na konci zdvihu
- Má smysl chválit dokola nový Bosch CX, který je po upgradu někdy až radikálně silný a výkonný, zároveň nabízí snad až nekonečné možnosti osobního přizpůsobení v aplikaci eBike Flow?
- S potěšením můžu konstatovat, že i při častějším využití plného výkonu (100 Nm a 750 W) neroste spotřeba energie vysloveně skokově a lze tedy i v tomto módu objet solidní porci kilometrů
- Velice schopný je Whyte KADO také ve výjezdech. Pokud jej správně uchopíte, zjistíte, že vyjet s ním lze někdy až zcela nesmyslné záležitosti!
MÍNUS
- Whytu KADO by se asi dala vytknout někdy až přílišná serióznost a důsledné zaměření na výkon a časy na cílové pásce. Alespoň dokud nenajdete zalíbení v čisté rychlosti a efektivitě!
- Důsledná snaha rovnoměrně zatížit obě kola znamená trochu složitější manipulaci, pokud si třeba chcete za jízdy přizvednout přední kolo
- Menší boj jsem měl zprvu s vidlicí RockShox ZEB, která měla tendenci zalézat postupně do zdvihu a držet se pod hranicí tabulkových 160 mm. Řešením byl reset vzduchové komory.
- Jedno ze slabších mít výbavy představují brzdy SRAM DB8, které nejsou vysloveně špatné, chybí jim ale určitá výkonová špička. Zkusil bych jiné disky, destičky, nebo časem silnější brzdy (např. SRAM Maven)
















