Whyte E-160 S | Povyrostl a nabyl sebevědomí! (test)
Britská značka Whyte nevyrábí eBiky příliš dlouho, sezóna 2020 byla v této kategorii vlastně její první, přesto již její stroje stačily posbírat mnohá ocenění a zároveň se i dočkaly meziročního vylepšení a celkového posunu. K loni zkoušeným modelům Whyte E-150 a E-180 tak nyní přidáváme novinku roku 2021 – Whyte E-160 S.
Ono je to s tím označením „novinka“ místy trochu ošemetné, jelikož modelová řada Whyte E-160 úzce navazuje na loňskou řadu E-150 (2020), z které vychází a z níž přebírá většinu konstrukcí a základních charakteristických rysů. Důvodem pro zavedení nového označení (E-160) je zejména fakt, že se původní rodina Whyte E-150 pro rok 2021 štěpí na dvě samostatné řady.
Zaprvé v nabídce Whyte zůstávají modely s označením E-150, avšak doplněné o rozšiřující popisek „29er“! Tedy, z původní sedmadvacítky se stává devětadvacítka a celá řada E-150 se posouvá trochu blíže sportovnímu pojetí jízdy. Vedle toho pak vzniká nová rodina Whyte E-160, kde na jedné straně zůstal víceméně původní rám, kola průměru 27,5“ a zadní zdvih cca 150 mm. Na straně druhé zde vzrost zdvih vidlice (160 mm), výrazně zmohutněla její stavba (RockShox ZEB nebo Fox 38) a celkově zhrubla i řada dalších prvků výbavy.
Whyte E-150 29er je tak strojem pro milovníky velkých kol, středně náročného terénu a výrazné universality. Naopak Whyte E-160 je zde, aby uspokojil jezdce bažící primárně po vzrušujícím pohybu náročným terénem s řadou technických výzev, kteří se ale nechtějí vzdát přiměřené všestrannosti, proto si vystačí s modelem E-160 a nevyžadují ultimátní elektro-mašinu Whyte E-180!
Ostatně komplexní souhrn novinek a inovací v nabídce Whyte pro rok 2021 jsme vám naservírovali již koncem sezóny 2020 (novinky Whyte 2021 / elektro novinky Whyte 2021) a kupříkladu test masivního stroje Whyte E-180 jsme dokončili zkraje léta 2020.
My dva se známe?
Když jsme začali s českými zástupci Whytu řešit, že bych mohl na test dostat novinku Whyte E-160, dost jsem se na tuto zkušenost těšil, jelikož mě předchůdce – Whyte E-150 S – jednoznačně bavil. Zároveň jsem si ale kladl otázku o kolik bude tato novinka jiná? Vždyť dostala vlastně jen centimetr zdvihu na vidlici k dobru a krapet jiné komponenty? Bude na tomhle kole co zkoumat a testovat?
No, rozhodně bylo! Alespoň mi to tak přišlo, jelikož se mi mnohdy nechtělo kokpit tohoto stroje ke konci testovacích dní opouštět. Obvykle mě k tomu donutila tma, únava či vyprazdňující se baterie… Navíc, jelikož jsem věděl, že na praktickou prověrku tohoto luxusního a nápadně oranžového elektro fešáka mám jen pár dní, (blížily se svátky), bylo naše společné setkání sice krátké, ale o to intenzivnější!
Za těch pár dní jsem s Whytem navštívil řadu svých oblíbených lokalit, stihl jsem dokonce projet nějaké nedávno objevené lesní novinky a vůbec jsem si čas s tímto kolem neskutečně užil. Nikterak jsem nevnímal, že zas jednou sedlám trochu větší rám (L), naopak jsem do tohoto kola vplul naprosto ladně a přirozeně. Třeba už jen první den v terénu jsem nestačil žasnout jak dobře, jistě a sebevědomě se za jeho řídítky cítím a co vše spolu dáváme levou zadní!!!
Posed? Dostatečně variabilní!
Jak obvykle začínám posedem, tak zde, a podobně i u jiných eBiků, mi přijde tato charakteristika skoro až irelevantní. Jednak díky výrazné pomoci motoru nepotřebuju až tak dokonale ladit svou pozici za řídítky, jednak si dost často hraju s výškou sedla, které je vhodné občas snížit i v případě boje s náročnými technickými výjezdy – snížení těžiště! Jinak řečeno, pokud konstruktérům vysloveně neujede ruka a posed na eBiku neulítne někam do „neslyslu“, pak není jeho bližší analýza prakticky nutná!
Co je důležitější je nadhled a jistota při ovládání kola v terénu, zde zaručený třeba příjemnými řídítky Whyte v šíři 780 mm (já jim naměřil skoro 800 mm) a představcem v délce 35 mm. A také rozumné rozložení těžiště pro ultimátní výjezdy. I když v tomto směru hodně udělá celková stavba kola, jeho geometrie, těžiště motoru a akumulátoru, o něco méně těžiště samotného jezdce, s nímž je poté potřeba náležitě pracovat.
Shrnuto, podtrženo, v tomhle směru nemá Whyte jediný problém, skoro bych řekl že nemá ani žádné slabiny! Ač jsem měl pocit, že je tento eBike stvořený hlavně pro nespoutané řádění cestou dolů, s bonusem extra rychlých návratů na kopec, tak ani v případě, kdy jsem měl nutkání pouštět se do obzvláště náročných výjezdů, mě v nejmenším nezklamal.
Nedaleko mého bydliště mám vytipované sekce a okruhy, kam pravidelně beru takřka všechny eBiky, místa, kde se to jen hemží pomalejší technikou a „kritickými“ výjezdy. Whyte E-160 přitom zvládl všechny rozhodující sekce na výbornou, k tomu jsme přihodili ještě pár bonusů, které nejezdím pokaždé, tentokrát ale padly takřka s prstem v nose. Hluboká poklona!
Posazený, položený…
Velice dobře jsem se s Whytem cítil také v místech, kde se cesta zlomila z kopce dolů, ale vlastně i na rovinatých přejezdech. Ty totiž, s výkonným motorem Bosch, rychle ztrácí na své šedavé nezajímavosti, naopak se snadno mění ve velice zábavné pasáže, kterými si člověk svou jízdu velice rád proloží.
Je pravda, že jsem měl zprvu pocit, že je Whyte E-160 docela slušně přikrčený, nebo spíš zakleknutý a položený, tedy že je jeho ovládání trochu pomalejší a vláčnější. Svůj vliv na tom nejspíš bude mít jak trochu větší velikost rámu (L – osobně preferuji Mka), ale také posílený přední zdvih (150 mm -> 160 mm), či masivní vidlice RockShox ZEB s vnitřními nohami šíře 38 mm.
Pocit ospalosti ale panuje jen chvíli, přesněji do doby, než přijdete ovládání tohoto stroje na kloub, než mu přijdete na chuť. Opět bych mohl opakovat přirovnání s carvingovými lyžemi, s principem naklánění a přenášení váhy namísto zběsilého šoupání patek (zde kroucení řídítky), ale tuhle písničku již nejspíš dobře znáte.
Realita plynulá i cukavá!
Realita je přitom taková, že skutečně stačí pohrát si s těžištěm a s vahou vlastního těla, naklánět kolo do zatáček a nechat pracovat jeho úhly, jeho hmotu, pláště, odpružení atd. Možná vám to nepřejde do krve hned při první jízdě, ale jakmile se tak stane, nebudete již nad řízením svého kola vlastně vůbec přemýšlet. Vše je zkrátka tak snadné, plynulé a přirozené… Krása se snoubí s nádherou!
Skutečně parádní je ovládání a řízení Whytu E-160 všude tam, kde má vaše jízda přiměřené flow. Když to prostě jede v jednom tahu, když se nezasekáváte a jen plynete s trailem jako vánek proudící mezi větvemi stromů. V takovém stavu člověk velice snadno zapomene že sedí na eBiku s hmotností přes 25 kg! Nekecám! Tak dobře, a tak moc se na jízdním projevu podepíše extra nízké těžiště hluboko ve spodní trubce utopené baterie.
V terénu ale mohou nastat i situace, kdy hmotu svého kola jasně pocítíte. Mě se to stalo hlavně na pár trailech, které jsou plné „zákeřných překážek“, tedy velkých balvanů či pařezů, které se někdy přejíždí, někdy objíždí a jindy přeskakují či seskakují. V takových podmínkách šlo „blahořečené“ flow rychle stranou a já naplno pocítil pětadvacet kilo živé váhy, s nimiž je třeba se poprat!
Rozdíl to byl možná o to výraznější, že jsem na stejném místě o pár týdnů dříve proháněl karbonový Lapierre Zesty AM 6.9 s hmotností dobře o 10 kg nižší!
Bacha, ať si nevytaháš ruce!
K této „kapitole“ mám přitom ještě jedno doplnění týkající se těžiště kola. Z pohledu jezdce je hmota samotného stroje soustředěna hodně okolo středu. Akumulátor a další „elektro příslušenství“, ostatně i mohutná, a ne zrovna lehoučká vidlice, směřují rovněž nezanedbatelné procento celkové hmotnosti dopředu na přední kolo.
Výsledek tohoto tvrzení, jakož vlastně i jistý důkaz jeho pravosti, lze spatřit v tom, že Whyte E-160 S krásně a jistě drží na zemi, je vyvážený a vyrovnaný a s úžasnou jistotou se zařezává do oblouků už jen proto, že si obě jeho kola na nedostatečné zatížení rozhodně stěžovat nemohou.
Potenciální stinnou stránkou tohoto efektu je fakt, že v případech, kdy chcete či potřebujete nadlehčit, nebo dokonce nadhodit přední kolo, musíte vydat o dost více energie než u běžných kol. Netvrdím, že se přední kolo nedá odlepit od země, jen takový úkon vyžaduje dobře zacílenou energii, navíc v dostatečném množství.
Obecně si myslím, že toto byl vlastně konstrukční záměr, kdy byla preferována tendence držet obě kola hezky u země a zajistit tak Whytu E-160 jistý kontakt s terénem. Zajímavý kontrast k tomuto přístupu může představovat třeba RB eDragster u něhož si můžete s předním kolem dokonale pohrávat. Toto kolo ale vychází ze zcela jiné základní koncepce a z jiného přístupu.
Prvky tvého sebevědomí
Z oblasti ovládání se nyní zkusme plynule přesunout k odpružení, ač u ovládání vlastně ještě chvíli zůstaneme. Vepředu na Whytu E-160 S totiž trůní již párkrát vyzdvihovaný RockShox ZEB pro něhož byla tato kola de facto navrhována. Respektive inženýři z Whyte měli již před delším časem informace, že se na trh dostanou vidlice jako je RS ZEB a Fox 38, načež dle jejich předpokládaných parametrů koncipovali svoje kola – snažili se vytvořit náležitě pevnou oblast hlavy, která by umocnila tuhost samotné vidlice.
Moje dojmy z jízdy to jednoznačně potvrzují! Snad to není nějaký placebo efekt! Ne, tak to být nemůže. ZEB je skutečně ultimátní kousek, navíc je zde propojen s předním nábojem Whyte s rozšířenou styčnou plochou (RockShox Torque Caps), proto je spojení vidlice a předního kola ještě o stupeň pevnější.
Pokud je přitom tato pevnost někde znát, pak je to jistota a sebevědomí s jakým se Whyte E-160 ovládá! Jak jsem u předchůdce Whyte E-150 narazil občas na jeho limity, tak zde jsem měl pocit, že s ním sjedu vše, co mě napadne! Tuhý rám, extra pevná vidlice, nové pro eMTB cíleně navržené ráfky WTB HTZ i30 TCS 2.0 či extra hrubé pláště WTB Verdict (27,5×2,5“) – to je zkrátka koncert pro jezdcovo sebevědomí!
Montgomery Zebulon Pike
Dědic slavného jména z historie USA – RockShox ZEB (představení) – je též sám o sobě skutečně zajímavým kouskem. Obecně se nerad pouštím do hlubších rozborů funkce odpružení na strojích kategorie eMTB, jelikož zde působí silné zkreslení dané jejich výrazně vyšší hmotností. RockShox ZEB jsem přitom zatím zkoušel jen na Whytu E-160 S a předtím na jiném eBiku – Cannondale Moterra Neo!
Z tohoto úhlu pohledu na mě ZEB působí jako velice příjemná a schopná vidlice, mimořádně pevná a tuhá (Fox 38 jsem ještě v ruce neměl), zároveň ale hezky vnímavá, akční a příkladně jistá v těžkém terénu.
Po těchto zkušenostech mě vlastně zase tak moc nepřekvapil závěr, jaký zazněl ve velkém srovnávacím testu vidlic Enduro MTB magazínu. Zde byla vyzdvižena, mezi výhodami, snadná nastavitelnost ZEBu a jeho mimořádná pevnost, dokonce byl korunován jako „nejtužší vidlice v testu“! Mezi nevýhodami se naopak objevilo konstatování, že je třeba tuto vidlici pořádně zatížit, aby předvedla svůj plný potenciál. Líbil se mi citát:
„RockShox ZEB je vidlice vhodná pro jezdce, kteří počítají svůj čas strávený ve vzduchu v celých sekundách, nikoliv v jejich setinách a desetinách!“
K tomuto hodnocení bych dodal tolik, že co může být u klasického kola nevýhodou lze naopak na eBiku považovat za přednost. Jinak řečeno, díky více než dostatečnému zatížení hmotou samotného kola jsem rozhodně neměl problém s nedostatečnou plynulostí kroku a vnímavostí z kraje zdvihu, naopak jsem si užíval jistotu, tuhost a sebevědomí této vidlice.
Tajný život tlumičů
Taková je tedy přední partie, ale co se odehrává vzadu? Tady je to vlastně již dobře známá a nutno doplnit i tradičně příjemná písnička. V zadní části kola nenajdeme vlastně žádná velká překvapení, ale osvědčené nezávislé zavěšení Whyte Quad 4 s poctivě utěsněnými dvouřadými ložisky u většiny čepů, která doplňuje tradiční tlumič RockShox Deluxe Select+ RT.
Oproti ZEBu tedy žádný zjevný do očí bijící „zázrak“, přesto se jedná o poctivého pracanta, který rozhodně neurazí, ani nijak nesrazí vysoké skóre pocitů z funkce odpružení. Ostrovní inženýři z Whytu prostě umí svoje odpružení krásně naladit a k němu sladit i tlumič u kterého si nemusíte lámat hlavu s přílišným počtem ovládacích prvků.
Abych byl také trochu konkrétní. Zadní stavba Whytu E-160 je krásně aktivní a vysoce komfortní, počínaje schopností pobírat menší nerovnosti po dostatečný apetit při vyšším zatížení. Z loňské prezentace novinek Whyte vím, že se tlumiče elektrokol této značky již v továrně plní několika tokeny, aby se dosáhlo přiměřené progresivity a odolnosti, zejména s vyšší hmotnou kola.
Podobné to bude nejspíš i zde u modelu E-160, který k již zmiňovanému jemnému začátku přidal příjemně aktivní, přitom stále dobře čitelný projev ve středním rozsahu a solidní jistotu ke konci kroku.
Vím, kde ho dostanu na doraz!
Několik bližších záběrů na tlumič nicméně ukazuje, že se při projetí jednoho z mých oblíbených testovacích trailů lze poměrně snadno dostat do těsné blízkosti rysky označující faktický konec kroku tlumiče. Jde o vcelku specifické místo s výraznými dolíky či pumpami (Američané tomu říkají G-Out), které při náležitě agresivní jízdě prověří limity většiny kol!
Každopádně ke cti Whytu E-160 slouží fakt, že ač jsem zde pár jiných kol dostal na lopatky, nebo alespoň jejich tlumiče a někdy i vidlice, zde jsem našel kroužek na pístnici sice hodně hluboko, avšak ani jednou jsem si neklepl o tvrdý doraz!
KOMPONENTY
Whyte E-160 S (v1) – závěr
Pročítám si svoje hodnocení stroje Whyte E-160 S a dochází mi, že jsem se vůbec nezmínil o motoru Bosch Performance CX 4. generace. Jenže ten už přeci dobře znáte, případně si o něm můžete více přečíst v rámci různých testů – Whyte E-150, Whyte E-180, nebo Cannondale Moterra Neo, či Cannondale Habit Neo. Jednou větou – tato pohonná jednotka mě skutečně baví a dost mi sedí její projev. Každopádně se již od léta těším na srovnání s novinkou Shimano EP8!
Zpět ale ke kolu samotnému, které od loňského uvedení řady Whyte E-150 k letošní „předělávce“ na E-160 prošlo opticky jen drobnou změnou, pocitově se ale posunulo o slušný skok vpřed. Jako by nová vidlice RockShox ZEB, její posílený zdvih a další vyměněné a vylepšené komponenty nakopli celek o kategorii výš!
Stále mám pocit, že si s tímto eBikem dokážu plně užít i lehčí vyjížďky po blízkém lesoparku, kde člověk na žádné extrémy nenarazí. Zároveň mám mnohem větší křídla dojde-li na trailové lámání chleba, díky čemuž s větší chutí zkouším nové stopy, nové (i starší) výzvy. Navíc mi připadá, že se jen těžko hledá jejich konečný limit!
Nad to vše je ovládání Whytu E-160 krásně čitelné a přirozené, že si na něj člověk nemusí nikterak dlouho zvykat. Specifickou kategorií jsou pomalejší trialové pasáže, kde se hmota celku naopak rychle projeví… Avšak jinde, kde stačí udržovat rychlost a své kolo plynule navigovat po trailu, jako by najednou z E-160 spadl kámen a závaží v podobě motoru či baterie, jako byste najednou jeli na klasickém kole, které má ale výkon a dynamiku „přídavného jezdce!“
Text a foto: Štěpán Hájíček
Whyte E-160 S (v1) – základní údaje
Cena: 152 990 Kč
Hmotnost: 25,76 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 27,5“
Zdvihy: 160/150 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/35 mm
Sedlovka (zdvih): 140-170 mm (rám vel. L, úprava zdvihu v krocích po 5 mm)
Více o tomto kole na mezinárodním webu whyte.bike, české ceny a dostupnost v ČR lze nalézt na stránkách eshop.madefortrails.cz
PLUS
- Možná to sem nepatří, ale mě se hodně líbil nápadný polomatný oranžový lak, který dal vyniknout všem chytrým a originálním konstrukčním prvkům rámu
- Unikátní (patentovaná) konstrukce s plnou spodní trubkou (vstup pro akumulátor je zespodu), extra nízko posazenou baterií a pootočeným motorem v pevné hliníkové kleci
- Výsledkem je mimořádně nízké těžiště, díky čemuž v mnoha situacích snadno zapomenete, že ovládáte těžké elektrokolo
- Celkově výtečné řízení – těžiště rozložené vyrovnaně mezi obě kola, skvělá geometrie, mimořádně tuhá vidlice RockShox ZEB atd.
- Snad ani na chvíli jsem nemyslel na to, že mám pod sebou „jen“ malá kola (27,5“)
- Kdo by chtěl, může vyměnit vidlici a přestavět E-160 na mullet (29“/27,5“), geometrii lze doladit díky programu originálního tuningu – pomocí vidliček tlumiče Shape.it (*představení na konci článku)
- Luxusně silné, jisté a dobře ovladatelné brzdy SRAM Guide RE s velkými disky (220/200 mm)
- Krásně agresivní a v terénu mimořádně jisté pláště WTB Verdict
- Sedlovka Whyte s možností úpravy zdvihu
- Výtečné odpružení – jak vidlice RockShox ZEB (vyšší zátěž eBiku ji vyhovuje), tak i zadní stavba
- Výkonný motor Bosch s jehož sílou lze dobře pracovat
- Akumulátor s velkou kapacitou (625 Wh). V chladu (cca 5°C) a při značné zátěži jsem tentokrát v extrému zvládl 1400 výškových metrů na jedno nabití!
MÍNUS
- V případě potřeby vyjmutí akumulátoru z rámu je jeho demontáž trochu složitější
- Střed je relativně nízko a pootočený motor trochu trčí dolu – v terénu s vystupujícími kameny jsem opakovaně chytal „břichem o zem“. Naštěstí ale „hoblujete“ pouze hliníkový kryt motoru, a ne motor samotný! I tak bych sem dal možná nějaký snadno vyměnitelný plastový „slider“
- Vyvážené rozložení těžiště a mohutná vidlice lehce komplikují triky vyžadující přizvednutí předního kola – něco za něco!