reklama

reklama

Pivot Switchblade 29er | Více než jen schopný all-mountain

První generace Pivotu Switchblade přišla na svět v roce 2016, tedy v době, kdy se poměrně dost řešila plusková kola. Vedle nich přitom bylo možné postavit Switchblade také na devětadvacítky, proto ten název. Dnešní doba je ale poněkud jiná, dnes se obecně preferují spíše větší kola, Switchblade přitom na svou všestrannost nerezignoval, i když…

I když on možná čas ukáže, že si bude více lidí vybírat z dvou různých kompletních setů (27,5 Plus/29“) spíše větší kola, případě možná pár lidí zláká možnost přestavby na mullet (27,5“ vzadu) a vepředu si nechají původních 29“. Ostatně když jsem se domlouval na test tohoto kola, říkal jsem si: „V jaké konfiguraci jej kluci z Protocycles.cz asi mají postavený?“ Ona to vlastně nebyla žádná záludná otázka, jelikož jak je znám, bylo by dost zvláštní, pokud by to bylo něco jiného než 29“!

A skutečně, když jsme se potkali a kolo si předávali, u toho jej trochu ladili pro můj styl jízdy a moji postavu, má původní domněnka, můj předpoklad, byl potvrzen. Tedy 29“ na obou frontách, dále 160 mm vidlice Fox 36 vepředu a vzadu 142 mm systému DW-link. Jak jinak u Pivotu?

Zalezu si do kola!

Trochu mám pocit, že se začínám opakovat, ale asi nedokážu začít jinak než konstatováním, že Pivot Switchblade, připravený na test, byl velikosti L, tedy pro mě o něco větší, než je moje zvykem a specifickým rozvržením mojí postavy preferované M. Ale nevadí, Lka také dávám a u Pivotu Switchblade jsem s tím vlastně neměl žádný zásadní problém.

Měl jsem na něm o něco kratší představec (35 mm), původní řídítka Pivot (780 mm) a nebylo to vůbec zlé. Cítil jsem, že jsem na kole oproti mému ideálu o něco větším, ale nebylo to nijak „mučivé“. Řídítka bych mohl mít klidně o kousek níž a blíž u sebe, ale nevadilo mi to.

Takto jsem byl v kole více schovaný, už také proto, že je střed při zvolení pozice LOW poměrně nízko (výška středu v pozici LOW 346 mm). Z pozice jezdce jsem se tak zprvu cítil lehce utopený mezi koly, z hlediska ovládání to ale bylo spíše přínosem než naopak, jelikož jsem si mohl vychutnat nižší pozici těžiště a lepší práci s kolem v zatáčkách.

Také pocit za řídítky na přejezdech a ve výjezdech byl fajn, i když ve strmých sekcích bych uvítal, opakovaně zmiňovaný, nižší úchop. Ale to bude hodně dané velikostí rámu… Navíc, když jsem si na jedno odpoledne zkusmo prohodil Flip-chip na horním rameni, dostal se do pozice HIGH, bylo rozložení těžiště pro výjezdy o poznání lepší. Ale o tom až později v textu, nyní zkusme mrknout na ovládání v technickém setupu LOW, který jsem využíval po většinu času našeho terénního bratříčkování!

V den, kdy jsem byl v lese fotit detaily, bylo zrovna trochu mokro, proto mají dnešní fotky lehce deštivou atmosféru… 
Princip DW-linku zůstává, nové je uspořádání s tlumičem kolmo, tedy podél sedlové trubky. U předchůdce byl vodorovně pod horní trubkou.
Klíčové spodní raménko chrání již tradičně a rozhodně účelně nečistoty lapající gumový potah s přesahy až na rám.

Dřevorubec hrubého zrna

Pivot Switchblade není vlastně žádný troškař, jelikož nabízí, v tomto setupu, velká 29“ kola, hrubé a poměrně široké pláště (2,5“/2,4“ – P/Z), ale také zdvih 160 mm na vidlici a 142 mm zadní stavby. Jen tak pro připomenutí… Zajímavé, že se podobně koncipovaných kol poslední dobou vyrojilo docela dost.

*Čistě od boku mě napadá Yeti SB140, i když to je stroj postavený na menších kolech, nebo třeba Yeti SB130, či Niner RIP 9 RDO. Příliš vzdálené tomuto světu vlastně nejsou ani stroje Giant Reign 29, který nabízí 160/146 mm, případně Norco Sight 29 (160/150 mm), i když zde už se pohybujeme spíše v kategorii enduro! Switchblade je tak někde mezi.

Pivot Switchblade by hravě zvládl roli všestranného trailbiku, kdyby o to někdo stál, zároveň ale může sloužit i jako všestranný all-mountain, či nízkotučné enduro.

Celý tento úvod zde rozvíjím hlavně proto, že jsem měl v sedle Pivotu Switchblade pocit mnohem větší neohroženosti, než bych si předem byl nejspíš myslel. S testováním jsem začal v místech s přírodou vcelku divokou a čistou, ale terénem nepříliš technicky náročným. Switchblade se zde hezky předváděl jako klidný a jistý průvodce, který mi ale tu a tam dával najevo, že bych to měl, při druhém testovacím okruhu, trochu víc rozpálit, nebo příště zvolit prostě něco ostřejšího.

Výrazný kovový trojúhelník horního ramene je zajímavým kontrastem k jinak spíše uhlazenému karbonovému rámu. 
Horní raménko je poměrně široké, aby se do něj vešel tlumič s přímým úchycením Trunion-mount.
Spodní oko tlumiče je dost nízko v rámu, praktickým doplňkem je odtokový kanálek (dírka) na dně „vany“ pod tlumičem.

Na papíře beránek, v terénu divočák

Ona zde sice tabulková geometrie nenabízí žádná radikální čísla, třeba úhel hlavy 66° v pozici LOW vám dech jistě nevyrazí, ale vzhledem k tomu, že je rám spíše delší, střed spíše nižší a pozice jezdce více „zapuštěná“ mezi koly, brzy zjistíte, že se Switchblade jen tak něčeho nezalekne, ale naopak si rád zgustne na mnoha „lokálních výzvách“!

Další dny jsem mu proto naservíroval ostřejší terén, prudší sklon a více nerovností a… Žádný problém nenastal! Tady už se nezdálo, že by se můj stroj nudil a nebylo třeba přemlouvat jej tu do jednoho, tu do druhého oblouku. Ne, ne! Jakmile jsem se více rozjel, jak to začalo být více z kopce, tak se Switchblade konečně naplno probral a požíral předkládaný terén, jako by šlo o dlouho vytoužený hlavní chod následující po neurčitém předkrmu pozřeném pouze z pocitu společenské slušnosti.

Z LOW na HIGH!

Abyste to ale celé nepochopili nějak nepřesně, a také, abych si vyzkoušel i jiné pozice tohoto kola, věnoval jsem poslední odpoledne v sedle zkoušce upravené geometrie, tedy pozici HIGH. Proměna o půl stupně (hlava 66°- 66,5°) se nezdá být výrazná, ale znatelná rozhodně je. Střed se dostane o trochu výš (+6 mm), posed se lehce přiblíží sportovní pozici a sedlový úhel se také o kousek napřímí. Rozjezd a první přejezd znamenal spíše pocit příjemné změny, první sjezd ale zase trochu nečekané překvapení.

Je to jen půl stupně, ale najednou už to nebyl až tak super jistý a suverénní Switchblade, ale kolo, které je potřeba cestou dolů přesně a jistě protáhnout technickými úseky. Ne, že by to nešlo, ale… Na větší kopce bych se s touto polohou asi nehnal, to bych radši investoval pár minut a hodil si tam LOW. Na okruh okolo města to ale bylo nakonec fajn, i když všude tam, kde jsem potkal větší sklon, bych si dovedl mnohem lépe představit původních 66° hlavy.

Ale co, Flip-chip je zde právě proto, aby člověk zkoušel různá nastavení, aby si své kolo upravil pro různé styly jízdy a různý terén. Navíc, ač mě tedy více oslovila poloha LOW, byl bych za Flip-chip určitě rád, pokud bych podlehl touze udělat si z tohoto kola mullet, tedy nasadit dozadu menší zadní kolo.

Pokud by totiž člověk nechal po takové úpravě pozici LOW, hrozilo by až nepříjemné přiblížení středu k zemi a příliš chopperovitý projev řízení. S menším zadním kolem a pozicí HIGH by se to ale nejspíš hezky vyrovnalo, jako u mého GT Force Expert 29 (aktuálně mullet) a mohlo by to vážně dobře fungovat!

Flip-chip pro úpravu geometrie hledejte v napojení vzpěr na horní rameno – v principu stačí povolit obě strany a otočit kameny o 90°. Lepší bude provádět tento úkon v dílně s čistou podlahou než v lese na jehličí.
Rozměrná ložiska na horním rameni.
Menší ložisko najdeme i ve spoji tlumiče a vrchního vahadla. 

Kovaný triangl

Otočme nyní list a pojďme se podívat, jak funguje odpružení využívající slovutný systém DW-link, který se u modelu Switchblade oproti předchozí generaci změnil třeba v tom, že dnes již nenajdeme tlumič pod horní trubkou, ale kolmo nad středem. Pohyb zadní stavby na tlumič tedy nově přenáší vzhledově výrazné trojúhelníkové rameno, zřejmě kované a částečně frézované.

Oproti starší generaci, s níž jsem neměl tu čest, rovněž lehce narostl zdvih, ze 135 na 142 mm. Toto číslo možná není nijak závratné, ale v praxi se ukazuje, že je pro většinu situací vlastně dostačující. Já to ale vlastně chtěl vzít z jiného konce… U zavěšení DW-link se často hovoří o skvělé efektivitě při šlapání, kdy nový Pivot Switchblade rozhodně není výjimkou.

On sice Switchblade v takovémto, spíše pro ostřejší terén uzpůsobeném setupu, není kolem, s nímž byste měli potřebu závodit s někým cestou do kopce, ač by to vlastně nejspíš i šlo. Nebudu vám tvrdit, že je Switchblade při záběrech skálopevně tvrdý a jeho tlumič se ani nehne, takové hodnocení patří sportovnějším modelům postaveným na systému DW-link (vzpomeňme třeba na Pivot Trail 429), na nedostatek opory si stěžovat ale rozhodně nemůžu.

Zadní stavba Pivotu Switchblade je poměrně důrazně ochráněna proti kontaktu s řetězem, tedy po celé délce vidlice i vzpěr.
„Vzduchové polštářky“ krytu vidlice se podílí na skutečně tichoučkém projevu kola v terénu. Až se mi podařilo na pár metrů vylekat stádo srnek…
Globálně patentovaný DW-link! 

Stejný kopec, zcela jiné tempo!

Pivot Switchblade je při šlapání takový pohodový, vyrovnaný, nevadí mu, že se tlumič spolu s pohyby jezdce maličko houpe, přitom ale celá zadní stavba působí krásně pevným dojmem, a hlavně vám hned, nebo možná po chvíli dojde, jak to hezky a snadno jede!

Není to XC chrt, tu a tam jsou jeho hmota a hrubé pláště znát. Pokud ale na něj usednete z jiného kola podobné, nebo třeba o kousek vyšší kategorie (myšleno zdvihově) a zejména pokud si s ním dáte své notoricky známé výjezdy, dojde vám, že na mnoha místech jedete úplně jiné tempo než obvykle, a přitom nemáte pocit, že byste se tím nějak ničili. Je to tím, že vaše kolo prostě parádně jede!

Ve výjezdech je zkrátka DW-link jasným přínosem, stejně jako robustní a tuhá zadní stavba, nebo pevný a přiměřeně vážící rám. Moc hezky to ale funguje i na nerovnostech, což lze odhalit již ve výjezdech či na přejezdech mimo asfalt. Sám jsem si ještě povolil kompresní útlum na tlumiči Fox Float DPX2, načež to zobalo vážně pohádkově. A přitom jsem měl stále pocit, že mám při záběru jasnou oporu.

Tlumič Fox Float DPX2 umožňuje přivřít krok pro výjezdy, nebo ladit samostatně kompresi v pozici „Open“.
U Pivotu mají rádi přesně naladěné odpružení, proto již tradičně doplňují tlumiče Fox o takovéto měrky sagu. 
Kdybyste se třeba cestou praštili do hlavy a zapomněli, kolik že to vzadu chodí…

Ustál i můj dolíček!

Switchblade je z hlediska odpružení velice schopný i při rychlejším pohybu terénem. 142 mm zadní stavby sice není nic ohromného, každopádně odpružení je vyladěno tak, aby tuto porci aktivních milimetrů využívalo efektivně a hlavně účelně. Tu a tam se zadek Pivotu příjemně zhoupne na terénní vlně, jinak si ale zachovává svůj klid a čistý chod.

Už jsem to myslím několikrát u kol s DW-linkem zmiňoval… Biky s tímto systémem vás často nemají potřebu informovat o dění nad zadním kolem, nehoupou se, nedělají vlny, přitom ale pracují na 100 % jakoby „v oblasti šedé zóny“. Člověk to primárně nevnímá, přitom mu na konci trailu dojde, co vše muselo jeho odpružení požrat!

Stejné je to i s tímto Pivotem, jehož odpružení, respektive jeho projev, je dost nenápadný, o to ale zřejmě aktivnější. Navíc se může pochlubit i velice příjemnou progresí na konci kroku, kterou nedostal na lopatky ani můj, poslední dobou tolik oblíbený, testovací dolík s výraznou kompresí. Ano, cítil jsem, jak se zde kolo celé více zabořilo do zdvihů, ale nebyl to nekontrolovatelný propad, navíc to nešlo až na doraz, takže palec nahoru!

Ochrana proti řetězu je i na materiálově bohaté vzpěře uzavírající trojúhelník zadní stavby.
Rám je připraven pro 29″ kola i pro balóny standardu 27,5 Plus. A pozor, zadní osa je standardu Super Boost Plus (157 mm).
Přímý úchyt zadního třmene (Post-mount) počítá již z výroby s větším diskem, tedy 180 mm napřímo bez přídavného adaptéru.

KOMPONENTY

Vzhledem k tomu, že byl Pivot Switchblade do značné míry v původní sériové výbavě, jak si jej můžete objednat, pojďme si projít pár zajímavých dílů. Předně můžeme zmínit zatím spíše opomíjenou vidlici Fox 36 z nejvyšší řady Factory vybavenou tlumením GRIP2. I když ono tady není moc co vykládat, jelikož tato vidlice je obecně dobře známá a je už trochu trapné ji stále dokola chválit.

Nejen mně se líbí, jak systém GRIP2 funguje, a jak lze u něj hezky doladit tlumení komprese i odskoku vždy pro nízkou i vysokou rychlost. Já přitom zvolil pro sebe tradiční maximálně citlivé nastavení a byl spokojen. Spokojen s prvotní citlivostí, spokojen s výkonem v rozbitém terénu a spokojen rovněž s jistotu na velkých těžkých překážkách. Výtečná je také tuhost a celková bytelnost této vidlice, díky níž si připadáte i ve značně rozbitém terénu jako „pán situace“.

Vidlice Fox Factory 36 (29″), 44 mm offset
Tlumení GRIP2 s možností ladit Low/High-speed kompresi.
Nastavení odskoku je tradičně schováno pod kovovou čepičkou. 

Rozhodně spokojený jsem byl také s tlumičem Fox Float DPX2, opět ve zlatém provedení (Kashima), u něhož jsem nedávno objevil možnost ladit kompresní útlum v otevřené poloze. Neváhal jsem, a i tento „čudlík“ jsem otevřel skoro naplno, „jen ať to hezky zobe“, jak již bylo popsáno výše.

Tlumič Fox Factory Float DPX2

Od Foxu je zde ještě sedlovka Transfer s luxusní délkou kroku 170 mm, alespoň na poměry rámů velikosti M-L a při mojí výšce postavy. I zde se překvapivě k sedlovce pojila páčka Race Face, ale proč ne, když je větší, lepší a lépe tvarovaná než originál Fox.

Páčka sedlovky od Race Face nabízí lepší ergonomii než originál Fox.
Ke zlaté vidlici a zlatému tlumiči se hodí i zlatá sedlovka Fox Transfer.

Pozici pohonu bez většího překvapení zaujala sada SRAM X01 Eagle (1×12) doplněná o převodník a kliky Praxis či vodítko a bashguard OneUp. Ani tady nedošlo k žádnému překvapení. Řazení chodilo přesně a čistě, karbonové kliky Praxis Girder dodaly kolu šmrnc i trochu tuhosti navíc (a pár gramů ušetřily), vodítko bych si klidně odpustil, za spodní kryt převodníku jsem byl ale rád. Navíc již přede mnou bashguard zjevně někomu párkrát zachránil situaci!

Jedním z nestandardních dílů jsou karbonové kliky Praxis Girder.
Kliky a převodníky sice „umí“ i SRAM, proč ale nevyužít placku Praxis?
Vodítko OneUp je poměrně decentní, ale nemyslím, že by zde bylo úplně nutné.
Bashguard se rozhodně hodí a evidentně již párkrát úřadoval!

Ne zcela běžným dílem jsou brzdy SRAM G2 RSC, které jsem si sám loni pořizoval na vlastní kolo a jsem přesvědčen, že to nebyla chyba. Líbí se mi, že lze jejich krok naladit přesně dle osobních preferencí.

Z mojí zkušenosti jsou jistější a stabilnější než starší Guidy a se silou na tom také nejsou rozhodně špatně. U SRAMu jim říkají „mini CODE“! Jistě, můžete je ještě trochu poladit jinými kotouči a deskami (např. díly Galfer tomu umí nasadit korunu), ale i tovární základ není vůbec marný!

Brzdy SRAM G2 RSC nabízí úpravu délky kroku i vzdálenosti páky od řídítek.
Páky i čelisti G2 se v mnohém inspirovaly FR/DH kotvami SRAM Code.

V případně obutí se opět nekoná žádné velké překvapení, žádné velké drama, neb je zde tradiční sestava Maxxis Minion DHF a DHR II s dostatečnou šíří a s kvalitní směsí 3C. Tyto gumy snad většina z vás zná, tak je opět není nutné chválit za to, jak hezky drží a jistě vedou.

Maxxis Minion DHF 29×2,5″ WT, 3C
Maxxis Minion DHF 29×2,4″ WT, 3C – osvědčené gumy, na které je spolehnutí!
Snad všechny citlivé partie byly opatřeny ochranou fólií od All Mountain Style (AMS).
Jistým bonusem pro testera byly zcela nové pedály Chromag Dagga, navržené ve spolupráci s Chrisem Kovarikem.
Do ruky krásně sedly gripy Chromag Palmskin, které nahradily původní Pivot Phoenix Factory Lock-On.
Sedlo WTB vystřídal příjemný a stylový Chromag LYNX DT. 
K stříbrným pedálům se náramně hodí představec Chromag BZA 35.

Pivot Switchblade – závěr

Zajímavé, před tímto testem jsem si v hlavě nastavil, že půjde o kolo, které lze zařadit někam do skupiny schopnějších trailbiků, po vstřebání všech jízdních dojmů ale odcházím s tím, že je Switchblade spíše lehčím endurem, či značně schopným all-mountain kolem s pár bonusy navíc. Tím hlavním bonusem je jeho efektivita a lehkost jízdy, která vás, v kontrastu k tomu, co vše lze na tomto kole sjet, bude nejspíš dlouho fascinovat.

Ač jsem při větší velikosti rámu a zvolené poloze LOW zaplul dost hluboko mezi velká kola, každou chvíli jsem zíral, jak snadno a rychle se s tímto kolem lze dostat na kopec! Stejně tak jsem nejednou zíral, co vše a s jakou jistou s ním dokážu a chci sjíždět. Čísla jeho geometrie možná nejsou extra radikální, vše ale natolik hezky zapadá do sebe, že jsem prakticky nenašel místo, kde bych se s tímto Pivotem necítil dostatečně jistě!

Trochu jiné to bylo po přechodu na polohu HIGH, která přidá posedu i řízení více na sportovním charakteru, což se může někdy hodit. V tomto nastavení bych Switchblade už do vysloveně ostrých sekcí nehnal, ale na vyjížďku napříč městským lesoparkem je to vlastně fajn.

Pivot Switchblade mě tak rozhodně zaujal, skoro až okouzlil a dopřál mi řadu fajnových zážitků za řídítky. A to jsme přitom stále jen v jedné rovině na velkých kolech. Jaké by to bylo na parametru 27,5 Plus, jaké by to bylo v režimu mullet? Tady by se dalo zkoušet věcí…

Text a foto: Štěpán Hájíček

Pivot Switchblade – základní údaje

Cena (rám): od 115 900 Kč
Cena (kompletní kolo): 175 900 – 369 900 Kč
Hmotnost: 14,35 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“ (možno nasadit 27,5 Plus, nebo vozit jako mullet)
Zdvihy: 160/142 mm (P/Z)
Kokpit (řídítka/představec): 780/35 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více o tomto kole na mezinárodním webu pivotcycles.com, české ceny a další specifiky najdete na eshopu protocycles.cz

PLUS

  • Lehký a zároveň robustní rám
  • Lehkost a svižnost jízdy, zejména s ohledem na nasazené pláště, zdvihy a schopnosti v terénu
  • Krásně efektivní zadní zavěšení DW-link, které je zároveň vysoce komfortní a neustále lepí zadní kolo k povrchu
  • V terénu dostatek akce a velice slušná progresivita odpružení na konci kroku
  • I při lehce nižším zdvihu (142 mm) funguje zadní stavba jistě a spolehlivě i v těžkém terénu a při vyšším zatížení (nepůsobí ošizeně vůči 160mm vidlici)
  • Celkově výrazná jistota a sebevědomí na úrovni řady enduro kol (pozice LOW)
  • Možnost snadno měnit geometrii (HIGH/LOW) pomocí Flip-chipu na horním rameni
  • V horní poloze (HIGH) o poznání sportovnější projev celku vhodný pro vyjížďky středně náročným terénem
  • Možnost přestavět na 27,5“ Plus, na mullet a vůbec hrát si s tímto kolem dle chuti a potřeby

MÍNUS

  • Krom skutečnosti, že by se mi o něco lépe jezdilo na menším Mku, snad tentokrát nemám jediné zásadní výtky. Vše fungovalo a když už jsem byl z něčeho překvapen, tak to bylo spíše pozitivně než naopak!