reklama

reklama

Cannondale Scalpel / Scalpel SE | S Horstem, či bez Horsta?

Cannondale Scalpel je již poměrně klasickým pojmem ve světě XC fullů, který prošel již řadou obměn. Okolo roku 2001 začínal na 26“ s „ohybnou“ zadní stavbou, později se koncepce jeho odpružení trochu změnila, po čase přišla velká kola (29“) a relativně nedávno následovala poslední obměna – Scalpel-Si. I když ono to vlastně bylo již v roce 2016!

Na základě pocitu, že je s námi poslední generace Scalpelu-Si vlastně jen chvíli, jsem si nejdřív říkal: „Proč zase nový Scalpel?“, když se teď ale dívám na datum představení poslední generace, tak už to docela chápu. Navíc aktuálně nový Scalpel, tentokrát bez přídomku Si, nabízí skutečně mnoho nového, celkově nový přístup a řadu nových nápadů, proto si svou pozornost jistě zaslouží!

Aktuálně představená generace Scalpelu se na jedné straně vrací, v jisté míře, k vlastním kořenům, na straně druhé pak navazuje na poslední vývojové trendy svých nejnovějších sourozenců s plným odpružením, jako je třeba Cannondale Habit. K tomu všemu navrch přidává specifika a vlastnosti, které jsou v vyžadovány v moderním cross-country, jež je výrazně techničtější, než jak tomu bylo kupříkladu v dobách počátků Scalpela na 26“ kolech.

Poslední generace Cannondale Scalpel-Si Race (2016)

Od kořenů po modernu

Poslední proměna Scalpelu tak rozhodně není žádným lehkým faceliftem, ale dost zásadní konstrukční obměnou této platformy. Ta se sice stále snaží držet původní doktríny v tom, že kolo této kategorie a nositel tohoto jména musí být v první řadě lehký, tuhý a efektivní, k tomu navíc ale přidává i zajímavé moderní prvky, a jak u značky Cannondale snad nikoho příliš nepřekvapí, tak i poněkud jiný pohled na věc.

Základem je tedy logicky karbonový rám (v nabídce budou verze Carbon i „vylepšené“ Carbon HiMod), 29“ kola, v mnoha případech s karbonovými ráfky, 100 mm zdvihu na straně vidlice i zadní stavby a pak je tu řada nového.

Díky skutečnosti, že jsem výše zmínil jistou příbuznost s modelem Habit, tak některým již možná trochu svitlo v tom smyslu, že i Scalpel opouští značkou Cannondale léta používaný jednočep s přepákováním a přechází na nezávislé čtyřčepové zavěšení s Horst Linkem (čep na zadní vidlici před patkou).

Cannondale Scalpel Carbon 2 (MY21)

Cesta (zpět) k Flex Pivotu

Důvodů k tomuto kroku je celá řada! Ve zkratce jde o to, že je „skutečný čtyřčep“ jedním z nejlépe fungujících systémů, který se v MTB používá, avšak důvodem, proč jej v XC až tak často nevídáme, je jeho obecně vyšší hmotnost oproti jiným jednodušším řešením. Lidé z Cannondale tvrdí, že integrace Horst Linku znamená nárůst hmotnosti o cca 200 g.

A právě zde se nachází bod, kde se konstruktéři z Cannondale rozhodli změnit (opět) pravidla hry! Tedy vytěžit maximum z výhod čtyřčepu bez penalizace v podobě vyšší hmotnosti či obětování tuhosti!

Cesta, kterou k tomu zvolili, přitom nese stopy „návratu ke kořenům“, kdy se rozhodli vrátit do hry řešení nahrazující pohyb jednoho z čepů pružností karbonové planžety na zadní stavbě – tzv. Flex Pivot. V tomto případě se takovou planžetou nahrazuje právě Horst Link na vidlici před osou zadního kola.

Mnohé možná napadne otázka „Jak dlouho to vydrží, než to praskne?“ Pravdou přitom je, že to vydrží hodně! Víc, než byste čekali, dokonce víc, než by čekali konstruktéři Cannondale!

Aby si ověřili právě tuto otázku v praxi, rozhodli se vytvořit experimentální zadní stavbu s Flex Pivotem pro pár kusů modelu Habit a dali takto upravená kola vybraným teamovým jezdcům s tím, ať se s nimi nemažou! Přestože se čekalo, že to při vyšším zdvihu a výrazně ostřejším zacházení může někde začít praskat, tak se nestalo nic! Flex Pivot držel a fungoval! Takže „Žádný strach“!

Flex Pivot nahrazující důležitý Horst Link.
Planžeta Flex Pivotu je potažena gumou i na levé straně. 

(Ne)nápadná změna koncepce

Zadní stavba Scalpelu se tak hodně proměnila, ač to méně zkušeného pozorovatele třeba nepraští hnedle do oka. Třeba proto, že je pozice tlumiče pod horní trubkou zachována. Přibylo ale ono zúžení na konci vidlice překryté na obou stranách ochranným gumovým potahem, zásadně se též změnila pozice a podoba horního ramene.

To již není zavěšené na horní trubce jako u posledních generací, ale je posazeno na poměrně specifickém výstupku umístěném z přední strany sedlové trubky, aby bylo v té správné poloze a pomohlo docílit kýžených vlastností z hlediska kinematiky zadní stavby.

Tedy primárně skloubit co nejlepší reakce celého kola na energii jezdce soustředěnou do pedálů a zároveň vytěžit maximum z funkce zadní stavby bez ohledu na šlapání či aktivaci zadní brzdy. Hovoříme zejména o přítlaku a také o komfortu. Vývojáři se rovněž zaměřili na potlačení efektu „tahání za pedály“ (pedal kickback), aby vás odpružení nikterak „neobtěžovalo“, ale bez povšimnutí jezdce lepilo zadní kolo k povrchu ve sjezdech i výjezdech.

Horní rameno je usazeno na svébytném výstupku na sedlové trubce.
Nezvyklou konstrukcí je také usazení hlavního čepu zadní stavby, který spočívá v tomto radikálně rozšířeném domečku nad středem.
Tato konstrukce nese označení „Chainstay Garage“ a měla by přispět ke snížení hmotnosti při zachování vysoké tuhosti.

Lefty Ocho – unikátní konstrukce zůstává

Co se oproti předchůdci nijak zásadně neliší je nasazení unikátních vidlic Cannondale Lefty Ocho, které budou přítomny takřka u všech verzí nové generace modelu Cannondale Scalpel (výjimkou je základní Scalpel 4 s vidlicí Fox 32 SC), a to jak v karbonovém provedení (verze Scalpel HI-HOD), tak i v hliníku u dostupnějších variant.

Z hlediska konstrukce se hliníková a karbonová verze Lefty Ocho nijak zásadně neliší, rozdíl je pochopitelně v ceně a z praktického hlediska především v hmotnosti, kdy je karbonová varianta očekávatelně lehčí!

Jedna z vychytávek, přítomná vlastně již u současných dosluhujících modelů Cannondale Scalpel-Si, je možnost dálkového ovládání (zamykání) vidlice, navíc již z výroby propojeným se zadním tlumičem Fox. Stačí tedy jediná páčka na místě levého řazení, jedno cvaknutí a celé kolo je v mžiku pevné, tvrdé a připravené pro nekompromisní boj třeba v závěrečném spurtu!

Cannondale Lefty Ocho
Spodní kluzák tradičně chrání karbonový kryt.
Demontáž třmene, nezbytná při sundávání kola, by měla být rychlá a pohotová. 

Efektní a efektivní – úložný prostor na spodní trubce

Pomineme-li jistá výše zmíněná specifika, je vlastně rám nové generace Cannondale Scalpel vzhledově poměrně jednoduchý a má poměrně čisté linky. Jedním z netradičních zpestření je prolis, respektive vybrání s otvorem zhruba uprostřed spodní trubky v místě, kde je usazen košík na lahev.

Otvor do rámu zde není jen tak náhodu, ale zcela záměrně vytváří prostor pro uložení nářadí, knotů a případně i bombičky pro nafouknutí kola. Tento otvor je buď zakryt nevýraznou záslepkou, na níž se montuje košík (levnější modely Cannondale Scalpel), nebo je zde tzv. Stash Kit, který v základu obsahuje multiklíč Fabric, knoty Dynaplug Racer a bombičku s koncovkou. Více napoví fotky.

Tzv. Stash Kit ukrývá multiklíč Fabric, který stačí jednoduše vytáhnout…
Na druhé straně jsou knoty Dynaplug Racer a páska pro bombičku s CO2.

Doba se mění, úhly se mění!

Pomalu se dostáváme ke konci dnešního představení, proto bychom se mohli zmínit ještě o nové, opět o kus dopředu posunuté a vylepšené geometrii. Vzhledem k tomu, jakým způsobem se za poslední roky proměnila podoba XC tratí, kolik technických sekcí přibylo atd., bylo nutné náležitě vylepšit také řízení.

Cannondale k tomu tradičně využil asymetrickou zadní stavbu Ai (zkrácení zadní stavby na 436 mm), trochu zahýbal s úhlem sedlovky (74,5°), s délkou rámu (reach mezigeneračně vzrostl o 1 až 1,5 cm), a hlavně opět o něco položil úhel hlavy! Skok to přitom není nijak skromný, ale poměrně zásadní, jelikož současný Scalpel-Si měl hlavu skloněnou pod úhlem 69,5°, novinka určená pro modelový rok 2021, vsází na hodnotu 68°!

Vzhledem k tomu, že jsme se v rámci prezentace těchto novinek na kolech Cannondale Scalpel také svezli, musím již zde říct, že posun je to skutečně znatelný a nový Scalpel se zdá být v terénu značně nebojácný. O tom si ale povíme více v samostatném článku věnovaném jízdním dojmům.

Cannondale Scalpel (MY21)
Cannondale Scalpel SE (MY21)

Cannondale Scalpel SE – Special Equipment

Společně s novinkou Cannondale Scalpel s jasným sportovním zaměřením se světu představuje také pokračovatel lehkého trailbiku na velkých kolech – Scalpel SE – tedy kolo se „speciálním vybavením“! To už vlastně samo o sobě vyjadřuje, jaký je rozdíl mezi Scalpelem a Scalpelem SE (test Cannondale Scalpel SE, rok 2018).

Abychom ale byli trochu konkrétnější, zatímco sportovní Cannondale Scalpel důvěřuje velkým kolům a vyrovnané hodnotě zdvihu 100 mm nad oběma koly, Scalpel SE přidává nejen širší řídítka, kratší představce, teleskopické sedlovky nebo hrubší pláště, ale rovněž stoupá se svým zdvihem na hodnotu 120 mm na obou frontách.

Jiná je zde taktéž vidlice! Jelikož Lefty Ocho zůstává čistě na zdvihu 100 mm, vsadil Cannondale u modelu Scalpel SE na novinku v podobě vidlic RockShox SID 35 (představení) s robustnější konstrukcí a delším zdvihem (120 mm), než má standardní závodně orientovaný SID. Jeho protiváhou je hnedle další novinka, lehoučký tlumič RockShox SIDLuxe, použitý už jen proto, aby odpružení fungovalo v maximální možné rovnováze.

Úpravy se pochopitelně dočkala i geometrie, kde se základní úhly opět o něco položily, konkrétně hlava na hodnotu 67° a sedlová trubka na 74° (viz tabulka výše).

Cannondale Scalpel SE 2 (MY21)

Praktické postřehy již máme!

Tolik snad dostatek základních informací k dnešnímu představení novinek Cannondale Scalpel a Scalpel SE (MY21). Jak již bylo naznačeno v textu, na obou těchto kolech jsem se v rámci skromnější prezentace v brněnském Aspire také osobně svezl a mám tak již v hlavě své osobní první dojmy, o které se s vámi v rámci následujících dní velice rád podělím. Ale to již bude samostatný článek, ať se nám to nemixuje dohromady.

Více informací o novinkách Cannondale Scalpel a Scalpel SE najdete na mezinárodním webu cannondale.com, české ceny a další lokalizované informace najdete na stránkách cannondalebikes.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Cannondale