SRAM G2 RS a R | Na dosah vašich prstů! (tech news)
Na konci března tomu bude akorát rok, co SRAM vypustil do světa informace o nové generaci svých MTB brzd – SRAM G2 –, která se zdála být náhradou klasického Guidu. Pravda je ale taková, že vzhledem k dosavadní dostupnosti pouze dvou nejdražších verzí – Ultimate a RSC – jsme jich naživo zatím moc neviděli?! Zatím na nových kolech stále kraluje Guide… To se snad ale brzy změní!
SRAM totiž pokračuje v omlazování svého brzdového segmentu, respektive v rozšiřování rodiny SRAM G2, a to směrem dolů, blíže lidu! Dnešním dnem se totiž uvolňují informace o brzdách SRAM G2 RS a G2 R. Na nejzákladnější (OEM) „Téčko“ se zatím nedostalo, ale třeba i na něj časem dojde.
Abych se zbytečně neopakoval s popisem toho, co vše nového přináší SRAM G2, odkázal bych vás raději na svůj loňský článek – představení SRAM G2 Ultimate a G2 RSC. Komu by se to nechtělo zpětně studovat, pro toho mohu shrnout, že SRAM G2 využívá řadu prvků a konstrukcí osvědčených u FR a DH modelu SRAM Code, avšak v lehčím trailovém balení. Ve SRAMu ostatně rádi nazývají „Gé-dvojku“ výrazem „Mini Code!“
Bez zajímavosti jistě není fakt, že jsem si brzdy SRAM G2 RSC minulý rok sám pořídil a prakticky celou sezónu je vozil na svém loňském kole Lapierre Zesty AM 4.0 FIT. Dopředu radši hlásím, že jsem obecně spíše příznivcem brzd SRAM než třeba Shimano, a to už dlouhodobě, každopádně z „Gé-dvojek“ jsem byl doslova nadšený.
Možnost snadno upravit vzdálenost páky a délku kroku není třeba považovat za nic mimořádného, každopádně mně se díky tomu podařilo naladit přesně ten krok, jaký jsem chtěl – krátký, tvrdý s jasnou odezvou! Pecka!!! K těmto brzdám jsem si pořídil jako bonus destičky Galfer (dopředu závodní PRO, dozadu Standard) a k tomu i Galfer disky (Wave Fixed), čímž bylo dokonalé kombo dovršeno! Alespoň pro mě 😎🤘🏻
Stabilní a jistý krok, minimální efekt měknutí či tvrdnutí, jistota i v dlouhých sjezdech (testováno třeba i ve Finale Ligure), vysoký brzdný účinek! Už na starší Guidy jsem si nikdy příliš nestěžoval, tak jako mnozí ostatní, SRAM G2 je ale pro mě špička toho, kam se SRAMácké brzdy mohou dostat.
SRAM G2 RS
Členění jednotlivých modelových řad a jejich značení je u SRAMu stabilní již několik let, proto by vám nejspíš došlo, že pod modelem SRAM G2 RSC, který disponuje kolečkem pro snadné nastavení vzdálenosti od řídítek a druhým, které ladí délku kroku, se nachází model RS, jenž druhý z výše popisovaných prvků nastavení nemá! Tedy možnost hrát si s délkou kroku kolečkem zapuštěným do těla páky.
U SRAMu G2 RS si tak můžete hrát jen s pozicí páky samotné, zbytek funkcí je již plně fixován v jejím těle. Co ale této řadě nechybí je systém „chytrého přepákování“ SwingLink®, který by měl pomoci dostat destičky co nejrychleji k disku a poté poskytnout jezdci maximálně jemnou a detailní modulaci brzdné síly.
Brzdy SRAM G2 RS vedle toho nabídnou standardně organické destičky, metalické dodávané k vyšším modelům G2 bude možné dokoupit samostatně, onu možnost snadno upravovat vzdálenost páky od řídítek, nový tvar páky a brzdového třmene, nebo systém Bleeding Edge pro snadné zapojení odvzdušňovací sady ke třmeni.
SRAM G2 R
O další úroveň níže posazený model SRAM G2 R naštěstí nepřichází o snadno dostupné kolečko pro úpravu vzdálenosti páky od řídítek, zapomenout ale musí na systém SwingLink®, jehož místo nahradí přímé propojení páky a řídícího pístu v jeho těle.
I v tomto případě se lze spolehnout na systém snadného odvzdušňování Bleeding Edge, případně na základní organické destičky, které by měly být rozumně dávkovatelné a patřičně silné. Brzdy SRAM G2 R by tak měly na jedné straně nabídnout to nejdůležitější z vývojových laboratoří SRAM, odkaz modelu Code, avšak za velice atraktivní cenu!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM
Ceny SRAM G2 RS a G2 R
SRAM G2 RS – 4 299 Kč
SRAM G2 R – 3 599 Kč
Více informací o nových brzdách na webu: www.sram.com