reklama

reklama

GIRO Radix MIPS | Vyspělý dědic trůnu (představení)

Chcete-li nahradit vyhlášený a lety prověřený produkt, ať již v jakémkoliv oboru, chce to obvykle přijít s něčím výjimečným, nebo alespoň s něčím znatelně lepším, než byl originál. Podívejte se třeba na potenciálního nástupce legendy VW Golf, elektromobil VW ID.3. Jestli já s tím příměrem ale nešel až moc daleko?

Možná ano, možná ne… Je-li model ID.3 budoucností automobilky Volkswagen, který jedou plně nahradí klasický Golf, pak může být helma Giro Radix podobným nástupcem oblíbené a dlouho na scéně setrvávající trailové řady Hex.

Rozdíl mezi nimi, krom toho, že jedno jsou auta za těžké statisíce a druhé helmy s cenou o několik řádů nižší, spočívá v tom, že vozy VW Golf a ID.3 budou jistě ještě nějaký čas existovat paralelně vedle sebe, zato helma Giro Hex se již přestala vyrábět, načež její místo v nabídce nově zaujímá právě Giro Radix.

V sedle Rock Machine Gravelride CRB 700

Podoba čistě náhodná?!

Kdo si dobře pamatuje, nebo má doma ještě staršího Hexe, toho snad potěší, že se nový Radix nechal Hexem tvarově do značené míry inspirovat. Proto zde najdeme kupříkladu dva středové podélné otvory (Hex měl tři…), které jsou po obou stranách lemovány tradiční baterií zešikmených příčných průduchů.

Konec ale srovnávání, pojďme si povědět něco víc o novince Giro Radix jako takové. Co byste neměli přehlédnout, je kupříkladu kompletní „opláštění“ technologií In-Mold, které Giro označuje jako „Full Wrap“. Hodně volně přeloženo jako „kompletně zabaleno“.

V principu se jedná o spojení horní a spodní části skořepiny s okem viditelným „švem“, což je u většiny variant využito tu k více tu k méně výraznému barevnému ožive;ní.

Asi největší barevný kontrast najdete u varianty „Mat True Spruce/Citron“, kterou máme k dispozici na dlouhodobý test s tím, že je horní část polykarbonátové skořepiny přírodně tmavě zelená, spodní pak křiklavě citrónová, ať použijeme něco z originální terminologie Giro.

 
 

MIPS, POV, nebo Roc Loc

Zaměříme-li se na další technologie a specifikace, pak zde najdeme kupříkladu 25 ventilačních otvorů či upínací systém Roc Loc® 5.5 ovládaný tradičně kolečkem, který je u verze s ochranou MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) právě s tímto „zlepšovákem“ spojen v jeden celek.

V případě Radixu to znamená, že je čelenka, která je základem stahování okolo hlavy, pevnou součástí vnitřní „čepičky“ MIPS, na níž jsou přímo usazené výstelky. Ve výsledku je tak vaše ctěná lebka v přímém spojení pouze se skořepinou MIPS, s níž je helma samotná propojena, v tomto případě takřka neviditelnými (vizuálně ukrytými), pružnými čepy.

Jedinou výjimku, pověstně potvrzující pravidlo, představuje zadní upínací část, která je v jednom bodu pevně spojená se skeletem samotné helmy, přičemž je v tomto místě doplněna o výškově polohovatelné spojení. Pomocí tohoto „posuvníku“ lze přitom výšku (míru utopení) upínací části snadno upravit a zafixovat v jedné ze tří dostupných pozic.

K základnímu popisu doplňme snad ještě skutečnost, že je helma Giro Radix vybavena polohovatelným štítkem (P.O.V.™), s nímž lze snadno v rozumné míře plynule hýbat nahoru a dolů a dále výstelkami z materiálu Cool Fit.

Upínací systém Roc Loc® 5.5 je u Giro Radix pevně integrován do skořepiny MIPS.
Ovládací kolečko Roc Loc® 5.5 je sice malé, ale velice dobře přístupné.
Zadní upínací část lze snadno výškově posunout (3 polohy).

Prvotní praktické zkušenosti

Helmu Giro Radix MIPS jsem měl již párkrát na sobě, proto vám můžu říct i pár slov o jejích praktických vlastnostech a specifikách použití. V první řadě jsem chvíli váhal mezi velikostmi M a L, avšak vzhledem ke specifikům tvaru mojí lebky (spíše kulatá a širší) mi nakonec sedlo větší L, ač si třeba u sesterského Bellu obvykle vybírám M.

Zde jsem měl, v případě menší helmy, (svůj) „klasický problém“ s užší podélnou konstrukcí Gira, kdy jsem cítil vyšší tlak zejména na spáncích. Větší kousek (L) mi ale sedne krásně. Helma je spíše hlubší, což se mi líbí, výstelky jsou jednoznačně příjemné a čepička či vnitřní skořepina MIPS celou lebku hezky obejme, přitom nepůsobí jako něco navíc.

Díky integraci upínací čelenky do skořepiny MIPS mám pocit, že Giro Radix sedí na hlavě jistěji než jiné starší helmy s MIPSem, necítíte tolik onen „plovoucí efekt“ skořepiny vůči helmě samotné, a to jak když si zkoušíte helmu doma či v obchodě, tak samozřejmě i za jízdy.

Ovládání upínacího kolečka je rovněž snadné a pohodlné. Kolečko samotné je spíše menší, má ale výrazně vroubkovaný gumový lem a je navíc velice snadno přístupné. Bez problému jej tedy nahmátnete a pootočíte kam je třeba i v dlouhoprstých rukavicích.

Nejvyšší poloha štítku.
Nejnižší poloha štítku.

Zbavme se složité aretace!

Při prvním rovnání helmy před jízdou mě trochu překvapilo, že spony na bočních popruzích (pod ušima) nejsou „zacvakávací“, ale jen průchozí – nemáte možnost aretovat jejich polohu. To ale v reálu není handicap, ale spíše výhoda. Ony jsou totiž tyto spony o to lehčí a jednodušší, navíc k jejich ideální pozici se snadno dostanete zataháním za jednotlivé popruhy a pak prostě drží tam, kde mají být. Nic složitého!

Rovněž k snadnému a plynulému polohování štítku nemám připomínek, stačí lehký pohyb jednou rukou a hnedle je v pozici, která vám vyhovuje. Na závěr přihodím snad ještě jeden zajímavý postřeh, nebo spíš takovou zajímavost.

Prvních pár jízd jsem si totiž musel zvyknout na skutečnost, že je spodní část skořepiny citrónově svítivá, myšleno hlavně z hlediska výhledu dopředu. Jde tedy o specifikum nejspíš jen této barevné kombinace, ale musím přiznat, že mě světlá žlutá na okraji mého zorného pole chvíli dráždila.

Podvědomý reflex mě přitom nabádal zvednout štítek, což ale logicky nepomáhalo… Jak už jsem ale naznačil, je to hlavně otázka zvyku, kdy po pár dalších dnech s helmou Giro Radix na hlavě o tomto žlutém lemu v „hledáčku“ prakticky ani nevím, ale někoho by to mohlo dráždit třeba i dlouhodobě.

Každopádně u matně černé, tmavě modré nebo třeba i u červené tento „problém“ nejspíš nenastane, jelikož zde je spodní lem helmy naopak tmavší než její vrchní část.

Tolik obecné teoretické a stručné prvotní praktické představení této novinky, kterou budete vídat na mojí hlavě opět celou sezónu 2020.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Z testu Stevens Momnarch Trail 29 / Marzocchi Bomber Z2

GIRO Radix MIPS – základní údaje

Cena: 2 599 Kč /2 999 Kč (MIPS)
Hmotnost: 330/344 g (tabulka/zváženo)
Upínací mechanizmus: Roc Loc® 5.5 (integrace MIPS)
Konstrukce: In-mold (Full Wrap)
Ventilace: 25 otvorů
Další vlastnosti: polohovatelný štítek P.O.V.™, výstelky Cool Fit
Velikosti (Super Fit™): S (51–55 cm), M (55–59 cm), L (59–63 cm), XL (61–65 cm)

Více informací, stejně jako barevné varianty, velikosti, ceny a dostupnost jednotlivých proveden najdete na webu eshop.progresscycle.cz (Giro Radix) /  eshop.progresscycle.cz (Giro Radix MIPS)