reklama

reklama

RB RX – Ospalky prototypu jsou ty tam | TEST

Domácí stavitel rámů a výrobce kol, značka RB (Race Bike), se rozhodně nežene za každou inovací a trendem jako stádo chrtů za králičí kožkou na psích závodech, ale naopak rozvážně sleduje dění a postupně do své nabídky adaptuje ty kategorie, které se zdají být dlouhodobě smysluplné. Stejné to bylo (je) i s gravel biky!

Ano, RB již dříve mělo ve své nabídce stroj s modelovým označením RX zařazený někde na pomezí silnice, gravelu a CX, který se tedy dal použít na mnoho způsobů, ale co bylo včera, není dnes… Pravidla, podoba, vlastnosti nebo třeba geometrie gravel biků se postupně proměnily, proto bylo potřeba „vytasit se“ s něčím novým, tedy se strojem, jenž by splňoval moderní štěrkodrtičská kritéria.

Určité náznaky změn jsme zaznamenali před více jak rokem, načež jsem měl možnost loni v zimě na vlastní kůži ozkoušet a pro vás popsat jeden z předprodukčních vzorků, nebo, chcete-li, jeden z posledních prototypů před stanovením finální podoby modelu RB RX nové generace.

Konečná podoba „erikska“ přitom byla víceméně odtajněna už někdy v druhé půlce minulého roku, tehdy ale ještě nebyly k dispozici testovací vzorky, abychom si tuto novinku mohli také osobně vyzkoušet. Ke konečnému řešení jsme se tak dobrali až před koncem roku 2019, přičemž jsem novému stroji RB RX proháněl pérka před Vánoci, okolo Vánoc a pak ještě chvíli po Novém roce, kdy jsem dodělával poslední fotodokumentaci k tomuto textu.

Společných kilometrů jsme tak absolvovali víc než dost na to, abychom se mohli vzájemně dobře poznat a hlavně, abych vám mohl povědět o tom, kam se vývoj a podoba modelu RB RX posunula od stádia jednoho z posledních prototypů k dnešnímu produkčnímu štěrkoletu.

Tady víc a tuhle méně!

Už jsem si skoro myslel, že parametry a především geometrii původního, loni v únoru prezentovaného prototypu, asi ani nevyhrabu, ale nakonec se stačilo podívat na vlastní článek a ejhle, tam je vše! I bez toho jsem byl informován, že se finální verze v řadě parametrů proměnila a posunula „více do moderna“, což znamená především prodloužení rámu a poupravení základních úhlů.

Ve zkratce, úhel hlavy u modelu 2020 je 69° (budeme popisovat testovanou velikost M), u verze 2019 to bylo 70,5°. V opačném směru se posunul úhel sedlové trubky, tedy ze 73° na 74°, délka horní trubky je stejných 565 mm, zato třeba reach se natáhl z hodnoty 389 mm na 401 mm. Doplňme snad ještě, že je délka zadní stavby fixována na údaji 430 mm, rozvor ale vzrostl z 1045 mm na 1074 mm.

Značka RB se nevyžívá v žádných okázalých designových hrátkách, ale řídí se pravidlem jednoduchosti a střídmého přístupu…
…,proto se není čemu divit, že je testované kolo opatřeno hodně decentními logy a tradičním plastickým odznáčkem na hlavové trubce. 

Stejný, přitom o dost jiný!

Jak se přitom tato směs čísel a údajů promítla do pocitů ze sedla skutečného kola? Na jedné straně jen málo, na druhé hodně. Kupříkladu se mi u finálního produkčního kusu již nestávalo, že bych si při zatáčení kopal špičkou boty do předního kola, čemuž musím výrazně zatleskat. Kdo to někdy zažil, ví, proč takové nadšení!

Odstranění tohoto nepříjemného „efektu“ souvisí především s prodloužením dosahu (reach) a menším úhlem hlavy. Co mi naopak přišlo trochu podobné, nebo prostě takové „eRBéčkovsky“ přívětivé, byl pocit za řídítky.

Pravda je, že jsem si loni hrál tak dlouho s představcem, až jsem jej otočil směrem dolů a posunul jej až těsně k hlavě. Nyní jsem představec naopak nechal ve „stoupavém sklonu“, zároveň ale v jeho nejnižší možné poloze. Navíc, když jsem si kolo přebíral, byl na něm krátký představec (70 mm), přičemž jsem jako bonus dostal – na vyzkoušení a porovnání – druhý kousek dlouhý 90 mm. Víte, jak to dopadlo?

Už ani nevím, zda to bylo dáno více leností, nebo prostě jen pohodlím a dobrým pocitem z ovládacího centra, ale nakonec jsem si na kole nechal kratší představec, ponechal jsem jej otočený vzhůru a byl jsem naprosto spokojený. Na to, že mám radši spíše nižší úchopy…

Střídmé a převážně rovné a kulaté trubky rámu jsou doplněny podobně střídmou karbonovou vidlicí jejíž nohy jsou přísně rovné a přiměřeně profilované.  
Pevné osy jsou dnes v podstatě standardem, vepředu i vzadu jsou zde osy průměru 12 mm. Velká páka je praktická, osa na inbus by ale vypadala lépe. 
Vidlice pamatuje na „designové vychování“, proto umožňuje tažení hadice brzdy vnitřkem se zajímavým plastickým výstupem. 

Zapluj do ušáku!

Každopádně v této poloze mi RB RX náramně sedlo! Vlivem použití zmíněného představce byl posed maličko kratší, ale to mi vlastně vůbec nevadilo. Velice brzy jsem si totiž našel svou ideální polohu, hezky se za řídítky uvelebil, jako bych si sedal do starého babiččina ušáku a bylo mi jednoduše fajn.

Měl jsem pocit, že na vše krásně dosáhnu, že jsem skloněný tak akorát i pro trochu sportovnější styl jízdy, a zároveň jsem si užíval pocit, že mám kolo krásně pod kontrolou a můžu se srdnatě a odhodlaně vrhnout i na techničtější pěšiny!

Alespoň jak mi tento štěrkolet a jeho pláště WTB s nízkým a poměrně hustým vzorkem (WTB VENTURE 700x40C) dovolily. A že jsme toho zvládli projet skutečně dost, až jsem se zase po delším čase divil, co vše takový gravel bike zvládne, když je jeho jezdec dostatečně „praštěný“.

Zakončení hlavové trubky ukrývající integrované hlavové složení navazuje na jemné křivky vidlice trochu skokově, ale neřekl bych, že to nějak bije do očí. 
Použité pláště WTB Venture v rozměru 700x40c se do rámu i vidlice vešly s dostatečnou rezervou, širší obutí bych už ale do tohoto kola radši necpal.

Hlavně klid a nohy v teple!

Pocit pohodlí a uvolněnosti mě ostatně provázel po celou dobu soužití s RB RX, jelikož toto kolo klid a pohodu přímo vyzařuje. Snad už jen jeho umírněný vzhled využívající klasické rovné trubky bez zbytečných příkras a kudrlinek, onen výše popsaný pohodový posed, s nímž si můžete ještě sami hrát a dostat se ke své vlastní konfiguraci, nebo jeho celkový jízdní projev, který má v sobě zakódovaný klid, pohodu a jistotu.

Rozhodně zde ještě, minimálně jednou, musím pochválit meziroční úpravy geometrie, jelikož je poslední podoba i v tomto směru krásně vyvážená. Tomuto eRBéčku rozhodně nechybí klid ve stopě, díky čemuž člověk i na rozbitější cestě může nechat své ruce jen volně položené na řídítkách, točit nohama, pohodově plynout lesem a občas se většími oblouky vyhýbat výraznějším nástrahám, nebo jednoduše v klídku kopírovat křivku stezky táhnoucí se jako jednou šedivá, jindy hnědá stužka krajinou před vámi.

V jiných případech, když vás náročnější terén sám o sobě, nebo vaše touha zažít něco emotivnějšího probere ze snění a vy to začnete střihat po cestičkách, kde se lidé obvykle pohybují na horských kolech, zase oceníte, jak RB RX ochotně reaguje! Jak přirozeně a pohotově dokáže měnit směr, kličkovat, nebo třeba i nadskakovat, když je to potřeba. Prostě takové prodloužení vlastních nervových zakončení, či jak to lépe popsat?

Značka RB se poslední dobou pomalu ale jistě přiklání k vnitřnímu vedení kabeláže, k čemuž využívá vlastní plastové vstupy vytištěné na 3D tiskárně. 
Zajímavý, logický a v pravdě nenápadný je výstup hadice zadní brzdy těsně před středem, kdy hadice dále vede až k třmeni z venku po rámu. 

V jednoduchosti je síla? Nebo je v ní ukrytý komfort?

S celkově příjemným dojmem úzce souvisí také komfort, který kladné pocity na kole vlastně sám o sobě podmiňuje a zároveň umocňuje. Asi se nebude konat žádné velké překvapení, když řeknu, že je na tom i po této stránce RB RX více než dobře.

Mlhavě si vzpomínám na dobu, kdy jsem testoval pro Velo v Duelu RB CRR a k němu ještě jiný hardtail a jen jsem žasl, jak je RB komfortní! Tedy i přes to, že bylo svařeno z prostých, převážně rovných trubek s kruhovým průřezem, což bylo ve značném kontrastu vůči jeho tehdejšímu konkurentovi s výraznou profilací a zprohýbáním snad na všech místech, kde byste si to jen dokázali představit!

Zkrátka v jednoduchosti je zřejmě síla! Nebo se ďábel skrývá v detailech?

Podobný příběh se před námi odvíjí i v případě novinky RB RX, kde jsou nejvýraznějšími prvky na rámu výztuha mezi hlavou a spodní trubkou, vertikální zploštění nohou zadní vidlice v místě, kde míjí plášť zadního kola, nebo třeba lehké „podsazení“ vzpěr zadní stavby pod úroveň horní trubky. Suma sumárum – prostě to funguje a basta!

Ano, do úrovně komfortu značnou měrou promlouvají také kola a pláště, přičemž zde byly použity relativně prosté, či standardní, ale plně funkční díly. Zapomenout bych v této souvislosti neměl ani na uhlíkovou vidlici s rovněž kompozitním krkem. I ta pracovala ukázkově. Jemné otřesy, větší překážky, nebo třeba ostré hrany na staré panelové cestě. Většinu z toho jsem cítil, ale vlastně dost vzdáleně a utlumeně!

Za jeden z mála konstrukčních „výstřelků“ by se dala označit tradiční výztuha mezi spodní a hlavovou trubkou. 
Prostor za středem je volný, tedy bez spojovacího můstku, pouze nohy vidlice jsou v místě, kde se nachází zadní pneumatika výrazněji vertikálně zploštěné.
Spojovací můstek nalezneme v horní části vzpěr zadní stavby. Absenci návarek na nosič lze vyřešit individuální objednávkou, jako přání zákazníka.

Co by se z něj dalo ještě vytřískat?

Takže to máme ovládání – pecka! Komfort – velká paráda! Posed – luxus! Odezva na šlapání – moc hezké… Najde se něco ke kritizování? No, pokud bych moc chtěl, tak bych se mohl zmínit o tom, že RB RX jede sice velice hezky, příjemně a pohodově, ale nepůsobilo na mě jako vyslovený spurtér či „drtič dojezdů na ceduli“. Ale i to je hodně dáno komponenty. Dopřejte mu kvalitnější, lehčí a tužší kola, popřemýšlejte nad obutím a uvidíte, co z něj ještě vytřískáte!

V této konfiguraci bylo RB RX především příjemným společníkem, který se nepotřebuje nikam hnát, rád si najde své pohodové tempo a s klidem a jistotou polyká jeden kilometr za druhým… Nebo naopak uhne někam hlouběji do lesa a nechá se s klidem protáhnout po užších pěšinách. Prostě takový všeuměl, příjemný společník, který si s vámi velice rád vyrazí na delší expedici, nebo jen na rychlou odpolední vyjížďku po práci.

Pláště WTB Venture mají zajímavý hustý vzorek, který ale překvapivě slušně fungoval i v mokru a na blátě, zřejmě i díky ostřejší boční hraně.
Testované RB RX se otáčelo na zapletených kolech od Shimana s označením WH-RS370 s přímými plochými dráty (24 ks) v tubeless ready provedení. 

KOMPONENTY

Z hlediska výbavy jsou gravel biky vlastně poměrně chudým zdrojem zajímavých poznání, jelikož nemají odpružení ani žádné jiné složitější aparáty. Tím nejzajímavějším z jejich výbavy je obvykle řazení a brzdy, což platí i zde. RB totiž, díky úzké spolupráci se značkou Shimano, nasadilo na model RX zbrusu novou sadu Shimano GRX, která existuje v různých podobách, v různých úrovních a s různými počty převodů.

Jednou ze základních verzí, kterážto se nachází na modelu RB RX Base, je sada Shimano GRX v konfiguraci 2×10. Nad ní jsou ještě jedenáctky, a to jak s jedním, tak i dvěma převodníky. V tomto případě jsem měl tedy možnost vyzkoušet si desítkové řazení GRX, které mě vlastně velice příjemně překvapilo.

Páky řazení Shimano GRX se mi líbily již při mém prvním setkání s nimi. 
Z praxe přitom musím ocenit zejména jejich příjemně širší profil.

Páky Shimano GRX

Jedním z výraznějších poznávacích znamení jsou ovládací páky, které jsou o poznání širší a vzhledově robustnější než jejich silniční kolegáčci. Člověk tak má, zejména při úchopu za brdy poct, že mu ruka z pák rozhodně nesjede, a že materiál, který třímá v dlaních, je dostatečně robustní, aby obstál i v terénu. Za tento aspekt rozhodně palec nahoru.

Samotné řazení pak funguje v zásadě stejně jako u silničních sad Shimano, zde se žádné výrazné překvapení nekoná. Rozdíl bude asi spíše v kazetách, v jejich rozsahu a v přehazovačkách. Tedy jejich podobě a konstrukci bližší MTB modelům.

Přehazovačka sady Shimano GRX mnohem více připomíná bikové „házečky“ než ty silniční, má také výrazně delší vodítko.
Přesmykač? Potřebuje ho ještě někdo? Já bych se bez něj obešel, ale vím, že jej řada lidí považuje za nepostradatelný doplněk?!

Třmeny Shimano GRX a ti druzí…

Docela by mě zajímalo, nakolik se liší brzdy, třmeny nebo destičky takové sady GRX a třeba Shimana 105?! Nezjišťoval jsem to, nestudoval jsem katalogy, beru to čistě pocitově a musím říct, že mi projev brzd GRX rozhodně sedí. Snad je to dáno širší pákou, nebo něčím jiným, každopádně jsem měl pocit, že jsou hydraulické čelisti GRX krásně jisté, pevné a rychle reagující.

Zároveň bych řekl, že mají o trochu ostřejší nástup a snad i vyšší celkový výkon než silniční klasika Shimano, ale za to může třeba velikost či podoba disků, nebo také něco dalšího. Případně to je pouze placebo efekt, těžko říct! Tak jako tak, já byl rozhodně spokojený a nemám snad jediný důvod si pro tentokrát na Shimano stěžovat. Tedy snad jen krom detailu, že mám radši i na gravelu jednopřevodníkové řazení, ale i to si lze v sadě GRX vlastně nakonfigurovat! Takže konec brblání!!!

Brzdy Shimano GRX mě příjemně překvapily svým výkonem a stálostí kroku. 
RB RX bylo vybaveno disky průměru 160 mm na obou kolech. 

RB RX – Závěr

Když o tom tak přemýšlím, tak mě vlastně již loňská předprodukční verze RB RX dost bavila a docela mi sedla. Tehdy jsem ale trochu brblal nad živější geometrií a možná až zbytečně krátkým rámem a posedem. Jaké to milé překvapení, že snad i moje postřehy byly meziročně vstřebány a promítnuty do konečné podoby nové generace RB RX, což mě obrovsky těžší! Třeba už jen proto, že můžu toto kolo o to víc chválit!

Jak bych před rokem trochu váhal, komu bych RB RX reálně doporučil, tak dnes jsem na tom přesně opačně. Zeptejte se mě, jaký gravel bike na hliníku za rozumné peníze bych vám poradil, a já vám, s největší pravděpodobností, budu mezi prvními jmenovat právě RB RX. Možná to není extra ostrý závoďák, i když to by se asi dalo dohnat posedem a výbavou, ale především je to skvělý, pohodový a všestranný parťák na kratší výlety i delší expedice.

Nově upravená geometrie je krásně klidná a jistá, ale i poslušná a hezky reagující, komfortu si v sedle i ve stoje užijete více než dost a s posedem či úchopem si lze také pohrát tak, aby byla většina jezdců spokojena. Mám-li to na úplný závěr nějak shrnout, pak je RB RX pohodář, kliďas, dobrej kámoš do štěrkové pohody i lesní kořenové nepohody.

Text a foto: Štěpán Hájíček

RB RX – základní údaje

Cena: od 35 597 Kč (varianta Base dle zvolené konfigurace)
Cena rámu: od 7 490 Kč (dle specifikací, laku atd.)
Hmotnost: 10,31 kg (vel. M, bez pedálů, výbava dle foto)
Kokpit (řídítka/představec): 450 mm/70 mm

Více o tomto kole na webu: www.rb-bike.cz

PRO

  • Příjemný neutrální posed
  • Možnost doladit si v širokém spektru polohu za řídítky individuální volbou představce (díky dosti neutrální výchozí pozici)
  • Komfort – tedy jak pohodlný posed, tak i značný komfort za jízdy díky dobře pracujícímu rámu a vhodně zvolené plně karbonové vidlici
  • Geometrie produkčního kusu se posunula jednoznačně správný směrem
  • Kolo je hezky stabilní a klidné všude tam, kde se to žádá, přitom ochotně reaguje při potřebách změny směru
  • Řazení Shimano GRX má příjemně široké páky, které dobře padnou do ruky a dobře se ovládají i v terénu
  • Brzdy Shimano GRX si rovněž zaslouží pochvalu – jisté dávkování, dostatečně jisté, silné a spolehlivé
  • Možnost individuální volby laku či možnost volby individuálně preferované výbavy volitelné přímo ve webovém konfigurátoru

PROTI

  • Vzhledem k ceně a výbavě asi nelze očekávat radikálně závodní projev… RB RX jede dobře, ale není, s touto výbavou, vysloveným spurtérem
  • Co dalšího vymyslet? Možná bych ocenil možnost nasadit i širší pláště, ale ona většina lidí u gravelbiku stejně skončí na úrovni 40 mm, tak proč to řešit?!
  • Jednopřevodník, prosím 😉