Whyte E-150 RS / Whyte E-180 RS – První dojmy na mrazu!
V obecné rovině jsme si nové elektrické stroje Whyte E-150 a E-180 představili již více než dostatečně – letní prezentace / reportáž z otvíračky prvního showroomu Whyte v ČR (Nový Jičín). Jak přitom zaznělo ve druhém zmíněném článku, obě kola jsem si u této příležitosti také osobně vyzkoušel a rád bych vám tak o nich řekl něco víc.
První ze dvou dní, které jsem v Novém Jičíně a na tamějších Čertových stezkách strávil, jsem sedlal zdvihově menší a svým zaměřením všestrannější Whyte E-150. S ním jsem, ve společnosti zástupců značky Whyte, kolegů novinářů, ale také domácího ambasadora Whytu Petra Letáka, projel poměrně dost ze zdejšího terénu.
Prověřili jsme opakovaně vybrané úseky Čertových stezek, vystoupali na vrchol Svinec (542 m) s luxusním panoramatickým výhledem, zavítali též mezi zdi zříceniny hradu Starý Jičín a vůbec řádili na elektrokolech až do chvíle, než začalo padat večerní šero a než mě osobně začala docházet baterie. Tedy určitá rezerva tam ještě byla, každopádně k prodejně Whyte jsem dojížděl s poslední čárkou na displeji Bosch Purion, což znamená, že jsem téměř komplet vyšťavil 625 WH baterii.
Co říká Strava?
Když se teď dívám na data ze Stravy, tak to hází cca 25 km a přes 1000 metrů převýšení… Ale my jsme před tím na kolech ještě chvíli řádili před obchodem, v terénu jsme našim strojům dávali hodně zabrat, já sám baterii rozhodně nešetřil!
Navíc se vnější teplota pohybovala jen lehounce nad nulou, což samo o sobě kapacitě akumulátoru rozhodně nepřidá, ale naopak mu to snadno sebere pár procent z jeho celkového potenciálu. Uvidíme, kolik toho vydrží 625 Wh baterie, až budu mít Whyte E-150 půjčený doma na důkladný test.
Tohle byl tedy „Den 1“! „Den 2“ jsem pak strávil na druhém stroji – Whyte E-180 –, který jsem trápil podstatně kratší dobu, i když to nakonec hodilo také slušných 16 km a okolo 900 m převýšení! To víte, velké kolo s velkými zdvihy potřebuje dostatečně velké kopce!
Whyte E-150 | S elánem nahoru, s úsměvem dolů
Model E-150 RS je vyšší variantou ze dvou nabízených strojů této řady, přičemž je osazený odpružením RockShox (vidlice RS Lyrik Select +, tlumič RS Deluxe Select +) a vybaven „měniči“ SRAM X01 Eagle s omezeným řazením po jednom stupni, tzv. Single Click. Vše doplňují extra krátké kliky SRAM EX1 (165 mm) se speciálním převodníkem „Direct Mount 34T for Bosch Gen 4“.
Pohonnou jednotkou, jak již zaznělo v původním představení, je nový Bosch Performance CX 2020 (Gen 4), s točivým momentem 75 Nm a nominálním výkonem legislativně omezeným na 250 W. Technické údaje uvádí hmotnost 2,79 Kg. Baterie (akumulátor) je vložena do rámu – Bosch PowerTube 625 Wh. Nabíjení na 100% kapacity přitom trvá 8,8 hodiny, se standardní 2A nabíječkou, případně lze dobíjecí čas zkrátit na cca 3,7 hod při dokoupení samostatné rychlo-nabíječky Bosch.
Ovládání systému pohonu je řešeno přes morálně lehce zastaralý, ale zároveň bez problému funkční a oproti časům nedávno minulým vlastně docela kompaktní „počítač“ Bosch Purion umístěný u levého gripu. Tato řídící jednotka v sobě přitom koncentruje kontrolní displej i ovládací tlačítka.
Musím se přiznat, že jsem na tuto krabičku zprvu koukal s určitým despektem, jelikož se mi tento koncept příliš nepozdává… Po praktické zkušenosti ale musím říct, že toto rozhraní vlastně stačí. Ano, luxusnější a modernější verze počítače Bosch Kiox, jaká byla třeba na kole Cannondale Habit Neo, by se mi líbila více, ale… Carl z Whytu při mém dotazu jednoduše odpověděl:
„Jasné, Kiox je hezký, ale on i ten Purion bohatě stačí! idíš na něm vše důležité a nemáš tendenci dívat se více na displej než na cestu před sebou. Navíc, ruku na srdce, u Bosche mají trochu skluz právě s dodáním oněch luxusnějších přístrojů, i proto jsme se rozhodli pro Purion, který byl dostupný hned, aby naše nová kola mohla jít co nejdřív do prodeje!“
4 módy elektrické slasti
Když už jsme u toho ovládání, pojďme si v rychlosti probrat možnosti, jaké systém Bosch nabízí. Předně to jsou čtyři stupně dopomoci – ECO, TOUR, EMTB a TURBO –, které se, oproti třeba Shimanu STEPS nebo eKolům Giant, nedají individuálně ladit přes aplikaci či jiné pomůcky. Alespoň pokud mám správné informace, i když i to se může časem změnit, když třeba Bosch vydá upgrade firmwaru apod.
Každopádně logika členění je taková, že na ECO se vlastně jen tak pomalu plazíte. Motor „něco“ dává, ale je to spíš taková lehčí kompenzace celkově vyšší váhy vašeho eKola. Žádné drama, žádné velké enduro! Již druhý režim TOUR je hnedle o něčem jiném. Zde stačí více přišlápnout, opřít se do klik a náležitě roztočit pedály a Bosch Performance CX 2020 vás už pořádně popostrčí.
V tomto místě bych rád řekl, že je skok mezi ECO a TOUR možná až zbytečně velký, tedy, že je již při volbě druhého režimu (TOUR) výkon motoru místy až dost silný a někdy skoro až zbytečně agresivní. Ale ono hodně záleží, kde a jak jezdíte, tedy jak moc agresivně a jak moc prudce do kopce.
Třetí stupeň je EMTB. Ten by měl být „inteligentní“ a měl by, dle výstupů z řady senzorů, sám rozhodnout kolik energie vám pošle na zadní kolo. Ve výsledku jsem zjistil, že jsem při naší vyjížďce, kdy jsme jezdili poměrně ostře a také zprudka do kopců, asi nejčastěji užíval právě mód EMTB.
V náročném terénu to dávalo vážně hodně, člověk vyjel ledacos, a přitom mi to vlastně nepřipadalo nesmyslně agresivní. Ale víc vám k tomu řeknu, až si Whyte či jiný eBike na novém Boschi dostatečně důkladně osahám v terénu, na který jsem nejvíc zvyklý.
A co TURBO? I to se občas hodí, když jedete delší kolmou stojku, ale skoro jej není zapotřebí. S EMTB si totiž bohatě vystačíte!
Ovládání? Prostě funguje!
Dobrá, tolik by stačilo k ovládání motoru, dále se zkusme věnovat samotnému kolu. Pro začátek bych jen v rychlosti prošel to, jak se s Whytem E-150 jezdí do kopce… No, krásně, jako s každým (dobře postaveným) eKolem!
Skutečně, posed je velice příjemný a v zásadě trailově neutrální, díky čemuž není problém i v extra strmých výjezdech pracovat náležitě s těžištěm a zatížit dostatečně přední kolo, aby se vám pod silou motoru nezvedalo, abyste byli schopni korigovat směr a zároveň, aby zůstalo zadní kolo náležitě zatížené a neztrácelo grip.
Už jen z pohledu přejezdů, a hlavně výjezdů působí Whyte E-150 krásně vyváženě, díky čemuž si na něj člověk velice rychle zvykne. Jak si musím někdy k eBikům, po delší přestávce, najít cestu, tak zde jsem se cítil prakticky okamžitě jako doma. Již zmíněný velice příjemný a v pravdě neutrální trailový posed a stejně tak i hezky stabilní řízení, které definuje už jen úhel hlavy 65°, či u Whytu typický, i když zde ne až tak extrémně zkrácený offset vidlice – 42 mm.
Hrátky na rovině, výjezdy či lehčí traily s menším sklonem, ale ani prudké padáky nebyly pro toto kolo problém. Vždy a za všech okolností jsem se za řídítky cítil velice jistě a pokaždé jsem si připadal jako „pán situace.“ Ovládání v tomto směru možná není nijak extrémní, ale ono to ani není nutné, jelikož prostě FUNGUJE!
Jako vážka… Se závažím na břiše!
Zajímavé bylo každopádně i to, jak se celý stroj chová, když se rozvášníte a pustíte to více z kopce. Na jedné straně si nejspíš všimnete vyšší hmotnosti (okolo 24 kg u modelu Whyte E-150 RS), která se ale ze všeho nejvíc projeví asi na brzdách, když se šinete kolmo dolů extra strmým sjezdem, nebo když se snažíte zprudka zatáčet v nízké rychlosti…
Jinak je ale ovládání Whytu E-150 až překvapivě příjemné a takové… Jak to říct? Samozřejmé! Snad to není jen „výplachem mozku“ a všemi teoretickými řečmi o extra nízkém těžišti, ale vážně bych řekl, že se eWhyte ovládá velice dobře a značně přirozeně, jelikož ochotně reaguje na povely jezdce. Tu a tam se najdou okamžiky, kdy pocítíte určitou výraznější setrvačnost celku danou celkově vyšší hmotností, kterou lze ale mnohdy naopak využít ve svůj prospěch.
Osobně jsem již vícekrát do jisté míry zaskočil sám sebe poznáním, že se mi řada věcí jezdí s těžkými eBiky lépe než s lehkou karbonovou enduro vážkou. Zkrátka a dobře najde se řada situací, kdy mi vyhovuje jak pevně a jistě se kolo s hmotností přes 20 kg lepí k zemi! Horší to je, když se vám pod rukama utrhne, ale tomu jsem obvykle schopný docela dobře předcházet.
Nejsou gumy příliš malé? NE!
Když už jsem zmínil ono „trhání se“, pak musím podotknout, že jsem byl vlastně ve výsledku velice mile překvapen z toho, jak dobře zde fungovaly použité pláště! Sice bych o Maxxisech Minion DHF a DHR II dopředu v principu nepochyboval, ale co mám tak zkušenost, tak se mi mnohdy na eBikách lépe jezdilo na Pluskových pláštích, než na klasice na úrovni 2,4-2,5“.
Tady to ale celé tak nějak hezky hrálo dohromady. 3C směs na obou kolech, ráfky WTB KOM Trail i30, pláště v šíři 2,5“ WT, vepředu ochrana EXO+, vzadu dokonce DD (DoubleDown). Prostě dohromady žádný problém, jen solidní odvalování, bez diskuzí jistý záběr a dokonale čitelné chování. Asi by se nic nestalo, kdyby člověk nazul gumy třeba šíře 2,6“, otázkou ale zůstává, zda je to vlastně nutné?
Spolehlivý Quad 4
Dříve, než stať věnovanou modelu Whyte E-150 uzavřu, můžu se ještě letmo zmínit o odpružení, i když je nutné podotknout, že terén, kde jsme eBiky Whyte proháněly, nebyl zrovna bohatý na kořeny a kameny, a proto ode mě tentokrát nečekejte žádnou zevrubnou analýzu. V zásadě vám můžu říct jen tolik, že E-150 funguje, po stránce odpružení, velice dobře a příjemně, jak jsme u kol značky Whyte zvyklí!
On totiž Whyte E-150 neprodělal, s adaptací motoru, žádné velké konstrukční změny, naopak převzal většinu z charakteristických vlastností systému Quad 4, jak jej známe z „nemotorových“ kol této britské značky. Můžete se tak spolehnout na solidní efektivitu, za asistence kontinuálního tahu motoru si nelze již vůbec na nic stěžovat, stejně tak na vysokou vnímavost zkraje zdvihu, jakož i na solidní aktivitu ve středním rozsahu a dostatečnou progresi na konci.
Dle informací Carla Jenningse, zástupce Whytu, by měly být ve vidlici i v tlumiči dva tokeny jako pojistka pro dostatek progresivity i u těžšího elektrického biku. Petr Leták se třeba po celém dni v sedle Whyte E-150 dostal na pár milimetrů od dorazu tlumiče, ke svému překvapení si ale ani jednou nebrnknul o jeho faktický konec. Já měl tradičně větší rezervu, ale to mě nezaráží…
Komponenty
Pokud bych se měl zmínit ještě o pár vybraných komponentech, pak za mě má řazení SRAM Eagle X01 palec nahoru i při možnosti řadit jen po jednom stupni. Jde to, není to otrava a změny převodů jsou díky tomu, i pod tahem, přesné a jisté. Spokojenost za mě panovala po většinu času i s brzdami SRAM Code R s disky průměru 200 mm. Ty sice na vysloveně prudkých úsecích, jeli jsme asi dva, dostávaly slušně zabrat, jinak se ale držely, brzdily a nepolevovaly.
Poslední díl, co stojí za zmínku, je sedlovka Crankbrothers HighLine 3, (zdvih dle velikosti rámu – XS/S 125 mm| M/L 150 mm | XL 170 mm). Co k ní napsat? Funkční, jistá, spolehlivá. Jen odpor na ovládací páčce by mohl být o něco menší (lehčí chod). Jinak ale nemám výhrad, naopak chválím jak jistě a spolehlivě tento díl fungoval i v mrazu!
Whyte E-150 RS – základní údaje
Hmotnost: 23,9 Kg / 24,2 Kg (E-150 S / E-150 RS)
Zdvihy: 150 mm
Kola: 27,5“
Odpružení: RS Lyrik Select+/RS Deluxe Select+
Brzdy: SRAM Code R (200 mm)
Více o tomto kole na webu: whyte.bike, dostupnost a české cena na: eshop.madefortrails.cz
Whyte E-180 – plavba jako na mráčku!
Již v úvodu jsem vlastně naznačoval, že jsem se na zdvihově vyšším a celkově robustnějším Whytu E-180 vozil druhý den v objemu času i kilometrů podstatně menším než u E-150. Mým cílem bylo především porovnat celkové pocity na jednom a druhém konceptu, zjistit o kolik je Whyte E-180 drsnější než E-150 a jestli má stroj s vyšším zdvihem někde zásadní limity, nebo naopak zásadní výhody.
Co se výbavy týká, tak zde je hlavním rozdílem odpružení v sestavě Fox 36 Performance (180 mm) vepředu a Fox Float DHX-2 s charakteristicky oranžovou pružinou vzadu. Hrubší je také obutí – Maxxis Assegai (27,5×2,5“ WT) –, brzdy jsou stejné, jen z vyšší úrovně výbavy – SRAM Code RSC (disky 200 mm). A vcelku očekávatelně je o něco málo vyšší i tabulková hmotnost – 24,8 Kg.
Jiná je samozřejmě také geometrie, kde je reprezentativním údajem úhel hlavy 64°, přičemž offset vidlice je zde vyšších 44 mm. Tolik základní teorie, kterou brzy doplní praxe, kdy již jen po prvním vyhoupnutí se do sedla máte pocit, že je zde mnohé jinak. Motor a baterie jsou stejné, identické je též ovládání Bosch Purion. Jiný, kratší a více vzpřímený je ale posed, širší jsou řídítka (800 mm versus 780 u E-150) apod.
Poměrně snadno zaznamenatelný je taktéž rozdíl v projevu odpružení, kdy je nejen vidlice, ale především zadní pružinový tlumič podstatně živější, jemnější a aktivnější. Celé kolo tak luxusně pluje terénem, až jsem se musel opakovaně zastavovat a kontrolovat, zda nemám defekt zadního kola! „A co myslíš? Nebyl tam!“
Nahoru se zvedá, dolů se šine!
Jisté omezení na celkově větším Whytu E-180, tento stroj byl velikosti L, E-150 jsem jezdil v Mku, jsem zaznamenal zejména v prudkých technických výjezdech. Tam, kde u E-150 stačilo lehce nahnout trup nad řídítka, bylo nutné v sedle E-180 silně zápasit se správnou polohou těžiště, což ale ani tak občas nestačilo a bylo potřeba na ultimátní výjezdy buď rezignovat, nebo to vzít nahoru jinou, méně extrémní cestou.
Rozdíl pak byl jasně patrný i cestou dolů. Vyšší zdvihy, aktivnější odpružení a stabilnější geometrie udělají své… Nejprudší svah, co jsem v okolí Nového Jičína našel, jsem tentokrát dával s prstem v nose, tedy až na urputné tisknutí brzdových pák. Lehčí, hravější traily také byly v sedle E-180 trochu jiné. Nelze říct, že by to na E-180 bylo mučivě nudné, rozhodně ne, jen byla jízda s tímto strojem více rozvláčná, klidnější, stabilnější.
Své na tomto efektu nejspíš způsobují pocitově vyšší hmotnost, výrazně stabilnější geometrie, odlišný posed, a celkově jiné nastavení. Zároveň ale musím říct, že ani relativně snadné traily s minimálním sklonem nebyly v sedle E-180 vysloveně nudné – i tento bike zde dokázal vykouzlit úsměv na tváři.
Celou dobu ale bylo jasně patrné, že pokud by člověk nevolil Whyte E-180 primárně kvůli pocitu ohromného pohodlí, tak by to chtělo výrazně ostřejší a náročnější sekce, aby se dostatečně projevil potenciál této elektrické „bestie.“
Za mě tedy opět velký palec nahoru a zároveň uznání, že asi stálo za to vytvořit vedle řady E-150 i ultimátní kousky E-180, avšak s tím, že jsou zdvihově vyšší stroje rozhodně zajímavou kreací, ale logicky se více důrazu klade na řadu E-150, která nabídne dva modely, kdežto u Whyte E-180 najdete jen jeden kus!
Příjemné svezení bylo na obou kolech! Už se těším, až Whyte E-150 dorazí ke mně domů, abych mu mohl dát pořádně za uši v domácím prostředí a na domácích trailech!
Whyte E-180 RS – základní údaje
Hmotnost: 24,8 Kg
Zdvihy: 180 mm
Kola: 27,5“
Odpružení: Fox Performance Elite 36/ Fox Float DHX-2, Factory
Brzdy: SRAM Code RSC (200 mm)
Více o tomto kole na webu: whyte.bike, dostupnost a české cena na: eshop.madefortrails.cz
Text a foto: Štěpán Hájíček