reklama

reklama

Zipp 3ZERO MOTO – Pruží, když jim naložíš! (test)

V mnohém speciální až převratný druh karbonového ráfku určeného pro MTB, respektive celý zapletený set Zipp 3ZERO MOTO, jsem vám poprvé představil v dubnu letošního roku, osobně jsem jej přitom zahlédl již zkraje loňského podzimu, tehdy ještě jako tajný prototyp na kole Jerome Clementze!

Tohoto jezdce jsem potkal v rámci prezentace tehdy nového stroje Cannondale Habit 29, přičemž měl Jerome na svém kole nejen zajímavě vypadající ploché ráfky, na které jsem se prý neměl ptát, ale třeba také, tehdy ještě tajné, bezdrátové MTB řazení a ovládání sedlovky SRAM AXS! Ale to je vážně dost okrajová informace….

Důležitější je, že od mého prvního zvědavého pohledu na netradičně vypadající široký a zároveň plochý karbonový ráfek (trochu to vlastně připomíná ráfky fatbiků) utekl plus mínus rok a mně najednou doma přistála krabice s velkými nápisy ZIPP na bocích.

Nebyla to rozhodně těžká krabice, ale kdyby člověk pátral po výši pojistky vypsané na tuto zásilku, tak asi trochu zalapá po dechu. Ona je totiž maloobchodní cena těchto kol masňáckých 54 260 Kč.

Zipp 3Zero MOTO – Nezůstane ani milimetr čistý!
Takto mi kola dorazila, jen byla trochu špinavá s páskou lehce uslintanou od mlíka!

Tady to není o ceně!

O ceně těchto kol se ale dnes bavit nechci, důležitý je obsah (tedy obsah oné krabice) a především pak zkušenosti, které jsem nasbíral s koly Zipp 3ZERO MOTO v terénu. A že jsem tato kola, svůj bike GT Force 29 Expert, ani sám sebe rozhodně nešetřil. Zápůjčka kol Zipp se totiž krásně trefila do doby, kdy už nemělo smysl testovat stroje modelového roku 2019, zároveň se zatím ještě nesešlo mnoho vzorků ročníku 2020. Tedy třeba krom mého GT.

Udělal jsem si tak na Zippy dost prostoru, nejdříve samozřejmě trochu projel vlastí Forsáž na klasických kolech, abych měl s čím srovnávat, a pak už jen hobloval Moto Zippy!

Zablbli jsme si přitom spolu jak na mých dobře známých lokálních trailech, tak jsem si udělal rovněž výlet do Krušných hor, zkontrolovat a zazimovat rodinou chalupu a naložit sobě, GT a Zippákům větší než malé množství poctivého horského terénu! Tedy nakouknout do míst, kde není nouze o kořeny, kameny, rychlé rozbité sekce, padlé stromy, kamenné zídky a jiné fajnové lesní atrakce.

Zkušeností se Zippáky 3Zero Moto tak mám víc než dost. Zároveň si ale říkám, že na to, jak je to exkluzivní a zajímavý produkt, spadá zároveň do kategorie těch částí kola, o nichž se toho nedá říct o mnoho víc, než jestli fungují či nefungují, kolik váží a jak jedou… To bych ale zase nebyl já, abych z toho nakonec nevytvořil další slohovou práci! Ostatně hovořit je možné i o bezdrátových čidlech měřících v reálném čase tlak v pneumatikách – Quarq TyreWiz.

Začít od základu

V rámci představení kol Zipp 3ZERO MOTO z dubna letošního roku zaznělo, že je kompletní výplet dodáván s bezdušovými ventilky a bezdušovou páskou v ráfku, což nejspíš sedí. Přesněji výplety Zipp, které jsem měl k dispozici, již před tím stihly projít několika koly předchozích testů včetně zákaznických, takže se dalo předpokládat, že budou nachystány k provozu.

A skutečně. V ráfcích byla páska, hezká, pevná, široká, a stejně tak i ventilky – vcelku logicky díky přítomnosti měřáků TyreWiz. Za mě tak stačilo nahodit vlastní kotouče (Galfer) a kazetu (SRAM Eagle 12s na ořech XD) a pak už jen kola obout do plášťů (Maxxis Minion DHF 29×2,5“ a DHR II 29×2,4“). V původním představení rovněž zaznělo, že byl vnitřní profil ráfku navrhován tak, aby co nejvíce usnadnil obouvání a zouvání plášťů, což můžu rovněž potvrdit.

Už jen výrazná šířka samotného ráfku vám zajistí více než dostatečný manipulační prostor pro práci s patkami pláště, navíc je zde středový žlábek dostatečně hluboký a široký (30 mm vnitřní šíře hookless ráfků), takže nebyl nejmenší problém obout i zout pláště pouhou rukou bez nutnosti sahat po nářadí.

Když už jsme u toho, tak i finální „nahazování“ bezdušových plášťů bylo poměrně snadné. Stačilo trochu porovnat patky plášťů v ráfku, a pak se mi podařilo obě kola (oba pláště) v pohodě nafouknout a usadit na jejich místo běžnou dílenskou pumpou! Tedy bez kompresoru a podobných pomůcek… Pravda, já to tak dělám prakticky pokaždé, jelikož kompresor ani tlakovou nádobu pro nahazovaní bezduší nemám, ale tady rozhodně nebyl problém.

Zatímco je ráfek „radikálně jiný“, plochý a jednostěnný…
…zdají se být náboje Zipp vcelku prosté a bez zásadních technických fines. 

Nafoukat na desetinu přesně!

Dobrá, již jsme si prošli kompletaci a instalaci, k čemuž bych dodal snad už jen tolik, že ke kolům byl přibalený ještě jeden pár koncovek pro přední náboj určený pro vidlice s rozšířenou styčnou plochou (31 mm RockShox® Torque Caps), jinak si to na pohodu sedlo do moji aktuální Foxku 36 (dosedací plocha 21 mm), stejně tak vzadu do rámu.

Je dobře, že se většina výrobců rámů a vidlic rozhodla zakotvit u Boostových os, díky čemuž člověk nemusí řešit žádné redukce a jiné opičárny, jak tomu bývalo, když se nové „standardy“ teprve hledaly…

Když už jsem měl tedy kola Zipp 3ZERO MOTO na svém stroji, to první, co jsem řešil, byla funkčnost měřičů tlaku Quarg TyreWiz. Ale tady to bylo vlastně docela prosté a rychlé. Stáhnou aplikaci do telefonu, zatočit koly (aby se měřáky probraly), spárovat jeden i druhý TireWiz a pak už jen nastavit požadované hranice, naladit optimální tlaky a hurá o akce.

Co se mi líbilo byla funkce, kdy podle blikání diod na měřácích třeba již při vyndávání kola z garáže nebo z auta poznáte, zda se vaše tlaky změnily, či nikoliv. Prostě když to bliká zeleně, je tlak ve vámi nastaveném rozsahu, pokud to bliká pomalu červeně, je pod limitem, v případě rychlého blikání červeně byste byli nad limitem.

Jasné, stejně tak lze pláště zkontrolovat pohmatem, ale on si toho blikání člověk snadno všimne a pokud to na vás mrká červeně, víte, že je potřeba nějaký zásah!

Další věc, co mě bavila, je ladění tlaku s přesností na desetiny baru v reálném čase. Jednoduše, když chcete dofouknut, nebo ufouknout pláště, stačí zapnout aplikaci, telefon položit vedle kola a pak foukat, nebo upouštět a okamžitě vidíte, jak jste na tom!

Neříkám, že to je pomůcka, bez které se nedá žít, to rozhodně není, ale… Když už to na kolech od Zippu bylo, tak jsem si s tím nakonec hrál častěji a radši, než bych si býval dopředu vůbec připustil!

Digitální měřiče tlaku Quarq TyreWiz pohání klasická plochá baterie s životností – prý sakra dlouhou! Spojení lze přitom realizovat jek přes Bluetooth, tak i přes ANT+ a nechat si tak zobrazovat tlaky třeba v Garminu na řídítkách apod. 

Doporučené tlaky? Moc vysoké!!!

Hrát si s telefonem, to jsem celý já… Ale já si rád také hraju s kolem a s terénem, který je přede mnou, přičemž, jak už jsem říkal, jsem s těmito koly zažil mnohé. První praktický poznatek, který jsem zaznamenal, byl fakt, že to hezky jede! Jak sami dobře víte a jak někteří dost nevybíravě při původní prezentaci komentovali, kola Zipp 3ZERO MOTO nejsou, vzhledem k ceně a použití karbonu, zrovna nejlehčí ve své třídě (celý set pro 29“ 1910 g).

Jistě, ale ono o ultimátní hmotnost tvůrcům v tomto případě jednoduše nešlo, stejně tak si nemyslím, že by jejich cílem byla bezkonkurenční tuhost a maximální výkon, jak jsme na to zvyklí třeba u silničních výpletů Zipp. Tady je to více o jízdních vlastnostech, k nimž ale patří i ona „solidní“ hmotnost a rozhodně dobré výkonnostní charakteristiky. A že se každá trocha uspořených gramů, zejména na rotační hmotě, u mého GT Force 29 s hmotností přes 16 kg, znatelně projeví!

Zajímavější bylo každopádně chování těchto kol v terénu, kdy ale bylo moje zkoumání do jisté míry ovlivněné tlaky, které jsem z počátku volil. (Ne)snažil jsem se totiž držet doporučení výrobce, které zní 1,4-1,6 bar, což je ale na mě docela dost (maximum 4,48 bar). Pojal jsem to tedy trochu po svém a nafoukal nejdřív 1,07 a 1,31 bar (P/Z), to jsem nechal primárně pro horský terén v Krušných horách.

Později jsem doma „na svých trailech“ experimentálně upustil na nějakých 0,85 a 1,1 bar, což mi sedlo asi nejvíc, ale pak už se začal ztrácet efekt originálních ráfků Zipp…

V první chvíli jsem nesahal na limity, které někdo nastavil přede mnou (obr. vlevo – vepředu 0-2,4 bar) | Později jsem si tyto hodnoty upravil (obr. uprostřed – předek 0,9-1,25 bar) | Poslední je ukázka jak to vypadá, když vám to přes noc uteče… 

Kdy se to začne kroutit?

Každopádně když jsem u toho výchozího stavu, u „vyšších“ tlaků a náročnějšího terénu, tak právě zde jsem pocítil specifické vlastnosti kol Zipp 3ZERO MOTO asi nejvíc. Zprvu jsem měl sice pocit, že to je celé až moc tvrdé, pak jsem ale začal zjišťovat, že to není tvrdé konstantně. Když jsem jel pohodičku někde po spojovacím trailu, tak to jelo, tu a tam drncalo, odpružení pobralo co zvládlo atd.

Jakmile ale přišla na řadu pořádná MTB divočina, začaly se dít „jiné věci“. No, on to až tak obrovský skok nebyl, každopádně jsem na mnoha místech narazil na skutečnost, že to vlastně, při náležitě ostré jízdě, skutečně pruží! Že ráfek Zipp 3ZERO MOTO asi vážně uhýbá a pomáhá tlumit!

Bylo to trochu jako kdybyste jeli s tvrdými plášti, které vám před technickou sekcí někdo na chvíli ufoukne a pak zase dofoukne zpět. Nebo jak to lépe popsat? Přitom ale cítíte, že je plášť, díky na můj vkus vyššímu tlaku, hezky stabilní, zbytečně se nedeformuje a krásně řeže zatáčky nebo se poslušně zařezává v odkloněném svahu.

Ano, tohle je to místo, kde jsem efekt ráfků Zipp 3ZERO MOTO vnímal asi nejvíc. Buď zatáčky v „bordelu“, nebo ideálně odkloněný traverz po kořenech. V takových místech jsem si zprvu říkal, že to při vyšším tlaku a lehce vlhkém podkladu nebude asi moc bezpečné drtit na 110 %, ale opak se ukázal být pravdou!

Čím ostřeji jsem totiž jel, tím lépe a více ráfky kol Zipp pracovaly, jako by o to více uhýbaly a moje kola o to lépe kopírovala terén. Ono je to vlastně logické, jelikož kde jinde by měl plochý jednokomorový ráfek uhnout? Při jízdě přímým směrem a na příčných nerovnostech je to hlavně o plášti a odpružení, ale když kola zatížíte na hraně jejich ráfků, pak má zrovna takováto konstrukce nejlepší možnost ukázat co dokáže.

Zipp 3Zero MOTO – Houbová fotosession (více houbo-fotek v galerii na konci článku)
Na kolech Zipp jsem měl obuté svoje pláště – Maxxis Minion DHF 29×2,5″ 
Vzadu pak Maxxis Minion DHR II 29×2,4″ | Oboje 3C MaxxTerra, EXO+, TR

Neuteče při klopení?

Přemýšlím, jak to celé efektivně shrnout a ukončit? Ale ono je to asi docela jasné… Když ale ještě na chvíli odbočím… Jak jsem zmínil výše, po návratu z Krušných hor, kdy jsem začal zvesela hoblovat zase své tradiční traily, jsem upustil trochu tlaku, abych zjistil, co se stane?

Stalo se přitom to, že menší tlak v pláštích, a tedy jejich větší prostor pro „kýženou deformaci“, zastínily schopnosti ráfků jako takových uhnout a pomoci s přítlakem v zatáčkách či v odkloněném terénu. Respektive v této fázi jsem místy zaznamenal, že se, zejména zadní plášť, při poctivém zatížení v klopeném oblouku deformuje o něco víc, než by musel, jinak byl ale pocitový přínos kol Zipp těžko znatelný.

Nejsem zrovna mistr na klopenky a vzhledem ke své zálibě v nízkých tlacích se v nich ani moc často nevyžívám, případně si kola o něco přifouknu (v Rychlebech na Superflow nebo v Trail Parku na Klínovci), přesto bych rád řekl, že mě v tomto směru kola Zipp 3ZERO MOTO nezklamala.

Pravda, slyšel jsem od jiných expertů, že se tyto Zippy chovají i s vyššími tlaky v ostrých zatáčkách trochu jinak než klasické pevné ráfky, ale to chce asi trochu jiný přístup a nasazení, než co dokážu vykřesat sám ze sebe…

GT Force Expert 29 a Zipp 3Zero MOTO
Zipp 3Zero MOTO
Zipp 3Zero MOTO

Zipp 3ZERO MOTO – Vychytávka pro šéfíky (závěr)

Jaký je tedy můj konečný verdikt? Prostý, kdybych se nemusel ohlížet na cenu, tak si tato kola na svém GT klidně nechám!!! Ale vážně. Líbí se mi jak vypadají a líbí se mi také myšlenka, která stojí za jejich specifickou konstrukcí. Přeskočím-li takové „podřadnosti“ jakože se na ně snadno obouvaly moje pláště Maxxis a že mě bavilo hrát si s měřáky Quarq TyreWiz, došlo mi nakonec, že tato kola nejsou pro mě!

Mně by stačilo a stačí, když si postavím kola na širších pevnějších ráfcích z hliníku a budu si užívat své „bahenní tlaky“ v gumách. Na druhou stranu, když si ale představím jezdce, kteří jezdí spíše vyšší tlaky (než cca 1 bar), a hlavně jezdí výrazně rychleji a s větší razancí než já, tak si myslím, že by těmto kolům mohli snadno podlehnout!

Zkrátka a dobře, pro běžné smýkání se po vyprahlých trailech někde v lesoparku za městem jsou kola Zipp 3ZERO MOTO zbytečným luxusem! Tedy pokud s nimi nechcete především machrovat a házet prasátka díky velkému stříbrnému logu na pubertální holčičky pochichtávající se někde poblíž cyklostezky…

Naopak, jste-li pilotem vyššího kalibru, něco jako Jerome Clementz v české podobě, nebo osobnost na úrovní Stigova MTB bratrance z východního bloku, pak z těchto výpletů budete nejspíš nadšeni. Bohužel nejsem tak dobrý a rychlý jezdec, abych mohl v plném rozsahu poznat a pochopit schopnosti těchto kol, jsem ale rád a vlastně i výrazně poctěn, že jsem měl možnost alespoň jedním okem nakouknout za oponu toho, co si Zipp pro nejlepší jezdce světa nachystal!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Štěpán Hájíček, SRAM (Zipp)

Koncovky předního náboje Zipp mají zajímavý přesah nepatrně rozšiřující jejich kontaktní plochu.
Nejlépe je tento schůdek patrný po vyjmutí kola z vidlice. 

Zipp 3ZERO MOTO – kompletní set (27,5″/29″)

  • Grafika Speed Line™ – 8 barev (Silver, Stealth, RS Red, Orange, Yellow, Green, Teal nebo Blue)
  • TyreWiz™ – Integrovaný systém pro měření tlaku
  • Bezdušový ventilek a páska (předem instalováno)
  • Náboje ZM1 s Double Time™ Technology (52 poloh)
  • Koncovky: 15/110 a 12/148 (P/Z), *přední kolo s dosedací plochou 21 mm nebo 31 mm RockShox® Torque Caps)
  • Cena (celý set):  25 999 Kč / 28 599 Kč (přední / zadní kolo) | 54 598 Kč (celý set)
  • Cena (ráfek, 1 ks): 19 499 Kč (s páskou a ventilky)
  • Hmotnost: 920 g / 1040 g (P/Z – páska, ventilek, TyreWiz | bez kotoučů)
  • *Více údajů v tabulce níže
  • Více informací na webu: zipp.com