KOBA Trailtool ND 29 – Swiss Made Enduro | První dojem

Koba je menší švýcarská značka, která si díky společnosti BikeBrothers Import nedávno našla cestu i do naší domoviny, což je i není náhoda. On je totiž zakladatel této „dílny“ původem Čech – Jan Koba –, podle nějž se proto jmenují i jeho produkty. Pan Koba je dnes již ale více Švýcarem než Čechem, každopádně proč jeho dílo nepřinést i do země, kde jsou jeho kořeny?

O Kobě a jejích strojích jsme vás již stručně informovali v rámci reportáže z jedné z řady v létě navštívených prezentací, přičemž jsem již tehdy slibovali, že se na jednom ze strojů Koba snad ještě letos také projedu. Nemusíme přitom zbytečně dlouho tančit okolo horké kaše, jelikož ten moment nastal právě nyní!

Výběr přitom padl na zřejmě nejzajímavější a pro mě osobně nejlákavější kousek z kolekce Koba, tedy model Trailtool ND 29, kdy „monogram“ v názvu značí „eNDuro“. Toto označení je poměrně důležité, jelikož vedle verze ND existuje také varianta AM (all-mountain), která je na první pohled skoro stejná, každopádně v její specifikaci najdete zdvih „pouze“ 135 mm v případě zadní stavby a 140 či 150 mm na postu vidlice – jak si zákazník přeje.

Naopak dnes představovaná Koba Trailtool ND 29 přitom umí vzadu nabídnout rovných 150 mm kroku, dopředu pak vývojáři tohoto modelu, Ralph Lippuner a Jan Koba, běžně doporučují vidlice s délkou kroku 160 mm. To ale neznamená, že by si tam člověk nemohl dát víc! I proto má „můj tesťák“ (osobní kolo jednoho z domácích jezdců značky Koba) vepředu Foxku 36 Factory se 170 mm, aby to bylo pořádné MOTO!!!

Nejsem zrovna odborník na němčinu, ale pokud správně chápu co říká slovník, tak toto heslo znamená něco jako „Vše sjízdné…“. 

Název modelu KOBA Trailtool je vyveden v krásně kontrastním provedení, abyste jej měli stále na očích!

Narovnejte mi sedlovku, prosím!

První usednutí za řídítka Koby Trailtool ND 29 pro mě bylo trochu šokem. Poslední dobou jsem si totiž zvykl na kratší posedy nejnovější generace velkých (29“) enduro strojů jako je Giant Reign 29 nebo GT Force 29 a najednou toto! Zaprvé Lko, jestli se nepletu, zadruhé kolo s relativně volnějším úhlem sedlové trubky, kdy je tabulková hodnota 75,5° nejspíš ještě o kousek posunutá díky nasazení vyšší vidlici.

První dojem při jízdě po rovině a do kopce tak byl poněkud rozpačitý, ale říkal jsem si a opakoval si to stále dokola, že je to hlavně o zvyku! A skutečně to tak bylo… Ano, posunul jsem si sedlo na ližinách o kousek dopředu, srovnal se celkově s tímto posedem a při druhém či třetím výjezdu již onen posun vzad tolik nevnímal. Pokud by to ale bylo na mně a pokud bych mohl tvůrcům radit, tak bych i tak sedlovou trubku klidně o něco více napřímil – kolu by to rozhodně neuškodilo. Ale beru to tak, jak to je!

Když jsem se totiž srovnal s posedem, nestačil jsem zírat, co Koba Trailtool ND 29 dokáže. V první řadě mě šokovala už jen hmotnost, jelikož stačilo přerovnávat kola ve skladu a když jsem těsně po sobě uchopil své GT Force 29 (hliník) a Kobu Trailtool (full-carbon), měl jsem pocit, že je moje kolo těžítko a Koba lehoučká vážka!

I přes nízkou hmotnost nelze tomuto kolu vyčítat nedostatečnou bytelnost. Hledání „masivních partií“ můžeme začít třeba v oblasti hlavy, která je výrazně dozadu protažená. 

Materiálem se rozhodně nešetřilo ani okolo středu, kde bych upozornil na válcovitý domeček pro osu klik. 

Rovněž úchyt zadní brzdy vypadá jako zajímavé a jednoznačně nešizené karbonové kopyto.

Enduro kolem 12? Stále je to možné?

Hmotnost tohoto kola je skutečně oslnivá, zejména když ji (nespravedlivě) srovnáte s hliníkovou konkurencí, až jsem si říkal, že mi to připomíná časy, kdy se dala endura postavit i kolem 12 kg!!! Jenže ono to je možné údajně i dnes???

Stačí pohled do nabídky Koba, kde se dočtete, že model Trailtool ND 29 váží v nejlevnější variantě 13,9 kg, v nejlepší verzi pak dokáže atakovat údaj 12,37 kg (katalogová hmotnost). Svůj test bike jsem zatím v klidu na váhu nehodil (zvážím a zítra doplním), ale rychlá kontrola ukázala údaj oscilující někde na úrovni 14 kg bez pedálů.

Hmotnost sama o sobě vám ale nezaručí dobrou stoupavost. Pocitově dobře stoupala třeba i Kona Process 153 na karbonovém rámu, která měla 14,7 kg (vel. M, bez pedálů), což vlastně není zlé, když na to hledím dnešní optikou, ale… Ale tady to není jen o hmotnosti, ale také o tuhosti a konstrukci zadní stavby.

Masivní profily a plynulé přechody najdeme i na postu horních vzpěr zadní stavby vyrobených jako jeden kus. 

Jeden pohled na hlavní čep zadní stavy a bude vám jasné, že se zde využil každý milimetr s cílem dosažení maximální možné tuhosti!

Nahoře rychle… Sakra rychle!!!

Konstruktéři z Koby tvrdí, že díky použité stavbě rámu s výlučnou možností nasadit pohon 1×12, zkrácené zadní stavbě (435 mm) a její výrazné bytelnosti jsou schopni dosáhnout rozdílu v tuhosti až o 35 % vyšší než u srovnatelných kol konkurence.

Toto prohlášení si přeberte dle vlastního uvážení, každopádně pravdou je, že to do kopce jede jako čert. Ano, zadní partie je sice docela vnímavá k pohybům jezdce, pokud se při šlapání nepřiměřeně vrtí na sedle, ale pokud dokážete zmrazit horní polovinu svého těla a budete jen stylově točit nohama, nestačíte se divit!

Jediné místo, kde jsem sáhl na modrou páčku tlumiče Fox Float X2 bylo při delším táhlém výjezdu po asfaltu. Respektive v jeho nejprudší části, kde mi již začaly docházet převody (sakra, to je nápad dát 34z placku na 29“ enduro s Eaglem…) a já se proto s klikami pral spíše silově, než že bych je roztáčel plynule.

Vydýchej se a otevři oči…

Otočme ale konečně list dnešního vyprávění, jelikož jsme se již společně dostali na pomyslný vrchol, a přestože nám ještě teď buší krev ve spáncích, jak nám výkon, lehkost a tuhost rámu Koba Trailtool ND 29 nedal ve výjezdu odpočinout, je čas zklidnit tep, utáhnout helmu, navléknout rukavice a soustředit se na cestu dolů! Dopředu říkám, že to bude mazec – už zase!

Koba Trailtool je kolo vážně lehké, a to nejen ve výjezdu, ale lehce působí i cestou dolů, což je, z mého osobního pohledu, tu a tam spíše nevýhoda. Mám totiž rád, když mě jistí vyšší hmota stroje svíraného v rukách, než když jsem nucen krotit lehoučkou rozskákanou kobylku… Ale budiž, i tento přístup má něco do sebe!

Pominu-li tedy skutečnost, že je Trailtool lehoučký a snadno se s ním díky tomu operuje, musím se „opřít“ zejména do jeho geometrie, která mě prostě baví. Zřejmě díky nasazení delší vidlice a větší velikosti rámu, než na co jsem běžně zvyklý, na mě Koba Trailtool ND 29 působí trochu delším a hodně položeným dojmem, což zde ale v žádném případě neberte jako výtku!!!

Naopak, tady to považuju za maximální poklonu, jelikož na jedné straně máte v ruce rám, který je krásně lehký a tuhý, snadno si s ním tedy můžete dělat co se vám zlíbí… Zároveň ale v ruce svíráte luxusně široká řídítka na krásně kraťoučkém představci, čímž dohromady ovládáte pekelně položenou vidlici! Ono to sice řečí čísel asi nebude méně jak 65° (tabulková hodnota 65,5° / moje GT umí až 64,5° v LOW pozici), ale společně s dalšími rozměry a parametry rámu to neskutečně funguje.

Díky tomuto vyladění ovládání jsem se nebál kolo pořádně pokládat do rychlých zatáček, co jen oslizlé kořeny a rozmáčený povrch dovolily, přičemž jsem měl, už zase, pocit jako na carvingových lyžích s dokonale nabroušenými hranami. Člověk jen přenese těžiště z jedné strany na druhou, nakloní celé kolo (óoo jak snadný to úkon) a už to řeže! Rychlé oblouky, krátké oblouky, uzavřené točky. Čumím, ale nic z toho nebyl problém!!!

Tlumič Fox Float X2 není běžnou součástí výbavy strojů Koba Trailtool ND, ale jeho volbu je nutné jednoznačně kvitovat.

Švýcarská preciznost a „zlaté české ručičky“ se odráží v řadě pohledných detailů, třeba ve zpracování horního raménka. 

Tlumič Fox Float X2 lze naladit na 1000 způsobů! Výhoda pro MTB kutily, nevýhoda pro běžné smrtelníky, kteří mohou své tlumení také totálně zabít!!!

Aby ses z těch kroutítek nezbláznil!

Abych pravdu řekl, tak s Kobou Trailtool jsem si dal zatím jen dva dny v sedle (nějakých 5 „motohodin“ dohromady), ale už nyní jsem ohromen! Příjemné a kvalitně fungující mi přitom připadá i odpružení. O vidlici Fox 36 Factory s tlumením GRIP2 se asi nemá cenu bavit – modří sakra dobře vědí! Pochybnosti pak nejspíš nebudete mít ani nad volbou tlumiče Fox Float X2, že?

Obě jednotky jsou samy o sobě skvělé, zároveň nabízí na můj vkus někdy až příliš mnoho možností pro individuální nastavení, nebo také totální rozladění! Bavit se přitom můžeme třeba jen o „čtyřkanálovém“ ladění tlumení na vidlici i tlumiči, k čemuž lze přihodit ještě hrátky s tokeny redukujícími objem jejich vzduchových komor. Těch je prý, právě v tomto kole, poměrně dost – dle vkusu a přání pana majitele…

Nechme ale stranou individuální tuning, který jsem částečně rozboural tím, že jsem nejdříve povolil všechny varianty útlumu, nastavil si tlaky a pak lehce utáhl to a ono, aby to chodilo „jak to mám rád“. Výsledek je takový, že je zadní stavba krásně aktivní a vnímavá již od nejmenších nerovností. Díky tomu si můžete vychutnat dokonalý komfort již při přesunech po lese, nebo také skvělý přítlak ve výjezdech po nerovném povrchu.

Nevýhodou může být, že se tlumič tu a tam dokáže ne zrovna předvídatelně propadnout do zdvihu, když se do kola razantněji opřete nohama. Proto asi ten silnější útlum komprese, co jsem „odstranil“. Jinak to ale zobe moc hezky. Sice nemám z celku až tak jistý a suverénní dojem jako u mého GT Force 29 Expert, s nímž jsem toho teď najezdil víc něž dost, ale myslím si, že to je hodně o přístupu a osobním doladění.

Potenciál výkonu zde rozhodně je, a navíc musím připomenout, že mi osobně dělá lépe, když to dolů z kopce po rychlé rozbité sekci drtím na kole spíše těžším než na takto lehkém. Ale ono by stačilo narvat do plášťů vložky, na něž jsem zvyklý a falešný pocit křehkosti by nejspíš rychle zmizel.

Vidlice Fox 36 v laku „Team Orange“ Kobě v pískovém odstínu jednoznačně sluší! A ani jejích 170 mm není přehnaných! 

Nová generace brzd Shimano XT? Jako nebrzdí to vůbec špatně… Klidně mě kamenujte, ale já pro ně nekonečnou láskou nejspíš ani tentokrát nezahořím!

Kluci z BikeBrothers mi na Kobu Trailtool cíleně obuli pláště Schwlabe Magic Mary, což byla, za daného počasí, jednoznačně dobrá volba. Díky!!!

Koba Trailtool ND 29 – závěr

Poslední dobou, nebo když to rozšířím na celý letošní rok, jsem sedlal poměrně dost zajímavých 29“ enduro strojů. Některé mi sedly více, jiné méně. Koba Trailtool ND 29 přitom, po pouhých dvou jízdách, rozhodně zaujme místo mezi těmi nejzajímavějšími kousky letošní sezóny. Ani nevím, čím přesně mě tohle kolo dostalo, ale nejspíš to bude kombinací řady jeho vlastností.

Líbí se mi, jak je tento bike lehký a jak krásně jede, i když mi nějaké to kilo navíc tu a tam chybí zase ve sjezdu (J.A.R. Zhublas – YouTube). Zároveň musím obrovsky ocenit jeho geometrii a jeho ovládání. Zprvu jsem sice bojoval s posedem a s pocitovou délkou rámu, podobě jako s dojmem, že je přední kolo někde až moc daleko přede mnou, ale to jsem vše dokázal vstřebat a přetavit ve svůj prospěch.

Rovněž mě zaujalo, jak se Koba krásně a snadno vede, když jí poskytne dostatek dynamiky, jak je jistá, když dojde na zatáčky nebo prudké a někdy skoro až kolmé padáky, jak se ochotně narve i do značně utažených zatáček a hlavně… Jak moc mě baví!!! Víc není třeba dodávat!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Koba Trailtool ND 29 – základní údaje

Cena: od cca 135 000 po 230 000 Kč (kompletní kola dle výbavy)
Hmotnost: necelých 14 kg (L, bez pedálů – orientační měření)*
Kola: 29″
Zdvihy: 170/150 mm (standardně vepředu 160 mm)

*další údaje doplním zítra jen co kolo zvážím a oměřím…

Více o kolech Koba najdete na stránkách koba.ch, české ceny a u nás nabízené modely lze přehledně dohledat na webu: www.bikebrothers.cz