SRAM G2 – Když se spojí Guide a Code! | Tech News
SRAM mě trochu zaskočil, když bez většího upozornění dopředu představil zcela novou řadu diskových brzd, které lze vnímat jako druhý evoluční stupeň rozšířené klasiky SRAM Guide, odtud také označení G2. Řadu konstrukčních prvků si přitom SRAM G2 vypůjčil od modelové řady Code, proto lze G2 vnímat též jako „Koudy“ v trailovém provedení…
Příchod těchto brzd, ač jsem o jejich přípravě vlastně nikde nezaznamenal ani drobný náznak, je v zásadě zcela logický. Guide byl totiž prvním modelem, který SRAM začal produkovat čistě pod svojí značkou, tedy s touto řadou se začal postupně loučit s logem Avid. Přitom ale kotoučovky Guide využívaly v podstatě ten samý třmen jako jejich předchůdce Avid Trail.
Poté, co se SRAM pevně zabydlel na pozici výrobce brzd, přišla na řadu modelová rodinka Level, určená pro XC a obecně lehčí kola, následovala obnovená premiéra řady Code, tedy přechod tohoto jména pod SRAM za současné radikální úpravy páky i třmene. Až nakonec zůstal model Guide tím, na nějž jako by se pomalu zapomínalo…
Ale nezapomnělo se!
Proto nyní přichází řada SRAM G2, která, jak již bylo zmíněno výše, se v mnohém inspiruje u modelu SRAM Code, jenž si vysloužil velice dobré jméno pro svůj vysoký výkon a stabilní krok. I díky tomu se tyto brzdy nejednou ocitly na stupních vítězů v rámci Světového poháru v DH, či třeba na závodech EWS. Nová řada SRAM G2 je proto interně přezdívána „mini-Code“. Aneb vše, co jsme se naučili při vývoji Code v trailovém balení. Tak nějak by se dala parafrázovat prohlášení zástupců značky.
Co je tedy u G2 nové? Všechno a nic… Poupravená je brzdová páka, která si dala za úkol ještě více vylepšit ergonomii, jak co se tvaru týká, tak i s ohledem na pozici čepu, a tedy i pohyb páky jako takové. Usazené na ložisku, samozřejmě. Chybět rozhodně nesmí konstrukce Swinglink™ zaručující jemný chod a plynulý nárůst brzdné síly.
Tělo pák přirozeně počítá s rozhraním pro upnutí do objímky MatchMaker™ X, abyste si mohli na jednu objímku usadit i další příslušenství (řazení, ovládání teleskopu atd.). Na brzdě jako takové rovněž nechybí technologie Bleeding Edge™ pro snazší odvzdušnění, které bývalo velkou bolístkou zejména ještě v dobách původních Avidů Juicy.
Nemálo péče se věnovalo také podobě třmene, který se tvarově blíží robustnímu tělu brzd SRAM Code, měl by se tedy vyznačovat o poznání tužší konstrukcí. Vývoj se soustředil také na management destiček uvnitř třmene a v neposlední řadě SRAM nyní bude dávat na výběr ze dvou nových vylepšených brzdných směsí.
Metalické desky pro agresivní jízdu s vysokou zátěží a předpokladem rychlého opotřebení a organiku vyznačující se vyšším okamžitým výkonem a tišším provozem, ale i potenciálně rychlejším opotřebením.
SRAM G2 – Ultimate / RSC
V první fázi zavádění výroby modelu G2 budou v nabídce dvě modelové řady. Špičková verze Ultimate, využívající ty nejlepší dostupné materiály, kterou ve SRAMu označují titulem „nejlehčí čtyřpístkové brzdy, jaké jsme kdy vyrobili“ a varianta RSC, která by měla vyhovovat všem náročným uživatelům, kteří netouží nutně po karbonové páce a jiných materiálových specialitách, ale jde jim především o rozumný poměr ceny a výkonu.
Obě verze nabízejí možnost snadného nastavení vzdálenosti páky od řídítek, stejně jako úpravu délky kroku kolečkem na samotném těle páky. To vše s precizní modulací a silou, která by se měla blížit výkonům statnějšího bratra SRAM Code.
Co k tomu všemu dodat? Třeba hmotnost a ceny:
SRAM G2 Ultimate – 242 g / 7 670 Kč
SRAM G2 RSC – 255 g / 4 940
Destičky organické na hliníkovém základu – 780 Kč
Destičky organické/metalické na ocelovém základu – 670 Kč
No nic, mám takový pocit, že si budu muset jeden set brzd SRAM G2 RSC objednat na svoje nové kolo a odložit tak do šuplíku základ v podobě brzd SRAM Guide T, abych vám mohl kvalifikovaně poreferovat, zda je pravda vše, co SRAM o svých nových brzdách říká!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM
Více o nových brzdách SRAM G2 najdete na webu: www.sram.com