reklama

reklama

Santa Cruz Megatower! MEGA mašina na 29! TECH NEWS

Současný trend je zcela jasný a neúprosný – ať chcete nebo ne, technické disciplíny poslední dobou ve velkém stylu válcují velká kola! A to i v oblastech pro tento rozměr dříve zapovězených (Enduro/DH). Aktuálně mám kupříkladu na test jeden takový stroj (Lapierre Spicy – 29/160 mm), další podobný se právě představuje – Santa Cruz Megatower (29/160 mm).

Je tedy konec spekulací, úniků dat a velkých očekávání. Je to tu! Nikdo už nebude muset překopávat doposud jedinou devětadvacítku od Santy s pořádnými zdvihy – model Hightower – ale může si rovnou pořídit účelově postavenou enduro MEGA raketu Megatower! Tento bike přitom do jisté míry dědí rysy právě z modelu Hightower, které zajímavým způsobem mixuje s konstrukcemi odzkoušenými na strojích Santa Cruz Nomad a Bronson poslední generace!

Santa Cruz Megatower je tedy plnokrevné enduro na velkých obručích pro skutečně náročné jezdce. Průměr 29“, zdvih 160 mm, lower link-driven VPP odpružení ve stylu již zmiňovaného Nomadu a Bronsonu či prapůvodně legendy DH – Santa Cruz V10!

Vrátíme-li se ještě na skok k menšímu, i když staršímu bráškovi Santa Cruz Hightower (testovali jsem s 29“ i na 27,5+ | celkové shrnutí), tak u něj se řada lidí snažila o vylepšení a rozšíření zdvihu, přičemž jezdci z teamu Santa Cruz brázdícího závody EWS (Mark Scott a Lago Garay) pomocí vlastního přepákování vytáhli z původního modelu zdvih až na 146 mm. Jak sílila poptávka po větších zdvizích, tak přišel čas na Hightower LT, který měl zcela odlišnou zadní stavbu nabízející 150 mm agresivního kroku. Stále to ale jaksi nebylo to „pravé ořechové“.

Proto přichází Santa Cruz Megatower, který rozšiřuje poznatky nasbírané z provozu modelu Hightower, načeš navrch přidává geny sjezdové mašiny V10. Konkrétně již zmiňované okolo středu soustředěné zavěšení odpružení VPP s lineárním průběhem křivky odpružení.

 
 

reklama

Technické vychytávky

Není to ale jen překopaný systém zadního zavěšení, vyšší zdvihy a s tím související úprava geometrie, co by mohlo k Megatoweru přitáhnout vaši pozornost. Tento model totiž přichází také s možností nastavení délky zadní stavby po vzoru vícekrát skloňovaného sjezďáku V10. Úpravu lze provést snadno pomocí Flip-chipu integrovaného v patkách, kdy lze střídat hodnoty 435 a 445 mm.

Santa Cruz Megatower se ale s jediným Flip-chipem nesmíří, proto nabízí ještě druhý (v místě spodního oka tlumiče), který pro změnu ladí výšku středu (+/- 3,5 mm), křivku odpružení a samozřejmě i geometrii.

V základu se přepíchnutím tohoto Flip-chipu mění úhel hlavy o nenápadných 0,3°, avšak v případě, kdy posunete tlumič do polohy LO a nasadíte o 10 mm vyšší vidlici (170 mm), položíte hlavu o rovný 1°! Navíc v poloze LO by měla být zadní stavba, respektive průběh odpružení, o něco progresivnější a tedy i stabilnější na dopadech.

Inženýři ze Santa Cruz si rovněž posvítili na prostor okolo tlumiče, díky čemuž lze pro Megatower využít standardní kousky od všech výrobců. Vybrat si tak můžete z pestré škály tlumičů, ať již vzduchových, nebo aktuálně „trendy“ pružinových.

Megatower je rovněž prvním kolem, u něhož Santa Cruz nabízí přímo v katalogu sestavu doplněnou sadou SRAM XX1 AXS, tedy s nedávno představeným bezdrátově ovládaným řazením, případně i teleskopem RockShox Reverb AXS. Cena takového kompletu bude nejspíš vesmírná, už takhle se „Megáč“ s klasickou sadou XX1 šplhá slušně přes tři stováky, ale pokud jste arabský šejk, kterého omrzelo sbírat limitované edice vozů Ferrari a Lamborghini, pak byste mohli zahořet touhou vlastnit právě takový kousek.

Flip-chip na patkách pro úpravu délky zadní stavby (+/- 10 mm).
Flip-chip na spodním rameni – posun výšky středu +/- 3,5 mm a změna úhlu hlavy +/- 0,3°

Santa Cruz Megatower – základní vlastnosti a přednosti

  • Průměr kol – 29“
  • Zdvih – 160/160 mm (u vidlice možno až 170 mm)
  • Velikosti rámu – S, M, L, XL, XXL
  • Materiály – Karbon C a CC
  • Odpružení – Lower-link VPP
  • Flip-chip na patkách – posun délky zadní stavby +/- 10 mm
  • Flip-chip na spodním rameni – úprava výšky středu +/-3,5 mm, úprava geometrie (+/- 0,3°) a křivky odpružení
  • Sedlový úhel 76°a více
  • Hlavový úhel 65°/64,7° (Hi/Lo)
  • Prostor pro lahev a tlumič s expanzkou
  • Křivka odpružení navržená pro vzduchové i pružinové tlumiče (metrické rozměry, oka s ložisky)
  • Integrovaný blatníček chránící tlumič
  • ISCG-05
  • Maximální velikost převodníku 36 zubů
  • Doživotní záruka na rám a kola Reserve
  • První stroje Santa Cruz Megatower by měly do ČR dorazit již koncem března

Santa Cruz Megatower – základní cenová osa

Santa Cruz Megatower 1 C 29 R – 134 690 Kč
Santa Cruz Megatower 1 C 29 S – 159 990/193 690 Kč
Santa Cruz Megatower 1 CC 29 X01 – 210 490/244 190 Kč
Santa Cruz Megatower 1 CC 29 XTR – 283 490 Kč
Santa Cruz Megatower 1 CC 29 XX1 – 311 490 Kč

Santa Cruz Megatower 1 CC (rámová sada) – 98 190 Kč

Více o tomto kole na webu www.santacruzbicycles.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Santa Cruz

reklama