reklama

reklama

CANYON Strive 2019 a Shapeshifter Stage 2.0

Německý Canyon se poslední roky dost snažil, když postupně představil inovované verze řady svých klíčových modelů a přidal i pár nových, nebo oživil málem zapomenuté (např. Torque). Co ale zůstávalo „nekonečně dlouho“ beze změny byl svého času opěvovaný enduro speciál Canyon Strive s unikátním systémem pro změnu geometrie přímo za jízdy – Shapeshifter.

Chvíli se zdálo, že místo stroje určeného primárně pro náročné enduro závody světové i lokální úrovně zastoupí již zmíněný znovuoživený Canyon Torque. Vzhledem k tomu, že tento stroj nabízí nekompromisní hodnoty zdvihu (180/175 mm), přeskakuje do značené míry kategorii enduro a sápe se spíše o třídu výš mezi bikeparkové speciály a lehká freeridová kola. Proto na výkon zaměřený enduro speciál stále chyběl!

Vrcholný model Canyon Strive CFR 9.0 Team

reklama

Konec čekání – přivítejte Strive 2.0

Na nový Strive jsme čekali dlouho, hodně dlouho! Letmý pohled do archivu BikeAndRide.cz ukazuje, že to bude dobře čtyři a půl roku od doby, kde byl původní Strive se systémem Shapeshifter představen široké veřejnosti. Tehdy jsem měl tu čest být u toho osobně a společně s ostatními světovými novináři okusit jako jeden z prvních běžných smrtelníků tuto tehdy značně revoluční novinku.

Od té doby ale proteklo mnoho vody v řekách a ač se čtyři roky nezdají jako přehnaně dlouhá doba, pravdou je, že se zejména mezi enduro stroji mnoho věcí výrazně změnilo, vyvinulo a posunulo o nemalý kus dál! I proto se starý Strive zdál být zastaralý nejen morálně, ale vlastně i s ohledem na geometrii a další aspekty!

Jednou z věcí, které se od doby uvedení původní podoby Canyonu Strive změnily, je přístup k ideální velikosti kol. Zatímco v roce 2014 se zdála volba sedmadvacítek naprosto samozřejmá, dnes je situace výrazně jiná. Ať chceme nebo ne, stále jasněji se ukazuje, že ideální volbou, zejména pro závodní pojetí technických disciplín jako je enduro a sjezd, se na mnoha tratích zdají být velká 29“ kola!

Strive 29“? Ano, pouze dvacetdevět!

Stejnou cestou se nyní vydává i nový Canyon Strive modelového roku 2019. V tomto případě ale nejde jen o pouhé následování davu: „Již delší čas je zřejmé, že jsou velká kola jasným trendem, alespoň v rámci závodního endura. My ale nechceme slepě následovat trendy, aniž bychom byli přesvědčeni o jejich smysluplnosti,“ říká Daniel Oster, manažer značky Canyon se specializací na Gravity disciplíny. „Trendy nejsou tím, co vyhrává závody, tím je především vývoj a dokonale odladěná technika,“ doplňuje.

Nový Canyon Strive modelového roku 2019 tedy prošel v rámci vývoje různými fázemi, testovaly se různé konfigurace a parametry, přičemž do tohoto procesu se zapojili i teamové hvězdy Thoma a Dimitri Tordo (Canyon Factory Enduro Team) pod vedením zkušeného závodníka a bývalého mistra světa v DH Fabiena Barela. Výsledek byl přitom jasný – větší kola jsou prostě lepší a hlavně rychlejší!

Co vás jistě také zajímá je velikost zdvihu, který se u nového Canyonu Strive 29 zastavil na hodnotě 150 mm vzadu s možností snížit jej pomocí systému Shapeshifter na 135 mm (XC mód). Vepředu pak najdeme vidlice Fox 36 a Rock Shox se zdvihem 160 mm, respektive 170 mm u vrcholných variant CFR, k nimž se ještě dostaneme.

Shapeshifter Stage 2.0

Díky narážce v odstavci výše jste již nejspíš pochopili, že nový Canyon Strive i nadále bude využívat služeb svého času převratného systému Shapeshifter. Jeho prostřednictvím lze měnit geometrii a hodnotu zadního zdvihu, abyste mohli využít jak potenciálu plného zdvihu (DH mód), zároveň měli možnost svou zadní stavbu na čas zkrotit, přitvrdit a napřímit geometrii s cílem získat výhodnější projev pro výjezdy či šlapavé úseky.

Mnoho z vás, kterým stroje Canyon Strive prošly rukama, si dobře vzpomíná na to, jaké byly s tímto systémem, který ovládá přídavný vzduchový píst a jedno extra raménko pod horním ramenem, problémy. Ne vždy se vše vydaří tak, jak to je zamýšlené. Každopádně nová verze označená jako Shapeshifter Stage 2.0 by měla snad všechny neduhy svého předchůdce odsunout do zapomnění.

Pomoci mu k tomu má úzká spolupráce se značkou Fox, která si vzala na starosti tvorbu onoho přídavného pístu, který je nadále ovládán stlačeným vzduchem. V prezentačních materiálech se zároveň hovoří o zjednodušení konstrukce, odstranění problematických partií, vylepšení těsnění apod. 

Vše na jeden palec

Do jisté míry ožehavou otázkou bylo pro mnohé doposud také ovládání systému Shapeshifter, kdy bylo na jedné straně potřeba zažít si specifické pohyby pro přepnutí jedné polohy na druhou, zároveň další páčka navíc dělala poněkud neplechu na řídítkách. To vše by mělo být u druhé generace Stage 2.0 rovněž vyřešeno.

Zaprvé dostalo ovládání systému Shapeshifter novou dvojitou páčku, která se přestěhovala pod řídítka na dosah palci, k níž je zároveň připojena i páčka ovládající teleskopickou sedlovku. Ano, levý palec bude muset ovládat najedou páčky tři! Vše má ale svou logiku. Výše umístěné páčky Shapeshifter Stage 2.0 fungují tak, že stiskem větší přepínáte na XC mód, druhou menší se vracíte na DH mód.

V případě přechodu na DH mód stačí stisknout onu menší páčku a je hotovo. Systém Shapeshifter Stage 2.0 již není třeba specificky vtlačit do sjezdové pozice, přepne se totiž sám v rámci prvního přirozeného zhoupnutí zadní stavby. V opačném případě (z DH na XC) by to mělo fungovat víceméně podobně, celou akci přitom urychlíte tím, že po přecvaknutí páčky nadlehčíte zadní partii kola, aby mohl vzduch v pomocném pístu posunout raménko systému Shapeshifter do přední polohy (XC).

Karbon a nic než karbon!

Nyní se ještě na skok vraťme k provedení samotného rámu, který samostatně popisovat nebudu. Co je však jistě zajímavé je skutečnost, že se nový Strive bude nabízet (zatím) pouze na karbonu, včetně zadní stavby, a to hned ve dvou variantách CF a CFR.

Základem bude verze CF (Strive 5.0 až 8.0), vylepšenou verzí pak CFR (například i s vyšším zdvihem vidlice – modely Strive 9.0 Team, 9.0 LTD). U ní jsou použita jiná uhlíková vlákna, jiná pryskyřice, odlišné vrstvení atd. Výsledkem by měla být úspora cca 300 g na rámu shodné velikosti ve prospěch CFR vůči CF (cca 2400 g rám CFR vel. M bez tlumiče). Rozdíl v pevnosti, tuhosti či odolnosti by pozorován být neměl…

reklama

Hotovo, šmytec! Hurá na start!

Tolik dnešní představení výrazně přepracovaného stroje Canyon Strive CF (CFR), který se po čtyř a půl letech dočkal dlouho vyhlíženého nástupce v podobě druhé generace. Trend velkých kol v enduro kategorii je tímto strojem opět potvrzen, stejně tak i skutečnost, že přes 150 mm vzadu se na 29“ rozhodně nedostává každá značka. Posun geometrie pak posuďte sami.

Z mého pohledu se Canyon v tomto směru drží poměrně konzervativních hodnot, žádné radikální natažení, položení atd. Co ale jistě stojí za zmínku je použití vidlic se zkráceným předsazením (offset), kdy se tato hodnota bude lišit podle použité vidlice – Fox 44 mm / RockShox 42 mm. Výchozí úhel hlavy je přitom 66°, po přepnutí na XC mód se změní na 67,5°.

Více informací, včetně cen a dostupnosti již nyní na webu: www.canyon.com/../strive

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Canyon